صفحه اصلی > ادبیات جهان : معرفی کتاب کمدی الهی | اثر دانته آلیگری
ads

معرفی کتاب کمدی الهی | اثر دانته آلیگری

معرفی کتاب کمدی الهی

کتاب کمدی الهی بزرگترین اثر دانته و شاهکار ادبیات ایتالیایی و همچنین محصول بزرگ ادبی و فکری غرب میانه و یکی از بزرگترین کتاب های تاریخ جهان است که محصول 20 سال دانته است.

درباره کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگری

معرفی کتاب کمدی الهی

استفاده دانته از عنوان «کمدی» در این کتاب هیچ ربطی به معنایی که واژه «کمدی» امروز به ما می دهد، ندارد. او توضیح می‌دهد که «تراژدی» شعری است در سبک شاعرانه، «کمدی» اثری است در سبک متوسط، و «آهنگ» اثری است در سبک عامیانه، در تقابل با «آینید» ویرژیل. خود ویرجیل «بای» را «تراژدی طولانی» و این مجموعه را «کمدی» نامید. زیرا «کمدی» بر خلاف تراژدی، ماجرایی است که بد شروع می شود و به خوبی پایان می یابد.

چرا این اثر کمدی الهی نام گرفت و علل شهرت آن چیست؟

«کمدی الهی» اولین و بهترین شعر دانته است. با این مجموعه نه تنها بزرگترین آثار ادبی کشورش را خلق کرد، بلکه “زبان” ایتالیا را نیز خلق کرد. قبل از دانته، مردم هر کشور ایتالیا به گویش خاصی صحبت می کردند که با زبان های دیگر مناطق بسیار متفاوت بود. زبان علمی لاتین است، اما فقط نخبگان از آن استفاده می کنند و نه مردم عادی، و چون واضح است که زبان «ایتالیایی» برای خواندن و نوشتن ایتالیایی بدون درک درست شده است.

آنها منتظر توسعه زبان و زبان هستند، باید به این موضوع رسیدگی کنند. این امکان نیز وجود دارد که زبان «پروانسی» جنوب فرانسه به زبان رسمی ایتالیا تبدیل شود، اما زمانی که دانته «کمدی الهی» را به زبان ملی «تکانا» نوشت، بدون شک هیچ کس وارد نشد. بنابراین این زبان قرار است زبان رسمی در ایتالیا باشد و همینطور است.

خود دانته می‌گوید روزی زنی را در خیابان دید که آن را به زن دیگری که همراهش بود نشان داد و گفت: این است که به جهنم رفته و برگشته است – و دیگری با تعجب به او نگاه کرد و جواب داد: . : «ببینید: آثار دوده جهنم هنوز بر سرش مشهود است»; دانته می نویسد: «وقتی این را شنیدم، دانستم که به آنچه می خواستم رسیده ام، یعنی می توانم آنچه را که عموم مردم نمی فهمند، با استفاده از زبان مردم به جای لاتین، در دسترس همگان قرار دهم.

بهترین رمان های ادبیات انگلیس
بیشتر بخوانید

از بعد از انتشار «کمدی الهی» این اثر مقیاس و محک سخن پردازی زبان ایتالیائی است، همچنان‌که زبان سعدی و حافظ ما «حد سخنرانی» فارسی بشمار می‌رود؛ زیرا هنوز هم کسی نتوانسته است در ایتالیا پا از حد دانته فراتر گذارد، همچنان‌که کسی نتوانسته است بهتر از سعدی ما سخن بگوید . شباهت زیادی نیز از این حیث میان سعدی و دانته است که گفته هر دو جنبه «سهل و ممتنع» دارد و این اختصاص که کار ترجمه از اینان را بسیار دشوار می‌کند اصل سخن آن دو را بصورت شاهکار‌هائی بی‌نظیر در می‌آورد.

شعر دانته شعری بسیار ساده و منسجم است که نمی توان آن را از آن جدا کرد و این فشرده سازی عجیب، مفهوم شاعرانه «کمدی الهی» را اغلب بدون توضیح نامفهوم می کند.شاعر در سراسر این کتاب اغلب موضوعات مفصلی را در یک یا دو جمله خلاصه می کند و این ایجاز بیانگر قدرت و تسلط خاص او بر زبان و نظم است و اثر او را به یکی از پیچیده ترین آثار ادبی جهان تبدیل می کند.

