صفحه اصلی > سینما : ترسناک ترین فیلم های جهان به انتخاب بامدادی ها
ads

ترسناک ترین فیلم های جهان به انتخاب بامدادی ها

ترسناک ترین فیلم های جهان

در این مطلب شما را با 40 فیلم ترسناک دنیا آشنا می کنیم؛ از فیلم‌های هیولا گرفته تا فیلم‌های اسلشر و هتل‌های جن زده، در این مقاله آمده‌اند.

شب هنگام خواب احساس می کنید موجودی زیر تخت شماست و منتظر است که بخوابید تا بیرون بیاید و مزاحم شما شود. احساس می کنی وقتی در کمد را باز می کنی، هیولایی بیرون می آید. شما شاخه های درخت را موجودات عجیبی می بینید. شما احساس می کنید که موجودات روی بدن شما راه می روند. شما فکر می کنید یک قاتل شما را در خیابان تعقیب می کند و می خواهد شما را بکشد. اما نه… همه اینها تصور شماست. این دقیقاً همان تأثیری است که یک فیلم ترسناک خوب روی مخاطب خود می گذارد. تا به امروز فیلم های ترسناک زیادی ساخته شده است و بسیاری از آنها شایسته لعنت خدا نیستند.

بسیاری از افراد ارزش وقت شما را ندارند، اما در عین حال، اگر بتوانید ببینید (مخصوصاً در تاریکی و در شرایط مناسب)، اثری که به دست می‌آید، این تصور را برایتان ایجاد می‌کند که ندارید. ممکن است برای مدت طولانی از ذهن او دور باشد. در این مقاله سعی می کنیم 40 اثر معروف و ارزشمند را به شما معرفی کنیم تا وقت خود را با چیزهای بیهوده تلف نکنید.

در این مقاله بهترین انواع ترسناک ترین فیلم های جهان را مرور کرده ایم و بهترین ها را بررسی کرده ایم. از اسلشر گرفته تا هتل ها و خانه های خالی از سکنه، علمی تخیلی و هیولاها و غیره. البته نکته ای که در ابتدا باید به آن اشاره کنیم این است که فیلم ها به ترتیب زمانی اکران فهرست شده اند. آیا برای تجربه یک تهدید جدید در شب تاریک آماده هستید؟ زیرا از دست دادن کنترل هرگز سرگرم کننده نیست.

The Cabinet of Dr. Caligari

۴۰- فیلم The Cabinet of Dr. Caligari

فیلم مطب دکتر کالیگاری

اکران: ۲۶ فوریه ۱۹۲۰

زیرژانر: ترسناک صامت

کارگردان: رابرت وینه

نویسنده: کارل مایر و هانس جانوویتز

بازیگران: ورنر کراوس، کانراد فایت، فریدریش فهر

میانگین امتیازات The Cabinet of Dr. Caligari در IMDB: ۸.۱ | امتیاز متاکریتیک: ۶۲

به عنوان اولین فیلم این فهرست به سراغ یک فیلم آلمانی می رویم که شاید در ابتدا چندان موفق نباشد. این فیلم با بودجه 12000 دلاری تنها توانست حدود 5000 دلار بسازد. اما همانطور که می دانید، همه چیز به گیشه نیست. فیلم دفتر دکتر کالیگاری بزرگترین و بدیع ترین اثر سینمای آلمان به شمار می رود و داستان یک دیوانه را روایت می کند. کسی که از خوابگرد برای کشتن افرادی که می خواهند استفاده می کند.

این فیلم که برداشت اول بسیار جذابی دارد، دارای سبک بصری تاریک و پیچیده، ترکیب بندی تند، خطوط منحنی و اریب، ساختمان ها و مکان هایی است که در زوایای غیرمعمول نشان داده شده اند و سایه ها و خراش هایی مستقیماً در صحنه ها نقاشی شده است. نویسندگان این فیلم داستان خود را با الهام از اتفاقات مختلفی که در زندگی آنها رخ داده نوشته اند.

هر دو صلح طلب بودند که با تجربه جنگ جهانی اول و ارتش، به سایر مقامات بی اعتماد بودند. یکی از فیلمنامه نویسان مدعی شد که تعدادی از موارد و اتفاقات رخ داده در این فیلم به دستور نویسندگان قرار گرفته است تا برخلاف میل خود آنها را در داستان بگنجانند. این فیلم سعی داشت قدرت وحشیانه و غیرمنطقی را به تصویر بکشد.

نویسندگان و محققان به این نتیجه رسیده اند که این فیلم دوست دارد نیاز ناخودآگاه جامعه آلمان را به ظالمی نشان دهد که مانع اقتدار می شود و دوست ندارد علیه مقامات فاسد و منحرف آنها قیام کند. برخی از منتقدان نیز کالیگاری را نشان دهنده وضعیت جنگی آلمان تفسیر کرده اند. البته تضاد ناپایدار جنون و هوش، درک ذهنی واقعیت و دوگانگی طبیعت انسان از دیگر مضامین این فیلم بود.

