صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم جن گیر (The Exorcist) | اثر ویلیام فریدکین
ads

نقد فیلم جن گیر (The Exorcist) | اثر ویلیام فریدکین

فیلم جن گیر

فیلم جن گیر یکی از ترسناک ترین فیلم هایی جهان است که تا به حال به صورت منفی در تاریخ سینما ثبت شده است. The Exorcist محصول سال 1973 است. فیلمی به کارگردانی ویلیام فریدکین، نویسندگی ویلیام پیتر بلاتی و با بازی الن برستین، مکس فون سیدو، جیسون میلر و لیندا بلر. جن گیر همچنین اولین فیلم از مجموعه فیلم های جن گیر است که در مورد دختری است که توسط موجودی شیطانی به نام پازوزو تسخیر شده است، پادشاه شیطان باد افسانه ای در فرهنگ های آشوری و بابلی. برای اطلاعات بیشتر درباره جن گیر، با خدمات هنری و سینمایی مجله بامدادی ها همراه باشید.

اطلاعاتی در مورد فیلم جن گیر (The Exorcist)

ژانر: ترسناک، فراطبیعی

کارگردان: ویلیام فریدکین

تهیه‌کننده: ویلیام پیتر بلتی

فیلمنامه‌نویس: ویلیام پیتر بلتی

بر پایه: رمان «جن‌گیر» اثر ویلیام پیتر بلتی

بازیگران: الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لیندا بلر، لی جی کاب، آیلین دیتز

موسیقی: مایک اولدفیلد، جک نیچه

فیلمبرداری: اوون رویزمن، بیلی ویلیامز

تدوین‌: ایوان ای. لوتمن، نورمن گی

شرکت تولیدکننده: هویا پروداکشن

توزیع‌کننده: برادران وارنر

اکران: ۲۶ دسامبر ۱۹۷۳ (۵ دی ۱۳۵۲)

مدت زمان: ۱۲۲ دقیقه (نسخه کارگردان ۱۳۲ دقیقه)

محصول کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

بودجه: ۱۲ میلیون دلار

فروش گیشه: ۴۴۱،۳ میلیون دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸

راتن تومیتوز: ۸۳٪

متاکریتیک: ۸۱٪

خلاصه داستان:

کریس مک نیل (الن برستین) یک شخصیت تلویزیونی مشهور است که با دخترش ریگان (لیندا بلر) در جورج تاون در نزدیکی واشنگتن زندگی می کند. با شروع اعتراضات خشونت آمیز، ذهن ریگان از کار می افتد. وقتی پزشکان نتوانستند کار زیادی برای ریگان انجام دهند، دوستان مک نیل به او پیشنهاد کردند که از کشیشی که در جن گیری تخصص دارد کمک بگیرد.

نقد و بررسی فیلم جن گیر (The Exorcist)

پس از گذشت نزدیک به پنج دهه، جن‌گیر همچنان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما محسوب می‌شود. حتی این جنجال های فیلم برای بینندگانی که آشنایی چندانی با ژانر وحشت ندارند آشناست. علاوه بر ادعای مجروح شدن برخی از بازیگران و دست داشتن در جریان فیلمبرداری، زمزمه های زیادی درباره نفرین شدن جن گیر به گوش می رسد.

مضامین و مضامین فیلم دست به دست هم داد تا در اولین اکران فیلم بینندگان زیادی را در سینماها جذب کند. همچنین بسیاری از بینندگان ادعا کردند که پس از تماشای فیلم مدت زیادی نخوابیده اند.

اغلب اوقات، شایعات در مورد برخی فیلم‌ها می‌توانند انتظارات مخاطب را تا حد مضحکی بالا ببرند، اما هیاهویی که پیرامون The Exorcist وجود دارد، سال‌ها پس از اکران آن همچنان یک موضوع داغ در میان طرفداران ترسناک است. تقریباً پنجاه سال از اکران The Exorcist می گذرد و هنوز هم یکی از جذاب ترین آثار سینما باقی مانده است. اما آیا همچنان باید آن را نمونه ای قوی از ژانر ترسناک دانست؟

