امروز برابر است با :30 خرداد 1400
نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب : در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم ، بمب افکن های آمریکایی گلدان های ناپالم را بر روی شهرهای ژاپن می اندازند و طوفان های آتشین ایجاد می کنند. این بمب ها ، طولانی تر از یک قوطی قلبی ، اما تقریباً به اندازه اطراف ، روی دم های پارچه ای دنباله دار که پشت سر آنها بلوز می خورد ، می افتند. آنها تقریبا یک منظره زیبا هستند.

با مقاله نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب با بامدادی ها همراه شوید.

بعد از اصابت آنها ، لحظه ای سکوت به وجود می آید ، و سپس آنها منفجر می شوند و اطراف خود را با شعله های آتش می پاشند. در یک محله مسکونی ژاپن ، ساخته شده از خانه های چوبی و کاغذی ، هیچ راهی برای مبارزه با آتش سوزی وجود ندارد.

” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” (1988) یک فیلم انیمیشن است که داستان دو کودک از شهر بندری کوبه است که توسط بمب ها بی خانمان شده اند. سیتا یک نوجوان جوان است و خواهرش ستسوکو حدود 5 سال دارد. پدر آنها در نیروی دریایی ژاپن خدمت می کند ، و مادر آنها قربانی بمب است.

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

سیتا در یک بیمارستان اورژانس در کنار بدن خود ، پوشیده از سوختگی ، زانو می زند. خانه ، همسایگان و مدارس آنها همه از بین رفته است. یک عمه آنها را برای مدتی درگیر می کند ، اما در مورد نیاز به آنها سرکوب می کند و سرانجام Seita یک غار دامنه را پیدا می کند که در آن می توانند زندگی کنند. او برای یافتن غذا و پاسخ دادن به س Sالات Setsuko در مورد والدین آنها هرچه می تواند انجام می دهد. اولین عکس از فیلم ، سیتا را در ایستگاه مترو مرده نشان می دهد ، بنابراین ما می توانیم سرنوشت ستسوکو را حدس بزنیم. روح پسر با ما همراه است.

” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” یک تجربه احساسی بسیار قدرتمند است که مجبور است یک تجدید نظر در مورد انیمیشن را انجام دهد. از اولین روزها ، بیشتر فیلم های انیمیشن “کارتون” برای کودکان و خانواده ها بوده است. ویژگی های اخیر انیمیشن مانند “شیر شاه” ، “پرنسس مونونوک” و “غول آهنین” موضوعات جدی تری را تحت تأثیر قرار داده اند و فیلم ها و کلاسیک های “داستان اسباب بازی” مانند “بامبی” لحظاتی داشته که برخی از مخاطبان را به اشک اما این فیلم ها در محدوده امن وجود دارد.

نقد فیلم پنجه طلا
بیشتر بخوانید

آنها اشک الهام می گیرند ، اما غم و اندوه نیستند. ” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” یک فیلم دراماتیک قدرتمند است که اتفاقاً انیمیشن هم می شود و من می دانم منظور ارنست ریستر منتقد وقتی آن را با “لیست شیندلر” مقایسه می کند و می گوید: “این عمیق ترین فیلم انیمیشن انسانی است که من تا کنون دیده شده.”

این یک داستان ساده از بقا را روایت می کند. پسر و خواهرش باید جایی برای اقامت و غذایی برای خوردن پیدا کنند. در زمان جنگ اقوام آنها مهربان و سخاوتمند نیستند و پس از اینکه عمه آنها کیمونوهای مادرشان را برای برنج فروخت ، مقدار زیادی از برنج را برای خودش نگه می دارد. سرانجام ، سیتا متوجه می شود که زمان ترک فرا رسیده است.

