صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم تیتان | ترسناک، غریب و دیوانه‌وار
ads

نقد فیلم تیتان | ترسناک، غریب و دیوانه‌وار

فیلم تیتان

نقد فیلم تیتان : تصور سینمای فرانسه که عمدتاً متشکل از فیلمهای سیاه و سفید شگفت انگیز در مورد سیگار کشیدن مردان مستقیم و رابطه جنسی با معشوقه خود است ، توسط آزمایش جسورانه و جسورانه جولیا دوکورنو ، فیلم تیتان ، قلب او را به دست آورد.

( فیلم تیتان ) ساخته پرسروصدای (جولیادوکورنو) برخلاف انتظارم چیزی بیشتر از یک ناامیدی تازه نیست! اگرچه معتقدم دوکورنو با ساخت اثر قبلی‌اش( خام )به همگان ثابت کرد که چقدر کارگردان کاربلد وگردن کلفتی است و به راحتی میتوان شانه به شانه پدیدهای نوظهوری همچون جوردن‌پیل ،آری‌آستر ،رابرت‌اگرز و…

به عنوان یکی از ترسناک سازان آینده دار به او دلخوش کرد(مگرمیتوان سکانس بلعیدن انگشت قطع شده با آن شورواشتیاق یا سکانس نگریستن دختر آدمخوار به پسران حین فوتبال و خونی که از بینی‌اش راه افتاده یا آن دعوای دیوانه وار پایانی در حیاط دانشکده در فیلم خام را از یاد برد؟) اما با ساخت تیتان یادآوری میکند که گاهی هنرمندان جوان و مستعد نیز میتوانند زودتر از هرآنچه که انتظارش را میکشیم ناامیدمان کنند و اصطلاحا به جاده خاکی بزنند.

فیلم تیتان ضعیف است و خالقش همچون کودکی ذوق زده (در مواجهه با برخی آثار تاریخ سینما)گویی آمده و‌از هرکدام تکه‌ای برداشته و نتیجه هم اثری است مغشوش و سردرگم که حتی از ایده های بدردبخورش نیز نمیتواند بهره ببرد. تیتان هم میخواهد قاتلین بالفطره(الیوراستون) و زیر پوست (جاناتان‌گلیزر) باشد و هم نیمفومانیاک (فون تریر) و هم دختری با خالکوبی اژدها(فینچر) و هم یادآور آثار تخیلی کراننبرگ کبیر(کشمکش میان انسان و تکنولوژی و چالش هویت فردی-اجتماعی) !

فیلم تیتان نه همچون اثراستون، پست‌مدرنی هجو آمیز در باب درامهای جاده‌ای و افراد مشهوری همچون بانی و‌کلاید است(هرچند اثر استون را هم به هیچ وجه دوست ندارم و معتقدم اگر هم نیتش تقبیح خشونت فراگیر جامعه است ،عملا به ضدش تبدیل شده) و نه فضاسازی قدرتمند و استعاره و ایجازهای اثر گلیزر را داراست و نه قدرت داستانگویی فینچر و کراننبرگ را درخود میبیند!
فیلم تیتان هم میخواهد قصه بگوید و هم شخصیت(شخصیت؟) مرموز و غیرقابل پیش‌بینی‌اش را برایمان جذاب و کنجکاوی برانگیز به تصویر بکشد. مشکل آنجاست که تیتان هیچکدام نیست!

فیلمنامه تنبل و بی‌مصرفش تا جای ممکن مخاطب را گیج میکند: بک‌گراند شخصیتی چقدر عقیم و بی کارکرد است. ماهیت تراشه کارگذاشته شده در سر دختر چیست؟ علت فتیش دیوانه وارش با اتوموبیل چگونه توجیه میشود؟

او که درظاهر هم با جنس مخالف همراهی میکند هم با جنس موافق! عطشش برای سکس با ماشین برای چیست؟ کدام کمبود و عقده‌ای درکاراست؟ اگر تصادف و عمل پس از آن راهم علت بدانیم،بازهم کارسازنیستند . چرا که همانطور که پیشتر نیزاشاره شد ماهیت آن عمل جراحی و عواقبی که برای روح و جسم دختر به ارمغان آورده اند،گنگ و فاقد عنصر پرداخت و چگونگی هستند.

فیلم خاطرات یک کشیش
بیشتر بخوانید

اصلا چرا او قاتل زنجیره‌ای است؟ با کدام میل و انگیزه و محرک شخصیتی؟ چرا باید همه این موارد راباور کرد؟
قاتل بودنش به کنار. موضع فیلمساز در قبال این قتلها چرا اینگونه است؟ قتل عام وحشیانه در خانه را به یادآورید که دوربین و موسیقی چگونه به این عمل وجهی قهرمانانه و حماسی میدهند! فیلمساز طرفدار این رفتارهای شنیع و فجیع است؟ دوربینی که مدام همراه اوست و تعقیبش میکند و آهنگ پرشوری که پخش میشود… ترویج جنایت و انسانهای بیگناهی که یکی پس از دیگری ازبین میروند ؟ قراراست بی‌طرفی خالق را ببینیم یا از این حجم خشونت بیزار شویم یا هدف سمپاتی است؟

رابطه‌اش با خانواده چرا اینگونه است؟ والدین مقصرند؟ او آنها را پس میزند؟ رابطه خانوادگی آنقدر کم اهمیت و فاقد پرداخت است که عملا رابطه شکل گرفته در نیمه دوم هم زیرسوال میرود. مرد آتشنشان و اطرافیانش هم باورپذیر نیستند. مردی که سالهاست در غم از دست دادن پسرش بسر میبرد چرا انقدر راحت با این دختر هویت تغییر داده همراهی میکند؟ هیچ سوال و نکته‌ای درمیان نیست که مرد را به نسبت هویت این دختر کنجکاو یا نگران کند؟ مواجهه همسرش با دختر (وقتی به هویت وی پی میبرد) هم غیرعادی و غیرمنطقی است. او را شریک جنسی همسر سابق میداند و خانه را ترک میکند؟ چرا؟

حضور خنثی و‌کمرنگ آتش نشان جوان هم، عملا (گره خاص) و قابل توجه‌ای را منجر نمیشود.چرا که میدانیم او فردی نیست که برای افشای هویت دختر ،تلاش کند.
حتی آتشنشان و همسرش هم پس از پی بردن به هویت دختر چنان خنثی و سهل‌الوصول با این قضیه کنارآمده که مطمئن باشیم بحث مخفی نگه داشتن هویت دختر همان تعلیق گذشته را هم کم اثر میکند و از تنش کار میکاهد.

فیلم تیتان ایده‌های درخور توجه اما پرداخت ضعیفی دارد: اینکه قاتلی سریالی پس از گرفتن جان همنوعانش،حالا درموقعیتهایی قراربگیرد که نجات دادن جان آنها برایش ماموریت و شغل تلقی شوند و یا اینکه هیولایی از پوسته و هویت زنانه‌اش گریزان باشد و تمام سعی خویش را برای مخفی نگه داشتنش به کارگیرد ،اما در انتها بازهم به اصل خویش پناه برده و زنانگی را برمردانگی مصنوعی اش ترجیح دهد ، ایده‌های جذابی هستند که عملا هیچ یک به بار ننشسته اند.

چرا که نه شخصیت اصلی قابل باور و قابل همدردی است و نه رابطه‌اش با اطرافیان ساخته و پرداخته شده و عملا هیچ سیر دراماتیکی طی نمیشود تا آن (اوج ماجرا) و بدنیا آمدن فرزند ماشینی و جایگزینی اش با فرزند از دست رفته آتشنشان برایمان حساس و تکان دهنده تصویرسازی شوند.

نقد فیلم تیک، تیک... بوم!
بیشتر بخوانید

فیلم تیتان ضربه اصلی را از فیلمنامه خورده و اگرچه درتلاش است با برخی تمهیدات بصری: (نورپردازی زرد که آشکارا برفضای مبهم و شک برانگیز و همچنین تنفر و انزجار آنتاگونیستش بر سایرین حکایت دارد) به علاوه کارکرد (رنگ قرمز) که هم بر شهوانیت کلامی وفیزیکی اثر تاکید کرده و هم خطر ناشی از حضور آنتاگونیست را تشدید میکند و همچنین (دوربین روی دست) در سکانس ملتهب ترمینال که کارکرد منطقی داشته و… خود راسرپا نگه دارد اما درمجموع اثری است پریشان و هدرشده که خاطرات خوش خام را هم ازبین میبرد .حیف از دوکورنو …

با مقاله نقد فیلم تیتان با بامدادی ها همراه باشید.

