صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی اولین مردی که بر ماه پا گذاشت نیل آرمسترانگ
ads

بیوگرافی اولین مردی که بر ماه پا گذاشت نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ، فضانورد، خلبان نظامی و مربی، در 20 ژوئیه 1969 با تبدیل شدن به اولین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت، تاریخ را ثبت کرد.

نیل آرمسترانگ که بود؟

نیل آرمسترانگ در 5 آگوست 1930 در واپاکونتا، اوهایو به دنیا آمد. پس از خدمت در جنگ کره و سپس اتمام کالج، به سازمانی که ناسا تبدیل می شد، پیوست.

نیل آرمسترانگ در سال 1962 وارد برنامه فضانوردی شد و در سال 1966 خلبان فرماندهی اولین ماموریت خود، جمینی هشتم بود. او فرمانده فضاپیمای آپولو 11، اولین ماموریت ماهرانه با سرنشین بود و اولین انسانی بود که بر روی ماه قدم گذاشت. آرمسترانگ مدت کوتاهی پس از انجام عمل جراحی قلب در سینسیناتی، اوهایو، در سال 2012 درگذشت.

خدمت سربازی

نیل آرمسترانگ در سنین پایین شیفتگی به پرواز پیدا کرد و در 16 سالگی گواهینامه خلبانی دانشجویی خود را گرفت. در سال 1947، آرمسترانگ تحصیلات خود را در رشته مهندسی هوانوردی در دانشگاه پوردو با بورسیه نیروی دریایی ایالات متحده آغاز کرد.

در سال 1949، به عنوان بخشی از بورس تحصیلی، آرمسترانگ به عنوان خلبان در نیروی دریایی آموزش دید. او دو سال بعد شروع به خدمت فعال در جنگ کره کرد و در طول این درگیری نظامی 78 ماموریت جنگی را انجام داد.

آرمسترانگ پس از آزادی از خدمت فعال در سال 1952، به کالج بازگشت.

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

پیوستن به ناسا

چند سال بعد، آرمسترانگ به کمیته ملی مشاوره هوانوردی (NACA) پیوست که بعداً به سازمان ملی هوانوردی و فضایی (NASA) تبدیل شد. او برای این سازمان دولتی در چندین سمت مختلف از جمله به عنوان خلبان آزمایشی و مهندس مشغول به کار شد. او بسیاری از هواپیماهای پرسرعت از جمله X-15 را آزمایش کرد که می توانست به حداکثر سرعت 4000 مایل در ساعت برسد.

پروژه فضانوردی

در سال 1962، نیل آرمسترانگ وارد برنامه فضانوردان ناسا شد. او و خانواده اش به هیوستون، تگزاس نقل مکان کردند و آرمسترانگ به عنوان خلبان فرماندهی اولین ماموریت خود، جمینی هشتم، خدمت کرد. او و دیوید اسکات فضانورد دیگر در 16 مارس 1966 به مدار زمین پرتاب شدند.

در حالی که در مدار بودند، توانستند برای مدت کوتاهی کپسول فضایی خود را با وسیله نقلیه هدف Gemini Agena متصل کنند. این اولین باری بود که دو وسیله نقلیه با موفقیت در فضا لنگر انداختند. در این مانور اما با مشکلاتی مواجه شدند و مجبور شدند ماموریت خود را کوتاه کنند. آنها نزدیک به 11 ساعت پس از شروع ماموریت در اقیانوس آرام فرود آمدند و بعداً توسط ایالات متحده نجات یافتند. میسون.

بیوگرافی لی هاروی اسوالد
بیشتر بخوانید

فرود بر ماه

نیل آرمسترانگ در سال 1969 با چالش بزرگتری روبرو شد. او همراه با مایکل کالینز و ادوین ای. “باز” آلدرین، بخشی از اولین ماموریت سرنشین دار ناسا به ماه بود. این سه نفر در 16 ژوئیه 1969 به فضا پرتاب شدند. آرمسترانگ به عنوان فرمانده ماموریت، ماژول قمری را در 20 ژوئیه 1969 به همراه آلدرین به عنوان خلبان به سطح ماه هدایت کرد. کالینز در ماژول فرماندهی باقی ماند.

در ساعت 10:56 شب، آرمسترانگ از ماژول قمری خارج شد. او گفت: “این یک گام کوچک برای انسان است، یک جهش عظیم برای بشر” در حالی که اولین قدم معروف خود را بر روی ماه انجام داد. برای حدود دو ساعت و نیم، آرمسترانگ و آلدرین نمونه‌هایی را جمع‌آوری کردند و آزمایش‌هایی را انجام دادند. آنها همچنین عکس گرفتند، از جمله رد پای خودشان.