Frankenstein

۳۹- فیلم Frankenstein

فیلم فرانکشتاین

اکران: ۲۱ نوامبر ۱۹۳۱

ژانر: ترسناک علمی تخیلی (دوره قبل از کد)

کارگردان: جیمز ویل

نویسنده: فرانسیس ادوارد فاراگو، گارت فورت، رابرت فلری، جان راسل

بازیگران: کالین کلایو، می کلارک، جان بولس

میانگین امتیازات Frankenstein در IMDB: ۷.۸ | امتیاز متاکریتیک: ۹۱

“تو متوجه منظور من نمی شوی. فرانکنشتاین فقط به زندگی انسان علاقه داشت. اول خراب کن، بعد دوباره بساز. تو او را اینجا در رویاهای دیوانه ات داری.”، آنها اجساد مختلف را از قبرهایشان بیرون می آورند. او قصد دارد از این اجساد و اعضای مرده موجوداتی بیافریند.

در نهایت، موجودی که از این فرآیند بیرون می آید به عنوان هیولای فرانکشتاین شناخته می شود. فرانکشتاین یک شخصیت در نظر گرفته می شود و داستان های زیادی در سراسر جهان ساخته شده است. البته کار سینمایی پیرامون او تنها این فیلم نیست، بلکه در این میان این اثر از موفقیت و کیفیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است. فیلمنامه این نسخه از فرانکنشتاین بر اساس رمان مری شلی و نمایشنامه پگی وبلینگ بود.

این فیلم نیز مانند دیگر آیتم های این فهرست، بلافاصله پس از اکران به موفقیت چشمگیری دست یافت و با استقبال خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان در سراسر جهان مواجه شد. به همین ترتیب فیلمسازان تصمیم گرفتند که این فرصت و موفقیت را هدر ندهند و تا جایی که می توانستند از آن اسپین آف ها و دنباله های مختلفی گرفتند. البته این اثر تاثیر زیادی بر فرهنگ عامه گذاشته و تمامی عناصر آن به نمادی در دنیای هالیوود و سینما تبدیل شده است.

چند سال پیش، گیرمو دل تورو اعلام کرد که علاقه زیادی به بازسازی فرانکشتاین برای یونیورسال دارد. اما در سال 2009 بود که دل تورو توضیح داد که این واقعیت که این فیلم در حال حاضر اتفاق می افتد بعید به نظر می رسد. حالا به طور رسمی می توان گفت که بازسازی این اثر که قطعا یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان است به فراموشی سپرده شده و دل تورو تمایلی به تولید چنین فیلمی ندارد.

ترسناک ترین فیلم های جهان

Eyes Without a Face

۳۸- فیلم Eyes Without a Face

فیلم چشمان بدون چهره

اکران: ۲ مارس ۱۹۶۰

کارگردان: ژرژ فرانژو

نویسنده: ژرژ فرانژو، ژان ردون، پیر بویلیو، توماس نارسجاک و کلود ساتت

بازیگران: ادیت اسکوب، پیر براسور، آلیدا والی

میانگین امتیازات Eyes Without a Face در IMDB: ۷.۷ | امتیاز متاکریتیک: ۹۰

اولین مورد در این لیست یک محصول آلمانی بود، حالا با یک فیلم فرانسوی موافق هستید؟ Faceless Eyes درباره یک جراح پلاستیک است که مصمم به انجام پیوند صورت دخترش است. فردی که بر اثر تصادف اتومبیل صورت خود را از دست داده است. متن این اثر بر اساس رمانی به همین نام توسط ژان ردون منتشر شده است. در طول مراحل ساخت این فیلم، تهیه‌کنندگان مجبور بودند با استانداردهای سانسور اروپایی دست و پنجه نرم کنند، لحن درستی تنظیم کنند، خونریزی را کاهش دهند و شخصیت دانشمند دیوانه را حذف کنند. اگرچه این فیلم توانست از فیلتر سانسور اروپا عبور کند، اما در زمان اکران حواشی و بحث های مختلفی پیرامون آن وجود داشت. واکنش منتقدان با یکدیگر بسیار متفاوت بود. کسی که دوستش داشت و کسی که ازش متنفر بود.

نقد فیلم میلک شیک باروتی | جوخه قاتلان زن
بیشتر بخوانید

این فیلم در سال 1962 در آمریکا اکران شد و نام آن Dr. Chamber of Hours است. سریع تغییر کرده است. اگرچه واکنش اولیه منتقدان به اثر چندان خوب و مثبت نبود، اما به مرور زمان تغییر کرد و با اجراهای بعدی و انتشار نسخه داخلی از شدت نفرت نسبت به آن کاسته شد. منتقدان معاصر این فیلم را به دلیل ماهیت شاعرانه‌اش و همچنین تأثیر زیاد آن بر دیگر فیلمسازان تحسین می‌کنند.

