صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی جورج دبلیو بوش
ads

بیوگرافی جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش چهل و سومین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او پاسخ کشورش به حملات 11 سپتامبر 2001 را رهبری کرد و جنگ عراق را در سال 2003 آغاز کرد.

جورج دبلیو بوش کیست؟

جورج دبلیو بوش، متولد 6 جولای 1946، در نیوهیون، کانکتیکات، چهل و سومین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او در سال 2000، در یکی از نزدیک ترین و بحث برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا، با اختلاف اندکی برنده رای کالج الکترال شد.

بوش پاسخ ایالات متحده به حملات تروریستی 11 سپتامبر را رهبری کرد و جنگ عراق را آغاز کرد. بوش قبل از ریاست جمهوری خود یک تاجر بود و به عنوان فرماندار تگزاس خدمت می کرد.

اوایل زندگی

جورج واکر بوش در 6 ژوئیه 1946 در نیوهیون، کانکتیکات به دنیا آمد. او بزرگترین فرزند از شش فرزند جورج هربرت واکر بوش و باربارا پیرس بوش است.

خانواده بوش از دهه 1950 درگیر تجارت و سیاست بودند. پدربزرگ بوش، پرسکات بوش، یک بانکدار سابق وال استریت و سناتور جمهوریخواه مترقی اهل کنتیکت بود و پدرش یک تاجر، دیپلمات و معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور ایالات متحده بود.

در سال 1948، جورج اچ. بوش خانواده را به میدلند، تگزاس نقل مکان کرد و در آنجا ثروت خود را در تجارت نفت به دست آورد. جورج جوان بیشتر دوران کودکی خود را در میدلند گذراند و تا کلاس هفتم در آنجا به مدرسه رفت.

جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش

خانواده در سال 1961 به هیوستون نقل مکان کردند و جورج دبلیو بوش به آکادمی فیلیپس در اندور، ماساچوست فرستاده شد. در آنجا او یک ورزشکار همه جانبه بود و بیسبال، بسکتبال و فوتبال بازی می کرد. او دانش آموزی عادل بود و به دردسرساز بودن شهرت داشت. با وجود این، ارتباطات خانوادگی به او کمک کرد تا در سال 1964 وارد دانشگاه ییل شود.

جورج دبلیو بوش یک دانشجوی محبوب در دانشگاه ییل بود که رئیس انجمن برادری دلتا کاپا اپسیلون شد و همچنین راگبی بازی کرد. برای بوش، نمرات در جایگاه دوم زندگی اجتماعی ییل قرار گرفتند. با وجود پیشینه ممتاز، با همه جور آدمی راحت بود و دایره وسیعی از دوستان و آشنایان داشت.

جورج دبلیو بوش، مانند پدر و پدربزرگش قبل از خود، عضوی از انجمن مخفی جمجمه و استخوان ییل شد، باشگاهی که فقط دعوت‌شده است و اعضای آن شامل برخی از قدرتمندترین و نخبه‌ترین اعضای خانواده آمریکایی است.

جورج دبلیو بوش دو هفته قبل از فارغ التحصیلی، در پایان تعویق سربازی خود، در گارد ملی هوایی تگزاس نام نویسی کرد. سال 1968 بود و جنگ ویتنام در اوج خود بود. اگرچه واحد گارد لیست انتظار طولانی داشت، اما بوش از طریق کمک ناخواسته یکی از دوستان خانوادگی پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه جو بایدن | زندگی شخصی و سیاسی

او که به عنوان ستوان دوم مأمور شد، گواهینامه خلبانی جنگنده خود را در ژوئن 1970 دریافت کرد. علیرغم حضور نامنظم و سوالاتی در مورد اینکه آیا او به طور کامل به تعهدات نظامی خود عمل کرده است یا خیر، بوش در 21 نوامبر 1974 با افتخار از ذخیره نیروی هوایی اخراج شد.

زندگی شخصی

جورج دبلیو بوش پس از انجام وظیفه گارد، تحصیلات خود را ادامه داد و در مدرسه بازرگانی هاروارد ثبت نام کرد و در سال 1975 مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرفت. سپس به میدلند بازگشت و وارد تجارت نفت شد و برای یکی از دوستان خانوادگی خود کار کرد و بعدا شرکت نفت و گاز خود را راه اندازی کرد.

