بیوگرافی جیمی فاکس

جیمی فاکس

یک خواننده با استعداد، کمدین، و بازیگر برنده جایزه اسکار، جیمی فاکس یک تهدید سه گانه در صنعت سرگرمی است.

به‌روزرسانی جیمی فاکس: اولین فیلم از زمان اکران در بیمارستان در جمعه

بازیگر جیمی فاکس در کمدی با درجه R Strays ظاهر خواهد شد که او و ویل فرل را به عنوان صدای دو سگ ولگرد به نمایش می گذارد. این فیلم که در 18 آگوست به سینماها می‌آید، اولین اکران فاکس از زمان بستری شدنش در بیمارستان در آوریل 2023 به دلیل یک اورژانس پزشکی نامشخص است. فاکس برای اولین بار در ژوئیه 2023 علناً درباره بستری شدن خود در بیمارستان صحبت کرد و گفت که او “به جهنم و بازگشت” بوده است و از زنده بودنش سپاسگزار است.

جیمی فاکس کیست؟

جیمی فاکس، با نام اریک مورلون بیشاپ، به عنوان یکی از با استعدادترین هنرمندان نسل خود ظاهر شده است. فاکس در تلویزیون به عنوان یکی از بازیگران فیلم In Living Color شروع به کار کرد و سپس در سال 1996 کمدی کمدی خود را ارائه کرد. سپس در سال 2004 خود را به عنوان یک بازیگر دراماتیک برای بازی در فیلم هیجان انگیز وثیقه و بیوگرافی Ray ثابت کرد. دومی برای بازی در نقش ری چارلز جایزه اسکار را برای فاکس به ارمغان آورد.

جیمی فاکس

جیمی فاکس

از دیگر نقش های تحسین شده او می توان به Dreamgirls، Django Unchained و Just Mercy اشاره کرد. فاکس به عنوان یک خواننده، پنج آلبوم استودیویی منتشر کرده و جایزه گرمی را برای “Blame It” دریافت کرده است. شاید شناخته شده ترین موفقیت او در موسیقی، همکاری موفق او با کانیه وست در سال 2005 در آهنگ “Gold Digger” باشد. در آوریل 2023، فاکس برای یک اورژانس پزشکی نامعلوم در بیمارستان بستری شد اما بهبود یافت.

حقایق کلی

نام کامل: اریک مارلون بیشاپ
متولد: 13 دسامبر 1967
محل تولد: ترل، تگزاس
بچه ها: کورین و آنلیس
علامت نجومی: قوس

اوایل زندگی

جیمی فاکس، اریک مارلون بیشاپ در ترل، تگزاس، به نام دارل بیشاپ و لوئیز آنت تالی دیکسون به دنیا آمد. دارل در زمان تولد فاکس به اسلام گروید و نام خود را به شهید عبدالله تغییر داد. والدین بیولوژیکی او فاکس را در دوران نوزادی او رها کردند، بنابراین پدربزرگ و مادربزرگ مادری اش فاکس را زمانی که او کمتر از یک سال داشت به فرزندی پذیرفتند.

او بعداً به اپرا وینفری گفت، بخشی از تصمیم پدرش برای رفتن، مذهبی بود. فاکس در سال 2005 گفت: “او خطی روی شن کشید: “من مسلمان هستم، و چون تو نیستی، نمی توانم پدرت باشم.” گفتم، “گوش کن، من می دانم که دین شما را رعایت می کنم، اما آیا ارزش این را دارد که زندگی پسرتان را از دست بدهید؟” فاکس از آن زمان با والدینش آشتی کرده است و عبدالله سال ها با او زندگی کرده است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی واکین فینیکس

فاکس در کودکی از ورزش و موسیقی لذت می برد. در دبیرستان ترل، او بسکتبال و فوتبال بازی می‌کرد و اولین بازیکنی شد که بیش از 1000 یارد را پاس می‌کرد. پس از فارغ التحصیلی، فاکس بورسیه پیانو کلاسیک را به دانشگاه بین المللی ایالات متحده در سن دیگو برد و در آنجا در رشته موسیقی تحصیل کرد.

جیمی فاکس به اپرا گفت: «رفتن به آن مدرسه برای من عالی بود، به خصوص که من از دنیایی آمده بودم که سیاه‌پوستان و سفیدپوستان را با ریل‌های راه‌آهن شهر از هم جدا می‌کرد… اما در دانشگاه، افرادی از 81 سال مختلف بودند. کشورها.”