با نگاهی به آن در کنار فیلم های مشابه ماجراجویانه خارج از خانه – مانند فیلم ترسناک بزرگسالانه آدم ریز ، Dawournau ، Raw ، Jumbo’s Zoé Wittock و یان گونزالس “تو و شب و چاقو + قلب” – می توان تقریباً از یک فیلم هیجان انگیز صحبت کرد جریان جدیدی در سینمای فرانکوفون که نگرانی های عجیب و غریب را به روش های ضرب و شتم و متجاوزانه به ژانر فیلم سازی می بخشد.

نقد فیلم تیتان

نقد فیلم تیتان

آن را موج Queer Wave Punk فرانسوی بنامید. در اینجا ، کنوانسیون های ژانر کاملاً هاردکور با ملاحظات معاصر زنانه بودن ، یکنواختی و خم شدن جنسیت برای کشف مسائل مربوط به صمیمیت بدنی و استقلال ، جنسیت و روابط در این هزاره جدید همراه است.

در فیلم تیتان عناصری از وحشت بدن ، فیلم های انتقام جویانه زنانه و فیلم های وسواسی با اتومبیل رکاب زدن به فلز وجود دارد (البته فکر نکنید مخاطبان حق رای دادن سریع و خشن به طور خودکار وارد این فیلم شوند). اما در حالی که فیلم تیتان می خواهد شوکه و متعجب شود – به نظر می رسد بسیاری از فیلم های معاصر نحوه انجام کار را فراموش کرده اند – همچنین می خواهد داستان تأثیرگذار عجیب و غریب دو انسان سلطنتی را بازگو کند که علی رغم همه شانس ها ، و عدم وجود DNA مشترک ، مانند پدر و پسر مشترک هستند.

پس از یک بازگشت سریع که توضیح می دهد چگونه الکسیا یک صفحه تیتانیوم (تیتان عنوان) را بعد از تصادف در دوران کودکی در سرش قرار داده است ، فیلم تیتان در یک نمایشگاه اتومبیل شروع می شود که می توان بهترین آن را به عنوان یک کلوپ استریپ با ماشین های دیوانه به جای تیرها. در حالی که آجیل های نر گرد اتومبیل دور هم جمع می شوند و از طریق تلفن های هوشمند خود عکس می گیرند (اگر بلافاصله به دلیل لمس یکی از رقصنده ها منتقل نشوند) ، رقصندگان زن با لباس ضعیف چرخ می زنند و چرخ های گرم را می لیسند.

نقد فیلم آلین | نقد فیلم aline
بیشتر بخوانید

این یک محیط دگرجنسگرایانه است که تا یازده شماره گرفته شده است. هر دو اتومبیل و ماشینهای گال وجود دارند تا مردان را به نمایش بگذارند ، گرچه آنها فقط می توانند در مورد آنها خیال پردازی کنند و در واقع هرگز اجناس را لمس نمی کنند. یکی از رقصنده هایی که در آنجا کار می کند الکسیا بزرگ شده (چهره تازه آگاته روسل) است که همانطور که در بازگشت به دوران جوانی اش دیده ایم ، خود یک موتورسوار است. این اولین علامتی است که نشان می دهد همه چیز ممکن است کمی پیچیده تر یا کمتر سیاه و سفید باشد نسبت به وضعیت مرد / مرد سالاری.

نقد فیلم تیتان

نقد فیلم تیتان

این سکانس ابتدایی چشمگیر ، مانند سایر فیلم ها ، با حس سیال عمق فضایی ، رنگ و نور توسط DP روبن ایمپنس بلژیک (پس از Raw) ، از طریق اغراق خنده دار نشان می دهد که زنان در این امر در برابر چیست جهان در سکانس پس از این ، الکسیا با یک طرفدار خود که اصرار و سخت اصرار دارد برخورد می کند که اعتراف می کند عاشق او است هرچند که آنها واقعاً یکدیگر را نمی شناسند. در اینجا ، دوكورنو به روشنی می گوید كه بیشتر زنان آرزو دارند در چنین شرایطی آرزو كنند: این تجاوزات وحشتناك را هر چه زودتر در جوانه غرق كنید.

کل فیلم تیتان در این سطح تمثیلی اغراق آمیز کار می کند ، بنابراین کسی که از کمبود واقع گرایی یا باورپذیری شکایت کند نمی فهمد که دوکورنو می خواهد تماشاگر را به کجا برساند. اوضاع وقتی پیچیده تر و جذابتر می شوند که الکسیا ، برای فرار از یک وضعیت بسیار خاردار که بازگشت از آن سخت است ، تصمیم می گیرد به جای آن شخص دیگری را تظاهر کند.

