نوشتن دیالوگ نویسی ، باورپذیر و پرتحرک مهارت مهمی برای هر داستان نویسی است. اما گفتگوی عالی چیست؟ گفتگوی عالی درست است و متناسب با سخنران است ، و همان چیزی است که آن شخص در آن شرایط می گوید ، در حالی که همچنین به طرح یا دانش شما از شخصیت ها یا هر دو کمک می کند. در حالی که در عین حال خسته کننده نیست.
با این نکات جامع نوشتن دیالوگ نویسی عالی شروع کنید.
دیالوگ نویسی چیست؟
گفتگو همان چیزی است که شخصیت های داستان می گویند. این نحوه بیان شخصیت ها به صورت کلامی است – معمولاً در مکالمه با یکدیگر.
ممکن است به این شکل باشد:
“برای شام چه می خواهی؟” جک از دوستش جان پرسید.
جان پاسخ داد: “نمی دانم – تو تصمیم می گیری”.
آموزش دیالوگ نویسی
دیالوگ نویسی چگونه است؟
گفتگو معمولاً مانند مثال بالا در علامت نقل قول ظاهر می شود. با این حال ، برخی از نویسندگان با علائم نگارشی خلاق می شوند. برخی از آنها برای یادداشت کردن خط گفتگو از یک خط تیره استفاده می کنند ، مانند این:
-برای شام چه می خواهی؟ جک از دوستش جان پرسید.
بعضی از نویسندگان اصلاً دیالوگ نویسی را یادداشت نمی کنند. به عنوان مثال ، خوزه ساراماگو ، نویسنده برنده جایزه نوبل ، گفتگوی خود را مانند بقیه روایت ها مانند این رفتار می کند:
جک از دوست خود جان پرسید ، برای شام چه می خواهی ، و جان پاسخ داد ، من نمی دانم ، تو تصمیم می گیری.
اگر گفتگوی خود را در علامت های نقل قول قرار می دهید ، توجه داشته باشید که علائم نگارشی – مانند دوره ها و علامت های سوال – داخل علامت های نقل قول می شوند.
اگر یک کاراکتر از شخص دیگری نقل قول می کند ، شما نقل قول را داخل علامت های نقل قول منفرد ، در داخل دو علامت نقل قول قرار می دهید ، مانند این:
“وقتی از جین در این باره پرسیدم ، پاسخ او این بود:” فقط سوشی نیست. “
تفاوت بین گفتگو و نمایش چیست؟
در داستان ، دو نوع روایت وجود دارد: گفتگو و بیان.
گفتگو به مواردی گفته می شود که شخصیت ها در یک داستان می گویند.
نمایشگاه به توالی روایت توصیفی اشاره دارد.
تا زمانی که در حال نوشتن فیلمنامه فیلم یا نمایش صحنه نباشید ، بهتر است تعادل بین گفتگو و نمایش حفظ شود. با گفتگوی کوتاه ، قسمتهای طولانی نمایش را بشکنید – حتی یک یا دو جمله می تواند طراوت بخش باشد. اگر بخش بسیار طولانی گفتگو دارید ، خوب است که بخشهای مختصری از نمایشگاه را وارد کنید تا خواننده خود را در زمان و مکان ثابت نگه دارید.
5 قانون نوشتن دیالوگ نویسی
اگر می خواهید از دیالوگ نویسی به خوبی در نوشتن خود استفاده کنید ، تعدادی قانون وجود دارد که باید آنها را بخاطر بسپارید.
دیالوگ نویسی باید منشأ شخصیت شما باشد. برای درست گفتگو کردن ، باید نحوه صحبت شخصیت های خود را بفهمید. این احتمالاً تحت تأثیر مکان آنها ، طبقه اجتماعی ، تربیت و عوامل بی شمار دیگر آنهاست. گفتار و لحن همیشه درگیر اتفاقاتی است که برای یک شخصیت رخ داده و می افتد. ویلیام شکسپیر در رمزگذاری الگوهای گفتاری شخصیت های خود با این نشانگرهای اجتماعی و مخلوط کردن این اصطلاحات در یک نمایشنامه کاملاً ماهر بود.
درست به دوره. اگر داستان خود را در گذشته تنظیم می کنید ، گفتگوی شما باید دقیقاً منعکس کننده انتخاب کلمات ، اصطلاحات و الگوهای گفتاری آن دوره باشد. کلمات ، مانند لباس ، مد می شوند و از مد می افتند. مکالمات باید مختص زمانی باشد که در آن مشغول نوشتن هستید بدون اینکه ظاهری ساختگی داشته باشید.
میل و اشتیاق باید شخصیت های شما را به حرف زدن تحریک کند. وقتی شخصیت های شما در حال صحبت هستند ، آنها باید سعی کنند چیزی را از یکدیگر بگیرند یا یک نمایش قدرتمندانه بسازند. هنگام نوشتن گفتگو ، از خود بپرسید شخصیت های شما چه می خواهند؟ (این یک جنبه حیاتی در رشد شخصیت است.)
در حالت ایده آل ، شما شخصیت های خود را به اندازه کافی می شناسید تا نه تنها آنچه می خواهند بلکه اینکه چگونه خواسته های خود را به صورت کلامی ابراز می کنند ، درک کنید. آیا آنها صریح یا ظریف دستکاری خواهند شد؟ آیا آنها عصبانی خواهند شد یا اینکه همیشه خونسردی خود را حفظ می کنند؟
شخصیت های خیالی نمی گویند “اوه” در زندگی واقعی ، گفتار حاوی مقدار زیادی پر کردن یا “پر کردن” است: کلماتی مانند ام و آره. اما گفتگوی خوب در داستان باید برانگیزتر و گزینشی تر باشد. این آشکار می شود که آنچه مردم از یکدیگر می خواهند ، شخصیت ها را آشکار می کند و مبارزات قدرت را دراماتیک می کند.
یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام نوشتن گفتگو ، نوشتن دقیقاً همان چیزی است که مردم بیشتر اوقات می گویند. این احتمالاً کسل کننده خواهد بود ، زیرا پر از “ام” و “آه” و “شما می دانید” و “مانند” و غیره خواهید بود. قماربازی ، تکراری ، و خیلی جرقه ای نیست. به علائم نگارشی ، به ویژه مواردی مانند علامت تعجب (که باید کم استفاده شود) توجه دقیق داشته باشید.
همیشه زیر متن وجود دارد. غالباً بین آنچه مردم می گویند و آنچه می اندیشند ، بین آنچه شخص می فهمد و از شنیدن آن امتناع می ورزد فاصله های زیادی وجود دارد. می توان از این شکاف ها به عنوان زیرمجموعه نام برد و برای قلم نویس داستان ارزشمند است. هوشیار آنها باشید و به آنها اجازه دهید در صحنه هایی که می نویسید درام ایجاد کنند.
آموزش دیالوگ نویسی
4 دستورالعمل نوشتن برای دیالوگ نویسی عالی
این چهار دستورالعمل را امتحان کنید تا مهارت نوشتن دیالوگ نویسی را تقویت کنید.
به یک مکان عمومی بروید که مردم تمایل دارند با یکدیگر صحبت کنند. کافه ، بار یا وسایل حمل و نقل عمومی را امتحان کنید. 10 دقیقه به استراق سمع مکالمه اختصاص دهید. هرچه می گویند و نحوه گفتن آنها را تا آنجا که می توانید به طور خاص ثبت کنید. اگر اولین بار است که چنین چیزی را امتحان می کنید ، به فضای شخصی افراد توجه و احترام بگذارید.
رونویسی کنید. بعداً ، تا آنجا که می توانید صادقانه این مکالمه را به یک سند پردازش کلمه تبدیل کنید. از آنچه شنیدید می توانید چه نتیجه گیری کنید؟ چه کسی قدرت بیشتری دارد؟ چه کسی چه می خواهد؟ چه کسی بیشتر گوش می داد؟ آیا کسی حرف دیگری را قطع کرده یا او را نادیده گرفته است؟ هر بار تغییر دیدگاه ، پاراگراف جدیدی را شروع کنید ، بنابراین پیگیری اینکه چه کسی چه چیزی را می گوید راحت تر است.
جالب ترین بیت ها را انتخاب کنید. در یک سند جدید ، بخشی از مکالمه را که بیشتر به شما علاقه مند است انتخاب کنید – خواه چند خط باشد ، یا یک وقفه به خصوص شارژ شده باشد – و از آن به عنوان یک صحنه صحنه داستانی استفاده کنید. در اینجا ، شما می توانید پرکننده را برش دهید. متراکم کردن معنی و تغییر کلمات ؛ و ژست ، سکوت و زیر متن را اضافه کنید تا این شخصیت ها و آنچه آنها برای خواننده می خواهند آشکار شود.
نوشتن آیا پس از پاسخ به این سوالات ، روایتی در مورد این غریبه ها در تصورات شما شکل گرفت؟ اگر چنین است ، یک داستان کوتاه در مورد آن بنویسید! و به یاد داشته باشید ، شما نیازی به خلاقیت بیش از حد با برچسب های گفتگو ندارید (عباراتی که بخشی از گفتگو را دنبال می کند و آن را به هر کسی که صحبت می کند نسبت می دهد) اگر شک دارید ، وضوح را هدف قرار دهید. “او گفت” و “او گفت” هیچ مشکلی ندارد.
آموزش دیالوگ نویسی
مثالهای دیالوگ نویسی عالی ، توصیه شده توسط مارگارت اتوود
عناوین زیر همانطور که مارگارت اتوود توصیه کرده است شامل مثالهایی از دیالوگ نویسی عالی است:
چارلز دیکنز. در حالی که قهرمانان و قهرمانان کمی چوبی هستند ، ارقام کمتر (معمولاً روستایی یا کوکنی) نحوه واقعی صحبت مردم را نشان می دهند. وی پس از شکسپیر اولین کسی بود که این کار را انجام داد.
هر کدام از تریلرهای Elmore Leonard.
اولیس (1922) نوشته جیمز جویس
Chicken (2018) نوشته لین کرزی
Get in Trouble (2015) توسط کلی لینک
زندگی دختران و زنان (1971) نوشته آلیس مونرو
خواه این کار را به عنوان یک تمرین خلاقانه انجام دهید یا آن را در رمان بعدی یا داستان کوتاه خود بگنجانید ، دانستن چگونگی نوشتن گفتگوی خوب تمرین می شود. نویسنده برنده جایزه The Handmaid’s Tale ، مارگارت اتوود دهه ها را صرف احترام بخشیدن به صنعت بافتن گفتگوی واقع بینانه به طرح جذاب کرده است. مارگارت در مسترکلاس خود در زمینه نوشتن خلاق ، نحوه برخورد خود با خوانندگان را با رویکرد خلاقانه خود در نثر زنده و گفتگوی درخشان ، به اشتراک می گذارد.
بیشتر بخوانید: