امروز برابر است با :2 تیر 1400
فیلم مثل یک عاشق

نقد فیلم مثل یک عاشق

نقد فیلم مثل یک عاشق / نقد فیلم Like Someone in Love

در حدود یک سوم مسیری از طریق ” فیلم مثل یک عاشق ” وجود دارد که یک خانم جوان زیبا و دلفریب از یک حمام آپارتمان زن متفاوتی ظاهر می شود. موهایش دیگر به صورت نان بسته نمی شد اما از شانه هایش کاملاً پائین می افتاد ، پاهایش لخت بود ، پاهایش دیگر با کمرویی دخترانه حرکت نمی کرد اما در قدم های شل و ملایم که زیبایی آنها را نشان می دهد ، آرام می شود. در حالی که خش خش لباس ساده اش سکوت را پر می کند ، از راهرو به سمت اتاق خواب حرکت می کند و از دوربین برگشت. دعوت.

با مقاله نقد فیلم مثل یک عاشق با بامدادی ها همراه شوید.

این اثر تقریباً به همان اندازه فک می افتد که حمله هلی کوپتر در “اکنون آخرالزمان” ، نمایشی آرام از شوک و هیبت. او در آپارتمان یک استاد مسن است و او انتظار چنین چیزی را نداشت. چگونه عباس کیارستمی ، نویسنده و کارگردان ، تصمیم به انتقال این لحظه اقدام به اغوا گرفت؟

فیلم مثل یک عاشق

فیلم مثل یک عاشق

شلیک ردیابی پشت پهلوهای لرزان زن؟ یک حرکت آهسته در منحنی گوساله های او در حالی که او دور می شود؟ عکس دست وحشت زده پروفسور در واکنش به این تحریک؟ نه ، او فقط یک نگاه ثابت از سفر او به اتاق خواب ارائه می دهد ، و اجازه می دهد لحظه ای آرام به گوش ما نفس بکشد. کیارستمی یک ایرانی ، از محدودیت هایی که دولتش به فیلمسازان اعمال کرده ، یاد گرفته است که چگونه می تواند نفسانیت و زندگی درخشان را از راه هایی منتقل کند که یک سانسورگر را مجبور به اعتراف به داشتن ذهن کثیف کند.

بیشتر بخوانید: کتاب تهوع ژان پل سارتر

کیارستمی برخلاف بسیاری از هم سن و سالان ایرانی خود ، در هنگام تولید کلاسیک هایی مانند “کلوزآپ” و ” فیلم طعم گیلاس” با سانسور زیادی روبرو نشد ، اما به راحتی متوجه شد که برخی از فیلم های وی ممنوع است. او یک بار اوضاع را تجزیه و تحلیل کرد: “من فکر می کنم آنها فیلم های من را نمی فهمند و بنابراین در صورت وجود پیامی که نمی خواهند آنها را بیرون بکشند ، از نمایش آنها جلوگیری می کنند.”

نقد فیلم سریع خشن 9
بیشتر بخوانید

این زمانی بود که کیارستمی هنوز در ایران کار می کرد. او یک دهه قبل از انقلاب ایران ساخت فیلم مثل یک عاشق را آغاز کرد اما پس از رفتن بسیاری از همکارانش از ایران دهه ها در آنجا ماند.

منطق او این بود که ریشه ماندن در یک مکان بر روی فیلم سازی او تأثیر می گذارد مانند ریشه زدن مداوم درخت و کاشت مجدد درخت روی میوه آن. او پس از کارگردانی نزدیک به 50 فیلم “ریشه دار” ، اکنون در زمین پرسه می زند. شاهکار 2010 او ، ” فیلم کپی برابر اصل” ، در ایتالیا گرفته شد و این یکی در ژاپن اتفاق می افتد. با این وجود کنترل رسمی و اختیارات جدی همچنان باقی است. این ورودی های عجیب و غریب در یک فیلم شناسی عجیب و غیرقابل پیش بینی ، برداشت 40 ساله است.

استاد گیج اما عاقل در ” فیلم مثل یک عاشق ” مرا آواتار کیارستمی کرد و حکمت خود را به دختر جوان دانشجوی دانشگاهی که به اتفاقی در آپارتمانش ختم می شود – که نمونه ای از کیارستمی ، نتیجه بسیاری است رویدادهای خارج از صفحه که تصورات ما باید آنها را فراهم کند. (و اگر همین الان به دنبال توصیف طرح هستید: ببخشید دوست. چیزی در حدود یک طرح در این فیلم اتفاق می افتد ، اما بهتر است به صورت سرد کشف شود.)

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ویم وندرس

این فیلمساز مانند همیشه به تغییر نقش ها ، سطوح و روابط علاقه مند است ، اما تاکاشی (تاداشی اوکونو) ، استاد تحسین شده ای که خود را در میان تلاطم یک زوج جوان گرفتار می کند ، تا حدودی شبیه محافظه کار و مردانه است کیارستمی شوونیست ، که یک بار به یک مصاحبه کننده گفت که مردان کار گرا هستند در حالی که زنان محبت مدار هستند. که “ازدواج برای همه زنان ضروری است.” (کیارستمی با قرار دادن وی در آستانه پنجره کلاستروفوبیک که ممکن است در زندان توچیگی باشد ، یکی از شخصیت های شکست خورده در مسابقه قرعه کشی ازدواج را محکوم کرد)

کارگردانی که به دلیل سایه های متفرقه هوانوردی که دارد معمولاً به نظر رواقی می رسد ، اما در واقع آنها را به دلیل حساسیت به نور می پوشد ، به همین ترتیب یک قاب مرتب را با تنظیمات و حرکات دقیق هندسی نگه می دارد اما در رابطه با یک لحظه عاطفه یا محافظت کاملاً لطیف است.

فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
بیشتر بخوانید

فیلم مثل یک عاشق

فیلم مثل یک عاشق

همانند سایر کارگردانان بزرگ که قدرت قاب را درک می کنند ، کیفیت اول از دومی پشتیبانی می کند. هنگامی که آکیکیو (رین تاکانشی) اغواگر احتمالی برای اولین بار در آپارتمان تاکاشی کاوش می کند ، کیارستمی با سرعت خود را تکان می دهد و به ما اجازه می دهد تا از قفسه های کتاب و کاغذهایی که در همه جا جمع شده است گشت بزنیم. داستان زندگی تاکاشی از طریق عکس های خانوادگی و آثار هنری با دقت قرار گرفته است.

بعداً ، ما می فهمیم که استاد تقریباً با اشتیاق ناامیدکننده ای نقش “پدر” دختر تماس گیرنده را بر عهده گرفته است – نه از طریق هیستوریون یا سخنرانی ها بلکه از طریق اقدامات آشکار و تکراری. پیام های موجود در دستگاه پاسخگویی قدیمی او به ما اجازه می دهد استنباط کنیم که او یک روال منظم دیرینه را خراب می کند تا به محافظ این دختر تبدیل شود. او از طریق تماس های شغلی فوری که می فهمد خانم درگیر مشکل است ، چشم پوشی می کند و با همان نیرویی که یک پیرمرد 80 ساله که اغلب روی میز کار می کند جمع می شود ، به پاهای خود می رسد.

همه اینها ممکن است خیلی جزئی به نظر برسد ، اما چشم و گوش کیارستمی همه را در یک نور عجیب و غریب ، غالباً پوچ نشان می دهد. بنابراین بسیاری از ساخته های طولانی مدت او می توانند تا ساعت ها مورد بررسی دقیق موزه قرار بگیرند ، که برای یک مدیر تجاری-تصویرگر تبدیل شده به یک مدیر که در حال آزمایش روش هایی برای پیشنهاد هرچه بیشتر امکانات در یک واحد (گاهی اوقات صخره ای سنگین ، گاه از سال 1970 به طور مداوم تغییر قاب).

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های بن افلک

بسیاری از منتقدان به شگفت انگیز شلیک بسته بندی شده و مرهم و گمراه کننده در داخل یک کلوپ شبانه اشاره کرده اند ، اما هر عکس در فیلم ، واقعاً جهان خاص خود است. شیشه ها و آینه های پنجره اغلب با قرار دادن یک شخصیت خارج از صفحه در یک انعکاس کاملاً تاب خورده و محو شده ، کیارستمی را از بریدن به این طرف و آن طرف راحت می کند. لذت او از کشف یک بوم جدید و پر زرق و برق ، شهر توکیو ، در هر برش به یک چیز آرام حیرت انگیز می رسد. این کمک می کند تا محمدرضا دلپاک ، طراح صدا ، از کاکوفونی محیط شهری توکیو چنین “نمره ای” بدست آورد.

نقد فیلم مانتی پایتون و جام مقدس
بیشتر بخوانید

برخی از منتقدان که سال گذشته فیلم مثل یک عاشق را در کن مشاهده کردند ، با چگونگی پایان ناگهانی و عجیب آن مشکل داشتند. من الان برای شما نیمه خراب کرده ام تا شاید کم کنید. شخصیت های ” فیلم مثل یک عاشق ” بسیار با اراده و پویا نیستند. وعده درآمد و پیشرفت اجتماعی در یک اقتصاد بی رحمانه آنها را به سمت پذیرفتن نقشهایی متناسب با ناراحتی آنها سوق می دهد ، که بیشتر آنها را وادار می کند نقشهای دیگری را که به پنهان نگه داشتن شرم و آسیب پذیری آنها کمک می کند ، به عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بهشت بر فراز برلین

عباس کیارستمی افراد نامعلوم را با انگیزه ها و تمایلات نامشخص ارائه می دهد. من نحوه اتمام این فیلم بی عیب و نقص است ، من تصمیم گرفته ام (پس از چند هفته کشتی با آن) زیرا این یک سیلی محکم برای چهره نه تنها این شخصیت ها است که خواب آلوده ، تظاهر و نگهداری می کنند ، بلکه برای بسیاری از ما که ممکن است با نوعی خلبان اتوماتیک زندگی را سپری کند. دیوانه وارترین و آسان ترین تمسخرآمیزترین شخصیت فیلم مثل یک عاشق به عنوان شخصیتی کاملاً زنده ظاهر می شود. کیارستمی پیر ، استاد پارادوکس ها ، سر راه او قرار می گیرد ، اما روش های او هرگز تعیین نمی شود.

پایان مقاله نقد فیلم مثل یک عاشق

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =