صفحه اصلی > ادبیات جهان : معرفی کتاب بلیدرانر | فیلیپ کیندرد دیک
ads

معرفی کتاب بلیدرانر | فیلیپ کیندرد دیک

معرفی کتاب بلیدرانر | فیلیپ کیندرد دیک
کتاب بلیدرانر “آیا اندروئیدها آرزوی گوسفند برقی دارند؟” محبوب ترین کتاب فیلیپ کیندرد دیک است. این کتاب اولین بار در سال 1968 منتشر شد و ریدلی اسکات بر اساس آن در سال 1982 فیلمی به نام «دونده خون» ساخت. بلیدرانر یک شاهکار جلوتر از زمان خود است.
همچنین در سال 2017 اقتباس دیگری از همین رمان به نام بلیدرانر 2049 به کارگردانی دنی ویلنوو ساخته شد که برنده چندین جایزه اسکار شد و مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار گرفت.

نگاهی به کتاب بلیدرانر

کتاب بلیدرانر

کتاب بلیدرانر آینده ای تاریک را به تصویر می کشد. مقاله الهام بخش فیلم های موفق بود. تا سال 2021، آخرین جنگ جهانی اتفاق افتاد، جنگ جهانی ای که میلیون ها نفر را کشت و همه حیوانات را در خطر انقراض قرار داد و بسیاری از بازماندگان به سیارات دیگر گریختند و آنهایی که جان سالم به در بردند با مشکلات زیادی مواجه شدند. علاوه بر این ، این کشور از آلودگی رادیواکتیو رنج می برد.
افراد باقیمانده صاحبان همه موجودات زنده خواهند بود. آنها به یک بحران هویت کشیده می شوند و بین خیر و شر ، که شامل ریک دککر ، قهرمان داستان نیز می شود. مهاجران به مریخ با اندروئیدها آنقدر پیشرفته روبرو می شوند که از مردان یا زنان واقعی قابل تشخیص نیستند. حکومتی که به خاطر این افراد خلق شده در خطر است، از زندگی آنها بر روی زمین می ترسد و آنها را سرکوب می کند.
آنها باید مخفیانه زندگی کنند. در نتیجه اندروئیدهای غیرمجاز در بین انسان ها زندگی می کنند و توسط هیچکس قابل شناسایی نیستند. ریک دکارد یک شکارچی خوب است که ماموریتش پیدا کردن و نابود کردن اندروئیدهای شیطانی است. اما اندروئیدها نیز برای محافظت از خود با نیروی کشنده مبارزه می کنند.

درباره فیلیپ کیندرد دیک

 معرفی کتاب بلیدرانر | فیلیپ کیندرد دیک

فیلیپ کیندرک در 16 دسامبر سال 1928 در شیکاگو ، ایلینویز ، ایالات متحده متولد شد.

او یک نویسنده آمریکایی است. فیلیپ کی. دیک به زودی به کالیفرنیا نقل مکان کرد و در دهه 1950 شروع به انتشار داستان های علمی تخیلی کرد. فیلیپ کیندرد دیک استعدادهای خود را در موسیقی، کار رادیویی و نویسندگی آزمایش کرد و اولین اثر خود را در سال 1955 منتشر کرد که آغاز یک سری رمان های فانتزی با موضوعات سیاسی و علمی بود.
مضامینی که او را به نویسنده‌ای مشهور و در میان مواهب ادبی این ژانر تبدیل کرد. از جمله هوگو و سحابی. استان های فیلیپ کی دیک در ابتدا از نظر فروش موفق نبودند، اما پس از مدتی به فروشندگان بزرگ تبدیل شدند. وی در آثار خود به موضوعات فلسفی ، اجتماعی و سیاسی متمرکز شد و به موضوعاتی مانند نهادهای توتالیتر ، جهان های مختلف ، دولتهای استبداد و تغییر وضعیت آگاهی بشر متمرکز شد.
بسیاری از آثار فیلیپ کیندرد دیک در سینما با استقبال مواجه شده است و او نویسنده ای محبوب و شناخته شده در بین اهالی سینما است. حرفه او شامل 44 رمان و بیش از صد داستان کوتاه است که به زبان های مختلف ترجمه شده اند. بلیدرانر با نام مستعار “آیا اندروئیدها رویای گوسفند الکترونیکی را می بینند؟” معروف ترین رمان فلیپ کی. این یک دیک است. آثار زیادی از این نویسنده در سینما اقتباس شده و او را به نویسنده ای محبوب در بین اهالی سینما تبدیل کرده است.

فیلیپ کی دیک در سال 1982 در آمریکا درگذشت.

بخشی از کتاب بلیدرانر

«شما فکر می کنین من اندروئیدم؟ آره؟» صدایش انگار از ته چاه می‌آمد. «من اندروئید نیستم. من حتی تو مریخ نبودم؛ من تابه‌حال یه اندروئید هم ندیدم!» مژه‌های ریمل زده‌اش ناخواسته می‌لرزید؛ ریک متوجه شد که زن دارد سعی می‌کند آرام نشان دهد. «شما اطلاعی دارید که توی بازیگرها یه اندروئید نفوذ کرده؟ با کمال‌میل حاضرم کمکتون کنم پیداش کنین؛ اگه اندروئید بودم باز هم حاضر می‌شدم کمکتون کنم؟» مرد گفت: «اندروئیدها اهمیت نمیدن چه بلایی سر هم‌نوعاشون می‌آد. این یکی از نشانه‌هاییه که دنبالش می‌گردیم.»

میس لوفت گفت: «پس شما یه اندروئیدین.» این کلام سبب شد ریک خشکش بزند؛ به زن خیره شد. زن ادامه داد: «چون شغل شما کشتن او بیچاره هاست، مگه نه؟ به شما می‌گن…» سعی کرد کلمه‌اش را به یاد آورد. ریک گفت: «جایزه بگیر. اما من اندروئید نیستم.» «این تستی که می‌خواین از من بگیرین؛ خودتون تا‌به‌حال دادین؟» صدایش داشت برمی‌گشت به حالت اولش.

ریک به تایید سر تکان داد: «آره. خیلی خیلی وقت پیش، همون زمان که شروع کردم کار کردن برای اداره‌ی پلیس.» «شاید یه خاطره‌ی مصنوعی باشه. مگه اندروئیدها رو به خاطره‌ی مصنوعی مسلح نمی کنن؟»… «شاید یه زمانی یه آدمی مثل شما وجود داشته و شما یه جایی کشته باشینش و جاش رو گرفته باشین. و روساتون هم خبر نداشته باشن…

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله بامدادی‌ها.

تحلیل کتاب در انتظار گودو
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 5 =