Psycho

۳۷- فیلم Psycho

فیلم روانی

اکران: ۸ سپتامبر ۱۹۶۰

زیرژانر: ترسناک روانشناختی و دلهره‌آور

کارگردان: آلفرد هیچکاک

نویسنده: جوزف استفانو

بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز

میانگین امتیازات Psycho در IMDB: ۸.۵ | امتیاز متاکریتیک: ۹۷

شاید خیلی ها فکر کنند که آلفرد هیچکاک سریال روانشناسی را شروع کرده است. اما در واقع خالق مشهور جهانی Psycho هنرمند رابرت بلوخ است که رمان Psycho را در سال 1959 منتشر کرد. این سریال حول محور زندگی مرد جوانی به نام نورمن بیتس می چرخد. بیتس یک مرد جوان واقعا کثیف است که در یک متل کار می کند. به دلیل رابطه ناخوشایندی که با مادرش دارد، از نظر روحی و روانی ناپایدار است. این باعث شد که او شخصیت پیچیده و روان پریشی پیدا کند. در نتیجه این وضعیت هر از چند گاهی شروع به کشتن افراد مختلف می کند. این دنیا به قدری محبوب است که در طول این سال ها آثار مختلفی درباره آن نوشته شده است. همچنین از سال 2013 تا 2017 سریالی به نام متل بیتس پخش شد.

اما چیزی که در این مورد از آن صحبت می کنیم، فیلم Psycho محصول 1960 است که توسط هیچکاک بزرگ ساخته شده است. این فیلم درباره ملاقات زنی فراری به نام ماریون کرین و نورمن بیتس است و نشان می دهد که بعد از این ملاقات چه اتفاقی می افتد. بسیاری معتقد بودند که این اثر با کارهای قبلی هیچکاک تفاوت زیادی دارد. اما با وجود نظرات متفاوت منتقدان، گیشه ها از این فیلم خجالت کشیدند و پول زیادی را به جیب تهیه کنندگان گذاشتند. روانی یکی از شاهکارهای هیچکاک و یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان است. این اثر سطح جدیدی از خشونت قابل قبول را ایجاد کرد و جزو اولین آثار ژانر اسلشر به حساب می آید.

۳۶- فیلم The Birds

نقد فیلم پرندگان

اکران: ۲۸ مارس ۱۹۶۳

زیرژانر: ترسناک طبیعی و دلهره‌آور

کارگردان: آلفرد هیچکاک

نویسنده: ایوان هانتر

بازیگران: تیپی هدرن، راد تیلور، جسیکا تندی

میانگین امتیازات The Birds در IMDB: ۷.۷ | امتیاز متاکریتیک: ۹۰

The Birds

همانطور که از نام آن پیداست، فیلم Birds بر یک سری رفتارهای وحشی و غیرقابل توضیح پرندگان تمرکز دارد. پرندگانی که در روزهای مختلف به افراد خوش شانس ایالت کالیفرنیا و شهر خلیج بودگا حمله می کنند. فیلمنامه این اثر بر اساس داستانی نوشته دافنه دو موریه و با همین نام منتشر شده است. البته نمی توان گفت که اقتباسی کامل و وفادار است، اما این داستان الهام گرفته است. آلفرد هیچکاک به ایوان هانتر گفت که در هنگام نوشتن فیلمنامه پرندگان، شخصیت‌های جدیدی خلق کند و داستانی پیچیده‌تر و عمیق‌تر خلق کند. این در حالی است که تصمیم گرفته شد عنوان Du Maurier و ماهیت اصلی داستان که حملات غیرقابل توضیح پرندگان است، حفظ شود.

مانند بسیاری دیگر از آثار موجود در این فهرست، فیلم پرندگان به ثبت ملی فیلم کتابخانه ملی کنگره اضافه شده است. رمان پرندگان سومین کتاب دافنه دو موریه بود که توسط آلفرد هیچکاک انتخاب و اقتباس شد. قبل از اینکه ایوان هانتر برای نوشتن فیلمنامه انتخاب شود، هیچکاک به جوزف استفانو (فیلمنامه نویس فیلم Psycho) مراجعه کرد و از او خواست که این کار را انجام دهد. اما او اصلاً اهمیتی نمی داد. نکته جالب در مورد این پرندگان این بود که یک کلاغ واقعا از راد تیلور خوشش نمی آمد و مدام در حین فیلمبرداری بازیگر بیچاره را اذیت می کرد. اما آسیب به پرندگان به این شیطنت ختم نشد. متأسفانه تیپی هدرن یکی از بازیگرانی بود که توسط یکی از این پرنده ها مجروح شد و هنگام فیلمبرداری یکی از صحنه ها صورتش آسیب دید.

۳۵- فیلم Repulsion

فیلم انزجار

اکران: ۳ اکتبر ۱۹۶۵

زیرژانر: ترسناک روانشناختی

کارگردان: رومن پولانسکی

نویسنده: رومن پولانسکی، جرارد براچ، دیوید استون

بازیگران: کاترین دنو، ایان هندری، جان فریزر

میانگین امتیازات Repulsion در IMDB: ۷.۷ | امتیاز متاکریتیک: ۹۱

فیلم Repulsion

نفرت فیلم دیگری به کارگردانی رومن پولانسکی است. البته پولانسکی در این پروژه علاوه بر کارگردانی، فیلمنامه را با جرارد برچ و دیوید استون نوشته است. طرح اصلی آن فیلمنامه ای است که توسط رومن پولانسکی و جرارد برچ پیشنهاد شده است. این فیلم انگلیسی داستان کارول، زنی بسیار زیبا را روایت می کند که با وجود زیبا بودن، نفرت عمیقی از مردان و خواسته های آنها دارد. وقتی تعطیلات فرا می رسد، کارول حتی بیشتر از خودش تنها می شود و در آپارتمانش تنها می ماند. این شرایط او را در موقعیتی قرار می‌دهد که بیش از هر زمان دیگری در انزوای روانی فرو رود که دور از واقعیت است. این فیلم به شدت بر روی دید کارول و توهمات و رویاهای واضح او تمرکز دارد. مخصوصاً وقتی با مردان در ارتباط هستید.

