صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی جیمی کارتر
ads

بیوگرافی جیمی کارتر

جیمی کارتر

جیمی کارتر به عنوان سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده از سال 1977 تا 1981 خدمت کرد و در سال 2002 جایزه صلح نوبل را برای فعالیت های بشردوستانه خود در سراسر جهان دریافت کرد.

جیمی کارتر در حال حاضر: رئیس جمهور سابق به مرگ همسر روزالین واکنش نشان داد

رئیس جمهور سابق جیمی کارتر، 99 ساله، در سوگ درگذشت همسر مورد علاقه خود، روزالین کارتر، که در 19 نوامبر در سن 96 سالگی درگذشت. به گفته یک روزالین، روزالین با آرامش در کنار خانواده اش در زادگاه این زوج در پلینز، جورجیا درگذشت. انتشار خبری از مرکز کارتر

کارترها بیش از هر زوج ریاست جمهوری دیگری ازدواج کردند و هفتاد و هفتمین سالگرد ازدواج خود را در ماه جولای جشن گرفتند. جیمی در بیانیه‌ای گفت: روزالین در تمام کارهایی که تا به حال به دست آورده‌ام، شریک برابر من بود. او به من راهنمایی عاقلانه و تشویق می کرد که به آن نیاز داشتم. تا زمانی که روزالین در دنیا بود، همیشه می دانستم که کسی مرا دوست دارد و حمایت می کند.

بانوی اول سابق چند روز قبل از مرگش وارد بیمارستان شد. مرکز کارتر در ماه مه فاش کرد که روزالین مبتلا به زوال عقل است. جیمی از فوریه در بیمارستان بستری است. با این حال، این زوج آخرین حضور عمومی خود را با هم در جشنواره سالانه بادام زمینی Plains در 23 سپتامبر انجام دادند.

جیمی کارتر کیست؟

جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده بود و به عنوان مدیر اجرایی کشور در دوران مشکلات جدی در داخل و خارج از کشور خدمت کرد. رفتار نادرست کارتر از این مسائل منجر به شکست در تلاش او برای انتخاب مجدد شد. او بعداً به دیپلماسی و وکالت روی آورد و در سال 1982 مرکز کارتر را به همراه همسر فقیدش روزالین تأسیس کرد.

به خاطر این تلاش‌ها، او در سال 2002 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. کارتر نویسنده بیش از 30 کتاب است که آخرین آنها ایمان: سفری برای همه است. او از فوریه 2023 در بیمارستان بستری است.

اوایل زندگی: خانواده و تحصیلات

جیمز ارل جیمی کارتر جونیور در 1 اکتبر 1924 در پلینز، جورجیا به دنیا آمد. پدرش، جیمز پدر، توسط ارل رفت و یک کشاورز سخت کوش بادام زمینی بود که صاحب زمین کوچک خود و همچنین یک انبار و فروشگاه بود. مادر او، بسی لیلیان گوردی کارتر، نیز با نام میانی خود شناخته می شد.

لیلیان یک پرستار ثبت نام شده بود که در دهه 1920 از شکاف های نژادی عبور کرده بود تا به زنان سیاه پوست در مورد مسائل مراقبت های بهداشتی مشاوره دهد. جیمی بزرگ‌ترین فرزند از چهار فرزند جیمز و لیلیان است که شامل دو دختر و یک پسر می‌شود. (هم اکنون خواهر و برادرش فوت کرده اند.)

وقتی جیمی کارتر 4 ساله بود، خانواده به آرچری نقل مکان کردند، شهری که تقریباً دو مایلی دورتر از پلینز بود. این شهر کم جمعیت و روستایی بود، که در آن واگن‌های قاطر کش روش غالب حمل‌ونقل باقی می‌ماند، و برق و لوله‌کشی داخلی هنوز غیرمعمول بودند. کارتر پسری درس‌خوان بود که از دردسر دوری کرد و در 10 سالگی در فروشگاه پدرش شروع به کار کرد.

جیمی کارتر

جیمی کارتر

سرگرمی مورد علاقه او در دوران کودکی نشستن با پدرش در شب‌ها، گوش دادن به بازی‌های بیسبال و سیاست در رادیویی بود که با باتری کار می‌کرد.