در سال 1977، در یک باربیکیو در حیاط خلوت، بوش توسط دوستانش به لورا ولش، معلم مدرسه و کتابدار معرفی شد. پس از یک خواستگاری سریع سه ماهه، او خواستگاری کرد و آنها در 5 نوامبر 1977 ازدواج کردند. این زوج در میدلند، تگزاس ساکن شدند، جایی که بوش به ساختن تجارت خود ادامه داد.

بیوگرافی جاستین تیمبرلیک
بیشتر بخوانید

جورج دبلیو بوش به همسرش به خاطر نظم بخشیدن به زندگی اش اعتبار می دهد. قبل از ازدواج، او چندین قسمت شرم آور با الکل داشت. بلافاصله پس از ازدواج با لورا، او به کلیسای متحد متدیست پیوست و یک مسیحی دوباره متولد شد.

در سال 1981، این زوج از ورود دختران دوقلوی باربارا و جنا لذت بردند. در سال 1986، بوش کسب و کار نفتی خود را برای سهام و یک کرسی در هیئت مدیره آن به شرکت انرژی هارکن فروخت. همچنین در این زمان بود که نوشیدن الکل را ترک کرد و عمیقاً درگیر کلیسای خود شد.

فرماندار تگزاس

در سال 1988، جورج دبلیو بوش خانواده خود را به واشنگتن دی سی نقل مکان کرد تا بر روی پیشنهاد پدرش برای کاخ سفید کار کند، در فعالیت های مبارزاتی شرکت کرد و با افراد با نفوذ ملاقات کرد. پس از پیروزی پدرش، او به تگزاس بازگشت و در سال 1989 به گروهی از سرمایه گذاران پیوست که تیم بیسبال تگزاس رنجرز را خریداری کردند.

جورج دبلیو بوش به سرعت به عنوان رهبر گروه ظاهر شد و تجارت هوشمندانه ای انجام داد. تیم خوب عمل کرد و بوش به عنوان یک تاجر موفق شهرت پیدا کرد. در سال 1998، بوش سهم خود از تیم را به 17 برابر سرمایه اولیه خود فروخت.

بیشتر بخوانید: زندگینامه دونالد ترامپ | زندگی شخصی و سیاسی

پس از شکست مجدد پدرش در سال 1992 در مقابل بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش تصمیم گرفت به عنوان یک جمهوریخواه برای فرمانداری تگزاس نامزد شود. وابستگی او به رنجرز و شهرت خانوادگی اش به او در مبارزات انتخاباتی سال 1994 علیه ان ریچاردز، دموکرات فعلی کمک کرد.

جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش

کمپین او بر اصلاح رفاه و شکنجه، کاهش جرم و جنایت و بهبود آموزش متمرکز بود. این مسابقه مشاجره‌آمیز بود و از یک طرف به ناهنجاری مالی و از طرف دیگر همجنس‌گرایی متهم می‌شد. بوش با کسب 53 درصد آرا در انتخابات پیروز شد و اولین فرزند رئیس جمهور ایالات متحده شد که به عنوان فرماندار ایالت انتخاب شد. در سال 1998، بوش اولین فرماندار تگزاس بود که برای یک دوره چهار ساله متوالی انتخاب شد.

جورج دبلیو بوش به عنوان فرماندار، از جمهوری خواهان میانه رو و محافظه کاران مسیحی در حزب خود متوسل شد و به دلیل حکومت دو حزبی شهرت یافت.

او فلسفه «محافظه کاری دلسوزانه» را اجرا کرد که دولت محدود را با توجه به محرومان و مسئولیت شخصی ترکیب می کرد. دولت قبلی فرمانداری، خزانه داری تگزاس را با مازاد باقی گذاشت، بنابراین بوش برای کاهش مالیات و افزایش بودجه برای آموزش تلاش کرد.

او اصلاحات آموزشی را ترویج کرد، حقوق معلمان را به عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های استاندارد گره زد و قوانین قانونی را امضا کرد که سن محاکمه نوجوانان را در دادگاه‌های بزرگسالان کاهش می‌دهد.

اولین دوره ریاست جمهوری

در سال 1999، جورج دبلیو بوش تلاش خود را برای ریاست جمهوری آغاز کرد و پس از یک سری انتخابات مقدماتی، نامزد جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری شد. انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 با جورج دبلیو بوش و نامزد دموکرات ال گور نزدیک و بحث برانگیز بود.

همانطور که روز انتخابات آشکار شد، برنده مشخصی وجود نداشت. اخبار اواخر شب یک نامزد را برنده و سپس دیگری را برنده اعلام کرد. در اوایل صبح روز بعد، بوش 246 رای الکترال و گور 255 رای داشتند که برای پیروزی به 270 رای نیاز بود.