بهترین فیلم های کوروساوا
بیشتر بخوانید

در دوران کالج بود که توسط دوستانش تشویق شد تا در یک شب میکروفن باز یک کلوپ کمدی اجرا کند و کارش در زمینه سرگرمی آغاز شد.

او در این زمان نام هنری جیمی فاکس را انتخاب کرد. نام خانوادگی ادای احترام به کمدین Redd Foxx است، و او نام اول را انتخاب کرد زیرا متوجه شد که استندآپ کمدین های زن در ترکیب اصلی اولویت دارند، بنابراین او امیدوار بود که نام بی طرف از جنسیت به او کمک کند.

شغل اولیه: نمایش تلویزیونی، “ضمانت” و اولین آلبوم

جیمی فاکس پس از ترک کالج به لس آنجلس نقل مکان کرد تا حرفه ای در کمدی را دنبال کند. در سال 1991، او به عنوان یک بازیگر ثابت در برنامه تلویزیونی در رنگ زنده استخدام شد. فاکس برای نمایش در کلوپ کمدی معروف Laugh Factory در غرب هالیوود تست تست داد، جایی که بازیگران جیم کری، جنیفر لوپز، کینان ایوری وینز و دیوید آلن گریر در بین تماشاگران حضور داشتند. Foxx در سال 1994 In Living Color را ترک کرد.

دو سال بعد، او با نمایش جیمی فاکس به تلویزیون بازگشت و نقش یک بازیگر لس آنجلسی را بازی کرد که در هتلی که متعلق به عمه و عمویش بود زندگی می کند. فاکس این سریال را از طریق شرکت خود فاکس‌هول (Foxxhole) ساخت و تولید کرد، و اگرچه در رتبه‌بندی‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت، اما به مدت پنج فصل پخش شد و به ارتقای حرفه فاکس کمک کرد.

جیمی فاکس

جیمی فاکس

جیمی فاکس اولین فیلم خود را با اسباب بازی ها در سال 1992 در کنار رابین ویلیامز و جوآن کیوزاک انجام داد. همچنین در طول دهه 1990، فاکس به طور حرفه ای علاقه خود را به موسیقی جستجو کرد و آلبوم Peep This را در سال 1994 منتشر کرد. با صدای سنتی و روان R&B خود، آلبوم با آهنگ “Infatuation” به رتبه 12 در جدول R&B و هیپ هاپ رسید. جلب توجه شنوندگان و ایستگاه های رادیویی.

علیرغم نقش‌های قبلی در «حقیقت درباره گربه‌ها و سگ‌ها» (1996) و «باشگاه بازیکنان» (1998)، فاکس برای اولین بازی دراماتیک خود در «یکشنبه‌ای خاص» (1998) توجه بیشتری را به خود جلب کرد. فیلمی به کارگردانی الیور استون درباره یک تیم فوتبال حرفه‌ای با بازی آل پاچینو، کامرون دیاز و دنیس کواید نیز بازی کرده است. فاکس او از تجربه فوتبال دوران دبیرستان خود استفاده کرد و به پاچینو در مورد نحوه اجرای مونولوگ معروفی که پاچینو در رختکن به تیم تحویل داد، توصیه کرد.

نقش مهم بعدی او در فیلم «علی» (2001) به کارگردانی مایکل مان بود که در آن نقش درو بوندینی براون، دستیار مربی بوکسور افسانه‌ای محمد علی با بازی ویل اسمیت را بازی کرد.

بیشتر بخوانید: زندگی نامه باب بارکر | فعالیت های بیاد ماندنی و زندگی شخصی

جیمی فاکس بعداً به خاطر بازی مکمل خود در مقابل تام کروز در فیلم هیجان انگیز مایکل مان (2004)، که در آن نقش یک راننده تاکسی را که توسط یک هیتمن (کروز) ربوده شده بود و مجبور شد او را در طول یک شب به مکان های موفقیت آمیزش منتقل کند، مورد تحسین قرار گرفت.

راجر ایبرت درباره این اجرا نوشت: «کار جیمی فاکس یک مکاشفه است. من او را از منظر کمدی می‌دانستم، اما در اینجا او به نقشی دراماتیک قدم می‌گذارد و همیشه قانع‌کننده و درگیرکننده است.» برای این نقش، فاکس نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد.

بیوگرافی سیاست مدار آمریکایی مایک پنس
بیشتر بخوانید

جایزه اسکار برای «ری»

جیمی فاکس پس از نواختن ری چارلز، پیشگام موسیقی سول در فیلم بیوگرافی ری در سال 2004، به سطح جدیدی از ستاره شدن راه یافت. فاکس قبل از برنده شدن در این نقش باید تایید چارلز را به دست می آورد: آن دو با دو پیانو مختلف برای یکدیگر موسیقی بلوز می نواختند، پس از آن چارلز اعلام کرد:

“بچه فهمید.” فاکس برای این نقش 30 پوند وزن کم کرد و حتی اجازه داد پلک هایش را ببندند تا نابینایی چارلز را شبیه سازی کند، روشی که باعث شد او در صحنه فیلمبرداری تهویه بیش از حد کند.

فاکس برنده بهترین بازیگر مرد در هر دو جوایز اسکار و گلدن گلوب شد و جایگاه خود را در لیست A-لیست هالیوود تثبیت کرد. او از مادربزرگ مادری فقید خود در سخنرانی خاطره انگیز و احساسی خود برای دریافت جایزه اسکار تشکر کرد: «او هنوز با من صحبت می کند، فقط حالا در رویاهای من با من صحبت می کند. و من نمی توانم صبر کنم تا امشب بخوابم زیرا ما چیزهای زیادی برای صحبت کردن داریم. دوستت دارم.”

موفقیت ادامه یافت: «جوینده طلا»، «جانگو رها شده» و نقش مرد عنکبوتی

به دنبال ری، جیمی فاکس مجموعه ای جالب از نقش ها را با نتایج متفاوت انتخاب کرد. فیلم اکشن نظامی Stealth (2005)، با بازی جاش لوکاس و جسیکا بیل، یک فیلم انتقادی و مالی بود. در همان سال، او به خاطر نوبتش به عنوان یک نیروی دریایی در خاورمیانه در Jarhead با جیک جیلنهال تحسین منتقدان را به دست آورد، اما فیلم نتوانست مخاطبان زیادی را جذب کند.

جیمی فاکس به حرفه موسیقی خود نیز ادامه داد و آلبوم جدیدی به نام Unpredictable را منتشر کرد. ضبط به صدر جدول های پاپ، آر اند بی و هیپ هاپ رسید که توسط آهنگ اصلی، «دی جی پخش یک آهنگ عاشقانه» و «می توانم تو را به خانه ببرم» هدایت می شد. در جوایز BET 2006، فاکس برنده بهترین دوئت/همکاری با کانیه وست برای کارش در تک آهنگ “Gold Digger” شد.

پس از همکاری با کالین فارل برای اقتباس سینمایی مایکل مان از سریال پلیسی معروف Miami Vice (2006) ، فاکس در فیلم Dreamgirls (2006) با جنیفر هادسون و بیانسه در نقش یک فروشنده ماشین مکر که مدیر R&B می شود، همبازی شد. ستاره جیمز تاندر اوایل با بازی ادی مورفی.

شخصیت او سپس خوانندگان پشتیبان Early یعنی Dreamettes را به یک سوپرگروه کاملاً زن تبدیل می کند. این فیلم عمدتاً بر اساس گروه پاپ دهه 60 Supremes ساخته شده است. فاکس یکی از دریافت کنندگان نقش برجسته توسط بازیگران در جوایز انجمن بازیگران سینما بود.

جیمی فاکس بیشتر وقت خود را در اواخر دهه 2000 به حرفه موسیقی خود اختصاص داد. او سومین آلبوم خود را با نام Intuition در سال 2008 منتشر کرد که در آن کانیه وست و لیل وین و دیگران حضور داشتند. دومین تک‌آهنگ آلبوم، «Blame It» در رتبه 5 در بیلبورد Hot 100 و شماره 1 در جدول آهنگ‌های داغ R&B/Hip-Hop بیلبورد قرار گرفت.

این آهنگ موفق همچنین برای فاکس اولین و تنها گرمی خود را برای بهترین اجرای R&B توسط A Duo or Group with Vocal به ارمغان آورد. سپس در سال 2010 آلبوم جدیدی به نام بهترین شب زندگی من منتشر کرد.

بیوگرافی دیکتاتور جمهوری دومینیکن رافائل تروخیلو
بیشتر بخوانید

با این حال، او با چندین نقش از جمله در: 2007 هیجان انگیز پادشاهی حضور داشت. کمدی رمانتیک 2010 روز ولنتاین، با جسیکا بیل و جنیفر گارنر؛ کمدی 2011 Horible Bosses با بازی جیسون بیتمن، جنیفر آنیستون و کوین اسپیسی. و انیمیشن کودک ریو در سال 2012. او همچنین نقش ناتانیل آیرز را در درام The Soloist (2009) با رابرت داونی جونیور بازی کرد.

در اواخر سال 2012، فاکس با ایفای نقش اصلی در فیلم اکشن وسترن «جانگو رها شده» ساخته کوئنتین تارانتینو دوباره در کانون توجه هالیوود قرار گرفت. او در نقش جانگو، یک برده سابق که با یک شکارچی جایزه (کریستف والتز) همکاری می کند تا همسرش (کری واشنگتن) را پیدا کند و با صاحب مزرعه (لئوناردو دی کاپریو) که او را اسیر کرده است، روبرو شود. ساموئل ال جکسون و جونا هیل از بازیگران این فیلم نیز بودند.

جیمی فاکس می‌گوید که این فیلم‌برداری در برخی مواقع به دلیل نمایش برده‌داری در فیلم، فیلمبرداری دشوار و احساسی بود، و به اینترتینمنت ویکلی گفت: «تصویربرداری سخت است وقتی در صف مزرعه هستید و آنجاست که اجداد شما مورد آزار و اذیت و کشته شدن قرار گرفته‌اند، و ما به آن احترام می‌گذاریم. “

جیمی فاکس

جیمی فاکس

جیمی فاکس سپس در سال 2013 در فیلم اکشن White House Down در نقش رئیس جمهور سایر در کنار چانینگ تاتوم بازی کرد. در سال 2014، او نقش های قبلی را در Rio 2 و Horible Bosses 2 ایفا کرد، نقش شرور الکترو در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 را بازی کرد و نقش بابا وارباکس را مانند ویلیام استکس برای بازسازی آنی بر عهده گرفت. سال بعد، فاکس پنجمین آلبوم استودیویی خود را با نام هالیوود: داستانی از دوجین گل سرخ منتشر کرد.

نقش های اخیر فیلم: “فقط رحمت” و “ولگردها”

پس از وقفه‌ای از نمایشگر، فاکس در سال 2017 با فیلم‌های جنایی Sleepless و Baby Driver دوباره ظاهر شد. او در فیلم دوم که توسط ادگار رایت کارگردانی شد و با آنسل الگورت، کوین اسپیسی و جان هام همبازی شد، نقش شخصیت شرور لئون “خفاش” جفرسون را بازی کرد. فاکس شخصیت Baby Driver را بر اساس یکی از دوستانش در روزهای باشگاه کمدی لس آنجلس ساخته است.

جیمی فاکس در سال 2018 در بازسازی رابین هود به عنوان دوست مورد اعتماد شخصیت اصلی یعنی جان کوچولو ظاهر شد. سال بعد، او یک اجرای قوی در Just Mercy ارائه کرد که بر اساس داستان یک کارگر سیاهپوست چوب کاغذی بود که به ناحق به خاطر قتل یک زن جوان سفیدپوست در سال 1986 محکوم شد.

بیشتر بخوانید: نوید محمدزاده اهل کجاست | بیوگرافی کامل و حواشی

جیمی فاکس گفت که نقش اصلی در مقابل مایکل بی جردن، با توجه به حبس هفت ساله پدرش برای مواد غیرقانونی به ارزش 25 دلار، برای او بسیار مهم بود. این اجرا برای فاکس نامزد جایزه انجمن بازیگران سینما برای اجرای برجسته توسط یک بازیگر مرد در نقش مکمل شد.

در سال 2020، فاکس نقش صداپیشگی را در فیلم انیمیشن پیکسار Soul به تصویر کشید و یک نوازنده جاز سرخورده را به تصویر کشید که پس از افتادن به کما خود را در دنیایی از روح‌های بی‌جسم می‌بیند. فاکس با این پروژه ارتباط شخصی احساس می‌کرد، زیرا خواهرش که به سندرم داون مبتلا بود، در سال اکران فیلم در سن 36 سالگی درگذشت. فاکس گفت: «وقتی به این فیلم نگاه می‌کنید، دقیقاً همان چیزی است که من اکنون درگیر آن هستم. [احساس] تلخ و شیرین از دست دادن کسی اما به دست آوردن چشم اندازی از شادی.»

معرفی یکی از اساتید با تجربه تیزهوشان (مهندس مصطفی باقری)
بیشتر بخوانید

در مرحله بعد، فاکس نقش خود را به عنوان الکترو در مرد عنکبوتی: بدون راه به خانه (2021) بازی کرد، فیلمی که در دنیای سینمایی مارول اتفاق می‌افتد و شاهد بازگشت بازیگران متعددی بود که مرد عنکبوتی از جمله توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند را بازی می‌کردند. . او برای فیلم کمیک دیگری در Spawn که مدت ها انتظارش را می رفت در نظر گرفته است که در آن نقش اصلی ضدقهرمان را بازی خواهد کرد. هنوز تاریخ اکرانی برای این فیلم مشخص نشده است و تولید آن هنوز آغاز نشده است.

جیمی فاکس

جیمی فاکس

در آگوست 2023، فاکس در فیلم کمدی ولگرد با درجه R ظاهر می شود، که او و ویل فرل را به عنوان صدای دو سگ ولگرد که با هم همکاری می کنند تا از صاحب سگ غافل انتقام بگیرند، ظاهر می شود. فاکس این اجرا را قبل از مشکلات سلامتی اخیرش ضبط کرده است و این اولین فیلم او پس از بستری شدن در بیمارستان خواهد بود.

زندگی شخصی: دختران، روابط و سلامت

جیمی فاکس دو دختر دارد. اولین بازیگر و خواننده او، کورین فاکس، در سال 1994 از دوست دخترش، کونی کلاین به دنیا آمد. دختر دوم او، آنلیس، در سال 2019 به دنیا آمد. فاکس در مصاحبه ای با People در سال 2017 در مورد بزرگ کردن یک دختر در هالیوود گفت: “در این تجارت، گاهی اوقات ممکن است دیوانه شود، اما دخترم، او فقط باورنکردنی است.

با این حال، فاکس هرگز ازدواج نکرده است. او گفته است: “سبک زندگی سنتی شیرینی پزی با 2.5 کودک، تابلوهای چوبی روی استیشن واگن و کلبه، فکر نمی کنم این برای من باشد.”

بیشتر بخوانید: زندگینامه دونالد ترامپ | زندگی شخصی و سیاسی

با این حال، او از روابط عاشقانه شانه خالی نکرده است. فاکس مدتی پس از جدایی او از تام کروز در سال 2012 با بازیگر کتی هولمز درگیر شد، اگرچه آنها سال ها در مورد رابطه خود صریح صحبت کردند. در آگوست 2019، گزارش شد که این زوج از هم جدا شده اند.

جیمی فاکس گاهی اوقات خود را در مشکلات حقوقی می بیند. او در سال 2003 به دنبال درگیری با نگهبانان امنیتی در یک کازینو نیواورلئان دستگیر شد و در نهایت دو سال مشروط شد. در سال 2018، یک زن این بازیگر را متهم کرد که پس از اینکه در سال 2002 از شرکت در فعالیت جنسی با او امتناع کرد، به او حمله کرد. فاکس این اتهامات را “بیهوده” خواند و گفت که علیه متهم خود پیگرد قانونی خواهد داشت.

جیمی فاکس

جیمی فاکس

اخیراً، جیمی فاکس زمانی که دخترش کورین در 12 آوریل 2023 اعلام کرد که برنده جایزه اسکار به دلیل یک اورژانس پزشکی نامشخص در بیمارستان بستری شده است، خبرساز شد. با وجود گزارش های رسانه ها و شایعات رسانه های اجتماعی مبنی بر اینکه فاکس به شدت بیمار است، کورین ماه بعد اعلام کرد که از بیمارستان مرخص شده و در حال بهبودی است. فاکس برای اولین بار در ژوئیه 2023 علناً درباره بستری شدن خود در بیمارستان صحبت کرد و گفت که او “به جهنم و بازگشت” بوده است و از زنده بودنش سپاسگزار است.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × چهار =