نقد فیلم جولیتای ارواح
فدریکو فلینی می گوید که ” فیلم جولیتای ارواح ” را به عنوان هدیه برای همسرش ساخته است. او مانند بسیاری از شوهرها هدیه ای را که واقعاً برای خودش می خواست به او داد. فیلم جولیتای ارواح با بازی جولیتا ماسینا با چشم غمگین و ترس از تقلب همسرش نشان می دهد که اگر بیشتر شبیه همسایه خود باشد ، یک وسوسه بد بو که مردان را در یک خانه درختی سرگرم می کند ، خوشحال تر خواهد بود.
با مقاله نقد فیلم جولیتای ارواح با بامدادی ها همراه شوید.
نقد فیلم جولیتای ارواح
فلینی معتقد بود که این فیلم جدول دو فیلم قبلی او ، ” فیلم زندگی شیرین ” و ” فیلم هشت و نیم” را برگردانده است که نوحه های زندگینامه ای درباره مشکلات خودش بودند. او احساس کرد این یکی درباره جولیتا است. با تماشای آن ، من به یاد داریل اف.
زانوک افتادم که گفت: “اما به اندازه کافی در مورد من! نظر شما در مورد فیلم من چیست؟ ” ” فیلم جولیتای ارواح ” تلاشی برای همذات پنداری با دیدگاه ماسینا نیست ، بلکه تمرینی با چهره طاس در توجیه خودآموزی فلینی است. وقتی ژولیت خیال پردازی می کند ، آن خیالات فلینی است. به همین دلیل است که در پایان این فدریکو نیست که زنده سوزانده می شود.
یکی از سرنخ های پیام دفن شده فیلم در انتخاب بازیگران است. جولیتا ماسینا در نقش ژولیت ، سیگاری سیگاری با کوتاهی مو و کمد لباس کم نقش بازی می کند. ساندرا میلو نقش همسایه خود سوزی را بازی می کند ، لباسهای پر زرق و برق ، رنگهای تنگ ، گربه های پر و گردنهایی که جلوه های جذابیت او را نشان می دهد.
در ” فیلم هشت و نیم ” ، در مورد یک کارگردان فیلم آزار و اذیت و آزار دهنده ، همسر همچنین سیگاری است زنجیره ای با مدل موی کوتاه – و ساندرا میلو ، معشوقه را بازی می کند ، دقیقاً همانطور که در اینجا ظاهر می شود. در “8 1/2” ، کارگردان خیال پردازی می کند که در آن همسر و معشوقه او دوستانی هستند که در مراقبت و تغذیه او شریک هستند.
به نظر می رسد فلینی در کتاب ” فیلم جولیتای ارواح ” چنین القا می کند که اگر فقط همسرش بیشتر شبیه این اسباب بازی جنسی پنوماتیک باشد ، او خوشحال تر خواهد بود. نتیجه گیری ما: ممکن است او خوشبخت نباشد ، اما مطمئناً همسرش نیز چنین خواهد بود.
به طور کلی این فیلم را آغاز زوال فلینی می دانند. برخی احساس می کنند که روزهای بزرگ او در دهه 1950 با نئورئالیسم ” فیلم جاده ” (1954) به وجود آمد. موفقیت بین المللی با ” فیلم زندگی شیرین ” (1959) با بازی مارچلو ماسترویانی در اولین نقش بزرگ روزنامه نگاری که سعی در تعادل شغل ، ازدواج ، معشوقه ، رویاهای رویایی اروتیک و جاه طلبی های مبهم او دارد ، حاصل شد. من فکر می کنم این بهترین فیلم فلینی است.
دیگران برای ” فیلم 8/2″ (1963) بحث می کنند ، که در مورد کارگردانی است که علی رغم مشکلات شخصی ، شغلی و بهداشتی سعی در ساخت فیلم دارد. در زمان ” فیلم جولیتای ارواح ” ، طبق دیدگاه متعارف ، فلینی در خلبان خودکار بود ، با استفاده از دوربین والس و نمره های جالب نینا روتا برای بازیافت دیدگاه های عجیب و غریب خود را از گروتسک های انسان در مراسم رژه. تنها فیلم بعدی که مورد استقبال گسترده قرار گرفته است “آمارکورد” (1974) است.
