امروز برابر است با :2 تیر 1400
فیلم 24 فریم

نقد فیلم 24 فریم

نقد فیلم 24 فریم

” فیلم 24 فریم ” ، آخرین ویژگی عباس کیارستمی ، به همان اندازه جالب و شگفت آور است. شگفتی ها با این واقعیت آغاز می شود که آخرین کار استاد ایرانی ، از همه چیز ، اساساً یک فیلم انیمیشن است. فیلم 24 فریم از 24 فیلم کوتاه تشکیل شده است که هرکدام تقریباً چهار و نیم دقیقه به طول می انجامد ، از تصاویر پیچیده کامپیوتری برای “گسترش” زمانی تصاویر ثابت استفاده می کند – یکی از نقاشی های استاد قدیمی ، و عکسهای دیگر توسط کیارستمی گرفته شده است.

با مقاله نقد فیلم 24 فریم با بامدادی ها همراه باشید.

بیشتر بخوانید:بهترین فیلم های ویم وندرس

این پروژه که کارگردان سه سال قبل از مرگش در ژوئیه 2016 روی آن کار کرده بود ، با مشاهده وی آغاز کرد که نقاشی ها و عکس ها فقط یک بر ثانیه از زمان را به ما نشان می دهند و ما را به تصور آنچه قبل و بعد از آن رخ داده است ، ترک می کند. ” فیلم 24 فریم ” برخی از این تصورات را برای ما انجام می دهد و با کمال میل از مشارکت خیالی ما در این کار دعوت می کند.

فیلم 24 فریم

فیلم 24 فریم

تعداد بسیار کمی از این مینی فیلم ها افراد را درگیر می کنند و هیچ کنش یا مکالمه نمایشی استانداردی (و در نتیجه زیرنویس) وجود ندارد. عمدتا ، تصاویر از طبیعت می آیند: پرندگان ، اسبها و حیوانات دیگر را می بینیم ، در محیط هایی که از دریاها گرفته تا دامنه های کوهستانی برفی تا آستانه پنجره های آرام. این واقعیت که هیچ خط داستانی یا شخصیت متداولی وجود ندارد ، به این معنی نیست که انرژی روایی یا جذابیتی وجود ندارد: به نظر می رسد هر فیلم کوچک قوس دراماتیک خاص خود را دارد و بخشی از لذت تماشای آن دیدن نحوه تکامل هر یک از این فیلم ها است. .

به یک معنا ، ” فیلم 24 فریم ” نمایش استادانه ای از فیلمساز اصلی ارتباط بین عکاسی و سینما در کارهایش است. و به همین ترتیب ، ممکن است برای سینفیلانی که کیارستمی را در درجه اول یا فقط برای شش ویژگی نمایشی می شناسند – از “خانه دوست کجاست” تعجب آور باشد. به “باد ما را حمل خواهد کرد” – که ظهور او را به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان جهان در ده سال قبل از آغاز هزاره نشان داد.

فیلم دروازه های بهشت
بیشتر بخوانید

اما مراحل مهم فعالیت وی در هر دو طرف آن دوره وجود داشت و ” فیلم 24 فریم ” ، در حالی که به عنوان سنگ بنای مرحله نهایی بازی می کرد ، همچنین به آغاز کیارستمی به عنوان یک هنرمند و یک فیلمساز پیوند می خورد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های بن افلک

وی تحصیلات هنری خود را در دانشگاه آغاز کرد و قبل از اینکه در سال 1969 از او بخواهند در زمینه طراحی گرافیک و به عنوان تصویرگر کتاب کودک فعالیت کند ، به عنوان رئیس بخش فیلم سازی جدیدی در موسسه رشد فکری کودکان و بزرگسالان فعالیت کرد. کیارستمی در آنجا کار خود را به عنوان یک فیلمساز آغاز کرد و در طی یک و نیم دهه آینده ، تعدادی شورت ساخت – برخی از آنها کودکان را هدف قرار دادند ، برخی دیگر از آنها به عنوان سوژه از بچه ها استفاده می کردند – که نمونه ای از شوخ طبعی مضر ، کنایه و حدت مشاهده است که بعدا در جهان او را مشخص کرد ویژگی های تحسین شده

فراتر از پیش بینی فیلم های کامل او ، کوتاههای کیارستمی – که تاکنون کمتر دیده شده و تا دو سال آینده برای بازیابی بازسازی می شوند – از موفقیت های چشمگیر به شمار می روند و تعهد مداوم او به فرم کوتاه را نشان می دهند ( تقدیم او ، به عنوان یک شاعر پرکار ، به هایکو). در ” فیلم 24 فریم ” ، او در حقیقت یک مجموعه کوتاه و شفاف را طراحی می کند که به نظر می رسد برای نشان دادن میزان بیان در چهار و نیم دقیقه و همچنین چگونگی انسجام در کل طراحی شده است.