نقد فیلم شهر سیارکی | Asteroid City 2023
بیشتر بخوانید

فیلم The Exorcist

تسخیر موجودی مخوف به نام پازوزو در فیلم جن گیر

کریس مک نیل بازیگر افسانه ای است که در اولین سکانس های فیلم The Exorcist هنگام فیلمبرداری در واشنگتن می بینیم. او از تحولات اخیر در خانه با مسائل دختر خردسالش ریگان غمگین و ناراحت است. به زودی مشخص می شود که کریس مسائل خطرناک تری برای نگرانی دارد. چون سر و صدایی که از اتاق زیر شیروانی خانه می آید کار موش نیست و حال «ریگان» روز به روز بدتر می شود. کریس نگران ریگان نیست تا زمانی که جلوی مهمانانش فرو می ریزد.

خیلی زود، وضعیت ریگان بدتر می شود و کریس ناامیدانه به دنبال راه حلی می گردد. ریگان برای تشخیص مشکلات پزشکی خود فرآیند پیچیده و وحشتناکی را طی می کند که هیچ کدام به او کمک نمی کند. کریس از اینکه دکتر دخترش را نزد روانپزشک فرستاد و پیشنهاد انفجار را نادیده گرفت بسیار ناراحت است. اما همه چیز برای ریگان بدتر می شود تا اینکه کریس سرانجام در آغوش کشیشی به نام «دیمین کاروس» (جیسون میلر) قرار می گیرد.

او به عنوان یک کشیش با مدرک روانپزشکی بلافاصله این پیشنهاد را می پذیرد. پدر کاراس «مالکیت» را واکنشی انسان باستانی برای توضیح پدیده‌های اسرارآمیز روان‌شناختی مانند «اسکیزوفرنی» می‌داند. اما پس از ملاقات با ریگان، او متقاعد شد که داستان حول یک موجود شیطانی قدرتمند می چرخد، احتمالاً حتی چندین شیاطین. پدر کاراس برای انجام جن گیری از کلیسا اجازه می خواهد. با این حال، مقامات کلیسایی تصمیم می گیرند جن گیری را به یک کشیش با تجربه تر به نام “لنکستر مارین” (مکس فون سیدو) واگذار کنند.

جن‌گیر، فیلمی ترسناک و پرحاشیه

این استدلال که The Exorcist بهترین فیلم ترسناک تمام دوران است، بدون شک مخاطبان را شوکه کرده است، اما شما را برای تماشای چنین فیلم زیبایی آماده نمی کند. منتقدان تاکنون از تعابیر و نمادهای زیادی برای تحلیل و تحلیل فیلم استفاده کرده اند، اما به نظر می رسد هیچ کدام از آنها برای توضیح آنچه در فیلم جن گیر می بینیم کافی نباشد.

از جمله این تعابیر می توان به سن، دین در برابر علم، طبیعت در برابر ماوراء طبیعی، بی تفاوتی بشریت نسبت به مشکلات انسانی و البته فیلمی درباره خیر و شر اشاره کرد. جن گیر مانند بسیاری از پیشینیان، معاصران و جانشینان خود، از برخورد غیرمستقیم و تحریک آمیز با موضوع خود اجتناب می کند، اما با گشاده رویی غیرعادی به داستان خود می پردازد.

نقد فیلم باربی | فیلم (Barbie) فراتر از انتظار
بیشتر بخوانید

ویلیام پیتر بلتی، نویسنده کاتولیک که متن را برای جن گیر اقتباس کرده است، موضوع تسخیر شیطان را جدی می گیرد. بدی The Exorcist یک بدی مبهم نیست، اما بدی The Exorcist آنقدر شناخته شده است که ما احساس می کنیم هر چیزی می تواند واقعا بد باشد.

فیلمنامه کاملا هوشمندانه فیلم «بالتی» با بافتن داستانی از انسانیت و وحشت در موقعیت های واقع گرایانه، زیر پوست هر بیننده ای فرو می رود و ما را به یاد واقعیت ساده و وحشتناکی می اندازد که هرکسی می تواند یک شب را با آن سپری کند. اتاق تاریک و سرد او در اختیار شیطان بود.

بازیگری‌های درخشان در فیلم جن گیر

چیزی که فیلم ترسناک The Exorcist را باورپذیر می کند، نحوه روایت داستان و البته بازی به یاد ماندنی آن است. «لیندا بلر» با این فیلم خود را به عنوان یکی از با استعدادترین بازیگران کودک تاریخ هالیوود تثبیت کرد. در ابتدا او را در هیبت دختری شاد و بازیگوش با مادری می بینیم که وقت و پول زیادی برای خوشحال کردن دخترش دارد.

اما نبوغ «بلر» در ایفای این نقش در این است که چگونه شخصیت ریگان از یک دختر پاک و معصوم به موجودی هیولا تبدیل می شود. مرسدس مک کمبریج، بازیگر رادیویی که فداکاری های زیادی برای نقش خود انجام داد، به عنوان صدای وحشتناک موجود هیولایی که ریگان را در اختیار دارد نیز شناخته می شود. اما این لیندا بلر بود که در تجسم فوق العاده ای از بدن دختر ظاهر شد. در اوج سلطه شیطان، نه لیندا بلر یا ریگان، بلکه خود شیطان را می بینید.

چیزی که The Exorcist را از همه فیلم های ترسناک متمایز می کند واقع گرایی آن است. اما ویژگی برجسته فیلم تمرکز شدید آن بر وحشت واقعی هر یک از شخصیت ها، به ویژه در رویارویی با ریگان است. برستین بین یک زن ترسیده و یک مادر عصبانی که حاضر است برای دخترش هر کاری انجام دهد در نوسان است.

«جیسون میلر» در نقش «دامیان کاراس» نیز سفری ماجراجویانه و ترسناک از سردی به دیوانگی را آغاز می کند و در وحشت درونی فرو می رود. در بزرگ‌ترین جن‌گیری فیلم، ما تماشاگران پدر کاراس می‌شویم، مردی جن زده که وقتی با شر مطلق روبرو می‌شود وحشت می‌کند و نمی‌تواند آنچه پدر مرین می‌خواهد انجام دهد. او کار درست را انجام داد.

نقد و بررسی فیلم Fair Game ( نقد فیلم بازی منصفانه )
بیشتر بخوانید

فیلم جن گیر

ویلیام فریدکین، کارگردانی که برای ساخت شاهکارش روحش را به شیطان فروخت!

قطعاً کارگردان ویلیام فریدکن برای هماهنگی بازیگران شگفت انگیز لازم بود. او به آرامی تنش وهم‌آور و ناراحت‌کننده‌ای را در فیلم ایجاد می‌کند که تماشاگر را تا آخرین لحظه روی لبه صندلی‌هایش نگه می‌دارد. همچنین، او هرگز همه چیز را توضیح نمی دهد. در عوض، در جن‌گیر، مالکیت به شیوه‌ای کاملاً هوشمندانه انجام می‌شود که در هیچ فیلم مشابهی قابل مقایسه نیست، و فریدکین از پاره کردن علم و دین به دو قسمت اجتناب می‌کند. (مضمونی که باعث می شود بحران ایمان کارا کم عمق به نظر برسد)

با این حال، تمجید کورکورانه از ویلیام فریدکین، کارگردانی که گاه از روش های آزاردهنده و غیراخلاقی در خلق شاهکارهای خود استفاده می کند، کاملاً درست نیست. متأسفانه، فیلم جن گیر در میان فهرست بلندبالایی از آثار کلاسیک قرن بیستم است که محصول فریبکاری و حتی در برخی موارد سوء استفاده از سوی خالق آنها بوده است.

در طول فیلمبرداری جن گیر، بازیگران با مشکلات زیادی مواجه شدند. از دویدن 3 ساعته «فون سیدو» تا آسیب کمر «لیندا بلر»، دستگاه ایمنی دچار اختلال می شود و تخت حتی در دمای بسیار پایین منفی 30 درجه سانتی گراد می لرزد.

