صفحه اصلی > نقد فیلم و سینمای ایران : نقد فیلم شب طلایی | تله فیلم فقیر
ads

نقد فیلم شب طلایی | تله فیلم فقیر

فیلم شب طلایی

شوالیه طلایی یکی از نقاشی های ایرانی است که در سال 1401 منتشر شده است. این اثر حاصل همکاری ابراهیم حاتمی کیا و پسرش یوسف حاتمی کیا است. در ادامه با معرفی کامل فیلم شب طلایی همراه شما هستیم.

یوسف حاتمی کیا فرزند ابراهیم حاتمی کیا متولد 1370 و فارغ التحصیل سینما با استعداد تدوین است و تاکنون فیلم های مستند و داستانی زیادی را کارگردانی کرده است از جمله: مستند اجتماعی چشم جنگ (1394)، مستند مشمت شیشه ای 1395) و تحقیق اسنادی بازگشت (1395). 2017) تاسیس شد. او دستیار دوم کارگردان در فیلم چه (به تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا درباره شهید مصطفی چمران) بود و مستندی درباره پیشینه این فیلم ساخت.

فیلم شب طلایی که قبلاً با نام طلای شمش شناخته می شد، اولین بار در سال 1400 در جشنواره چهلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا ساخته شده است. ساخت فیلم ایرانی شب طلایی را می توان به منزله دادن باغی به حاتمی کیا به پسرش دانست. در ادامه این داستان بامدادی ها با اعلام تاریخ اکران و معرفی فیلم شب طلایی همراه ما باشید.

فیلم خاکستر سبز

فیلم شب طلایی

تاریخ انتشار فیلم شب طلایی

ژانر این اثر اجتماعی، درام و خانوادگی است. اکران فیلم شب طلایی در 17 بهمن 1400 در دهه مبارک فجر بود. اکران عمومی در 26 اوت 1401 بود. طول شب طلایی 103 دقیقه است.

داستان کامل فیلم شب طلایی

منتظر فیلم شب طلایی باشید. در اوج کرونا، در خانه مادربزرگ، تمام خانواده برای جشن تولد مادربزرگ جمع شده بودند. همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه داماد خانواده که به دلیل مسافرت از مهمانی دور شده بود حاضر می شود و بار طلای خود را که مدتی پیش به مادربزرگش قرض داده بود، طلب می کند.

با یک جست و جوی ساده متوجه می شوند که طلا طلا نیست و این آغاز یک درگیری بزرگ بین اعضای خانواده است. همه در آنجا انگیزه هایی برای بدست آوردن قطعه طلا دارند، بنابراین داستان به یک بحران بسیار پیچیده تبدیل می شود.

کارگردان فیلم ایرانی شب طلایی

در مورد یوسف حاتمی کیا هم گفته شد که دنیای سینمای او ربطی به دنیای پدرش ندارد. شب طلایی فیلمی داستانی است. یوسف حاتمی کیا درباره ایده ساخت آن می گوید: ایده اولیه از یک دغدغه شکل گرفت؛ درست زمانی که فیلمنامه دیگری می نوشتم و تصور نمی کردم روزی این ایده را به فیلمنامه تبدیل کنم. وقتی شروع کردم. پروژه شب طلایی، از امکان فیلمسازی ناامید شدم، زیرا چندین فیلمنامه قبلی من به مرز ساخت رسیدند و هر کدام به دلایلی که عمدتاً مالی بود متوقف شدند. آنقدر ناامید شدم. فیلمنامه را تمام کردم، به این فکر کردم که آن را به یک رمان تبدیل کنم، شاید بتوان شب طلایی را کتاب غمگین من توصیف کرد.

نقد فیلم موجودات بیچاره 2023 | داستان، بازیگران و نمرات
بیشتر بخوانید

بازیگران فیلم شب طلایی

در این قسمت از مقاله، با هنرپیشه های فیلم سینمایی شب طلایی بیشتر آشنا می‌شویم:

حسن معجونی

محمد حسن معجونی (زادهٔ ۷ آذر ۱۳۴۷) بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی و مدیر گروه تئاتر لیو است. اولین فیلمی که معجونی در آن ایفای نقش کرد هادی پای یک زن برهم است به کارگردانی کمال تبریزی در سال 1385 بود و با این فیلم وارد عرصه سینما شد.

معجونی در سریال مسافران (1387) به کارگردانی رامبد جوان و شمعدونی (1393) به کارگردانی سروش صحت بازی کرد. او برای بازی در فیلم خوک (1395) به کارگردانی مانی حقیقی، نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر مرد از بیستمین جشن سینمای ایران شد.

برخی از فیلم های معروف مازونی عبارتند از: جاده خاکی (1399)، لتیان(1398)، بی حسی موضعی (1397)، ما همه با هم هستیم (1397)، قصه ها (1390)، ای دوست مرا به خاطر آور (1387) و همیشه پای یک زن در میان است. (2006).