در 24 ژوئیه 1969، سفینه آپولو 11 در اقیانوس آرام در غرب هاوایی سقوط کرد. خدمه و کشتی توسط ایالات متحده برداشته شدند. هورنت و سه فضانورد به مدت سه هفته در قرنطینه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی پاپ فرانسیس

طولی نکشید که سه فضانورد آپولو 11 با استقبال گرمی در خانه روبرو شدند. جمعیت در خیابان های شهر نیویورک صف کشیده بودند تا قهرمانان مشهوری را که در یک رژه نواری تجلیل شدند، تشویق کنند. آرمسترانگ برای تلاش های خود جوایز متعددی از جمله مدال آزادی و مدال افتخار فضایی کنگره دریافت کرد.

مشارکت های بعدی

نیل آرمسترانگ در ناسا باقی ماند و تا سال 1971 به عنوان معاون مدیر هوانوردی خدمت کرد. پس از ترک ناسا، او به عنوان استاد مهندسی هوافضا به هیئت علمی دانشگاه سینسیناتی پیوست. آرمسترانگ به مدت هشت سال در دانشگاه ماند. او با فعال ماندن در حوزه کاری خود، از سال 1982 تا 1992 به عنوان رئیس شرکت فناوری های محاسباتی برای هوانوردی فعالیت کرد.

نیل آرمسترانگ با کمک در زمان سختی به عنوان نایب رئیس کمیسیون ریاست جمهوری در مورد حادثه شاتل فضایی چلنجر در سال 1986 خدمت کرد. این کمیسیون در مورد انفجار چلنجر در 28 ژانویه 1986 که جان خدمه آن از جمله معلم مدرسه کریستا را گرفت، تحقیق کرد. مک آلیف.

با وجود اینکه آرمسترانگ یکی از مشهورترین فضانوردان تاریخ است، تا حد زیادی از چشمان عموم دوری می‌کند. در مصاحبه‌ای نادر برای برنامه خبری 60 دقیقه در سال 2005، او ماه را به مصاحبه‌گر اد بردلی توصیف کرد: “این یک سطح درخشان در آن نور خورشید است. افق به نظر کاملاً به شما نزدیک است زیرا انحنای آن بسیار بیشتر از اینجا روی زمین است. مکان جالبی برای بودن است. من آن را توصیه می کنم.”

معرفی سریال کره ای مدرسه ای
بیشتر بخوانید

نیل آرمسترانگحتی در آخرین سال‌های زندگی خود به اکتشافات فضایی متعهد بود. این فضانورد خجالتی در سال 2010 به کانون توجه بازگشت تا نگرانی های خود را در مورد تغییرات ایجاد شده در برنامه فضایی ایالات متحده بیان کند.

او در کنگره علیه تصمیم پرزیدنت باراک اوباما برای لغو برنامه صورت فلکی، که شامل یک ماموریت دیگر به ماه بود، شهادت داد. اوباما همچنین به دنبال تشویق شرکت‌های خصوصی برای مشارکت در تجارت سفرهای فضایی و پیشبرد مأموریت‌های فضایی بدون سرنشین بیشتر بود.

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ گفت که اتخاذ این تصمیم جدید به قیمت موقعیت رهبری ایالات متحده در اکتشافات فضایی تمام خواهد شد. “آمریکا به دلیل کمک‌هایش در یادگیری قایقرانی در این اقیانوس جدید مورد احترام است. اگر رهبری که ما از طریق سرمایه‌گذاری خود به دست آورده‌ایم به سادگی از بین برود، کشورهای دیگر مطمئناً در جایی که ما تزلزل کرده‌ایم قدم خواهند گذاشت. من باور ندارم. این به نفع ما خواهد بود.”

کتاب و فیلم “نخستین مرد”

بیوگرافی مجاز این فضانورد نمادین، First Man: The Life of Neil A. Armstrong، در سال 2005 منتشر شد. این کتاب توسط جیمز آر. هانسن، که با آرمسترانگ و همچنین خانواده، دوستان و همکارانش مصاحبه هایی انجام داد، نوشته شده است.

این کتاب بعداً برای یک فیلم زندگی‌نامه اقتباس شد و اولین مرد در سال 2018 در سینماها اکران شد. این فیلم به کارگردانی دیمین شازل با بازی رایان گاسلینگ در نقش آرمسترانگ و کلر فوی، جیسون کلارک و کایل چندلر در نقش‌های فرعی.

زندگی شخصی

آرمسترانگ در 28 ژانویه 1956 با جانت شیرون ازدواج کرد. این زوج به زودی به خانواده خود اضافه شدند. پسر اریک در سال 1957 وارد شد و به دنبال آن دختر کارن در سال 1959 وارد شد. متأسفانه، کارن به دلیل عوارض ناشی از تومور مغزی غیرقابل عمل در ژانویه 1962 درگذشت. سال بعد، خانواده آرمسترانگ به فرزند سوم خود، پسر مارک، خوش آمد گفت.

پس از طلاق از جانت در سال 1994، آرمسترانگ با همسر دوم خود، کارول هلد نایت ازدواج کرد.