آلفرد هیچکاک
بیشتر بخوانید

25 رای الکترال فلوریدا در ترازوی برگزار شد که در آن چندین شهرستان مشکلات را در رای گیری گزارش کردند. پس از بیش از یک ماه بازشماری و مانورهای قانونی، دادگاه عالی ایالات متحده در مورد انتخابات تصمیم گرفت و به جورج بوش پیروز شد.

اگرچه گور در انتخابات کالج الکترال شکست خورد (271 در مقابل 266)، اما بیش از 543000 آرای مردمی بیشتر از بوش به دست آورد، نتیجه ای که پیروزی بوش را پیچیده تر کرد.

جورج دبلیو بوش در دو سال اول ریاست جمهوری خود از اکثریت سیاسی در هر دو مجلس کنگره برخوردار بود، اما با یک دولت شدیداً تقسیم شده روبرو بود. گاهی اوقات، لفاظی های سیاسی او به این شکاف دامن می زد.

بوش با در نظر گرفتن مازاد بودجه به جا مانده از دولت قبلی دموکرات، کاهش 1.35 تریلیون دلاری مالیات را برای تحریک اقتصاد انجام داد، اما منتقدان ادعا کردند که این کاهش مالیات به نفع ثروتمندان است.

زمانی که وی اعلام کرد که ایالات متحده از پروتکل کیوتو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تبعیت نمی کند، با اشاره به آسیب احتمالی به اقتصاد ایالات متحده، دولت او جنجال بیشتری برانگیخت.

11 سپتامبر و جنگ عراق

در 11 سپتامبر 2001، تروریست های القاعده چهار هواپیمای مسافربری تجاری ایالات متحده را ربودند. سه نفر از آنها به اهداف خود در نیویورک و واشنگتن دی سی اصابت کردند. چهارمین هواپیما در یک مزرعه کشاورز در پنسیلوانیا سقوط کرد. جنگ علیه تروریسم آغاز شده بود و رئیس جمهور جورج دبلیو بوش به مردم آمریکا قول داد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از یک حمله تروریستی دیگر انجام خواهد داد.

یک استراتژی جامع با ایجاد وزارت امنیت داخلی، قانون میهن پرستان و مجوز جمع آوری اطلاعات شکل گرفت که برای مدتی شامل نظارت بر تماس های تلفنی بین المللی توسط شهروندان آمریکایی بود. دولت بوش همچنین ائتلاف‌های بین‌المللی را برای جستجو و نابودی القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی در افغانستان، جایی که گفته می‌شود دولت حاکم طالبان به اسامه بن لادن، رهبر القاعده پناه می‌دهد، ایجاد کرد.

با ادامه درگیری، نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان انتقال جنگجویان طالبان و اعضای مظنون القاعده را به یک زندان ویژه در خلیج گوانتانامو، کوبا، یک پایگاه دائمی نیروی دریایی ایالات متحده، آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: زندگینامه تام کروز | زندگی شخصی و لیست آثار

صدها زندانی در آنجا به عنوان جنگجویان دشمن نگهداری می شدند، طبقه بندی که توسط دولت بوش ارائه شده بود که بیان می کرد بازداشت شدگان تروریستی تحت حمایت کنوانسیون ژنو نیستند.

در نتیجه، بسیاری در معرض تکنیک های پیشرفته بازجویی قرار گرفتند، که از نظر سازمان های مختلف بین المللی، از جمله صلیب سرخ، به شکنجه تبدیل شد.

در سپتامبر 2002، دولت بوش اعلام کرد که در صورت لزوم، ایالات متحده پیشگیرانه از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد تا از تهدیدات علیه امنیت ملی خود توسط تروریست ها یا “دولت های سرکش” به ویژه کشورهایی که سلاح های کشتار جمعی دارند، جلوگیری کند.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی نادرست، دولت بوش با موفقیت به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن بازرسان تسلیحاتی به عراق دست یافت.

بلافاصله پس از آن، بوش اعلام کرد که عراق از بازرسی ها تبعیت نکرده است و در 20 مارس 2003، ایالات متحده تهاجم موفقیت آمیز به عراق را آغاز کرد و به سرعت ارتش عراق را شکست داد.

بغداد، پایتخت عراق، در 9 آوریل 2003 سقوط کرد و بوش شخصاً در 1 مه 2003 پایان عملیات جنگی بزرگ را اعلام کرد. با وجود خلاء قدرت، عراق به زودی وارد یک جنگ داخلی فرقه ای شد.

