صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و بازیگران و کارگردان ها : زندگینامه تیم برتون | لیست اثار و زندگی شخصی
ads

زندگینامه تیم برتون | لیست اثار و زندگی شخصی

تیم برتون

کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس تیم برتون برای فیلم‌هایی مانند «Beetlejuice» و «فیلم ادوارد دست قیچی» که تم ها فانتزی و ترسناک را با هم ترکیب می‌کنند، شناخته می‌شود.

تیم برتون کیست؟

تیم برتون کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس است. او پس از تحصیل در رشته انیمیشن در موسسه هنر کالیفرنیا، کار خود را با کار به عنوان انیماتور دیزنی آغاز کرد.

او به سرعت به تنهایی موفق شد و به خاطر خلق فیلم های بصری قابل توجهی که مضامین فانتزی و ترسناک را در هم می آمیزد، از جمله Beetlejuice، Edward Scissorhands، Batman و The Nightmare Before Christmas، شهرت یافت.

تیم برتون

تیم برتون

اوایل زندگی و شغل

تیم برتون با نام تیموتی والتر برتون در 25 اوت 1958 در بربنک کالیفرنیا به دنیا آمد. برتون در کودکی شیفته فیلم‌های ترسناک کلاسیک راجر کورمن بود که در بسیاری از آن‌ها، وینسنت پرایس، تبه‌کار اصلی سینما حضور داشت.

برتون همچنین به طراحی گرایش پیدا کرد و در موسسه هنر کالیفرنیا ثبت نام کرد و در آنجا در رشته انیمیشن تحصیل کرد. در سال 1980، پس از فارغ التحصیلی، به عنوان کارآموز انیماتور برای استودیو والت دیزنی شروع به کار کرد. در عرض یک سال، برتون از کارش در دیزنی خسته شد و تصمیم گرفت به تنهایی کارش را انجام دهد. در سال 1982، او فیلم کوتاه برنده جایزه وینسنت را منتشر کرد که به آثار ماندگار صمبل دوران کودکی اش ادای احترام می کرد.

لیست فیلم‌ها: «Frankenweenie»، «Pee-wee’s Big Adventure» و «Beetlejuice»

در سال 1984، برتون نسخه ای منحصر به فرد از داستان فرانکشتاین را با لایو اکشن کوتاه Frankenweenie ساخت. پل روبن که تحت تأثیر فرانک وینی قرار گرفته بود، به برتون مأموریت داد تا کمدی ابتکاری وحشیانه «ماجراجویی بزرگ پی وی» (1985) را کارگردانی کند.

بیشتر بخوانید: ده فیلم برتر ساموئل ال جکسون

موفقیت Pee-wee’s Big Adventure فرصت های دیگری نیز به همراه داشت، از جمله داستان ارواح Beetlejuice در سال 1988 با بازی مایکل کیتون، الک بالدوین و جینا دیویس. Beetlejuice که اغلب به عنوان نمونه اولیه فیلم برتون در نظر گرفته می شود، به دلیل استعداد بصری و مضامین در هم تنیده فانتزی و وحشت شناخته شد.

زندگینامه جفری دامر | قاتل بی رحم
بیشتر بخوانید

«بتمن» و «ادوارد دست قیچی»

برتون پس از تشکیل شرکت تولیدی خود، فیلم مجلل Batman (1989) را کارگردانی کرد. با بازیگرانی که شامل کیتون، جک نیکلسون و کیم بسینجر می‌شد، این فیلم به اولین فیلمی تبدیل شد که در 10 روز اول اکرانش 100 میلیون دلار فروخت.

سال بعد، برتون فیلم عجیب و غریب اما تاثیرگذار ادوارد دست قیچی را کارگردانی کرد. ادوارد دست قیچی با بازی‌های قابل‌توجهی از ستارگان جدید جانی دپ و وینونا رایدر (و همچنین آخرین نقش پرایس به‌عنوان مخترع عجیب‌وغریب)، به دلیل اینکه هم یک طنز اجتماعی و هم یک داستان ساده از عشق و عدم تحمل بود، مورد تحسین قرار گرفت.

برتون با کارگردانی گروهی که شامل میشل فایفر، دنی دویتو و کریستوفر واکن بود، برای دنباله بتمن در سال 1992، بازگشت بتمن، دوباره با کیتون همکاری کرد.

“کابوس قبل از کریسمس” تا “حملات مریخ!”

سال بعد، او انیمیشن موزیکال «کابوس قبل از کریسمس» از تیم برتون را تهیه کرد. این فیلم که با روند پرزحمت انیمیشن استاپ موشن خلق شد، به یک موفقیت تجاری و انتقادی تبدیل شد، در حالی که برتون به خاطر مهارت فنی اش اعتبار داشت.

در سال 1994، برتون نقش دپ را به عنوان شخصیت اصلی در اد وود انتخاب کرد – یک پرتره سیاه و سفید از یک فیلمساز متوسط و اشتیاق همه جانبه او برای موفقیت. اگرچه این فیلم مورد ستایش منتقدان قرار گرفت (مارتین لاندو برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ایفای نقش بلا لوگوسی معتاد به مواد مخدر) شد، اما این فیلم نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.

