صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی ساندرا دی اوکانر
ads

بیوگرافی ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر اولین زنی بود که به دیوان عالی ایالات متحده منصوب شد. او که یک جمهوری خواه بود، محافظه‌کار میانه‌رو محسوب می‌شد و به مدت 24 سال خدمت کرد.

آخرین خبر: ساندرا دی اوکانر در سن 93 سالگی درگذشت

ساندرا دی اوکانر، قاضی پیشگام سابق دادگاه عالی سابق، در 1 دسامبر 2023 در سن 93 سالگی در فینیکس درگذشت. بر اساس بیانیه دادگاه عالی، علت مرگ او “عوارض مربوط به زوال عقل پیشرفته، احتمالا آلزایمر، و یک بیماری تنفسی” بود. اوکانر اولین زنی بود که در عالی ترین دادگاه کشور خدمت کرد و قبل از بازنشستگی در اوایل سال 2006، 24 سال در این سمت بود.

ساندرا دی اوکانر که بود؟

ساندرا دی اوکانر به عنوان اولین قاضی زن که از سال 1981 تا 2006 در دادگاه عالی ایالات متحده خدمت کرده است، تاریخ را ثبت کرد. اوکانر پس از چندین سال کار به عنوان وکیل، در سنای ایالت آریزونا قبل از کسب مقام قضایی در ماریکوپا خدمت کرد. دادگاه عالی شهرستان در سال 1974.

ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر

کمتر از یک دهه بعد، رئیس جمهور رونالد ریگان او را به عنوان نامزد دیوان عالی ایالات متحده معرفی کرد و سنا به اتفاق آرا تصویب شد. O’Connor در بسیاری از پرونده های مهم، از جمله حمایت از Roe v. Wade در تصمیمی در سال 1992، رای نوسانی کلیدی بود. پس از بازنشستگی، او تا سال 2018 در گفتمان حقوقی و مدنی فعال ماند و اعلام کرد که به زوال عقل مبتلا است. اوکانر در دسامبر 2023 در سن 93 سالگی درگذشت.

حقایق کلی

نام کامل: ساندرا دی اوکانر
متولد: 26 مارس 1930
درگذشت: 1 دسامبر 2023
محل تولد: ال پاسو، تگزاس
همسر: جان جی اوکانر سوم (1952-2009)
بچه ها: اسکات، برایان و جی
علامت نجومی: برج حمل

سنین جوانی و تحصیل

ساندرا دی اوکانر  که در 26 مارس 1930 در ال پاسو، تگزاس به دنیا آمد، بخشی از دوران جوانی خود را در مزرعه خانوادگی خود در آریزونا گذراند. اوکانر در سوارکاری ماهر بود و در انجام وظایف مزرعه کمک می کرد. او بعداً در کتاب خاطرات خود با عنوان Lazy B: Growing Up on a Cattle Ranch در جنوب غربی آمریکا، که در سال 2002 منتشر شد، درباره دوران کودکی سخت و ناامید خود نوشت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه استنفورد در سال 1950 با مدرک لیسانس در اقتصاد، ساندرا در دانشکده حقوق دانشگاه تحصیل کرد و مدرک خود را در سال 1952 دریافت کرد. او در کلاس خود سوم شد. در همان سال، او با جان جی اوکانر سوم ازدواج کرد و نامی را برگزید که در نهایت به کتاب های تاریخ تبدیل شد.

بیوگرافی گالیله
بیشتر بخوانید

اوایل کار حقوقی و سیاسی

با فرصت‌های بسیار محدود برای وکیل زن در دهه 1950، اوکانر پس از فارغ‌التحصیلی برای یافتن شغل تلاش کرد. او بدون دستمزد برای وکیل منطقه سن متئو کالیفرنیا کار می کرد تا پایش را در خانه بگذارد. اوکانر به زودی معاون دادستان شهرستان شد.

از سال 1954 تا 1957، ساندرا دی اوکانر به خارج از کشور نقل مکان کرد و به عنوان وکیل غیرنظامی در مرکز Quartermaster Masker در فرانکفورت، آلمان خدمت کرد. او در سال 1957 به ایالات متحده بازگشت و در فینیکس ساکن شد. او در آنجا قبل از بازگشت به خدمات دولتی در یک مطب خصوصی کار کرد و از سال 1965 تا 1969 به عنوان دستیار دادستان کل ایالت مشغول به کار بود.

ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر

در سال 1969، اوکانر یک انتصاب در سنای ایالتی توسط فرماندار جک ویلیامز برای پر کردن یک جای خالی دریافت کرد. اوکانر که یک جمهوری خواه محافظه کار بود، دو بار در انتخابات مجدد پیروز شد و سپس به سمت منتخب دیگری توجه کرد.

در سال 1974، ساندرا دی اوکانر با چالشی متفاوت روبرو شد و برای قضاوت در دادگاه عالی شهرستان ماریکوپا نامزد شد و در مسابقه پیروز شد. اوکانر به دلیل محکم بودن اما عادل بودن شهرت خوبی پیدا کرد. در خارج از دادگاه، او همچنان درگیر سیاست جمهوری خواهان بود. در سال 1979، اوکانر برای خدمت در دادگاه استیناف ایالتی انتخاب شد.

اولین قاضی زن دیوان عالی کشور

تنها دو سال بعد، در سال 1981، رئیس‌جمهور رونالد ریگان او را به عنوان قاضی دستیار دیوان عالی ایالات متحده معرفی کرد. اوکانر به اتفاق آرا از سنای ایالات متحده موافقت کرد و زمانی که در 25 سپتامبر 1981 به عنوان اولین قاضی زن در دادگاه عالی سوگند یاد کرد، زمینه جدیدی را برای زنان ایجاد کرد. او 51 ساله بود.

ساندرا دی اوکانر به‌عنوان عضوی از عالی‌ترین دادگاه کشور، محافظه‌کار میانه‌روی در نظر گرفته می‌شد که تمایل داشت مطابق با پلتفرم جمهوری‌خواه رای دهد، هرچند گاهی از ایدئولوژی آن جدا شد. اوکانر غالباً بر قانون اساسی تمرکز می کرد و به آنچه که معتقد بود با مقاصد قانون اساسی ایالات متحده مطابقت دارد رأی می داد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

در سال 1982، او نظر اکثریت را در دانشگاه می سی سی پی برای زنان علیه هوگان نوشت، که در آن دادگاه 5-4 رای داد که یک دانشکده پرستاری ایالتی باید مردان را پس از اینکه به طور سنتی یک مؤسسه فقط برای زنان بوده است، بپذیرد.

بیوگرافی آدولف هیتلر
بیشتر بخوانید

در مخالفت با درخواست جمهوری خواهان برای لغو تصمیم رو در مقابل وید در سال 1973 در مورد حقوق سقط جنین، اوکانر رای لازم را در فیلم Planned Parenthood v. Casey (1992) ارائه کرد تا تصمیم قبلی دادگاه را تایید کند. به عقیده اکثریتی که با همکاری آنتونی کندی و دیوید سوتر نوشته شد، اوکانر از مخالفت های نوشته شده توسط ویلیام رنکویست و آنتونین اسکالیا جدا شد.

در سال 1999، اوکانر در پرونده آزار جنسی دیویس علیه شورای آموزش شهرستان مونرو که حکم می‌کرد هیئت مدرسه مورد نظر واقعاً مسئول محافظت از دانش‌آموز کلاس پنجم در برابر پیشرفت‌های ناخواسته دانش‌آموز دیگر است، طرف نظر اکثریت را گرفت.

ساندرا دی اوکانر همچنین در مورد پرونده جنجالی بوش علیه گور در سال 2000 رای تعیین کننده بود. این حکم عملاً به بازشماری آرا برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 بین جورج دبلیو بوش و ال گور پایان داد و در نتیجه گواهی اولیه انتخابات فلوریدا را تایید کرد.

رای. بوش به اولین دوره ریاست جمهوری خود ادامه داد و اوکانر بعداً اعتراف کرد که شاید بالاترین دادگاه نباید بر اساس شرایط انتخابات تصمیم می گرفت.

قاضی پیشگام در 31 ژانویه 2006 پس از 24 سال خدمت از دادگاه بازنشسته شد. این پیرمرد 75 ساله به فینیکس بازگشت تا با شوهر بیمارش بیشتر بپردازد. جانشین او در دادگاه قاضی ساموئل آلیتو بود.

زندگی پس از دادگاه دیوان عالی

ساندرا دی اوکانر در دوران بازنشستگی خود کند نشد. در سال 2006، او iCivics را راه‌اندازی کرد، یک سرمایه‌گذاری آنلاین آموزش مدنی با هدف دانش‌آموزان دوره راهنمایی. همانطور که او به مجله Parade توضیح داد، «ما یک سیستم پیچیده حکومتی داریم. شما باید آن را به هر نسلی آموزش دهید.»

