صفحه اصلی > موسیقی : تعریف نت موسیقی
ads

تعریف نت موسیقی

نت موسیقی

تعریف نت موسیقی :  بخواهیم به زبان عامیانه بگوییم الفبای موسیقی نت نام دارد. نُت یا نوت، در هنر زیبای موسیقی  به دو مفهوم بکار گرفته می شود : نخست به معنی واحد صوتی یا صدایی با فرکانس ثابت که اسمی بر آن گذاشته شده، که در اسناد کهن تاریخ پارسی به آن نغمه می گویند.

دومین به معنی نمایش یا نشانه نوشتاری هر یک از این صوت ها است. در مفهوم نخست نت ها هفت اسم اصلی برای نوشتن صوت های موسیقایی هستند.

در کشور عزیزمان ایران به پیروی از کشور های فرانسه و ایتالیا نت ها به این شکل نام گذاری می شوند :دو ، ر ، می ، فا ، سل ، لا ، سی(do, re, mi, fa, sol, la, si).

راهکار های نام گذاری دیگر که به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که نت ها را با اصطلاحات و حروف انگلیسی «A, B, C, D, E, F, G» عنوان می کنند.

تعریف نت موسیقی

هر نت در موسیقی روایت و داستان خودش را دارد و اشاره به مفهوم و معنی بخصوصی دارد حال مجله بامدادی ها میخواهد برای شما مخاطبین عزیز معنی و مفهوم هفت نت اصلی موسیقی معرفی کند پس با ما همراه باشید.

تعریف نت موسیقی

نت دو (do)

دومینس = هفت شهر عشق است
حضور خداوند است در بشر، در معنی خدایی که در انسان متجلی شد.

نت ر(Re)

رجاینا = ملکه ،
معنی خلیفه ،( ماه)یعنی جانشین خورشی و ملکه پادشاه

نت می (Mi)

مایکروکازم ، دنیای آراسته
خائوس یا کائوس یعنی احساس پریشانی که کازموس شده یعنی آراسته شده ، یعنی از یک هارمونی آسمانی این طبیعت بدنیا آمد.

نت فا (Fa)

فیتس نی تس سرنوشت
یعنی سرنوشت بشر را در دست (، پلاتونها)سیارات می دانستند.

نت سل (Sol)

تیپاسول خورشید
معنی آن روشنایی و پاراسل یعنی ضد خورشید

نت لا (La) :

راه شیری ،کویلا یکتا
یعنی کهکشان راه شیری که خورشید ما هم دراین کهکشان سهمی دارد.

نت سی (Ci)

کهکشان ،ساسی دیوال
مفهوم کلی کهکشان های دیگر که راه شیری و کوارترها و این کهکشان های خوشه ای هم در آن هستن.

صدا چگونه ایجاد می شود

هر صوت و صدایی که نت ها هم شامل آن ها می شود بر اثر به حرکت در آمدن  یک جسم به وجود می آید ، این جسم می تونه قوطی یک نوشیدنی باشد، شیشه ، سیم یک ساز و حتی حنجره انسان یا خواننده باشه. اون جسم هم با لرزش خود مولکول های هوا رو به ارتعاش در میاره و صدا به گوش ما می رسد.

دوره باروک در موسیقی
بیشتر بخوانید

اگر بخواهیم خیلی روان درباره این موضوع صحبت کنیم  قطعا همه ما از این همه صدا هایی که میشه ایجاد کرد یه تعدادی رو انتخاب می کنیم و به آن ها نت می گوییم.

برای ادراک بیشتر و پاسخ مفهومی تر یه اشاره کوچکی می کنیم به یکی از ساختار های اصلی صوت و صدا به نام ” بسامد” یا ” فرکانس “ که در اصل هر نتی که ما در هنر موسیقی با آن سر و کار داریم فرکانس منحصر به فرد خود را دارد.

بسامد یا فرکانس نت ها

هر اشیایی که می لرزه و صوت رو ایجاد می کند و علاوه بر آن خود صوت و صدا ” یک بسامدی” دارد.

برای نمونه سیم ساز گیتار رو در نظر بگیرید. زمانی که به سیم گیتار ضربه می زنیم سیم گیتار با سرعت زیاد بالا و پایین میره که بایسد توجه داشت دیدنش با چشم ممکن است برخی جا ها کار دشواری باشد.

حالا اگه ما بخواهیم این رو محاسبه کنیم که توی هر ثانیه سیم یک گیتار چند بار بالا و پایین می رود در اصل بسامد اون نتی رو که با گیتار به صدا در آوردیم، پیدا کردیم.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

 

 

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید

یک + نه =