فیلم «بیزاری» که در لندن فیلمبرداری شد، اولین فیلم انگلیسی زبان رومن پولانسکی و دومین فیلم بلند او پس از «چاقو در آب» بود. Aboming پس از انتشار با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و هنوز هم یکی از بهترین آثار پولانسکی به حساب می‌آید. گیلبرت تیلور که فیلمبردار این گروه بود، به لطف فیلم «مذاکره» موفق شد در مراسم بفتا نامزد بهترین فیلمبرداری شود. بسیاری از منتقدان این اثر را در فهرست «بهترین فیلم هایی که قبل از مرگ باید تماشا کرد» قرار دادند و معتقدند پولانسکی با این اثر ژانر روانشناختی را وارد مرحله جدیدی کرد. از سوی دیگر وبسایت Rotten Tomatoes این فیلم را در رتبه 52 در رده بندی بهترین آثار قرار داد.

نقد فیلم پسران پوستر
بیشتر بخوانید

۳۴- فیلم Rosemary’s Baby

فیلم بچه رزماری

اکران: ۱۲ ژوئن ۱۹۶۸

زیرژانر: ترسناک روانشناختی

کارگردان: رومن پولانسکی

نویسنده: رومن پولانسکی

بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردن

میانگین امتیازات Rosemary’s Baby در IMDB: ۸ | امتیاز متاکریتیک: ۹۶

Rosemary's Baby

اگر شما کسی هستید که دوست دارید مضامینی مانند پارانویا، آزادی زنان، مسیحیت (کاتولیک)، و غیبت را در یک فیلم ترسناک فضایی ببینید، بچه رزماری را پیشنهاد می کنم. داستان بچه رزماری حول یک زن باردار می چرخد ​​که به یک فرقه شیطانی مشکوک است. او معتقد است که این فرقه قرار است نوزاد او را بدزدد تا بتوانند از آن در مراسم خود استفاده کنند.

رومن پولانسکی معروف که این اثر را نوشته و کارگردانی هم کرده، داستان فیلم را با اقتباس از رمانی به همین نام منتشر شده توسط ایرا لوین نوشته است. این فیلم تقریباً توانست بازخوردهای مثبتی را از همه مخاطبان در سراسر جهان دریافت کند و در مراسم های مختلف نامزد یا برنده جوایز شد. فیلم Rosemary’s Baby توانست به یک اثر هنری در دنیای وحشت تبدیل شود.

رومن پولانسکی که بعدها به کارگردانی مشهور تبدیل شد با فیلم بچه رزماری توانست به دنیای هالیوود راه پیدا کند و استعداد خود را نشان دهد. بله، قبل از اینکه پولانسکی برای کارگردانی این پروژه انتخاب شود، ابتدا قرار بود ویلیام کسل این نقش را داشته باشد، اما در نهایت به عنوان تهیه کننده انتخاب شد.

این فیلم در طول ساخت خود اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشت. درگیری پولانسکی با استودیو، درگیری پولانسکی با جان کاساوتیس، تصادف میا فارو در خیابان های شهر نیویورک، طلاق فرانک سیناترا از فارو و …. همه این اتفاقات دست به دست هم دادند تا ویلیام کسل باور کند که این فیلم یک طلسم بوده است. اما در نهایت پس از پایان یافتن این اتفاقات و رسیدن به مرحله فیلمبرداری، فیلم «بچه رزماری» به موفقیت بزرگی دست یافت. این موفقیت منجر به ساخت دنباله آن شد.

۳۳- فیلم Night of the Living Dead

فیلم شب مردگان زنده

اکران: ۱ اکتبر ۱۹۶۸

کارگردان: جورج ای. رومرو

نویسنده: جان روسو و جورج ای. رومرو

بازیگران: دوین جونز، جودیت اودی، کارل هاردمن

میانگین امتیازات Night of the Living Dead در IMDB۷.۹ | امتیاز متاکریتیک: ۸۹

Night of the Living Dead

Night of the Living Dead یک فیلم ترسناک مستقل درباره هفت نفر است که در خانه ای روستایی در غرب پنسیلوانیا به دام افتاده اند. تا اینجا با یک داستان معمولی روبرو هستیم که ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد. اما هفت نفری که در این خانه گیر افتاده اند مورد حمله گروه عظیمی از مردگان و آدمخوارها قرار می گیرند. این فیلم با بودجه کم 114 هزار دلاری، نه تنها توانسته به همان میزان بازگردد، بلکه حدود 30 میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشته است. Night of the Living Dead توسط منتقدان و علاقه مندان به فیلم به عنوان یک کلاسیک کالت مورد استقبال قرار گرفت. این علیرغم تمام انتقاداتی که هنگام انتشار به آن وارد کردند و آن را سطل زباله کردند.