با این حال ، گاهی اوقات وقتی یک هنرمند به آن سبک می پردازد ، بهترین نگاه را می کنید. “ژولیت ارواح” ، اولین فیلم رنگی فلینی ، اثر کارگردانی است که از رئالیسم کارهای اولیه خود فاصله گرفته و با تصاویر ، موقعیت ها و وسواس بازی او بازی می کند.
مشهور است که فدریکو جوان در اولین بازدید خود از سیرک نوعی تثبیت روانی را تجربه کرده است و در همه فیلم های او موکب ها یا رژه ها دیده می شود. شاید خیلی زیاد نباشد که بگوییم دیدن شخصیت های عجیب و غریب که به موقع به سمت موسیقی می روند ، برای فلینی یک مولفه جنسی دارد که تقریباً همیشه صحنه ها را به همان شکل می سازد: شخصیت های موجود در پس زمینه و مسافت میانی در موکب با یکدیگر راه می روند ، و سپس یک چهره پیش زمینه در قاب ظاهر می شود ، مشتاقانه نظر می دهد.
در ” فیلم جولیتای ارواح ” ، یکی از جالب ترین رژه ها در ساحل دریا رخ می دهد ، جایی که جولیت ساده با خواهران و فرزندانشان رفته است. در آن سوی شن ها ، او سوزی را می بیند که همراه با دوستانش ، ستایشگران ، خادمان و پیروانش ، در لباس زرد روشن ، محافظت شده توسط چترهای زننده ، در حال چادر زدن بر روی شن ها هستند ، و به او دعوت می کنند.
نقد فیلم جولیتای ارواح
بعداً ، هنگامی که جولیت برای بازگرداندن گربه گمشده خود از همسایه خود دیدن می کند ، سوزی فلسفه او را در این زمینه تعریف می کند: ازدواج برای یک زن حکم ابد دارد ، جولیت باید با یکی از اسباب بازی های پسرانه ای که سوزی می تواند در دسترس بگذارد ، خود را واگذار کند ، شوهرش ارزش خستگی ندارد و غیره خانه سوزی شامل یک ناودان است که مستقیماً از رختخواب او به یک استخر می رود و یک خانه درختی با یک بالابر برقی که عاشقانش را در یک سبد حصیری مجذوب خود می کند.
سبک زندگی سوزی ممکن است پاسخی برای نگرانی های ژولیت باشد یا نباشد ، اما مسلما خانه او مانند یک بوردلو به نظر می رسد که ممکن است فلینی دوست داشته باشد از آن دیدن کند. تجربیات آزادیبخش جولیت شامل صحنه ای با رسانه (این طنینی از فیلم زندگی شیرین است) ، و ترس از مجازات شرعی (راهبه های ترسناک در یک صحنه ، کشیش های سختگیر ” فیلم هشت و نیم ” را تکرار می کنند و هر دو در فلاش بک ظاهر می شوند) به کودکی) کاری که فلینی انجام می دهد ، نه با ظرافت ، بازگشت به فیلم های قبلی خود برای تصاویر است که اکنون به جای یک قهرمان برای قهرمان استفاده می کند.
جولیتا ماسینا بازیگر فوق العاده ای بود (به ” فیلم جاده” و ” فیلم شب های کابیرا ” رجوع کنید) اما آیا تصور من این است ، یا اینکه او در بیشتر قسمت های ” فیلم جولیتای ارواح ” ناراضی به نظر می رسد؟ گفته می شود كه ماسینا و فلینی با ساخت فیلم فصلی دشوار از ازدواج خود را پشت سر می گذارند (شهرت بین المللی فلینی را از یك كارگردان سخت كوش ایتالیایی به ستاره ای تبدیل كرده بود كه با آغوش باز از امتیازات جدیدش استقبال می كرد).
مطمئناً فلینی او را به عنوان شخصی که ازدواج با او سرگرم کننده است معرفی نمی کند. او مجسمه ای کوچک بورژوازی هومل ، مغرور ، ناپاک ، ترسو از نظر جنسی است. در حالی که ژولیت صحنه به صحنه خیالات حرمسرا و تارت های پر جنب و جوش در مراسم رژه می رود ، به نظر نمی رسد چیزی جز یک زن خانه دار بی رغبت باشد که توسط شوهرش به نمایش استریپ کشیده شده و مطمئن است که از هر دو لذت خواهند برد.