مرگ و جنجال

نیل آرمسترانگ در اوت 2012 در بیمارستانی در سینسیناتی، اوهایو تحت عمل بای پس قلب قرار گرفت. دو هفته بعد، در 25 آگوست 2012، آرمسترانگ 82 ساله به دلیل عوارض ناشی از این عمل درگذشت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جرمی آلن وایت

مدت کوتاهی پس از مرگ او، خانواده وی بیانیه ای منتشر کردند: “برای کسانی که ممکن است بپرسند برای احترام به نیل چه کاری می توانند انجام دهند، ما یک درخواست ساده داریم.

بیوگرافی تئودور روزولت
بیشتر بخوانید

به نمونه خدمات، موفقیت و فروتنی او احترام بگذارید و دفعه بعد که در بیرون از خانه قدم زدید. شب روشن و ماه را ببین که به تو لبخند می زند، به نیل آرمسترانگ فکر کن و به او چشمکی بزن.»

خبر مرگ نیل آرمسترانگ به سرعت در سراسر جهان پخش شد. پرزیدنت اوباما از جمله کسانی بود که به پیشگام فقید فضایی ادای احترام کرد و اعلام کرد: “نیل یکی از بزرگترین قهرمانان آمریکایی بود – نه فقط در زمان خود، بلکه در تمام دوران.”

آلدرین افزود: “می دانم که میلیون ها نفر دیگر در سوگ درگذشت یک قهرمان واقعی آمریکایی و بهترین خلبانی که تا به حال می شناختم به من ملحق شده اند. دوستم نیل گام کوچک اما جهشی عظیم را برداشت که جهان را تغییر داد و برای همیشه به یادگار ماند. لحظه ای برجسته در تاریخ بشریت.”

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

در ژوئیه 2019، اندکی پس از جشن‌هایی به مناسبت پنجاهمین سالگرد فرود بر ماه، نیویورک تایمز گزارشی از جنجال ناشناخته‌ای درباره مرگ فضانورد منتشر کرد.

به گزارش تایمز، پس از مراجعه آرمسترانگ به بیمارستان مرسی هلث – فیرفیلد با علائم بیماری قلبی در آگوست 2012، پزشکان تصمیم مشکوکی برای انجام فوری جراحی بای پس گرفتند. پس از آن، زمانی که برداشتن سیم‌های موقت برای یک ضربان‌ساز منجر به خونریزی داخلی شد، حرکت مشکوک دیگری برای آوردن آرمسترانگ به آزمایشگاه کاتتریزاسیون به جای مستقیم به اتاق عمل انجام شد.

بیمارستان در نهایت با خانواده بازمانده آرمسترانگ به توافقی 6 میلیون دلاری دست یافت، با این شرط که جزئیات مربوط به مراقبت های پزشکی و اسکان خصوصی باقی بماند.

حقایق کلی

نام: نیل آرمسترانگ
سال تولد: 1930
تاریخ تولد: 5 اوت 1930
ایالت تولد: اوهایو
شهر تولد: Wapakoneta
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
نیل آرمسترانگ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، فضانورد، خلبان نظامی و مربی، با تبدیل شدن به اولین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت، تاریخ ساز شد.
سال مرگ: 2012
تاریخ مرگ: 25 آگوست 2012
ایالت مرگ: اوهایو
شهر مرگ: سینسیناتی
کشور مرگ: ایالات متحده

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

نقل قول ها

این یک سطح درخشان در آن نور خورشید است. افق بسیار نزدیک به شما به نظر می رسد زیرا انحنای آن بسیار بیشتر از اینجا روی زمین است. مکان جالبی برای بودن است. من آن را توصیه می کنم. [توصیف ماه.]

نقد فیلم موجودات بیچاره 2023 | داستان، بازیگران و نمرات
بیشتر بخوانید

این یک قدم کوچک برای انسان، یک جهش بزرگ برای بشر است.

آمریکا به خاطر کمکی که در یادگیری قایقرانی در این اقیانوس جدید داشته است مورد احترام است. اگر رهبری که ما از طریق سرمایه گذاری به دست آورده ایم به سادگی از بین برود، کشورهای دیگر مطمئناً در جایی که ما دچار تزلزل شده ایم قدم خواهند گذاشت. من معتقد نیستم که این به نفع ما باشد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جورج دبلیو بوش

بخش هیجان انگیز برای من، به عنوان یک خلبان، فرود روی ماه بود.

یک قرن از این رو، سال 2000 را می توان به عنوان دوره ای کاملاً ابتدایی در تاریخ بشر در نظر گرفت. این چیزی است که می توان به آن امیدوار بود.

ایده های بزرگ کشف نشده ای وجود دارد، پیشرفت هایی در دسترس کسانی است که می توانند یکی از لایه های محافظ حقیقت را حذف کنند. جاهایی وجود دارد که باید فراتر از باورها رفت.

من فکر می کنم که ما به ماه می رویم زیرا در طبیعت انسان است که با چالش ها روبرو شود. این طبیعت روح عمیق درونی اوست. همانطور که ماهی قزل آلا در بالادست شنا می کند، باید این کارها را انجام دهیم.

هیوستون، پایگاه آرامش در اینجا. عقاب فرود آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

1 × یک =