او همچنین در دادگاه تجدیدنظر فدرال خدمت کرده و چندین کتاب نوشته است: خاطرات قضایی «عظمت قانون: بازتاب‌های یک قاضی دادگاه عالی» (2003)، عنوان‌های کودکان «چیکو» (2005) و «در جستجوی سوزی» (2009)، و همچنین خارج از نظم: داستان هایی از تاریخ دیوان عالی (2013).

ساندرا دی اوکانر در مدار سخنرانی نیز فعال بود و با گروه های مختلف در سراسر کشور صحبت می کرد و در عین حال به بررسی مسائل حقوقی ادامه می داد. در سال 2012، اوکانر از جان رابرتز، قاضی فعلی دیوان عالی به دلیل رای او به حمایت از قانون مراقبت های بهداشتی باراک اوباما، رئیس جمهور وقت، دفاع کرد.

زندگینامه جیمی فلن
بیشتر بخوانید

رابرتز به دلیل رای ندادن مطابق با دیدگاه های محافظه کار مورد انتقاد قرار گرفت. به گزارش لس آنجلس تایمز، اوکانر گفت که قضات موظف به پیروی از سیاست های رئیس جمهوری که او را منصوب کرده است، نیستند. او همچنین برای پایان دادن به انتصابات قضایی از طریق انتخابات کمپینی کرد، با این باور که اجرای کمپین توسط قضات روند قضایی را به خطر می اندازد.

پس از بازنشستگی، اوکانر تمجیدهای زیادی دریافت کرد. دانشگاه ایالتی آریزونا در سال 2006 دانشکده حقوق خود را به نام قاضی برجسته نامگذاری کرد و رئیس جمهور اوباما در سال 2009 از او با مدال آزادی ریاست جمهوری تقدیر کرد.

شوهر و فرزندان

ساندرا دی اوکانر در سال 1952 با جان جی اوکانر سوم ازدواج کرد. آنها با هم صاحب سه پسر شدند: اسکات، برایان و جی. فرزندان او بین سال های 1957 تا 1963 به دنیا آمدند.

سرانجام جان به بیماری آلزایمر تشخیص داده شد و بخشی از تصمیم ساندرا برای بازنشستگی از دادگاه این بود که زمان بیشتری را با او بگذراند. جان در سال 2009 درگذشت.

مشکلات سلامتی

ساندرا دی اوکانر در طول مدتی که به عنوان قاضی دیوان عالی کشور فعالیت می کرد، با چالش های شخصی روبرو شد. او در سال 1988 متوجه شد که سرطان سینه دارد و پس از آن تحت عمل ماستکتومی قرار گرفت. در سال 1994، اوکانر به طور علنی مبارزه خود با این بیماری را در یک سخنرانی در ائتلاف ملی برای نجات از سرطان فاش کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

سپس در اکتبر 2018، ساندرا دی اوکانر اعلام کرد که در مراحل اولیه زوال عقل تشخیص داده شده است که ممکن است بیماری آلزایمر باشد. او در بیانیه ای گفت: «با پیشرفت این وضعیت، من دیگر نمی توانم در زندگی عمومی شرکت کنم. از آنجایی که افراد زیادی درباره وضعیت فعلی و فعالیت‌های من سؤال کرده‌اند، می‌خواهم در مورد این تغییرات صحبت کنم و تا زمانی که هنوز می‌توانم، برخی از افکار شخصی‌ام را به اشتراک بگذارم.»

ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر

نقل قول ها

قدرتی که من در دادگاه اعمال می کنم به قدرت استدلال من بستگی دارد، نه به جنسیت من.

بیوگرافی جرد لتو
بیشتر بخوانید

ما یک سیستم حکومتی پیچیده داریم. شما باید آن را به هر نسلی آموزش دهید.

ظاهراً بسیاری از مردم فراموش کرده‌اند که تدوین‌کنندگان قانون اساسی ما برای ایجاد یک قوه قضاییه مستقل که به دلیل برخی تصمیمات آن قضات مورد انتقام قوه مجریه و مقننه قرار نگیرد، تلاش زیادی کردند.

قضات نه تنها مجاز به انجام وظایف اجرایی یا قانونگذاری نیستند، بلکه از تجهیزات لازم برای انجام این کار نیز برخوردار نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × پنج =