با این حال، یکی از نگران کننده ترین صحنه های پشت فیلم جن گیر ، فریبکاری های کارگردان است. در صحنه ای که یک ریگان تسخیر شده به طرز مرگباری کریس را مشت می کند و او را در اتاق پرتاب می کند، آلن برستون به سکویی که توسط یک بدلکار اداره می شد زنجیر شده بود. فریدکین به برشتاین اطمینان داد که او را به هیچ وجه کشیده نمی‌شود، اما بعداً از بدلکار خواست تا او را تا حد ممکن بکشد.

فریاد درد برستین در این صحنه در واقع فریاد واقعی او پس از آسیب عمیق به دنبالچه اش است. در صحنه ای دیگر، فریدکین اسلحه ای را درست در کنار گوش جیسون میلر شلیک می کند تا او را شوکه کند. فریدکین حتی بازیگران را مجبور کرد که نقش‌هایشان را با دوربین خاموش بازی کنند تا آنها را برای عکاسی اصلی آماده کند. او حتی کشیشی را که در آخرین صحنه فیلم حضور داشت کتک زد تا او را برای این نقش غافلگیر کند.

نقد و بررسی انیمیشن Elemental | عشق بین عناصر
بیشتر بخوانید

فیلمسازی، مانند هر کار در هر صنعتی، دارای خطرات بالقوه است، اما آسیب واقعی و آسیب جدی عمدی غیراخلاقی است. بیشتر زحمات کارگردان در حضور بازیگران ممتاز و با استعداد فیلم به هدر رفت.

جدا از این جلوه های ویژه، فیلم جسارتی داشت که حتی با معیارهای امروزی هم تاثیرگذار باشد. با نزدیک شدن به پنجاهمین سالگرد ساخت جن‌گیر، این احتمال وجود دارد که جایگاه این فیلم نمادین در صدر فهرست فیلم‌های ترسناک تمام دوران تهدید شود. اما بعید است فیلم ترسناکی هوشمندتر از جن گیر ساخته شود.

نظر منتقدان درباره فیلم جن گیر

فیلم «جن گیر» اگرچه در ابتدا با انتقادات زیادی روبه رو شد، اما با هجوم مخاطبان برای تماشای این فیلم، منتقدان به تدریج به آن توجه بیشتری کردند. استنلی کافمن از New Public The Exorcist را به عنوان “وحشتناک ترین فیلمی که در سال های اخیر دیده است” توصیف کرد. جو دانته از مجله Castle of Frankenstein نیز The Exorcist را فیلمی عالی خواند که “به زودی یک فیلم کلاسیک ترسناک خواهد بود.”

«راجر ایبرت» منتقد «Chicago Sun-Times» نیز نقدی چهار ستاره (از چهار ستاره) به Exorcist داد و بازی (به ویژه برستین) و جلوه های ویژه را تحسین کرد. اندرو ساریس از ویلیج ویس بزرگترین نقطه ضعف آنها را بیان کرد. جان لاندو از «رولینگ استون» همچنین علاوه بر نقدهای منفی، «جن‌گیر» را «پورنوگرافی مذهبی» می‌داند.

سوالات متداول درباره فیلم جن گیر

۱- چرا اکران فیلم جن گیر ممنوع اعلام شد؟

فیلم جن گیر با واکنش های منفی بسیاری در آمریکا و دیگر کشورها از جمله غش، حمله های عصبی، حالت تهوع و سقط جنین و سکته قلبی در بین تماشاگران سینما مواجه شد. برای جلوگیری از چنین حوادثی، برخی از شهرها و کشورها تصمیم گرفتند این فیلم را با تماشاگران بزرگسال به نمایش بگذارند.

۲- دلیل وحشتناک بودن فیلم جن‌گیر چیست؟

برخلاف دیگر فیلم های ترسناک، « فیلم جن گیر » نه تنها از جلوه های ویژه قوی استفاده می کند، بلکه از بسیاری از کلیشه های فیلم های ترسناک نیز دوری می کند.

۳- آیا جن گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما است؟

در این مورد نیز مانند فهرست‌های مشابه، تفاوت‌های زیادی بر اساس ترجیحات منتقدان و مخاطبان وجود دارد. اما در بیشتر فهرست‌های بهترین فیلم‌های ترسناک، The Exorcist در بین 10 فیلم برتر قرار می‌گیرد.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نوزده − یک =