یکتا ناصر

یکتا ناصر در 21 آبان 1357 در تهران به دنیا آمد. پدرش افسر بازنشسته ارتش و مادرش خانه دار است. در 19 سالگی به دلیل علاقه ای که به بازیگری داشت به چندین دفتر سینمایی مراجعه کرد و در تست های بازیگری شرکت کرد و در نهایت برای بازی در سریال گلهای کاغذی انتخاب شد.

یکتا نصیر پس از بازی در سریال کاغر که فول به فعالیت خود ادامه داد و در چند سریال دیگر نیز بازی کرد. او حتی در سال ۱۳۸۰ با ایفای نقش در فیلم ساقی به طور رسمی فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. در این مدت در دانشگاه نیز ثبت نام کرد و در رشته محیط زیست تحصیل کرد.

فیلم دیده بان

مریم سعادت

مریم سعادت در سال 1337 در تهران به دنیا آمد. این بازیگر و عروسک گردان ایرانی فعالیت بازیگری خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و همچنان در این عرصه مشغول است. سعادت فارغ التحصیل تئاتر عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است.

مسعود کرامتی

مسعود کرامتی متولد 18 مرداد 1335 در محله حشمتیه تهران بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و صداپیشه ایرانی است. وی فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. در سال ۱۳۷۰ با فرخنده بانو شادمانیش (دختر امیرحمزه پری بازیگر) ازدواج کرد.

نقد انیمیشن Incredibles | شگفت انگیزان
بیشتر بخوانید

کرامتی فعالیت هنری خود را در سال 1355 پس از آشنایی با اردشیر خزوری با تکنیک های تئاتر سایه و شعر مولوی آغاز کرد. سپس ابتدا در فیلم «شهر موش ها» ساخته مرضیه برومند و محمدعلی طالبی به عنوان عروسک گردان وارد دنیای سینما شد و در شبتاب، یک، دو، همه با هم به ایفای نقش پرداخت. سپس با رسول ملاقلی پور آشنا شد و در فیلم «افق» که اولین تجربه او در عرصه سینمای حرفه ای بود دستیار شد.

بهناز جعفری

بهناز جعفری در سال 1353 در تهران به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین فیلم او که در آن در نقش کوتاه ظاهر شد شال آبی در سال 1373 بود که برای بازی کوتاه در فیلم خانه ای روی آب به کارگردانی بهمن فرمان آرا برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر شد. .

جعفری بازیگری در تئاتر را با سلطان مار به کارگردانی گلاب آدینا از سال 1372 آغاز کرد و در آثار کارگردانان مطرحی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادر و … به ایفای نقش پرداخته است. بهناز جعفری از بیماری ام اس رنج می برد. در مصاحبه ای در سپتامبر ۲۰۱۶، او اظهار داشت که به تازگی به اینستاگرام پیوسته است و قصد ازدواج ندارد زیرا معتقد است ازدواج مانع فعالیت بازیگری او می شود.

فیلم شب طلایی

نقد فیلم سینمایی شب طلایی

فیلم شب طلایی فیلمی جدید در سینمای ایران است که با وجود تمام نمونه هایی که در آن وجود دارد، ابعاد جدیدی به خود می گیرد. با شنیدن نام این قطعه احتمالا فکر می کنید که با یک درام ساده با چند ایده ساده روبرو خواهید شد اما باید بگویم که ریشه این فیلم اضطراب است! از ابتدا تا انتهای فیلم نگرانی نسبت به فضا وجود دارد، اما با پیشروی داستان، کم کم فضا بالا می رود و حتی پس از بیرون آمدن قسمت پایانی، تپش قلبم را احساس می کنم.

پایان بندی این اثر تکان دهنده است، بنابراین ممکن است مخاطب آن را دوست نداشته باشد. فیلم بازیگران خوبی دارد که در حد و اندازه هستند. موسیقی او هم متناسب با فضا است، اگرچه شب طلایی فروش نداشته و ربطی به آثار ابراهیم حاتمی کیا ندارد، اما موسیقی شب طلایی به عنوان اولین فیلم قابل تحسین است.

نقد فیلم Blood and Honey | یک فاجع از خاطرات کودکی
بیشتر بخوانید
فیلم زیر درختان زیتون

کلام آخر

فیلم شب طلایی فیلمی به نویسندگی و کارگردانی یوسف حاتمی کیا درباره روابط پیچیده خانواده ای در عصر تاج است که با بحرانی مواجه می شود که منجر به سرزنش یکدیگر می شود. او در نقد فیلم ایرانی شب طلایی گفت که کل فیلم در فضای بسته یک خانه می گذرد و در ژانر خانوادگی ساخته شده است. سوال شما این است که در پایان شوالیه طلایی چه اتفاقی می افتد. باید بگوییم که در طول فیلم به تدریج هویت درونی شخصیت ها آشکار می شود. در حال بررسی فیلم Suvarna Naartha با شما عزیزان هستیم. از نظرات سازنده شما در مورد مقالات پلازا و فیلم شوالیه طلایی سپاسگزاریم.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

14 − هفت =