این برداشت از ناراحتی کنار کشیده گیولتا / ژولیت ، زیر و بم مالیخولیایی را به فیلم اضافه می کند. او طرفدار مهمانی است. او هنگام ساخت فیلم به چه فکر می کرد؟ این که ابتدا شوهر او سلیقه خود را در اروتیسم گروتسک آشکار می کند ، و سپس انتظار دارد همسرش در فیلمی بازی کند که در آن همسایه است؟
آخرین عکس فیلم ژولیت را نشان می دهد که کتاب داستان خود را به خانه ترک کرده و به سمت جنگل های اطراف می رود. کارگردان و همسرش در مورد معنای این صحنه با هم مشاجره کردند. از نظر فلینی ، این به معنای آزادی او بود. از نظر جولیتا ماسینا ، ما یاد می گیریم که این بدان معنی است که او تنها ، رها شده و تنها است.
این زیرمجموعه باعث جذابیت بیشتر فیلم می شود از آنچه که اگر فلینی کنترل بیشتری بر افکار و انگیزه های فراری خود داشت. و هرگز کمتر از خیره کننده نیست. این همه تصاویر زیبا و موسیقی آن دوربین تبلیغاتی است. در هر تصویر فلینی و به ویژه آنهایی که از ” فیلم زندگی شیرین ” به بعد به نظر می رسد ، شخصیت ها انگار به سمت موسیقی غیرقابل شنیدن حرکت می کنند.
در واقع ، آنها بودند. فلینی مانند تمام کارگردانان ایتالیایی زمان خود ، صدای زنده را روی صحنه های خود ضبط نکرد ، اما بعداً تمام دیالوگ ها و جلوه های صوتی را دوبله کرد. این بدان معنا بود که او اساساً در حال ساخت فیلم های صامت بود و او همیشه یک ارکستر یا یک ضبط کننده در صحنه داشت که موسیقی پخش کند و به بازیگرانش دستور می داد که به موقع راه بروند.
نمرات نینا روتا اغلب شبیه موسیقی رقص است و اغلب استانداردهای قدیمی را نقل می کند. نتیجه یک فیلم است که گاهی اوقات در آستانه ورود به یک نمایش موزیکال به نظر می رسد.
بعد از ” فیلم جولیتای ارواح ” ، فلینی “فلینی ساتریکون” (1970) را ساخت. اکنون که هر دو این فیلم ها در چاپ های تازه تسلط یافته و بازیابی شده 35 میلی متری دوباره اکران شده اند ، می توانیم او را به عنوان استاد بوم خود ببینیم. او در اوایل کار خود قصه گوی بود ، اما به عنوان یک نقاش در تصاویر متحرک تبدیل شد و کسانی که در طرح ها یا پیام ها ثابت قدم می شوند ، در یک رشته اشتباه شکار می کنند.
فیلم جولیتای ارواح در سال 1966 در آمریکا اکران شد و بدون شک برخی از مخاطبان در یک وضعیت هوشیاری گسترده حضور داشتند. آنها در نمایش مناسب بودند: همانطور که گفتند یک سفر سرآمد. در سال 2001 ، زمانی که مهمانی به پایان رسیده است ، مانند یک رقصنده از رقص های تابستان گذشته دیده می شود: هنوز هم درخشان ، هنوز هم با زرق و برق به دنبال پژواک موسیقی فراموش شده است.
نقد فیلم جولیتای ارواح
فلینی 12 بار نامزد جایزه اسکار شد ، اما هرگز موفق به دریافت یک جایزه نشد. در سال 1993 ، اسکار افتخاری به او اعطا شد ، که توسط دوستان قدیمی مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن اهدا شد و وقتی او آن را پذیرفت ، جولیتا در ردیف اول با خوشحالی گریه کرد. او در اکتبر همان سال درگذشت. او پنج ماه از او جان سالم به در برد.
پایان مقاله نقد فیلم جولیتای ارواح
منبع سایت مداد
بیشتر بخوانید:
۵ نکته مفید برای بهبود برند تجاری شما|ریچارد واگنر کیست|فیلم برج مینو|بهترین فیلمهای فلینی|سریال نه غریبه کامل|بهترین فیلمهای اسپیلبرگ|۱۳ نقل قول الهام بخش از لس براون|میکا والتاری|سریال ویچر