هر دو والدین کارتر عمیقاً مذهبی بودند، چیزی که به پسرشان منتقل کردند. آنها به کلیسای باپتیست پلینز تعلق داشتند و اصرار داشتند که کارتر در مدرسه یکشنبه که پدرش گاهی اوقات تدریس می کرد، شرکت کند. کارتر در دبیرستان کاملاً سفید پلینز تحصیل کرد در حالی که اکثریت جمعیت سیاهپوست منطقه در خانه یا کلیسا آموزش می دیدند.

با وجود این جدایی فراگیر، دو تن از نزدیکترین دوستان دوران کودکی کارتر سیاه پوست بودند، و همچنین دو تن از تأثیرگذارترین بزرگسالان در زندگی او، پرستار بچه او، آنی مای هالیس، و کارمند پدرش، جک کلارک.

در حالی که رکود بزرگ بیشتر مناطق روستایی جنوب را به شدت تحت تاثیر قرار داد، کارترها در این سال‌ها موفق شدند رونق بگیرند و در اواخر دهه 1930، پدرش بیش از 200 کارگر در مزارع خود داشت. در سال 1941، کارتر اولین فردی از خانواده پدرش بود که از دبیرستان فارغ التحصیل شد.

جیمی کارتر قبل از پیوستن به برنامه نیروی دریایی ROTC برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی در موسسه فناوری جورجیا، در کالج جورجیا جنوب غربی در رشته مهندسی تحصیل کرد. او سپس برای آکادمی دریایی بسیار رقابتی در آناپولیس، مریلند درخواست داد، که او را برای شروع تحصیل در تابستان 1943 پذیرفت. به خوبی در میان همتایان خود.

با این وجود، کارتر همچنان در رشته های آکادمیک برتر بود و در سال 1946 در 10 درصد کلاس خود فارغ التحصیل شد. زمانی که در تابستان ها در مرخصی بود، کارتر با دختری به نام روزالین اسمیت که از دوران کودکی او را می شناخت دوباره ارتباط برقرار کرد. آنها در جولای 1946 ازدواج کردند.

بیوگرافی فرد همپتون
بیشتر بخوانید

سرباز نیروی دریایی تبدیل به کشاورز بادام زمینی شد

نیروی دریایی جیمی کارتر را به کار بر روی زیردریایی‌ها منصوب کرد و در سال‌های اولیه ازدواجشان، کارترها – مانند بسیاری از خانواده‌های نظامی – مکرراً نقل مکان کردند. پس از یک برنامه آموزشی در نورفولک، ویرجینیا، آنها به پرل هاربر، هاوایی نقل مکان کردند، جایی که کارتر یک افسر الکترونیک در USS Pomfret بود. پست های بعدی خانواده را به گروتون، کانکتیکات برد. سن دیگو؛ و واشنگتن

در سال 1952، جیمی کارتر مأمور شد تا با دریاسالار هیمن ریکاور برای توسعه یک برنامه زیردریایی هسته‌ای در شنکتادی، نیویورک کار کند. دریاسالار باهوش و بدنام تأثیر عمیقی بر کارتر گذاشت. او بعداً گفت: «فکر می‌کنم، بعد از پدرم، ریکاور بیش از هر مرد دیگری بر زندگی من تأثیر گذاشت.» دو سوال مصاحبه ای که ریکاور از او پرسید، الهام بخش نام اولین کتاب رئیس جمهور آینده، چرا نه بهترین است؟ (1975).

در ژوئیه 1953، پدر کارتر بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشت و در پی مرگ او، مزرعه و تجارت خانوادگی به هم ریخت. اگرچه روزالین در ابتدا مخالفت کرد، کارتر خانواده خود را به روستایی جورجیا نقل مکان کرد تا بتواند از مادرش مراقبت کند و امور خانواده را در دست بگیرد. در جورجیا، کارتر مزرعه خانوادگی را احیا کرد و در سیاست اجتماعی فعال شد و در سال 1955 یک کرسی در شورای آموزش شهرستان سامتر به دست آورد و در نهایت رئیس آن شد.

دستاوردها به عنوان یک سیاستمدار گرجستان

دهه 1950 دوره تغییرات بزرگ در جنوب آمریکا بود. در پرونده تاریخی 1954 براون علیه هیئت آموزش، دادگاه عالی ایالات متحده به اتفاق آرا دستور حذف تبعیض نژادی از مدارس دولتی را صادر کرد و پس از آن تصمیم، معترضان حقوق مدنی با صدای بلند خواستار پایان دادن به همه اشکال تبعیض نژادی شدند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بنیانگذار ایالات متحد جورج واشنگتن

با این حال، سیاست در مناطق روستایی جنوب هنوز تا حد زیادی منعکس کننده دیدگاه ارتجاعی نژادی «جنوب قدیم» بود. کارتر تنها مرد سفیدپوستی در پلینز بود که از پیوستن به یک گروه جدایی‌طلب به نام شورای شهروندان سفید امتناع کرد و اندکی بعد، تابلویی را در جلوی در خانه‌اش پیدا کرد که روی آن نوشته شده بود: «کون‌ها و کارترها با هم می‌روند».

تا زمانی که رای دادگاه عالی در سال 1962 در مورد بیکر علیه کار، که مستلزم آن بود که مناطق رای‌دهی به گونه‌ای طراحی شوند که امتیاز رای‌دهندگان سفیدپوست روستایی متوقف شود، کارتر فرصتی برای یک «جنوبی جدید» دید، آن‌گونه که خود را می‌دانست. ، برای کسب مقام سیاسی.

در همان سال، او برای مجلس سنای ایالت جورجیا در برابر یک تاجر محلی به نام هومر مور نامزد شد. اگرچه رای اولیه نشان داد که مور در انتخابات پیروز شده است، اما آشکارا آشکار بود که پیروزی او نتیجه تقلب گسترده بود. در یک حوزه، 420 رای به صندوق انداخته شد، در حالی که تنها 333 رای صادر شد.

کارتر به نتیجه اعتراض کرد و یک قاضی جورجیا آرای تقلبی را رد کرد و کارتر را برنده اعلام کرد. به عنوان یک سناتور ایالتی دو دوره، کارتر به عنوان یک سیاستمدار سرسخت و مستقل شهرت پیدا کرد که از هزینه های بیهوده جلوگیری می کرد و از حقوق مدنی حمایت می کرد.

در سال 1966، پس از بررسی مختصر نامزدی برای مجلس نمایندگان ایالات متحده، کارتر در عوض تصمیم گرفت برای فرمانداری نامزد شود.

با این حال، در بحبوحه واکنش سفیدپوستان به جنبش حقوق مدنی، کمپین لیبرال کارتر نتوانست در انتخابات مقدماتی دموکرات ها شتاب بگیرد و او رتبه سوم را به دست آورد. برنده نهایی لستر مادوکس بود، یک جداسازی طلب سرسخت که به طرز بدنامی درهای رستورانش را سد کرده بود و برای دور کردن مشتریان سیاه پوست تبر زده بود.

با این حال، فرمانداران بر اساس قانون جورجیا به یک دوره محدود بودند، بنابراین کارتر تقریباً بلافاصله شروع به معرفی خود برای انتخابات فرمانداری سال 1970 کرد. این بار، کارتر کمپینی را اجرا کرد که به طور خاص رای دهندگان روستایی سفیدپوست را که او را به عنوان بیش از حد لیبرال رد کرده بودند در سال 1966 هدف قرار داد. چندین جدایی‌طلب برجسته، از جمله فرماندار مدوکس.

او به قدری تعهد سرسختانه خود را به حقوق مدنی برگرداند که مجله لیبرال قانون اساسی آتلانتا او را یک کشاورز بادام زمینی جورجیا جنوبی نادان، نژادپرست، عقب مانده، فوق العاده محافظه کار و گردن قرمز نامید. با این وجود، این استراتژی جواب داد و در سال 1970، کارتر کارل سندرز را شکست داد و فرماندار جورجیا شد.

زندگینامه بازیگر و موسیقی دان جان استاموس
بیشتر بخوانید

زمانی که کارتر به عنوان فرماندار انتخاب شد، تا حد زیادی به ارزش های مترقی که قبلاً در دوران حرفه ای خود ترویج کرده بود، بازگشت. او علناً خواستار پایان دادن به جداسازی شد، تعداد مقامات سیاه پوست در دولت ایالتی را 25 درصد افزایش داد و آموزش و اصلاحات زندان را ترویج کرد.

دستاورد کارتر به عنوان فرماندار، بوروکراسی عظیم دولتی را به یک ماشین ناب و کارآمد کاهش داد و ساده کرد. با این حال، کارتر نسبت به زیبایی‌های آراستگی سیاسی بی‌اعتنایی نشان داد و بسیاری از متحدان سنتی دموکرات را که در غیر این صورت ممکن بود از نزدیک با آنها کار می‌کرد، بیگانه کرد.