اگرچه منتقدان در ابتدا نسبت به فیلم منفی بودند، اما با گذشت زمان نظرشان تغییر کرد و طولی نکشید که فیلم مورد تمجید قرار گرفت. سرانجام در سال 1999 کتابخانه ملی کنگره این اثر را به فهرست ملی فیلم اضافه کرد. همه این اتفاقات و سازندگان، همگی باعث شد که بعد از این پروژه 5 فیلم دیگر ساخته شود و تا سال 2009، فیلم شب مردگان زنده که در ابتدا هیچکس با توجه به آن آن را نمی ساخت، تبدیل به یک سریال محبوب شد. همه آنها توسط یک کارگردان ساخته شد و علاوه بر برنامه های دیگر، بسیاری از اقتباس های دیگر تشویق شدند. معروف ترین نسخه این پروژه نسخه 1990 به کارگردانی تام ساوینی است. بدون شک این اثر یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ است که تاثیر زیادی روی او گذاشته است.

۳۲- فیلم The Wicker Man

فیلم مرد حصیری

اکران: ۶ دسامبر ۱۹۷۳

زیرژانر: ترسناک فولکلور

کارگردان: رابین هارلی

نویسنده: آنتونی شافر

بازیگران: ادوارد وودوارد، کریستوفر لی، بریت اکلند

میانگین امتیازات The Wicker Man در IMDB: ۷.۵ | امتیاز متاکریتیک: ۸۷

The Wicker Man

علاوه بر کارهای ترسناک روانی، کارهای مبتنی بر باورها و آداب و رسوم سنتی به عنوان سنت نیز شناخته می شود. آنتونی شفر و رابین هاردی نیز سعی کردند رمان آیین دیوید پینر را اقتباس کنند و آن را به فیلمی بر اساس همان علایق و آرزوهای مردم تبدیل کنند. مرد حصیری حول محور پلیسی به نام نیل هوی می چرخد ​​که به جزیره دورافتاده سامراسل سفر می کند تا دختری گم شده را پیدا کند.

هاوی که یک مسیحی معتقد است متوجه می شود که ساکنان جزیره مسیحیت را رها کرده اند و اکنون نوعی بت پرستی را دنبال می کنند. منتقدان از همان لحظه ای که این فیلم را دیدند عاشق آن شدند و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این اثر نه تنها عنوان ششمین فیلم بزرگ بریتانیایی تاریخ را از آن خود کرد، بلکه برنده جایزه بهترین فیلم ترسناک در جوایز جنوبی شد.

این فیلم به قدری موفق و پرطرفدار بود که شفر می خواست دنباله ای مستقیم بسازد، اما رابین هاردی علاقه ای به کارگردانی آن نداشت و پروژه در ابتدا متوقف شد. اما در سال 2006 هنرمندان دیگری سعی کردند از این موفقیت استفاده کنند و بازسازی هایی را منتشر کردند. هنگامی که خبر این تولید اعلام شد، هاردی و همه کسانی که در پروژه اصلی شرکت داشتند به طور کامل از این پروژه عقب نشینی کردند. اثری که حتی به نصف نسخه اصلی موفق نیست. در سال 2011 بود که هاردی به این دنیا بازگشت و دنباله ای معنوی به نام درخت حصیری را نوشت و کارگردانی کرد.

۳۱- فیلم The Exorcist

نقد فیلم جن‌گیر

اکران: ۲۶ دسامبر ۱۹۷۳

زیرژانر: ترسناک فراطبیعی

کارگردان: ویلیام فریدکین

نویسنده: ویلیام پیتر بلتی

بازیگران: الن برستین، جیسون میلر، لیندا بلیر

میانگین امتیازات The Exorcist در IMDB: ۸ | امتیاز متاکریتیک: ۸۱

فیلم The Exorcist

مانند مورد قبلی، مجموعه فیلم Exorcist یکی از آن مجموعه هایی است که چندین قسمت در داستان خود دارد. قسمت پایانی و پنجم این مجموعه در سال 2005 با نام Dominion: Prequel to the Exorcist منتشر شد. از طرفی آنها می گویند که احیا و ریبوت The Exorcist قرار است در سال 2021 منتشر شود.

اما با تمام این مشکلات، اگر بخواهیم نظر شخصی را کنار بگذاریم و نکاتی را در نظر بگیریم، قطعا قسمت اول این مجموعه است. فیلمی که باید در این لیست گنجانده شود. این فیلم داستان شیطان پرستی دختری 12 ساله را روایت می کند. در این داستان مادر دختر هر کاری می کند تا دخترش را از این وضعیت نجات دهد. سرانجام نزد دو کشیش رفت و از آنها خواست که برای او عمل جن گیری انجام دهند.

