صفحه اصلی > موسیقی : تاریخچه پیدایش موسیقی
ads

تاریخچه پیدایش موسیقی

پیدایش موسیقی scaled 1

تاریخچه پیدایش موسیقی : هنر موسیقی هنری است که بشر به کمک آن اصوات همه احساسات و هیجانام اعم از شادی و غم و … را بیان کند، این هنر کهن از زمان های قدیم تا به امروز  عضو جداناشدنی زندگی انسان بوده که همواره بشر از گوش دادن به آن احساس لذت و آرامش فراوان می کند.

در این مقاله ما سعی داریم تا درباره ی چگونگی پیدایش موسیقی در دنیا صحبت کنیم.

درباره چگونگی پیدایش موسیقی میان محققان این هنر و علم والا مقام اختلاف نظر بسیاری وجود دارد، ولیکن آنچه محقق به نظر می رسد تاریخ بشریت  قبل از آنکه قدرت تکلم و صحبت کردن را یاد گرفته باشد با هنر فرهیخته موسیقی کم و بیش آشنا بود و یکی علل های آن وزن ها و آهنگ ها و حتی آوا هایی که از حنجره اش بر می آمد اولین قدم ها در راه به وجود آمدن و پیدایش موسیقی بود.

در آن که اول وزن وجود داشت و کمی پس از آن صوت به وجود آمد، هیچ شکی نیست ولی ساز های موسیقی نیز به نوبه خود نخست از استخوان و پس از آن از وسیله های زهی مثل روده و تارهای گیاهی سر انجام از سیم ساخته شد.

تاریخچه پیدایش موسیقی

تاریخچه پیدایش موسیقی

البته برخی از شواهد حاکم بر این است که انسان با ضربه زدن و لمس کردن به ناقوس ها یا قندیل های سنگی که درون غار ها وجود داشته است و علاوه بر آن استفاده ازخود غار که به عنوان انعکاس دهنده صدا و صوت عمل می کرده است، به ایجاد صوت کمک قابلی می کردند. پس این هنر فرهیخته قدمت و طول عمر بسیاری دارد و امکان دارد از زمان نخستین ترقی انسان ها به همراه ما بوده باشد.

موسیقی آدمیان در اوایل پیدایش خود به هر حالت و شکلی که بود جنبه روحانی داشت و زمانی که این هنر به قالب ترکیب در آمد و یک حالت ریتمیک به خود گرفت باز هم در نیایش و ستایش خدایان و امور دینی به کار افتاد.

این هنر در نزد مردمان هند ، چینیان و مردم آشور و سومر قدمت و سابقه بسیاری دارد. در اثر اکتشافات باستان شناسی بعضی آلات و ساز های موسیقی که تولید صوت و صدا میکردند را یافته اند که 6000 تا 8000 سال سابقه تاریخی دارد.

نحوه شروع پادکست : 5 نکته برای شروع پادکست
بیشتر بخوانید

مذهبیان بودا اساسآ کتب مذهبی خود را با نوعی موسیقی و حالت ریتمیک میخوانند و آداب مذهبی آن ها همراه رقص و آواز است.

وقتی که حماسه های همر را برای به خاک سپردن سربازان می خواندند عده ای نوازنده بودند که آن شعر هایی را همراهی می کردند.

تاریخچه پیدایش موسیقی ایران

تاریخچه پیدایش موسیقی در کشورمان را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :

موسیقی قبل از پیدایش اسلام:

از کتیبه ها و مجسمه های به‌دست‌ آمده در قملرو کشورمان در باستان، درسرزمین شوش، سازی تقریبا مشابه تنبور امروزی دیده شده که نماد یک ساز ملودیک در آن دوران است.

در حجاری‌ های طاق‌بستان نیز اثر هایی از گروه نوازی چنگ‌ و سازهای بادی دیده میگردد.

موسیقی بعد از پیدایش اسلام:

با توجه به اسناد و مدارکی که بعد از پیدایش دین اسلام در ایران در دست است می‌توان گفت که در زمان بعد از فتح ایران توسط اعراب تا اواخر دوره خلفای راشدین، انواع موسیقی ممنوع و یک عمل منع شده بوده است.

با آمدن بنی‌امیه تقریبا موسیقی یک مقدار آزادی بهتری پیدا کرد و از این دوران تا دوران خلفای عباسی دوره پیشرفت و شکوفایی موسیقی نظری و عملی ایران و اسلام است.

به صورت اساسی اگر بخواهم به اطلاعاتی از دستگاه‌ ها و پیشینه موسیقی سنتی ایران بپردازیم باید گفت که یک دستگاه موسیقی از لحاظ قالب، ترانه ای درست و تکمیلی است و مثل سونات و سمفونی دارای قوانین و یخش های گوناگونی است که با آلات موسیقی و آواز اجرا می گردد.

در موسیقی کلاسیک غربی ، اکثرا ترانه هایی که بوسیله آلات موسیقی و ساز ها یا ارکستر نواخته می گردد با موسیقی آوازی تفاوت های فراوانی دارد ؛ ولی در دستگاه موسیقی ایرانی، آواز بخش اساسی و کلی موسیقی است و بخش های قبلی آواز (پیش‌درآمد و چهارمضراب) و بخش های بعدی آواز (تصنیف و رِنگ) در اصل به صورت مقدمه یا خاتمه موسیقی، به آن بستگی دارد.

هر دستگاه از تعداد خیلی زیادی گوشه موسیقی متشکل شده است . اکثرا اجرا از درآمد دستگاه شروع شده ، به چهارمضراب و گوشه اوج یا مخالف دستگاه می‌رسد و پس از آن با فرود به گوشه‌های پایانی و تصنیف و پس از آن رِنگ به پایان می‌رسد.

معرفی انواع سبک های موسیقی
بیشتر بخوانید

بر اساس مدارک و افسانه‌ هایی که از پیشینه موسیقی در دست است، دانشمند بزرگ یعنی فیثاغورس یک سیم چنگ را برداشت، آن را به صدا درآورد، دامنه و آوا ارتعاش­اش را اندازه گرفت ، بعد سیم را از وسط نصف و در ادامه اندازه‌گیری کرد.

وی فرق بین دامنه ارتعاش سیم نخست و دوم را اکتاو نامید و پس از آن اکتاو را به دوازده بخش مساوی تفکیک کرد.

درباره اکتاو در مقاله ای مجزا صحبت خواهیم کرد.

هر نقطه دور دایره به یک نت بخصوص و اختصاصی یافت که ارزش هر نت دقیقا معادل یک دوازدهم اکتاو بالاتر یا پایین‌تر از نت کناری‌اش بود.

فقط ایراد چرخه فیثاغورس این بود که او صاحب نظر در موسیقی نبود. حتی با آن که چرخه از دیدگاه ریاضی کاملا منطقی بود و یک پیشرفت شگفت‌انگیز به‌حساب می­ آمد، بعضی از کوک‌ هایی که او پیشنهاد داد به گوش خوشایند نبود.

این مطلب ادامه دارد پس با بامدادی ها همراه باشید.

 

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

7 − 2 =