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 1976

جیمی کارتر که همیشه آینده نگر بود، جریان های سیاسی ملی دهه 1970 را به دقت مشاهده کرد. پس از اینکه جورج مک گاورن لیبرال توسط ریچارد نیکسون جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1972 مورد ضرب و شتم قرار گرفت، کارتر تصمیم گرفت که دموکرات ها برای به دست آوردن مجدد ریاست جمهوری در سال 1976 به یک شخصیت میانه رو نیاز دارند.

هنگامی که رسوایی واترگیت اعتماد آمریکا به سیاست واشنگتن را از بین برد، کارتر بیشتر به این نتیجه رسید که رئیس جمهور بعدی. باید یک خارجی باشد او فکر می‌کرد که از هر دو جنبه مناسب است.

کارتر یکی از 10 کاندیدای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1976 بود و در ابتدا احتمالاً کمتر شناخته شده‌تر بود. با این حال، در زمان ناامیدی عمیق از سیاستمداران تشکیلات، ناشناس بودن کارتر یک مزیت بود. او با موضوعات میانه‌روی مانند کاهش ضایعات دولتی، متعادل کردن بودجه و افزایش کمک‌های دولت به فقرا مبارزه کرد.

محورهای جذابیت کارتر موقعیت خارجی و صداقت او بود. کارتر به قول معروف “من هرگز دروغ نمی گویم”. “من هرگز از یک موضوع بحث برانگیز اجتناب نخواهم کرد.” یکی دیگر از شعارهای کمپین او “یک رهبر، برای یک تغییر” بود. این مضامین با احساس رای دهندگانی که توسط دولت خود در جریان رسوایی واترگیت مورد خیانت قرار گرفته بود، برخورد کرد.

جیمی کارتر نامزدی دموکرات ها را برای به چالش کشیدن جرالد فورد، رئیس جمهوری خواه فعلی، معاون سابق رئیس جمهور نیکسون که پس از استعفای نیکسون پس از واترگیت، ریاست جمهوری را بر عهده گرفته بود، به دست آورد. اگرچه کارتر با برتری دو رقمی نسبت به فورد غیر هیجان انگیز وارد رقابت شد، اما چندین گاف زد که نظرسنجی ها را محدود کرد.

مهم‌تر از همه، جیمی کارتر در مصاحبه‌ای با پلی‌بوی اعتراف کرد که «در قلبش» مرتکب زنا شده است و چندین اظهارات ناچیز دیگر درباره رابطه جنسی و خیانت انجام داده است که بسیاری از رأی‌دهندگان را از خود دور کرده است. اگرچه انتخابات بسیار نزدیکتر از آنچه در ابتدا انتظار می رفت انجام شد، اما کارتر با این وجود پیروز شد و سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شد.

ریاست جمهوری

جیمی کارتر در سال 1977 در زمانی که خوش‌بینی قابل‌توجهی بود، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و در ابتدا از محبوبیت بالایی برخوردار بود. کارتر که نماد تعهد او به نوع جدیدی از رهبری بود، پس از سخنرانی افتتاحیه‌اش از لیموزین خود خارج شد تا در میان حامیانش به سمت کاخ سفید برود.

اولویت اصلی داخلی کارتر شامل سیاست انرژی بود. با افزایش قیمت نفت، و پس از تحریم نفتی 1973، کارتر معتقد بود که درمان وابستگی ایالات متحده به نفت خارجی ضروری است. اگرچه کارتر موفق شد مصرف نفت خارجی را تا 8 درصد کاهش دهد و فروشگاه‌های اضطراری عظیم نفت و گاز طبیعی را توسعه دهد، انقلاب ایران در سال 1979 دوباره قیمت نفت را افزایش داد و به صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها منجر شد و دستاوردهای کارتر را تحت الشعاع قرار داد.

توافقنامه کمپ دیوید

سیاست خارجی کارتر حول محور وعده مبنی بر تبدیل حقوق بشر به یکی از دغدغه های اصلی در روابط ایالات متحده با سایر کشورها بود. او کمک های اقتصادی و نظامی به شیلی، السالوادور و نیکاراگوئه را در اعتراض به نقض حقوق بشر این رژیم ها به حالت تعلیق درآورد.

جیمی کارتر

جیمی کارتر

اما مهمترین دستاورد کارتر در سیاست خارجی میانجیگری موفقیت آمیز او در توافقنامه کمپ دیوید 1978 بین اسرائیل و مصر بود که منجر به یک معاهده صلح تاریخی شد که در آن اسرائیل از شبه جزیره سینا خارج شد و دو طرف رسما دولت های یکدیگر را به رسمیت شناختند.

با وجود این دستاوردهای قابل توجه، ریاست جمهوری کارتر به طور گسترده شکست خورده تلقی می شد. او روابط بسیار ضعیفی با کنگره و رسانه ها داشت و توانایی او را برای تصویب قوانین یا ابلاغ موثر سیاست هایش خفه می کرد. در سال 1979، کارتر سخنرانی فاجعه‌باری را ایراد کرد که از آن به عنوان سخنرانی «بحران اعتماد» یاد می‌شود، که در آن به نظر می‌رسید مشکلات آمریکا را به گردن روحیه ضعیف مردمش می‌اندازد.

بیوگرافی جان اشتاین بک
بیشتر بخوانید

چندین اشتباه در سیاست خارجی نیز به سست شدن کنترل کارتر بر ریاست جمهوری کمک کرد. مذاکرات محرمانه او برای بازگرداندن کانال پاناما به پاناما باعث شد بسیاری از مردم باور کنند که او یک رهبر ضعیف است که کانال را بدون تأمین تدارکات لازم برای دفاع از منافع آمریکا “تقویل” کرده است.

بحران گروگان گیری در ایران

با این حال، احتمالاً بزرگترین عامل در کاهش ثروت سیاسی کارتر، بحران گروگانگیری در ایران بود. در نوامبر 1979، دانشجویان تندرو ایرانی سفارت ایالات متحده در تهران را تصرف کردند و 66 آمریکایی را به گروگان گرفتند. شکست کارتر در مذاکره برای آزادی گروگان ها و به دنبال آن یک ماموریت نجات بد، او را شبیه یک رهبر ناتوان کرد که توسط گروهی از دانشجویان رادیکال مانور داده شده بود. گروگان ها به مدت 444 روز در بازداشت بودند تا اینکه سرانجام در روزی که کارتر از سمت خود در سال 1981 ترک کرد، آزاد شدند.

رونالد ریگان، هنرپیشه و فرماندار سابق کالیفرنیا، کارتر را برای ریاست جمهوری در سال 1980 به چالش کشید. ریگان یک کمپین روان و موثر را اجرا کرد و به سادگی از رای دهندگان پرسید: “آیا شما نسبت به چهار سال پیش وضعیت بهتری دارید؟” اکثر آنها نبودند. ریگان در انتخابات سال 1980 کارتر را شکست، که اساساً یک همه پرسی برای یک ریاست جمهوری ناموفق بود. همانطور که نیویورک تایمز می گوید: «در روز انتخابات، موضوع آقای کارتر بود.»

کار بشردوستانه از طریق مرکز کارتر

با وجود یک دوره ریاست جمهوری ناموفق، کارتر بعداً پس از ترک کاخ سفید با تلاش های انسان دوستانه خود شهرت خود را بازسازی کرد. او اکنون به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین رؤسای جمهور سابق در تاریخ آمریکا شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: زندگینامه جو بایدن | زندگی شخصی و سیاسی

او به طور گسترده با Habitat for Humanity کار کرده است و مرکز کارتر را در سال 1982 برای ترویج حقوق بشر و کاهش درد و رنج در سراسر جهان تأسیس کرد. به ویژه، کارتر و سازمان غیرانتفاعی او به طور مؤثری برای توسعه سیستم‌های مراقبت بهداشتی مبتنی بر جامعه در آفریقا و آمریکای لاتین، نظارت بر 114 انتخابات در دموکراسی‌های نوپا تا مارس 2023، و ترویج صلح در خاورمیانه کار کرده‌اند.

برنامه ریشه کنی کرم گینه مرکز تقریباً به ریشه کنی بیماری انگلی در بین انسان ها کمک کرده است. بر اساس گزارش این سازمان غیرانتفاعی، در سال 1986 حدود 3.5 میلیون مورد در آفریقا و آسیا در مقایسه با تنها 13 پرونده موقت در سراسر جهان در سال 2022 وجود داشت.

در سال 2002، کارتر جایزه صلح نوبل را «به خاطر چندین دهه تلاش خستگی ناپذیر خود برای یافتن راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای درگیری‌های بین‌المللی، پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر، و ارتقای توسعه اقتصادی و اجتماعی» دریافت کرد. کارتر در ایراد سخنرانی نوبل خود در سال 2002، سخنانی را با کلماتی به پایان رساند که می‌توان آنها را هم به عنوان رسالت زندگی و هم به عنوان دعوت به عمل برای نسل‌های آینده در نظر گرفت.

او گفت: “پیوند انسانیت مشترک ما قوی تر از تفرقه افکنی ترس ها و تعصبات ما است.” «خدا به ما ظرفیت انتخاب می دهد. ما می توانیم برای کاهش رنج انتخاب کنیم. ما می توانیم برای صلح با هم کار کنیم. ما می‌توانیم این تغییرات را ایجاد کنیم – و باید.»

کارتر به دلیل فعالیت خستگی ناپذیرش چه قبل و چه از زمان ریاست جمهوری اش در حمایت از برابری، حقوق بشر و کاهش آلام بشری، به عنوان یکی از فعالان اجتماعی بزرگ کشور یاد خواهد شد.

همسر و فرزندان

جیمی کارتر و روزالین کارتر بیش از 77 سال ازدواج کردند – طولانی تر از هر زوج ریاست جمهوری در تاریخ – و آخرین سالگرد خود را در جولای 2023 جشن گرفتند. روزالین که به زوال عقل مبتلا بود، در اواخر همان سال در 19 نوامبر، تنها چند روز پس از ورود به آسایشگاه درگذشت. اهميت دادن.

روزالین نیز مانند شوهرش در پلینز، جورجیا بزرگ شد. آنها اولین بار در کودکی با هم آشنا شدند. مادر جیمی، لیلیان، یکی از پرستارانی بود که در سال 1927 به زایمان روزالین کمک کرد و چند روز پس از تولد روزالین، پسرش را برای معاینه نوزاد و مادرش برد.

هنگامی که جیمی و روزالین در حال بزرگ شدن دوستانه بودند، وقتی او از کالج به خانه می آمد دوباره با هم ارتباط برقرار کردند. به زودی یک عاشقانه شروع شد. آنها در 7 ژوئیه 1946 ازدواج کردند.

جیمی کارتر

جیمی کارتر

در طول سالهای جیمی کارتر در ارتش، این زوج صاحب سه پسر شدند: جان ویلیام، متولد 1947 و معروف به جک. جیمز ارل کارتر سوم، متولد 1950 و معروف به چیپ. و دانل جفری، متولد 1952 و با نام جف. بعداً آنها صاحب یک دختر به نام امی شدند که در سال 1967 به دنیا آمد. امی هنوز کودکی بود که پدرش به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، برخلاف برادرانش تا حدودی در کانون توجه ملی بزرگ شد.

10 نکته ای که شاید درباره کامالا هریس نمی دانید
بیشتر بخوانید

جیمی همچنین 11 نوه و 14 نتیجه دارد. در سال 2015، جرمی نوه 28 ساله کارترها (از پسرشان جف) بر اثر حمله قلبی درگذشت.

کتاب ها و زندگی شخصی جیمی کارتر

جیمی کارتر که نویسنده ای پرکار بود در طول زندگی خود 32 کتاب نوشته است که همه آنها به جز یکی پس از ریاست جمهوری او منتشر شده اند. او چندین خاطرات نوشت، از جمله A Full Life: Reflections at Ninety (2015); آثار غیرداستانی مبتنی بر مسئله مانند صلح فلسطین نه آپارتاید (2006) و فراخوانی برای اقدام: زنان، دین، خشونت و قدرت (2014).

کتاب شعر، همیشه حساب، و شعرهای دیگر (1995); و یک رمان تخیلی تاریخی به نام The Hornet’s Nest (2003) درباره جنگ انقلاب. دخترش، امی، کتاب کودکانش، بچه کوچولو اسنوگل-فلیجر (1996) را تصویرسازی کرد که کارتر بر اساس داستانی بود که برای بچه‌هایش تعریف می‌کرد.

جدیدترین کتاب او، ایمان: سفری برای همه در سال 2018 منتشر شد و اهمیت معنویت در زندگی خودش و تأثیر آن در شکل دادن به تاریخ آمریکا را منعکس می کند.

