صفحه اصلی > نقد فیلم و سینمای ایران : نقد فیلم ابد و یک روز | معنا باختگی پرسوناژهای لنگ در هوا
ads

نقد فیلم ابد و یک روز | معنا باختگی پرسوناژهای لنگ در هوا

فیلم ابد و یک روز

فیلم ابد و یک روز که بسیاری آن را یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران می دانند نیز یکی از پرافتخارترین فیلم های این عرصه برای دریافت سیمرغ بلورین به شمار می رود. فیلم ابد و یک روز داستان یک خانواده فقیر، فقر بالا و مشکل اعتیاد کوچکترین پسر خانواده است.

  • سال پخش: 1394
  • کارگردان: سعید روستایی
  • نویسنده: سعید روستایی
  • بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی و ریما رامین‌فر

فیلم ابد و یک روز

نقد فیلم ابد و یک روز

بدبختی گاهی یک روز، گاهی تا ابد طول می‌کشد…

در نمایی از فیلم ابد و یک روز اولین فیلم بلند سعید روستایی که در اولین روز جشنواره فیلم فجر دوشنبه 12 بهمن ماه به نمایش درآمد، مرتضی (پیمان معادی) و سمیه (پریناز ایزدیار) به مصاف هزار مصیبت رفتند. مشکلات محسن (نوید محمدزاده) را نابود می کنند تا به دست پلیس نیفتد و محسن مجبور به ترک مواد مخدر شود، اما همان شب مادر معلول خانواده (شیرین یزدان بخش) به همراه خانواده به خانه همسایه می رود. پسری از خانواده و توطئه گران بسته مواد پرتاب شده روی پشت بام خانه اش را پس می گیرد و به محسن می دهد تا به کارش ادامه دهد!

بیشتر بخوانید: نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

این صحنه به خوبی نمایانگر وضعیت تغییر ناپذیر خانواده ای است که نمی خواهند از چرخه بی پایان بدبختی و بدبختی خارج شوند و زندگی خود را کمی بهتر کنند. در ظاهر فقط محسن است که اگر به خاطر اعتیاد و فروش مواد مخدر گرفتار شود، به حبس ابد و یک روز حبس محکوم می شود، اما همانطور که آرام آرام زندگی سمیه و خانواده اش را دنبال می کنیم، می دانیم که همه آنها در دام افتاده اند. زندانی بی پایان که هیچ تلاش و تمایلی برای فرار از آن ندارند، نمی توانند از آن فرار کنند و با کمال میل و خوشحالی تسلیم می شوند.

فیلم ابد و یک روز

فیلم ابد و یک روز

ازدواج و جدایی از خانواده، سمیه به جای تلاش برای بهبود وضعیت ناامیدانه خود، سعی در تغییر  محیط اسفبار خانواده خود دارد، آنچنان در تزکیه نفس و کسالت غرق شده بود که فراموش کردند زندگی ممکن است متفاوت باشد. فرم عقب نشینی مانند ضربه هولناکی بود که این پایدار و افسرده را بازگرداند و همه را مجبور کرد با وضعیت ناامیدکننده خود روبرو شوند. به همین دلیل همه اعضای خانواده می خواهند جلوی رفتن سمیه را بگیرند و در کنارش بمانند تا مجبور نباشند در غیاب او تصمیم جدیدی در زندگی بگیرند و قدم های جدیدی بردارند.

نقد فیلم خارجی حس ششم | خلاصه داستان، نقد و بررسی
بیشتر بخوانید

بنابراین فیلم ابد و یک روز اگرچه ساختاری خطی دارد و در روایت ساده است، اما با وارونه کردن الگوی کلاسیک و دگرگونی نقش ها و کارکردهای عناصر مشترک، فیلم به درک متفاوتی از مفهوم تغییر و ضرورت آن در زندگی دست می یابد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

اگر در نمونه های کلاسیک همیشه اتفاقی می افتد و نظم و ثبات اولیه را به هم می زند و قهرمان داستان سعی می کند اوضاع را به آرامش معمول بازگرداند، این بار با برجسته کردن عمدی و آگاهانه خبر ترک وطن با قهرمان روبرو می شویم. توازن داستان را به هم می زند و سعی می کند اوضاع خانواده را از حالت عادی خارج کند تا آنها نیز از بدبختی و فقری که به آن عادت کرده بودند، قدمی بردارند.

سعید روستایی به جای دیالوگ های پر از آه، ناله، گلایه و شکایت، موضوع عادت به رنج و ترس از تغییر را در داستان هایش مطرح می کند. ، روابط جنسی خام و خشونت اولیه روابط شخصیت ها و شلختگی و آشفتگی عمدی حرکات دوربین به نفع زندگی تاریک و ویران یک خانواده است.خانواده ای شلوغ و پر هرج و مرج که بزرگترین مشکل زندگی خود آنها هستند جذاب است. در یک ملموس و راه آشنا.

فیلم ابد و یک روز

فیلم ابد و یک روز

فیلم ابد و یک روز از این جهت قابل توجه است که وضعیت نابسامان و اسفبار خانواده را در اثر فقر و تنگدستی و مشکلات مالی به تصویر نمی کشد، بلکه ریشه بدبختی آن را در خود آنها که اینقدر ضعیف هستند می جویند. بیکار و تنبل عادت کرده اند دور و بر خود بگردند و متوجه بدبختی خود نشوند و مشکلات زندگی خود را یک اتفاق عادی و قابل تحمل تلقی کنند و دلیلی نمی بینند که دور هم بزنند و یک لگن آب در چاه توالت بریزند، زیرا بله راه برایشان باز است و بوی کثیفی همه جای زندگیشان است. کامل نیست

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هشت + دوازده =