صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد و بررسی فیلم Halloween 1978 | به نام خشونت، به کام مخاطب
ads

نقد و بررسی فیلم Halloween 1978 | به نام خشونت، به کام مخاطب

فیلم Halloween 1978

فیلم Halloween 1978 ، به کارگردانی جان کارپنتر، موفقیت بزرگی بود. تلاش های بی وقفه کارپنتر برای گسترش ژانر وحشت در هالیوود می تواند این ژانر را تغییر دهد. زمانی که هیچ کس انتظار نداشت یک فیلم خشن اکران شود، کارپنتر در سال 1978 هالووین را به پرده سینما آورد. این یک موفقیت بزرگ و پرفروش بود. این باعث شد که فیلم شروعی برای فرانچایز هالووین باشد. فرانچایزی که تا به امروز باقی مانده است.

فیلم Halloween 1978 در لیست بهترین فیلم ترسناک جهان جایگاه ویژه ای دارد.

امروزه فیلم های اسلشر هر اثر هالیوودی است که در آن ما به عنوان بیننده شاهد خون و قتل های وحشتناک در طول تاریخ هستیم. اما فیلم اسلشر که زیر شاخه ای از ژانر ترسناک است، داستان یک روان پریش تمام عیار را روایت می کند که سعی می کند یک فرد یا گروهی از افراد عادی را بکشد. هدف از قتل ها چیست؟ نمی دانیم چرا قاتل با شخصیت های داستان جنجال می کند؟ ما نمی دانیم این تصورات غلط اکنون بخشی از این بخش است.

فیلم Halloween 1978

طرفداران آثار اسلشر از زمان های قدیم تا به امروز کمتر و کمتر شده اند. دلیل آن این است که راجر ایبرت، منتقد و روزنامه نگار مشهور آمریکایی، می گوید ایجاد خشونت در فیلم آسان است، اما انجام این روند دشوار است. جان کارپنتر با این طرز فکر فیلمش را ساخت و تبدیل به فیلمی موفق با عنوان فیلم Halloween 1978 شد.

داستان فیلم Halloween 1978

در نسخه اول فیلم Halloween 1978 داستان جالبی نقل شد که بعد از فیلم شاهد سورپرایز خاصی نبودیم. خواهر لری در شب هالووین در یک تصادف تلخ کشته شد. تقریباً 15 سال پس از این حادثه، مایکل مایرز، قاتل زنجیره ای که در یک بیمارستان روانی بستری شده بود، در شب هالووین از پناهگاه فرار کرد و می خواست دوباره شروع به کشتن کند. حالا نمی دانیم چرا او تصمیم گرفت دوباره کامیون را نابود کند.

از سال 1978 تا این سال 10 فیلم هالووین پیرامون این قاتل روانی ساخته و اکران شده است. کار این گروه یکی پس از دیگری با انتقاد شدید طرفداران و همچنین کارشناسان سینما مواجه شد. این که جان کارپنتر مسئولیت کارگردانی دنباله های دیگر را برعهده ندارد در روند نزولی کیفیت این سریال قابل توجه نیست.

نقد فیلم بیگانه 1979
بیشتر بخوانید

اما برای قسمت یازدهم، Blumhouse Productions تصمیم گرفت از یک هنرمند خوش فکر استفاده کند. دیوید گوردون گرین در کارنامه کاری خود فیلم ترسناک خود را نداشته است. با این حال، او توانست مایکل مایرز را به عنوان یک قاتل زنجیره ای به زندگی بازگرداند. 40 سال از وقایع فیلم اول می گذرد و این قاتل سرکش سعی می کند دوباره وارد زندگی لری شود. بازمانده دو حمله قبلی توسط این قاتل.

در طول این دوره 40 ساله، لوری درگیر اضطراب و نگرانی در مورد حمله مکرر مایکل است. او دو ازدواج ناموفق داشت. او حضانت دخترش کارن را نیز از دست می دهد. با این حال، نوه لوری، آلیسون نیز در هالووین است. با این گفته، ممکن است با خود بگویید که برای درک شخصیت ها باید دوباره همه فیلم ها را تماشا کنیم.

گرین این نگرانی را در یک ابتکار جالب حل می کند. فیلم را به گونه ای آغاز می کنیم که دو شخصیت روزنامه نگار به دنبال کشف راز مایکل میرز هستند. قاتل که به نظر می رسد لال است، اما دکترش می گوید می تواند صحبت کند.

این دو خبرنگار با گفت و گوهای فراوان وقایع گذشته را به ما یادآوری می کنند. آن دو به لری می روند. در یک سکانس نسبتا طولانی، لری را خواهیم دید که قلعه خانه خود را به عنوان یک قلعه ساخته است. از گفتگوی دو روزنامه نگار ماجراجو و لری. حدس می زنیم شاید این دو روزنامه نگار جویای نام باید قهرمان های جدید سریال باشند. اما همانطور که داستان پیش می رود، گرین به ما نشان می دهد که داستان های هالووین چقدر قدیمی هستند. بارها و بارها و با اخبار انتقال جدید نیز ادامه خواهد یافت

باید اعتراف کرد بالاخره پس از مدت‌ها یک فیلم اسلشر خوب را شاهد هستیم.

باید اعتراف کنیم که خیلی وقت است که یک فیلم ترسناک خوب ندیده ایم. البته نباید انتظار یک سند غنی با چندین لایه خدمات را داشته باشید. لازم نیست یک فیلم هالووین به اندازه سریال Paranormal Activity ترسناک باشد. در فیلم «هالووین» شاهد یک قاتل طبیعی هستیم که بدون هیچ منطق و دلیلی شخصیت ها را می کشد. هر راوی که در این فیلم می بینید احتمالا کشته می شود. فقط مسئله زمان و مکان است. البته ترور شخصیت برای طرفداران ژانر وحشت نیز مهم است!

نقد فیلم قاتلان ماه گل | Killers of the Flower Moon 2023
بیشتر بخوانید

شاید عجیب باشد، اما ستاره جذاب فیلم Halloween 1978 به کارگردانی سبز، به نظر من یک بازیگر کوچک است. گابریل نانتامبو، بازیگر کودک این فیلم، در کوتاه خود به قدری خوب بازی کرد که تاثیرگذار بود. اگرچه در این فیلم از بازیگر مطرح بزرگسال دیگری به نام ویل پاتون نیز استفاده شده است، اما نقش تیم بازیگری روح انگیز نیست.

فیلم Halloween 1978

البته شاید چون این کار قتل عام است، بتوانیم از این ضعف چشم پوشی کنیم. همانطور که نقش هر شخصیت در این مورد تعریف شده است، در مواجهه با مایکل، آنها بدون تردید بی باک خواهند بود. سپس فرار کنید یا به او حمله کنید. بنابراین ایفای نقش در فیلم هالووین کار چالش برانگیزی نیست، اما بازی در نقش یک بازیگر جوان آنقدر هیجان انگیز است که باید فیلم را تماشا کنید تا متوجه منظور من شوید.

هالووین گرین برای مخاطبان این ژانر بسیار شبیه به اولین فیلم Halloween 1978 است که تصادفی نیست. گرین مانند دیگر کارگردانان این مجموعه به استفاده از موسیقی متن معروف هالووین راضی نبود و سبک کارگردانی او بسیار نزدیک به جان کارپنتر است. به همین دلیل است که احساس می کنیم برای گذشته برنامه ریزی کرده ایم. به محض دیدن فیلم اول.

از طرفی جریان فیلم Halloween 1978 نیز در زمان مناسبی به تصویر کشیده می شود. نه آنقدر طولانی که حوصله تان سر برود و نه آنقدر کوتاه که مایکل با عجله همه را بکشد و خداحافظ، در سال های آینده می بینمت! گرین با صبر و حوصله داستان فیلمش را به اوج می رساند. او متوجه شد که این فیلم نمی تواند روند ایجاد کند.

به همین دلیل او با دیالوگ های نسبتاً زیادی زمینه قتل های مایکل را آماده می کند. بنابراین می توانید نیم ساعت صبر کنید تا شگفتی مایکل را در دوربین ببینید. شاید تنها ضعف عمده فیلم هالووین در همین قسمت باشد، جایی که بینندگان جدید این مجموعه با دیالوگ های این همه شخصیت جدید و قدیمی سردرگم می شوند. هر چند توضیحات خوبی در مورد گذشته لوری وجود دارد.

متاسفانه ما عادت کرده ایم فیلم ها را با عناوین مشابه دیگر مقایسه کنیم. اگر فیلم ایکس ویژگی‌های «ژانری» دارد، پس کار خوب و لذت‌بخشی است. اگر نه، فیلم بدی است. اگر بد نیست به جای این طرز تفکر و نگرش باید فرم را بر محتوا ترجیح داد. به بیان ساده، هالووین با دیگر فیلم های ترسناک مانند فیلم Heritary که از نظر فنی بسیار خوب ساخته شده است، رقابت نمی کند. هر دو اثر در نوع خود از نظر کیفی قابل قبول هستند تا بتوانیم آنها را سرگرمی بدانیم و با لذت به تماشای آن بنشینیم.

نقد انیمیشن یخ زده | Frozen
بیشتر بخوانید

فیلم Halloween

تماشای فیلم Halloween 1978 به دلیل وجود صحنه های بسیار خشن به افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود. اگر می خواهید آخر هفته با دوستان خود خوش بگذرانید، تماشای فیلم هالووین به شدت توصیه می شود. قطعا از این فیلم لذت خواهید برد و برایتان مهم نیست قاتل ذهنی از کجا آمده است. چه ربطی به لری داره؟ چرا به دیگران حمله می کنند و چرا افراد داستان آنقدر احمق هستند که از شهر فرار نمی کنند؟

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

9 − دو =