این شخص آدرین ، پسر پدر مجرد وینسنت (وینسنت لیندون) است که یک دهه قبل ناپدید شد. الکسیا با اندکی کبودی صورت و مقداری اتصال در ناحیه قفسه سینه ، موفق می شود از پس پسر گمشده عبور کند و این واقعیت به او کمک می کند که هیچ کس دقیقاً نمی داند پسر ناپدید شده ده سال بعد چگونه خواهد بود.

 پیوند عجیب و غریب آنها کاملاً جذاب است ، زیرا به تدریج مشخص می شود که وینسنت و همسر سابق وی ممکن است آگاه باشند که آدرین واقعاً فرزند آنها نیست ، اما به نظر می رسد هر دو متوجه شده اند که از نظر عاطفی بسته و ویران شده از نظر جسمی بهتر است با کسی در خانه باشد که بتواند از او مراقبت کند نه تنها. بنابراین هم برای وینسنت و هم الکسیا / آدرین رابطه سودمندی وجود دارد که دومی رسماً در تیم آتش نشانان ماشینی ادغام می شود که وینسنت آنها را برای امرار معاش هدایت می کند.

نقد فیلم Adam Project
بیشتر بخوانید

نقد فیلم تیتان

نقد فیلم تیتان

در حالی که روابط آنها واقعاً قلب تپنده این داستان است ، دوکورنو و فیلمنامه نویسان دیگرش ، ژاک آکوتی ، سیمونتا گرگیو و ژان کریستف بوزی ، می توانستند پیوند غیرمعمول و استعاره خود را حتی بیشتر در مرکز داستان قرار دهند تا یک پیوند بزرگتر ایجاد کنند اثر موج دار احساسی. در حال حاضر ، شخصیت لیندون دیرتر از الکسیا معرفی شده است ، که در ابتدا به ما به عنوان بیننده دیدگاهی کاملاً متزلزل از روابط آنها ارائه می دهد (این امر کمک نمی کند که ابتدا از لیندون اعتبار گرفته شود ، شاید انتظارات اشتباهی ایجاد شود).

همکار آتش نشان وینسنت ، رایانه (کاریزماتیک لایس سلامه) نیز احساس می کند کسی است که می توانست تجسم قبلی یک پسر ارساتز برای وینسنت باشد. اما روابط آنها بسیار نازک طراحی شده است تا بتواند واقعاً اطلاعات بیشتری در مورد خواسته ها و نیازهای وینسنت به عنوان یک پدر و پدر به بینندگان بدهد – اطلاعاتی که در آن صورت برای بینندگان مفید خواهد بود تا تمام لایه های مختلف روابط او با Adrien / Alexia را که در حال تکامل است ، کشف کنند. .

اما این یک شکایت نسبتاً جزئی در دومین کار جاه طلبانه Ducournau است که هم سینمایی کاملاً پرتحرک است و هم دارای زوائد و مفهوم حامله ای است. چند شوکر در فروشگاه وجود دارد که تماشاگران با ذهنیت سنتی را بیشتر به یک طرف برانداز می کند اما بینندگان آزاد اندیشی که فیلم های Raw ، Jumbo یا Gonzalez را پرستش می کنند لذت خواهند برد. فیلم های آنها درباره آنچه می تواند سینمای فرانسه را در آینده تعریف کند امیدوار است ، زیرا آنها تصمیم گرفتند كه كلیك ترانه ای را در مورد فیلمهای اولیه فرانسه كه تحت چتر غیر رسمی افراطی جدید فرانسه قرار گرفتند (Pola X ، Baise-Moi ، تنش شدید )

نقد فیلم تیتان

فیلم تیتان

پایان مقاله نقد فیلم تیتان

بیشتر بخوانید:

کسب درآمد از یوتیوب | فیلم مرد سوم | تاریخچه ساخت گیتار | بهترین خواننده های تاریخ جهان | مارگارت اتوود: ۶ رمان برجسته مارگارت اتوود | ۱۰ رمان برتر ادبیات آلمان | بهترین فیلم های الیا کازان | نقد فیلم خارج از مرگ | ( فیلم Out of Death 2021 ) | پرسونا در بازاریابی و کسب و کار | بهترین فیلم های امیلی بلانت | بهترین فیلم های ایناریتو | بهترین فیلم های کاپولا

دیدگاهتان را بنویسید

17 − 11 =