هارولد رابینز
بیشتر بخوانید

دوره دوم ریاست جمهوری

در سال 2004، جورج دبلیو بوش برای انتخاب مجدد نامزد شد. اگرچه جنگ‌ها در عراق و افغانستان خوب پیش نمی‌رفت و تلاش‌های او در اصلاحات تامین اجتماعی با مقاومت زیادی روبرو شده بود، هسته سیاسی بوش همچنان از او حمایت می‌کرد، و او توانست در انتخابات نوامبر، سناتور جان کری، رقیب دموکرات را انتخاب کند.

در دوره دوم ریاست جمهوری خود، بوش برای اصلاحات مهاجرتی که مورد انتقاد بسیاری از محافظه کاران قرار گرفت، و مقررات زیست محیطی را کاهش داد که مورد انتقاد بسیاری از لیبرال ها قرار گرفت. واکنش ضعیف دولت بوش به طوفان کاترینا در نیواورلئان باعث کاهش بیشتر امتیاز او شد.

در سال 2008، زمانی که جورج دبلیو بوش وارد آخرین سال ریاست جمهوری خود شد، کشور با چالش های عظیمی روبرو شد. ایالات متحده در حال جنگ با دو جنگ خارجی بود و مازاد بودجه دولت کلینتون به بدهی چند تریلیون دلاری تبدیل شده بود – اثرات مخارج نظامی، کاهش مالیات و رشد اقتصادی آهسته.

در اوایل پاییز سال 2008، این کشور با یک بحران اعتباری شدید مواجه شد که بازار سهام را به سقوط آزاد کشاند و به اخراج های گسترده منجر شد.

جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش

دولت بوش تلاش کرد و کنگره را تشویق کرد تا قانون تثبیت اقتصادی اضطراری 700 میلیارد دلاری بحث برانگیز را برای نجات صنعت مسکن و بانکداری تصویب کند.

زندگی پس از کاخ سفید

جورج دبلیو بوش در ژانویه 2009 از سمت خود کنار رفت و کارهای ناتمام زیادی را پشت سر گذاشت و میزان محبوبیت پایینی را پشت سر گذاشت.

کشور از نظر سیاسی تقسیم شده بود. منتقدان بسیاری از بدبختی های کشور را زیر پای او گذاشتند، در حالی که هواداران از او به خاطر رهبری قدرتمندش در یکی از خطرناک ترین دوره های کشور دفاع کردند.

بوش و همسرش در دالاس، تگزاس ساکن شدند و در ساخت کتابخانه ریاست جمهوری خود شرکت کردند و خاطرات خود را با عنوان «نقاط تصمیم گیری» نوشتند.

به درخواست رئیس جمهور باراک اوباما، بوش و رئیس جمهور سابق بیل کلینتون، پس از زلزله هائیتی در سال 2010، تلاش های جمع آوری کمک های مالی خصوصی را در ایالات متحده برای امداد رسانی به بلایای طبیعی رهبری کردند.

پس از سالها زندگی نسبتاً آرام در تگزاس، بوش در سال 2013 به کانون توجه رسانه ها بازگشت. او برای افتتاح کتابخانه و موزه جورج دبلیو بوش در محوطه دانشگاه متدیست جنوبی در دالاس، تگزاس آماده بود. سایر روسای جمهور سابق زنده، از جمله بیل کلینتون و پدر بوش، مانند رئیس جمهور باراک اوباما در این مراسم شرکت کردند.

به گفته فاکس نیوز، بوش به شوخی گفت: “زمانی در زندگی من بود که احتمالاً در کتابخانه ای پیدا نمی شدم، بسیار کمتر در کتابخانه ای”. به نظر می‌رسید که بوش در سخنان جدی‌تری از دوران ریاست‌جمهوری خود دفاع می‌کند. او گفت: «وقتی مردم به این کتابخانه می‌آیند و درباره دولت تحقیق می‌کنند، متوجه می‌شوند که ما به اعتقادات خود وفادار مانده‌ایم.»

جورج دبلیو بوش در بیشتر زندگی سیاسی خود از ریشه های تگزاسی خود دفاع کرد. هم برای حامیان و هم برای مخالفان او، دلایلی برای حمایت و انتقاد آنها فراهم کرد.

برای برخی، تصویر و رفتار عامیانه او حاکی از آن بود که او “آماده ای برای زمان نخست نیست”، از نظر سیاسی ماهر است، اما نه یک دولتمرد در زمانی که کشور به آن نیاز دارد. برای دیگران، او به عنوان رئیس ایده‌های بزرگ تلقی می‌شد که مشتاقانه چشم‌اندازهای بزرگ و خطرات مربوط به آن را پذیرفت.

بیوگرافی بشار اسد
بیشتر بخوانید

حامیان او به او اعتبار می دهند که جایگاه آمریکا را دوباره به عنوان رهبر بی رقیب جهان تثبیت کرد. در سطح بین المللی، او به دلیل “دیپلماسی کابوی” خود در امور خارجی مورد انتقاد قرار گرفته است.

مانند بسیاری از روسای جمهور قبل از او، ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش جایگاه خود را در تاریخ متوازن در برابر موفقیت ها و شکست های او خواهد یافت.

در جولای 2013، جورج دبلیو بوش با پیوستن به پرزیدنت باراک اوباما در آفریقا در بزرگداشت پانزدهمین سالگرد اولین حمله اسامه بن لادن به ایالات متحده، تاریخ ساز شد – که اولین جلسه در خاک خارجی برای بزرگداشت یک اقدام تروریستی بین دو نفر بود. روسای جمهور آمریکا

بوش در اواخر همان تابستان با مشکلات سلامتی مواجه شد. او در 6 آگوست تحت عمل جراحی قرار گرفت و استنتی را در قلبش قرار داد تا انسداد یکی از رگ‌هایش باز شود.

بیشتر بخوانید: آرتور شوپنهاور کیست : زندگی، اندیشه‌ها، و تأثیرات

انسداد در طول سالانه جسمی او کشف شد. به گزارش آسوشیتدپرس، بوش از طریق یک سخنگوی، از “متخصصان پزشکی ماهر که از او مراقبت کرده اند” قدردانی کرد. بوش همچنین از “خانواده، دوستان و هموطنانش به خاطر دعاها و آرزوهای خوبشان تشکر کرد. و او همه ما را تشویق کرد تا معاینات منظم خود را انجام دهیم.”

اکتبر همان سال، فاش شد که بیماری قلبی بوش وخیم‌تر از آن چیزی است که در ابتدا توصیف شده بود. بر اساس گزارش CNN.com، او قبل از عمل جراحی، 95 درصد انسداد آن شریان داشت. اگر او تحت درمان قرار نمی گرفت، بوش در معرض خطر حمله قلبی قرار می گرفت.

زمانی که زمان او را از دوران تصدی خود در کاخ سفید دورتر کرد، بوش بیشتر به عنوان یک پیر خردمند تلقی شد و لحن های سنجیده ای را برای تضاد با اشتعال پذیری چهل و پنجمین رئیس جمهور دونالد ترامپ ارائه داد.

هنگامی که ترامپ در تابستان 2017 در پی سرزنش هر دو طرف اعتراضات نژادپرستانه در شارلوتسویل، ویرجینیا بود، بوش و پدرش بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن چنین آمده بود: «آمریکا باید همیشه تعصب نژادی، یهود ستیزی و نفرت را رد کند. همه اشکال.”

زمستان سال بعد، بوش جوان‌تر، اصرار پرزیدنت ترامپ مبنی بر اینکه گزارش‌های مربوط به تلاش‌های روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 «خبر جعلی» است، رد کرد و گفت «شواهد کاملاً واضحی» وجود دارد که نشان می‌دهد روس‌ها در آن دخالت کرده‌اند.

جورج دبلیو بوش

جورج دبلیو بوش

در ژانویه 2018، CNN نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌داد 61 درصد از آمریکایی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به چهل و سومین رئیس‌جمهور داشتند، در حالی که 33 درصد زمانی که او 9 سال قبل از سمت خود را ترک کرد، این نظرسنجی مثبت بود.

حقایق کلی

نام: جورج دبلیو بوش
سال تولد: 1946
تاریخ تولد: 6 جولای 1946
ایالت تولد: کانکتیکات
شهر تولد: نیوهون
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین: جورج دبلیو بوش چهل و سومین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او پاسخ کشورش به حملات 11 سپتامبر 2001 را رهبری کرد و جنگ عراق را در سال 2003 آغاز کرد.
صنایع
سیاست ایالات متحده
علامت نجومی: سرطان
مدارس
آکادمی فیلیپس
مدرسه بازرگانی هاروارد
دانشگاه ییل
مدرسه کینکید
مشاغل
فرماندار ایالات متحده

نقل قول ها

خود آزادی امروز صبح مورد حمله یک بزدل بی چهره قرار گرفت و از آزادی دفاع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × دو =