این فیلم همچنین به روح التقاطی مرحله نهایی ، بعد از هزاره کارنامه کیارستمی متصل می شود. پس از صعود به قله کوه سینما ، همانطور که بود ، با برنده شدن جوایز بی شماری از جمله نخل طلای کن (برای ” فیلم طعم گیلاس” ، 1997) و شیر نقره ای در ونیز (“باد ما را حمل خواهد کرد” ، 1999) ، به نظر می رسد که این فیلمساز در مرزهای بزرگترین ویژگی های سلولویید از ایران سر و کار دارد ، و در جهت های خلاقانه دیگری به طرز چشمگیری تغییر کرد. او از فیلم دیجیتال با بودجه کم استقبال کرد و در خارج از ایران و همچنین تعدادی فیلم مستند و آزمایشی نیز ویژگی هایی ساخت. او همچنین تأسیسات هنری ایجاد کرد ، شعر نوشت ، کلاسهایی را در زمینه فیلم سازی در سراسر جهان تدریس کرد و از همه مهمتر علاقه خود را به عکاسی از طبیعت جلب کرد.

نقد فیلم پری
بیشتر بخوانید

فیلم 24 فریم

فیلم 24 فریم

به نظر می رسد این عکس ها که به زیبایی مناظر ایران و سایر کشورها را قاب می گیرند ، دو چیز را برای کیارستمی نشان می دهند. آنها به دور از مقیاس ، بودجه و همکاری های لازم برای ساخت فیلم ، فرصتی برای ساخت تصاویر متفکرانه توسط وی بودند. اما آنها همچنین فرصتی برای لذت بردن از سکوت و آرامش معنوی طبیعت بودند. اگر تفسیرهای سختگیرانه تر از اسلام گاهی چنین نگرشی را به عنوان پانتئیسم نکوهش می کنند ، این یک بدعت نقل قول و نقل قول بود که برای رویکرد کیارستمی به امر الهی ضروری به نظر می رسید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کلینت ایستوود

خالصان سینما ممکن است شکل متفاوتی از بدعت را در آغوش قلب او از CGI پیدا کنند. در حالی که کریستوفر نولان ، کوئنتین تارانتینو و دیگر کارگردانان برای دفاع از سلولوئید در برابر تجاوزهای فیلم سازی دیجیتال عجله می کنند ، چگونه کیارستمی – استاد خلق تصاویر بکر و مبتنی بر فیلم ، هم ثابت و هم در حال حرکت – تا آن اندازه در جهت دیگر چرخش می کند ، به اندازه کافی اجازه می دهد تصاویر تولید شده توسط رایانه ، تصویری را که از طبیعت گرفته ، غرق می کند و کاملاً بازسازی می کند؟

این فقط در صورت نادیده گرفتن یکی از موضوعات اصلی کار وی ، غیر طبیعی است: تخیل ، روش آزادسازی یا محدود کردن ذهن فردی. کیارستمی خودش نمی خواست در خلاقیت خود یا تعاریفی که دیگران از هنر او ارائه می دهند ، محدود شود ، بنابراین او مرزها را ادامه داد ، چالش های جدیدی را به جان خرید ، و جهش هایی به ناشناخته را به خطر انداخت.

در ” فیلم 24 فریم ” ، این خالق چند وجهی و فوق العاده پروتئینی تخیل خود را بدون هیچ محدودیتی از طریق تکنولوژی فیلم یا بخشش های طبیعی به ما می دهد. با این کار ، مانند اغلب موارد قبلی ، به تخیلات خود بیننده احترام می گذارد و جا می گذارد. من می دانم که تاکنون این مرور کمی از احساس این 24 فیلم کوچک را منتقل کرده است ، اما تجربه کاملاً دوگانه است: همراه با الگوهای بصری هوشمندانه بازیگو و خطوط شبه داستانی در حال تکامل بسیار آسان است.

فیلم خاطرات یک کشیش
بیشتر بخوانید

در عین حال ، من گمان می کنم که هر بیننده ای با ارائه انبوهی از افکار و معاشرت های شخصی ، همزمان فیلم را در ذهن خود (دوباره) می سازد. از جمله موارد بسیاری که من چشمک زدم عبارتند از: فیلم های اولیه برادران لومیر و ژرژ ملیس. جهان گسسته جعبه های جوزف کرنل ؛ آثار تجربی فیلمسازان از مایا درن تا استن براخاژ. انبوهی از فیلمهای انیمیشن اولیه که شاهکارهای والت دیزنی را شامل می شوند و از جمله آنها هستند. خلوص نابجا “فیلم رویاها” کوروساوا.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های آنجلینا جولی

کیارستمی ، سرانجام ، چیزی فراتر از یک فیلمساز بزرگ بود. او یک تیتان هنری بود که کارش فراتر از سینما و فرهنگ ایران است. چقدر مناسب این فیلم نهایی دوست داشتنی است که بتواند به راحتی به عنوان دانش آگاه ترین ستایشگران کیارستمی از آن لذت ببرد.

نکات پایانی: اگرچه ” فیلم 24 فریم ” ممکن است به راحتی به دنیای YouTube ترجمه شود ، اما زیبایی های بصری آن شایسته تجربه در صفحه نمایش بزرگ است. این فیلم اجرای انحصاری جمعه ، 2 فوریه در مرکز لینکلن در نیویورک را آغاز می کند. بعد از اولین نمایش در شب افتتاحیه ، من یک بحث با پسر کیارستمی ، احمد کیارستمی ، که ” فیلم 24 فریم ” را تولید کرد و پس از مرگ پدرش بر تکمیل آن نظارت داشت ، بحث می کنم

پایان مقاله نقد فیلم 24 فریم

منبع سایت مداد

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 7 =