جیمی کارتر که یک مسیحی مومن بود، باپتیست جنوبی بزرگ شد، اگرچه در سال 2000 پس از مخالفت با مواضع فرقه مبنی بر اینکه زنان نباید کشیش باشند و همسران باید مطیع شوهران خود باشند، کنوانسیون باپتیست جنوبی را ترک کرد. او و روزالین به کلیسای باپتیست ماراناتا پلینز رفتند، که در سال 1981 به آن پیوستند و هر دو شماس بودند.

جیمی کارتر که معلم معروف مدرسه یکشنبه بود، ابتدا تدریس دروس کتاب مقدس را در آکادمی نیروی دریایی آغاز کرد و در طول زندگی خود ادامه داد. صدها نفر از سراسر کشور برای چندین دهه به خدمات مدرسه یکشنبه او در ماراناتا هجوم آوردند تا اینکه او در اواخر سال 2019 تدریس را متوقف کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جورج دبلیو بوش

جیمی کارتر سرگرمی های زیادی دارد، از جمله ماهیگیری با مگس، نجاری، نقاشی، و ریشه زدن در تیم بیسبال آتلانتا بریوز. او تا 80 سالگی دونده مشتاق و شراب‌ساز نسل سوم بود. در مصاحبه ای در سال 2017 با اپرا وینفری، رئیس جمهور سابق گفت که او و همسرش خود را به چالش کشیدند تا سرگرمی های جدیدی پیدا کنند که بتوانند با هم از آنها لذت ببرند. این باعث شد که آنها یاد بگیرند که چگونه اسکی در سراشیبی را در زمانی که کارتر 62 ساله بود و روزالین 59 ساله بود.

چالش های سلامت و آسایشگاه

در 12 آگوست 2015، جیمی کارتر تحت عمل جراحی قرار گرفت تا توده ای از کبدش خارج شود. هشت روز بعد، پیرمرد 90 ساله اعلام کرد که به سرطان مبتلا شده است که به سایر نقاط بدنش سرایت کرده است.

در 20 آگوست، کارتر یک کنفرانس خبری برگزار کرد که در آن گفت که پزشکان چهار “نقطه بسیار کوچک” ملانوم را در مغز او پیدا کردند. رئیس جمهور سابق پس از انجام یک رژیم درمانی که شامل پرتوهای هدفمند بود، در یکی از درس های مدرسه یکشنبه خود در اوایل دسامبر 2015 اعلام کرد که عاری از سرطان است.

در 21 مارس 2019، جیمی کارتر با 94 سال و 172 روز عمر طولانی‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده شد و از نشانی که توسط جورج اچ. بوته. آن سال همچنین چالش های سلامت بیشتری را به همراه داشت. در ماه می، کارتر در حین سقوط لگنش شکست و تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران قرار گرفت.

در ماه اکتبر، دو زمین خوردن دیگر منجر به بخیه‌هایی در بالای چشم او شد و سپس یک شکستگی لگنی “کوچک”. کارتر همچنین در نوامبر در نوامبر برای کاهش فشار بر روی مغزش که ناشی از خونریزی ناشی از سقوط بود، تحت عمل جراحی قرار گرفت.

در 18 فوریه 2023، مرکز کارتر اعلام کرد که این پیرمرد 98 ساله تصمیم گرفته است “پس از یک سری اقامت کوتاه در بیمارستان” از مراقبت های آسایشگاهی در خانه استفاده کند. رئیس جمهور سابق اکنون بیش از نیم سال است که در آسایشگاه به سر می برد. نوه او جیسون کارتر در ماه سپتامبر به نیویورک تایمز گفت: «ما در ابتدای این روند فکر می‌کردیم که تا پنج یا چند روز دیگر انجام می‌شود. من آنجا با او در بیمارستان بودم و سپس خداحافظی کردم. و بعد فکر کردیم که در آن هفته به پایان می رسد. و الان هفت ماه گذشته است.»

جیمی کارتر

جیمی کارتر

حقایق کلی

نام کامل: جیمز ارل کارتر جونیور.
متولد: 1 اکتبر 1924
شهر تولد: دشت، جورجیا
همسر: روزالین کارتر (1946-2023)
بچه ها: جان، جیمز، دانل و امی
علامت نجومی: ترازو

دیدگاهتان را بنویسید

1 + 2 =