بیشتر اشعار کمدی الهی امروزه در ایتالیا و اروپا به ضرب المثل تبدیل شده است و چنان که گهگاه از حافظ و سعدی نقل می کنیم، در ایتالیا شاهد کمدی الهی هستند. برخی از این اشعار از مرزهای ایتالیا فراتر رفت و شکلی بین المللی به خود گرفت و یکی از آنها شعر بسیار معروفی است که بر درب «جهنم» سروده شده است که می گوید: «تو که وارد می شوی، تمام امید را رها کن».

ثانیاً، کمدی الهی یک داستان استادانه عالی است که از قدرت داستان سرایی دانته صحبت می کند. نحوه گفتار و نحوه نقل حوادث و وقایع و دقت به کار رفته در شرح جزئیات «سفر» به جهنم، برزخ و بهشت، به این داستان طولانی شکل خاصی می بخشد و آن را به یک داستان اصیل سفر تبدیل می کند. به طوری که خواننده از ابتدا فراموش می کند آنچه می خواند محصول تخیل شاعر است; و برعکس، فکر کنید مسافری که از شهری به شهر دیگر و کشوری به کشور دیگر سفر می کند، اینجا به دنیای دیگری سفر کرده است و این اتفاقات را از نزدیک دیده و جزئیات را یادداشت کرده تا به دیگران بگوید.

بهترین و پرفروش ترین کتاب های روانشناسی را معرفی می کنیم
بیشتر بخوانید

حتی از محتوای این مجموعه به راحتی می توان «نقشه جغرافیایی» جهنم و سطوح مختلف آن، طول و عرض قطعات، صافی و ناهمواری راه ها، موقعیت رودخانه ها، برج ها، دیوارها را مشخص کرد. سنگ ها ، و غیره.؛ این قدرت عجیب دانته در جلب توجه خواننده «و جذب او» با استفاده از کلمات، تشبیهات، استعاره ها و عبارات خاص که تأثیر آن به دقت محاسبه شده و با تسلط کامل بر روانشناسی یکی از تازگی های جهان به شمار می رود.

«مک آلیستر» نویسنده و رقص شناس مشهور معاصر آمریکایی در این باره می نویسد: «ترکیب صداها و جلوه های ترس، ترحم، وحشت، نفرت، شور، نگاه، گفتار، در سراسر این اثر، به ویژه در «جهنم»، چنین است. که همه بی دفاع مانده اند، او در میانه صحنه ای که دانته برای او تصور می کند احساس می کند، زیرا او را می توان استاد واقعی “هنر سه بعدی دنیای مدرن” دانست.

سوم، و مهم ترین آن دو، «کمدی الهی» یک اثر بزرگ فکری و فلسفی است. در واقع مجموعه ای از علم، دانش، نظریات و اندیشه های فلسفی چند هزار ساله بشریت همراه با ترکیبی خاص است. در این کتاب همانطور که گفته اند «مجموعه کمالات و صفات انسانی و همچنین طبیعت در گذشته و حال محصولی خاص ایجاد کرده است که برای همه مردم جهان و در همه اعصار  قابل درک و استفاده است. قرن ها. .

بدیهی است که دو نکته را باید کاملاً از این ترکیب جدا کرد، یعنی مفهوم کلی آن را از شکل خاص مسیحیت و کاتولیک جدا کرد. از دیدگاه اخیر، «کمدی الهی» یک اثر مسیحی است و حتی در آن تعصبات و تعصباتی وجود دارد که خواننده مدرن را به خصوص اگر مسیحی باشد، ناراحت می کند.

اما از این ظاهر قبلی، این مجموعه دید بسیار عمیقی دارد که جنبه فلسفی و نمادین آن است و این جنبه برخلاف اولی، برای «همه اعصار و همه کشورها» یعنی «انسان» در نظر گرفته شده است. او می‌گوید: «می‌توانی راز پنهان این شعرهای پنهان را درک کنی و بفهمی که از حرف‌ها خارج است.

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله بامدادی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفت + 8 =