نقد فیلم پیچ اشتباه
بیشتر بخوانید

مرحله بازیگری این فیلم یکی از هفت خان رستمی بود که سازندگان آن را پشت سر گذاشتند. اگرچه کتاب اصلی بسیار محبوب شد و فروش خوبی داشت، سازندگان با انتخاب بازیگران مشکلات زیادی داشتند. تعدادی از هنرمندان بودند که سلیقه سازنده را دوست نداشتند و تعدادی از هنرمندان هم بودند که خودشان این پیشنهاد را رد کردند.

هفت خان دوم صحنه فیلمبرداری بود که در آتش سوخت. در این آتش سوزی قسمت زیادی از صحنه تیراندازی سوخت و بازیگران اصلی جراحات زیادی متحمل شدند. این اتفاقات باعث شد که زمان ساخت و بودجه دو برابر پیش بینی شده باشد. اما انگار همه آن مشکلات ارزشش را داشتند که به نتیجه ای شگفت انگیز ختم شود. به حدی که موفقیت این فیلم مبنای موفقیت فیلم آرواره ها قرار گرفت و به یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ تبدیل شد.

۳۰- فیلم The Texas Chain Saw Massacre

فیلم کشتار با اره‌برقی در تگزاس

اکران: ۱۱ اکتبر ۱۹۷۴

زیرژانر: ترسناک اسلشری

کارگردان: توبی هوپر

نویسنده: توبی هوپر، کیم هنکل

بازیگران: مریلین برنز، پاول ای. پارتین، ادوین نیل

میانگین امتیازات The Texas Chain Saw Massacre در IMDB: ۷.۵ | امتیاز متاکریتیک: ۷۸

The Texas Chain Saw Massacre

در این فیلم داستان گروهی از دوستان را دنبال می کنیم که در خانواده ای مردسالار قرار می گیرند. سپس به خانه ای قدیمی رفتند و خواستند آن را ببینند. این فیلم به گونه ای طراحی شده است که توجه مخاطب را جلب کند تا فروش خود را افزایش دهد و اعلام کند که داستان پروژه بر اساس وقایع تاریخی است. با این حال نمی توان گفت که حرف های این کمپین صددرصد درست یا غلط است. زیرا شخصیت چهره چرمی و ساختار جزییات کوچک داستان از یک داستان جنایت-قتل به نام Ed Ginn می آید. اما بخش عمده ای از داستان فیلم ساختگی است. از آنجایی که بودجه فیلم کم بود، کارگردان مجبور شد برای کاهش هزینه از بازیگران ناشناس استفاده کند و زمان بیشتری را برای فیلمبرداری فیلم بگذارد.

از طرفی کارگردان تا جایی که ممکن بود صحنه های خشونت آمیز را حذف کرد تا آن را با درجه PG منتشر کند، اما در نهایت به بزرگسالان رده بندی شد. به طوری که بسیاری از کشورها نمایش آن را ممنوع کردند و بسیاری از سینماها آن را متوقف کردند. اما به نظر می رسد که این فیلم نیز مانند فیلم قبلی با تمام این سختی ها روبرو بوده است تا در نهایت در گیشه موفقیت چشمگیری داشته باشد و توانسته جای یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آثار ژانر وحشت را به خود اختصاص دهد. . . این محبوبیت باعث شد تا سریالی بر اساس داستان Leatherface ساخته شود و داستان او و خانواده اش با دنباله ها، پیش درآمدها، بازسازی ها، کمیک ها و بازی های ویدیویی همراه شد.

۲۹- فیلم Jaws

نقد فیلم آرواره‌ ها

اکران: ۲۰ ژوئن ۱۹۷۵

زیرژانر: ترسناک دلهره‌آور

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

نویسنده: پیتر بنچلی و کارل گاتلیب

بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس

میانگین امتیازات Jaws در IMDB: ۸ | امتیاز متاکریتیک: ۸۷

فیلم Jaws

خدا پدر و مادر استیون اسپیلبرگ را بیامرزد که با خلق آرواره ها به 3 کارگردان دیگر این فرصت را دادند تا راهی را که او آغاز کرده ادامه دهند و ادامه داستان آرواره ها را خلق کنند. البته همانطور که حدس زدید، این سریال به همان فیلم ساخته شده توسط استیون اسپیلبرگ معروف می پردازد. در این فیلم یک کوسه سفید گوشتخوار به افرادی که در تابستان گرم به ساحل یک شهر تفریحی آمده بودند حمله کرد. این امر باعث شد تا یک رئیس پلیس به نام مارتین برودی با کمک یک زیست شناس و شکارچی حرفه ای کوسه، این هیولا را شکار کند. از سفارش فیلم آرواره ها و البته استیون اسپیلبرگ می توان به این نکته اشاره کرد که این اثر اولین فیلم فیلمبرداری شده در اقیانوس بوده است. خوب، این نیز، به عنوان یک قاعده، باعث مشکلات مختلفی می شود. مثل عقب افتادن از تاریخ اکران و افزایش بودجه تولید.

این فیلم اگرچه مانند فیلم های قبلی هفت خوان روست را پشت سر نگذاشت، اما با کمپین تبلیغاتی بسیار گسترده و تبلیغات در تلویزیون و آثار دیگر توانست نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. این فیلم به لطف تلاش سازندگان موفق شد چندین جایزه مختلف موسیقی و تدوین را از آن خود کند و سپس عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ را نیز از آن خود کند. این فیلم با ایده فوق العاده جذاب خود توانست افتخار فیلم های اکشن و ماجراجویی را به جایگاه بالایی در گیشه بازگرداند. کم نبودند منتقدانی که کار را تحسین کردند و شخصیت های تماما انسانی این اثر را از نکات مثبت و تاثیرگذار آن دانستند.

۲۸- فیلم Carrie

فیلم کری

اکران: ۳ نوامبر ۱۹۷۶

زیرژانر: ترسناک فراطبیعی

کارگردان: برایان دی پالما

نویسنده: لارنس دی. کوهن

بازیگران: سیسی اسپیسک، پایپر لوری، ایمی اروینگ

میانگین امتیازات Carrie در IMDB: ۷.۴ | امتیاز متاکریتیک: ۸۵

فیلم Carrie

کتاب های ترسناک استیون کینگ همیشه یکی از منابع عالی برای اقتباس های ژانر وحشت بوده است. البته هنوز هم همینطور است و بعد از آثار او همچنان فیلم ساخته می شود. همان داستان از رمان کری چندین بار اقتباس شد، اما هیچ یک از آنها نتوانستند موفقیت نسخه اصلی را برابری کنند. سیسی اسپیسک در این فیلم نقش کری وایت را بازی کرد. یک دختر 16 ساله با دیگر دختران هم سن و سال خود متفاوت بود. به دلیل این تفاوت ها، کری مدام در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گرفت. همکلاسی های کری نمی دانستند که او قدرت تله پاتی دارد و چه کاری می تواند انجام دهد. کری نه تنها یکی از بهترین اقتباس‌های بر اساس آثار کینگ، بلکه اولین اثری است که از نوشته‌های کینگ الهام گرفته شده است. این فیلم بلافاصله پس از اکران، موفقیت بزرگی هم از نظر فروش و هم از نظر منتقدان به دست آورد و یکی از بهترین فیلم های ترسناک تمام دوران محسوب می شود.

این فیلم حتی نامزد بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مراسم اسکار شد. بارها و بارها منتقدان و تماشاگران سینما این فیلم را به عنوان بهترین اقتباس تاریخ، یکی از بهترین اقتباس های کینگ، یکی از بهترین فیلم های ترسناک تمام دوران و … انتخاب کرده اند. مجله امپایر، فیلم کری را در رتبه ۸۶ در فهرست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار داد. از سوی دیگر، مجله Entertainment Weekly کری را در رتبه 15 در لیست 50 بهترین فیلم دبیرستانی خود قرار داد. فیلم کری به قدری زیبا و عالی بود که آثار مشابه زیادی را تحت تاثیر قرار داد و حتی اکنون نیز تاثیر این فیلم در آثار مختلف دیده می شود. به خصوص سکانس کالسکه که تأثیر زیادی بر فرهنگ عامه داشت و در فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان لحظه براوو در رتبه هشتم قرار گرفت.

نقد فیلم Jolt : بازگشت شوک آور کیت بکینسیل به ژانر اکشن
بیشتر بخوانید

۲۷- فیلم Halloween

نقد فیلم هالووین 1978

اکران: ۲۵ اکتبر ۱۹۷۸

زیرژانر: ترسناک اسلشری

کارگردان: جان کارپنتر

نویسنده: جان کارپنتر و دبرا هیل

بازیگران: دونالد پلزنس، جیمی لی کورتیس، نیل کسل

میانگین امتیازات Halloween در IMDB: ۷.۷ | امتیاز متاکریتیک: ۸۷

فیلم Halloween

با نگاهی به گذشته، می بینیم که اکثر فیلم های موفق (به خصوص در ژانر ترسناک) آنقدر بزرگ ساخته شده اند که به موفقیت های بزرگی تبدیل شده اند و بیشتر آنها سریال بوده و دنیای خود را ساخته اند. در این مورد نیز مانند مورد قبل، با یک سری اتفاقات سر و کار داریم، قسمت اول مجددا مورد بحث قرار خواهد گرفت. جیمی لی کرتیس که به یک بازیگر مشهور تبدیل شد، کار خود را با فیلم هالووین آغاز کرد. جان کارپرر و دبرا هیل داستان را نوشتند، جایی که ما یک بیمار روانی را دنبال می کنیم که در شب هالووین به دلیل کشتن خواهر نوجوانش که 6 سال بیشتر نداشت در یک آسایشگاه زندانی می شود. 15 سال پس از این حادثه، او از پناهندگی فرار کرد و به شهر خود بازگشت.

او در این شهر زن جوانی را که پرستار و دوستش است تعقیب می کند. این زمانی است که او تحت نظر روانپزشک خود است. پس از اکران، این فیلم مورد تحسین گسترده مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و بلافاصله تبدیل به یکی از پردرآمدترین فیلم‌های مستقل شد. موسیقی و کارگردانی کارپنتر از مهمترین جنبه های مثبت این اثر محسوب می شد. در همان زمان، بسیاری معتقد بودند که این اثر می تواند تحت تاثیر فیلم های اسلش دیگری مانند Psychic و Black Christmas قرار بگیرد. بسیاری دیگر معتقد بودند که این نمایش می تواند غم و اندوه و زن ستیزی را به مخاطب خود بیاموزد و او را به انجام این کارها تشویق کند. از سوی دیگر، بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این اثر نوعی انتقاد اجتماعی از جوانان آمریکایی و بداخلاقی نوجوانان دهه 70 است.

۲۶- فیلم Alien

نقد فیلم بیگانه 1979

اکران: ۲۵ می ۱۹۷۹

زیرژانر: ترسناک علمی تخیلی

کارگردان: ریدلی اسکات

نویسنده: دن اوبرایان

بازیگران: تام اسکریت، سیگورنی ویور، ورونیکا کارترایت

میانگین امتیازات Alien در IMDB: ۸.۴ | امتیاز متاکریتیک: ۸۹

فیلم Alien

چندین مورد قبلی بررسی شده است و قسمت اول آن نتیجه گیری است. اما این مورد کاملاً متفاوت است. ریدلی اسکات با ساخت Alien یک غول خلق کرد. نه تنها در دنیای فیلم و هالیوود، بلکه در رسانه های دیگر مانند بازی های ویدئویی، کمیک، تولیدات تلویزیونی و غیره. داستان Alien از سال 1979 شروع شد، اما هنوز با گذشت بیش از 40 سال، نه پایانی دارد و نه قصد پایان دارد. در طول سال‌ها فیلم‌های زیادی از این دنیا ساخته شده‌اند، اما ما همیشه سراغ بهترین، یعنی نسخه ریدلی اسکات می‌رویم. در این مورد وحشتناک، نگاهی به تاریخچه سفینه فضایی تجاری و البته خدمه آن می اندازیم. این افراد پس از دریافت پیام ناشناخته ای که به نوعی درخواست کمک می کند، سعی می کنند خود را به آنجا برسانند.

اما مانند همه فیلم‌های ترسناک، ناگهان همه چیز خراب می‌شود و اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. با رسیدن به مقصد، یکی از خدمه توسط موجودی مرموز مورد حمله قرار می گیرد. طولی نمی کشد که سایر اعضای کشتی متوجه می شوند که این حمله تازه شروع است. خوشبختانه این فیلم پس از اکران با تحسین گسترده منتقدان مواجه شده است. علاوه بر این، او در رویدادهای مختلف به رسمیت شناخته شد یا جایزه گرفت. اگرچه در طول زمان آثار متعددی در این مجموعه ساخته شده است که اغلب از نظر فنی و جلوه های ویژه بهتر از نسخه اصلی هستند، نسخه ریدلی اسکات همچنان به عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان شناخته می شود.

۲۵- فیلم The Shining

نقد فیلم درخشش

اکران: ۲۳ می ۱۹۸۰

زیرژانر: ترسناک روانشناختی

کارگردان: بیوگرافی استنلی کوبریک

نویسنده: استنلی کوبریک و دیان جانسون

بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لیوید

میانگین امتیازات The Shining در IMDB: ۸.۴ | امتیاز متاکریتیک: ۶۶

The Shining

زن و شوهری به همراه پسر خردسال خود به هتلی تفریحی در کوهستان های کلرادو می روند و به او موظف می شود که از او مراقبت کند. با این حال، طبق داستان، مشخص می شود که آنها تنها ساکنان این هتل در طول زمستان طولانی خواهند ماند. مدیر هتل به آنها هشدار داد که این چالش را نپذیرند زیرا اتفاق بسیار بدی در تابستان 1970 رخ داده بود. وقتی این فیلم اکران شد، خود استیون کینگ اولین کسی بود که از این اثر انتقاد کرد و احساس کرد که فیلمنامه دور و با فیلم اصلی متفاوت است. داستان رمان همزمان نقدهای مختلفی پیرامون این فیلم منتشر شد که برخی خوب و برخی بد. اما با گذشت زمان این موضوع تغییر کرد و اکنون این اثر یکی از بهترین آثار در ژانر ترسناک محسوب می شود.

اگرچه منتقدان جک نیکلسون و هتل اورلاک را دوست داشتند، فیلمنامه فاقد ریتم و منطق بود. منتقدان اولیه احساس می کردند که سرعت داستان بسیار کند است و ارتباط با شخصیت ها دشوار است. نظرات خود استیون کینگ نیز محدودیت های متعددی ایجاد می کند. او معتقد بود که دراکاش به عنوان یک فیلم ترسناک بسیار خوب است، اما از نظر اقتباس ضعیف است. او همچنین از انتخاب بازیگران جک نیکلسون انتقاد کرد که به نظر او اشتباه بود. تنها جوایزی که این فیلم دریافت کرد، جایزه جنوب و بخش بازیگر نقش مکمل بود. بنیاد فیلم آمریکا همچنین دارا را در رتبه 29 در فهرست 100 سال… 100 وحشت و جک تورنس را در رتبه 25 در فهرست 100 سال… 100 قهرمان و شرور قرار داد.

 مقاله ترسناک ترین فیلم های جهان ادامه دارد…
نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × پنج =