تیم برتون

تیم برتون

پس از تولید قسمت سوم Batman Forever (1995) و انیمیشن جیمز و هلو غول پیکر (1996) ، برتون فیلم علمی تخیلی حملات مریخ را کارگردانی کرد! این فیلم با وجود بازیگرانی که شامل نیکلسون، گلن کلوز، آنت بنینگ و پیرس برازنان بودند در باکس آفیس شکست خورد.

“Sleepy Hollow”، “Big Fish” و “The Corpse Bride”

در سال 1999، برتون یک نسخه سینمایی آزادانه اقتباس شده، Sleepy Hollow، از داستان ترسناک واشنگتن اروینگ The Legend of Sleepy Hollow را کارگردانی کرد، که در آن دپ بازی قابل توجهی را در نقش ایچاباد کرین قهرمان ارائه کرد. در سال 2001، او یک بازسازی جاه طلبانه از فیلم کلاسیک سیاره میمون ها در سال 1968 با بازی مارک والبرگ و هلنا بونهام کارتر را دنبال کرد.

بهترین فیلم های کاپولا
بیشتر بخوانید

سال 2003 درام فانتزی Big Fish با ایوان مک گرگور و آلبرت فینی اکران شد. این فیلم چهار نامزدی گلدن گلوب را به دست آورد. در سال 2005، برتون بازسازی چارلی و کارخانه شکلات سازی را با بازی دپ و یک انیمیشن استاپ موشن به نام The Corpse Bride منتشر کرد که جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را دریافت کرد.

«سوئینی تاد» و «آلیس در سرزمین عجایب»

برتون در سال 2007 با ادامه علاقه خود به سوژه های شیطانی، فیلم اقتباسی از موزیکال محبوب سوئینی تاد: آرایشگر شیطان خیابان فلیت را کارگردانی کرد. این فیلم بارتون را با دوست دیرینه دپ و بونهام کارتر پیوند داد. هر سه مورد تحسین منتقدان برای کارشان در این فیلم، از جمله چندین نامزدی گلدن گلوب، دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اما استون

در سال 2010، آنها دوباره برای اقتباسی از آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول با هم متحد شدند، جایی که دپ نقش کلاه‌دار دیوانه و کارتر، ملکه سرخ را بازی کرد. برتون بعداً دنباله‌ای با نام «آلیس از میان شیشه‌ای» را برای اکران در سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرد.

«سایه‌های تاریک»، «چشمان درشت»، «خانم پرگرین» و «دامبو»

در سال 2012، برتون با دپ در یک فیلم اقتباسی از مجموعه تلویزیونی کالت سایه های تاریک کار کرد. نویسنده ست گراهام اسمیت فیلمنامه را برای این نگاه طنزآمیز به خون آشامی که در میان نوادگانش زندگی می کند نوشته است.

برتون همچنین یکی از تلاش‌های قبلی‌اش را مرور کرد و فیلم کوتاه «فرانکن‌وینی» در سال ۱۹۸۴ را به یک فیلم بلند بلند تبدیل کرد. شخصیت عنوان – سگی که پس از مرگ زنده شد – از یکی از حیوانات خانگی خودش الهام گرفته شده است. برتون به اینترتینمنت ویکلی گفت: «په‌په، آن سگ، روحیه خوبی داشت. قرار نبود شخصیت فرانکن‌وینی شبیه او باشد، بیشتر فقط خاطره و روح او بود.

تیم برتون

تیم برتون

در سال 2014، برتون فیلم بیوگرافی Big Eyes را کارگردانی کرد که در مورد زندگی هنرمند مارگارت کین بود، که نقاشی‌های او از موضوعاتی با چشم‌های بی‌نظیر تبدیل به نماد شده‌اند. با بازگشت به ژانر فانتزی، او فیلم وهم‌آور خانه دوشیزه پرگرین برای کودکان عجیب و غریب را بر اساس رمان محبوب YA نوشته رنسوم ریگز در سال 2016 کارگردانی کرد.

بیوگرافی جولیان مور
بیشتر بخوانید

بعدی برای این کارگردان تحسین شده، اقتباسی لایو اکشن از فیلم کلاسیک دیزنی Dumbo (2019) با بازی دیویتو، کیتون، کالین فارل و ایوا گرین بود.

زندگی شخصی

تیم برتون علاوه بر آثار سینمایی خود، بیش از 700 طراحی، نقاشی و دیگر آثار هنری را در موزه هنر مدرن شهر نیویورک در سال‌های 2009 و 2010 به نمایش گذاشت.

تیم برتون در سال 2001 با بونهام کارتر ستاره سیاره میمون ها درگیر شد. آنها دو فرزند داشتند، یک پسر به نام بیلی، متولد اکتبر 2003، و یک دختر به نام نل، متولد دسامبر 2007. در سال 2014، گزارش شد که این زوج صاحب شدند. بعد از 13 سال از هم جدا شدند

تیم برتون

تیم برتون

حقایق تکمیلی

نام: تیم برتون
سال تولد: 1958
تاریخ تولد: 25 اوت 1958
ایالت محل تولد: کالیفرنیا
شهر تولد: بربنک
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
بهترین شناخته شده برای: کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس تیم برتون برای فیلم هایی مانند “Beetlejuice” و “Edward Scissorhands” که مضامین فانتزی و ترسناک را با هم ترکیب می کنند، شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

8 + 11 =