او مقداری پول دارد و می تواند غذا بخرد – اما به زودی غذایی برای خرید وجود ندارد. خواهرش ضعیف می شود. داستان آنها نه به عنوان ملودرام ، بلکه به سادگی ، به طور مستقیم ، در سنت نئورئالیسم روایت می شود. و زمان سکوت در آن وجود دارد. یکی از بزرگترین هدایای فیلم صبر و حوصله آن است. عکس ها برگزار می شود تا ما بتوانیم درباره آنها فکر کنیم ، شخصیت ها در لحظات خصوصی نگاه می کنند ، به جو و طبیعت زمان می دهند تا خود را تثبیت کنند.

شاعران ژاپنی از “کلمات بالش” استفاده می کنند که در نیمه مکث و علائم نگارشی است و کارگردان بزرگ یاسوجیرو اوزو از “عکس های بالش” استفاده می کند – جزئیات طبیعت ، برای جدا کردن دو صحنه. ” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” نیز از آنها استفاده می کند. تصویری آن نوعی شعر می آفریند لحظاتی از اقدام سریع وجود دارد ، مثل اینکه بمب باران می بارد و مردم وحشت زده خیابان ها را پر می کنند ، اما این فیلم از اکشن سو action استفاده نمی کند. در عواقب آن مراقبه می کند.

این فیلم توسط Isao Takahata کارگردانی شده است که با استودیوی معروف Ghibli ، منبع بزرگترین انیمیشن ژاپنی در ارتباط است. همکار وی در آنجا هاایو میازاکی است (“شاهزاده مونونوک” ، “سرویس تحویل Kiki” ، “همسایه من توتورو”). فیلم های او معمولاً اینقدر جدی نیستند ، اما “قبر کرم شب تاب” به خودی خود در یک رده است. این داستان بر اساس یک رمان نیمه زندگینامه ای توسط نوساکا آکیوکی ساخته شده است – که در زمان بمب های آتشین پسر بود ، خواهرش از گرسنگی مرد و زندگی اش سایه بان شد.

فیلم زیبایی ربوده‌ شده
بیشتر بخوانید

این کتاب در ژاپن بسیار شناخته شده است ، و ممکن است به راحتی الهام گرفته از یک فیلم اکشن زنده باشد. این ماده معمولی انیمیشن نیست. اما برای ” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” ، فکر می کنم انیمیشن انتخاب درستی بود. عمل زنده تحت تأثیر سنگینی جلوه های ویژه ، خشونت و اقدام قرار گرفته بود. انیمیشن به تاکاهاتا اجازه می دهد تا بر اصل داستان تمرکز کند و عدم واقع گرایی بصری در شخصیت های انیمیشن او به تخیل ما امکان بازی بیشتر را می دهد. از واقعیت واقعی بازیگران واقعی که رها شده ایم ، می توانیم شخصیت ها را به آسانی با انجمن های خود ادغام کنیم.

انیمیشن هالیوود دهه هاست که ایده آل “انیمیشن واقع گرایانه” را دنبال می کند ، حتی اگر این یک اکسی مورون باشد. افرادی که کشیده می شوند شبیه افرادی نیستند که از آنها عکس گرفته شده است. آنها سبک ترند ، به وضوح نمادین ترند ، و (همانطور که دیزنی در آزمایش های سخت گیرانه کشف کرد) می توان برای برقراری ارتباط از طریق زبان بدن ، حرکات آنها را اغراق کرد “Grave of Fireflies” حتی واقع گرایی “The Lion King” یا “Princess Mononoke” را امتحان نمی کند ، اما به طور متناقضی ، واقع بینانه ترین فیلم انیمیشنی است که من تاکنون دیده ام – از لحاظ احساسی.

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

مکان ها و پس زمینه ها به سبکی ترسیم شده است که دلیل آن چیزی به هنرمند ژاپنی قرن هجدهم هیروشیگه و شاگرد مدرن او هرگ (خالق قلع قلع) است. زیبایی زیادی در آنها وجود دارد – نه زیبایی کارتونی ، بلکه منظره ای دل انگیز ، که از فیلتر سبک متحرک عبور می کند. این شخصیت ها با انیمیشن های بسیار مدرن ژاپنی ، با چشم های بسیار زیاد ، بدن کودکانه و ویژگی های انعطاف پذیری بسیار زیاد (دهان بسته بودن بسیار کوچک است ، اما وقتی در گریه کودک باز می شود بسیار زیاد است – حتی لوزه های Setsuko را می بینیم).

انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ، اگر نیاز به اثبات داشته باشد ، ثابت می کند که انیمیشن نه با بازتولید واقعیت ، بلکه با افزایش و ساده سازی آن ، تأثیرات احساسی ایجاد می کند ، به طوری که بسیاری از سکانس ها درباره ایده ها هستند ، نه تجربیات.

نقد فیلم جنگ ستارگان
بیشتر بخوانید

لحظات فردی با زیبایی عالی وجود دارد. یکی شامل شبی است که کودکان کرم شب تاب می گیرند و از آنها برای روشنایی غار خود استفاده می کنند. روز بعد ، سیتا خواهر کوچکش را پیدا می کند که حشرات مرده را با دقت دفن می کند – همانطور که تصور می کند مادرش را دفن کرده اند. سکانس دیگری وجود دارد که در آن دختر با استفاده از گل و لای برای تهیه “گلوله های برنج” و سایر خوراکی های خیالی “شام” را برای برادرش آماده می کند. و به زمان و استفاده از سکوت در توالی توجه داشته باشید که آنها در ساحل جسدی را پیدا می کنند و سپس بمب افکن های بیشتری در آسمان ظاهر می شوند.

ریستر یک عکس دیگر را متمایز می کند: “لحظه ای است که پسر سیتا یک حباب هوا را با یک پارچه شستشو به دام می اندازد ، آن را غرق می کند ، و سپس آن را به صورت خوشحال خواهرش سستوکو رها می کند – و این زمانی بود که فهمیدم چیز خاصی را تماشا می کنم”

جریان های فرهنگی باستانی ژاپن در زیر سطح ” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” جریان دارد و آنها را منتقد دنیس اچ فوکوشیما جونیور توضیح می دهد ، که ریشه داستان را در سنت نمایشنامه های خودکشی مضاعف می یابد. این طور نیست که سیتا و ستسوکو آشکارا خودکشی کنند بلکه زندگی اراده آنها برای زندگی را از بین می برد. او همچنین بین غار پناهگاه و مقبره های دامنه آنها موازی می کشد.

فوکوشیما به مصاحبه خود با نویسنده ، آکیوکی استناد می کند: “او که تنها بازمانده بود ، برای مرگ خواهرش احساس گناه کرد. در حالی که به دنبال غذا می گشت ، او اغلب اول خودش را تغذیه می کرد ، و دوم خواهرش. علت انکار ناپذیر او گرسنگی بود و این واقعیت ناراحت کننده ای بود که سالها نوساکا را آزار می داد. این امر باعث شد که وی به امید پاکسازی شیاطین که او را آزار می دهند ، در مورد این تجربه بنویسد. “

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

از آنجا که این انیمیشن است و از ژاپن است ، ” انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب ” کمتر دیده شده است. وقتی طرفداران انیمه می گویند چقدر فیلم خوب است ، هیچ کس آنها را جدی نمی گیرد. اکنون که با انتخاب زیرنویس یا دوبله انگلیسی در DVD موجود است ، شاید توجه شایسته را پیدا کند. بله ، این یک کارتون است و بچه ها چشمانشان مثل بشقاب پرنده است ، اما در هر لیست از بزرگترین فیلم های جنگی ساخته شده متعلق است.

فیلم یک محکوم به مرگ گریخت
بیشتر بخوانید

پایان نقد انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

فیلم هر نفسی که می‌کشی|تحلیل تابلو سیب زمینی خورها|سریال خانه اژدها|فیلم گاو خشمگین|بهترین نویسندگان ادبیات لبنان|نقد فیلم خودش|بهترین فیلمهای تارانتینو|بهترین فیلم های ویم وندرس|فیلم جیغ|نقد فیلم نشانی از شر|فیلم احمد جوان|بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =