صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : استفاده آنتی بیوتیک قبل از درمان ریشه دندان با دکتر نفیسه امامی
ads

استفاده آنتی بیوتیک قبل از درمان ریشه دندان با دکتر نفیسه امامی

images 1694947098 6506d71a04714

چکیده : کی از سؤالاتی که اغلب افراد بعد از درمان ریشه دندان خود می‌پرسند، مربوط به مصرف آنتی بیوتیک است. یکی از شدیدترین و رایج‌ترین عوارض موجود بعد از درمان ریشه دندان یا به نوعی همان عصب‌کشی دندان، درد است

 

استفاده آنتی بیوتیک قبل از درمان ریشه دندان با دکتر نفیسه امامی همراه شوید

یکی از سؤالاتی که اغلب افراد بعد از درمان ریشه دندان خود می‌پرسند، مربوط به مصرف آنتی بیوتیک است. یکی از شدیدترین و رایج‌ترین عوارض موجود بعد از درمان ریشه دندان یا به نوعی همان عصب‌کشی دندان، درد است. این عارضه به‌شدت می‌تواند باعث کلافگی بیمار شود.

از این رو در اغلب مواقع برای فرد سؤال پیش می‌آید که چه دارویی مصرف کند تا بتواند وضعیت خود را بهبود ببخشد. در ادامه مطلب از  متخصص اندو دکتر نفیسه امامی همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره این موضوع و مصرف آنتی بیوتیک بعد از عمل درمان ریشه، در اختیار شما قرار دهیم.

عفونت دندان

همواره این باور در میان مردم وجود دارد که برای از بین بردن عفونت دندان و التهاب، از آنتی بیوتیک استفاده کنند. این باور به‌اندازه‌ای در بین افراد شایع است که اگر بعد از عصب کشی یا همان درمان مجدد ریشه دندان ، برای آن‌ها مدل‌های مختلف آنتی بیوتیک تجویز نشود، دچار شوک می‌شوند.

برای اینکه بتوانیم بیشتر درباره مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه دندان اطلاعات به دست آوریم، لازم است تا آگاهی خود را درباره عفونت دندانی ارتقا دهیم. منشأ اصلی عفونت دندان در واقع آلودگی و میکروب‌های موجود در قسمت داخلی کانال ریشه است.

عملکرد عصب کشی درباره عفونت دندان

در روند عصب‌کشی دندان، بیشترین میزان تمرکز متخصص، بر روی شست‌وشو ضدعفونی کردن فضای داخلی ریشه است؛ به‌گونه‌ای که تمام میکروب‌های موجود در این قسمت از بین بروند. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که درمان ریشه در بسیاری از مواقع به‌تنهایی می‌تواند برای مبارزه با التهاب و عفونت دندانی، کافی باشد.

پس آنتی بیوتیک نمی‌تواند کمک مضاعفی در این زمینه به شما بکند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک اقدام بسیار اشتباهی بوده و می‌تواند شما را دچار مقاومت آنتی بیوتیکی کند. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما با تجویز پزشک و در صورت نیاز، اقدام به این کار کنید.

فردی که وظیفه شستشو و پخت و پز در خانه افراد ثروتمند را دارد
بیشتر بخوانید

دلایل و علائم عفونت دندان

می‌دانیم که دندان‌ها به‌ صورت کلی عضو آسیب‌پذیری هستند که با وجود باکتری و میکروب‌های مختلف، می‌توانند به‌سرعت درگیر عفونت شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید با دلایل بروز عفونت در دندان‌ها آشنا شویم. از مهم‌ترین دلایل مؤثر در این زمینه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پوسیدگی دندان

  • جراحی دندان

  • صدمات مختلف واردشده بر دندان

برای تشخیص بروز عفونت دندانی، باید درباره علائم آن نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. تا زمانی که به‌درستی موفق به تشخیص بروز عفونت دندانی نشده‌اید، به هیچ عنوان نباید اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کنید. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های عفونت دندانی که می‌توانید به آن‌ها استناد کنید، موارد زیر هستند:

  • احساس درد

  • ایجاد ورم و التهاب در ناحیه دندان

  • احساس درد شدید

عفونت دندانی باید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود. عدم درمان عفونت می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد و باعث گسترش آن به مناطق مجاور و درگیر کردن سایر دندان‌ها شود. با مراجعه به دندان‌پزشک در این موقعیت، برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که باید آن‌ها را استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نوع و میزان آنتی بیوتیک باید حتما توسط متخصص اندو تجویز شود و شما به هیچ عنوان مجاز به مصرف خودسرانه این نوع از دارو نخواهید بود.

مصرف آنتی بیوتیک قبل از درمان ریشه دندان

یکی از دلایلی که ریشه دندان نیاز به درمان پیدا می‌کند، عفونت است. در واقع، می‌توانیم عفونت را به ‌عنوان یکی از شایع‌ترین دلایل در این زمینه معرفی کنیم. از این رو در صورتی که قبل از عصب کشی و درمان ریشه به دندان‌پزشک مراجعه کنید، احتمال تجویز آنتی بیوتیک قبل از شروع درمان برای شما وجود دارد. آنتی بیوتیک به هیچ عنوان نمی‌تواند درمان کلی را برای شما به دنبال داشته باشد. در این حالت، تنها علائم ناشی از عفونت، خفیف‌تر شده و از گسترش آن‌ها تا حد زیادی، جلوگیری می‌شود.

با بروز عفونت شما باید اقدام به درمان ریشه دندان کنید تا منشأ اصلی این عفونت به ‌صورت کامل از بین برود. در صورتی که تنها به مصرف آنتی بیوتیک در این زمینه اکتفا کرده و اقدام به درمان کامل نکنید، عفونت باقی‌مانده بعد از اتمام دوره دارو، مجدد عود کرده و شما را رد شرایط بدی قرار می‌دهد.

لیست قیمت ساندویچ پانل ارزان، 3، 4، 5 و 10 سانتی
بیشتر بخوانید

images 1694947098 6506d71a04714

مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه دندان

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، درمان ریشه دندان به ‌صورت کامل بر روی ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود در این بخش تأثیر دارد. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که این روش کمک شایانی در از بین بردن عفونت خواهد کرد.

مصرف آنتی بیوتیک در این موقعیت باید کاملا با تجویز پزشک و تنها در حالت کمک‌کننده به روند درمان باشد. پس اگر شما تصور می‌کنید که آنتی بیوتیک به‌تنهایی می‌تواند عفونت و آلودگی‌ها را از بین ببرد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید.

بهترین آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه

امروزه آنتی بیوتیک‌های مختلف و گوناگونی وجود دارند که در زمینه دندان‌پزشکی و بعد از درمان ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب درست از بین موارد موجود در این زمینه و دوز مصرفی، باید به ‌صورت کامل توسط دندان‌پزشک و متخصص ریشه انجام شود. در این حالت، داروی تجویزی با کمترین میزان عوارض، می‌تواند بیشترین اثرگذاری را برای شما به دنبال داشته باشد. برخی از بهترین آنتی بیوتیک‌هایی که در این دوره معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

آموکسی سیلین

بدون شک یکی از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که توسط متخصصان برای بعد از درمان ریشه و به‌ صورت کلی از بین بردن عفونت دندان تجویز می‌شود، آموکسی سیلین است. این آنتی بیوتیک کمترین میزان عوارض و یا بروز حساسیت را داشته و توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنی‌سیلین

آنتی بیوتیک دیگری که بسته به شرایط و وضعیت عفونت دندان شما ممکن است تجویز شود، پنی‌سیلین است. پنی‌سیلین‌های تزریقی کاربرد زیادی در این زمینه دارند و با هدف اثرگذاری بهتر تجویز می‌شوند، اما در ابتدا باید وضعیت حساسیت فرد به این دارو مشخص شود. اگر تاکنون از این دارو استفاده نکرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین در صورتی که از وضعیت حساسیت خود نسبت به این دارو اطلاع دارید، پزشک را در جریان بگذارید تا آنتی بیوتیک‌های جایگزین در این زمینه را تجویز کند. در صورت بروز حساسیت با استفاده از این آنتی بیوتیک، ممکن است پزشک به سراغ گزینه‌هایی مانند کلیندا مایسین، ازیترومایسی، مترونیدازول و … برود.

آموکسی کلاو

در صورتی که عفونت موجود در دندان شما مقاوم شده و یا سیستم ایمنی بدن سرکوب‌شده باشد، می‌توان از آموکسی کلاو نیز استفاده کرد. آموکسی کلاو هم، مانند سایر آنتی بیوتیک‌ها باید توسط پزشک در دوز و دوره زمانی مشخصی برای فرد تجویز شود.

3 نکته خیلی مهم در هنگام خرید کارت گرافیک + برای کاربری گیمینگ و روزانه
بیشتر بخوانید

موارد استفاده از آنتی بیوتیک برای دندان

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک متخصص در این زمینه، شروع به مصرف آنتی بیوتیک کنید. مصرف آنتی بیوتیک در موارد خاصی تجویز می‌شود. برخی از مواقعی که ممکن است پزشک به سراغ آنتی بیوتیک درمانی برود به شرح زیر هستند:

  • تشدید عفونت بدن

  • گسترش عفونت در بخش‌های مختلف بدن

  • ضعف سیستم ایمنی بدن

بر اساس نوع باکتری موجود در بدن، ممکن است نوع آنتی بیوتیک مناسب نیز تغییر کند که این موضوع به نظر پزشک در این زمینه وابسته است.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

شش − 3 =