صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی نیکولا تسلا
ads

بیوگرافی نیکولا تسلا

نیکولا تسلا

بیوگرافی نیکولا تسلا

نیکولا تسلا دانشمندی بود که از جمله اختراعات وی می توان به سیم پیچ تسلا ، برق متناوب (AC) و کشف میدان مغناطیسی چرخان اشاره کرد.

نیکولا تسلا کیست؟

نیکولا تسلا مهندس و دانشمندی بود که به دلیل طراحی سیستم الکتریکی با جریان متناوب (AC) ، سیستم الکتریکی غالب مورد استفاده در جهان امروز شناخته شده است. وی همچنین “سیم پیچ تسلا” را ایجاد کرد که هنوز هم در فناوری رادیو استفاده می شود.

نیکولا تسلا در کرواسی امروزی متولد شد و در سال 1884 به ایالات متحده آمد و قبل از جدایی هر دو مدت کوتاهی با توماس ادیسون کار کرد. او چندین حق ثبت اختراع ، از جمله حقوق به ماشین آلات AC خود ، را به George Westinghouse فروخت.

نیکولا تسلا

اوایل زندگی نیکولا تسلا
تسلا در 10 ژوئیه 1856 در اسمیلجان کرواسی متولد شد.

تسلا یکی از پنج فرزند بود ، از جمله خواهران و برادران دان ، آنجلینا ، میلکا و ماریکا. علاقه تسلا به اختراع برق توسط مادرش ، جوکا مندیچ ، که در اوقات فراغت خود وسایل کوچک خانگی را اختراع کرد ، در حالی که پسرش بزرگ شد ، تحریک شد.

پدر نیکولا تسلا ، میلوتین تسلا ، کشیش ارتدوکس صربستانی و نویسنده بود و وی برای پیوستن پسرش به روحانیت فشار آورد. اما منافع نیکولا کاملاً در علوم است.

تحصیلات نیکولا تسلا
پس از تحصیل در Realschule ، کارلشتات (بعداً به Johann-Rudolph-Glauber Realschule Karlstadt تغییر نام یافت) در آلمان ؛ موسسه پلی تکنیک در گراتس ، اتریش ؛ و دانشگاه پراگ در دهه 1870 ، تسلا به بوداپست نقل مکان کرد ، و مدتی در آنجا در بورس تلفن مرکزی کار کرد.
هنگامی که در بوداپست بود ، ایده موتور القایی برای اولین بار به تسلا رسید ، اما پس از چندین سال تلاش برای علاقه مند شدن به اختراع خود ، در 28 سالگی تسلا تصمیم گرفت اروپا را به قصد آمریکا ترک کند.

نیکولا تسلا در مقابل توماس ادیسون
در سال 1884 تسلا با کمی بیشتر از لباس پشت و معرفی نامه به مخترع معروف و بزرگ مغازه تجارت توماس ادیسون ، که کارهای الکتریکی مستقر در DC وی به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد در کشور بود ، وارد ایالات متحده شد.

ادیسون نیکولا تسلا را استخدام کرد و این دو مرد خیلی زود در کنار یکدیگر خستگی ناپذیر کار می کردند و باعث پیشرفت در اختراعات ادیسون شدند.

بیوگرافی تئودور روزولت
بیشتر بخوانید

چندین ماه بعد ، این دو به دلیل روابط متناقض تجاری – علمی ، که توسط مورخان به شخصیت های فوق العاده متفاوت آنها نسبت داده شد ، از هم جدا شدند: در حالی که ادیسون یک شخصیت قدرتمند بود که روی بازاریابی و موفقیت مالی تمرکز داشت ، تسلا از نظر تجاری دور از ذهن و تا حدی آسیب پذیر.

اولین اقدام انفرادی
در سال 1885 ، نیکولا تسلا بودجه شرکت نور الکتریکی تسلا را دریافت کرد و سرمایه گذاران وی وظیفه توسعه روشنایی قوس الکتریکی را داشتند. با این حال ، پس از موفقیت در انجام این کار ، تسلا مجبور به خارج شدن از فعالیت شد و برای زنده ماندن مجبور شد برای مدتی به عنوان کارگر دستی کار کند.

با دریافت بودجه برای شرکت جدید تسلا الکتریک ، شانس او ​​دو سال بعد تغییر می کرد.

نیکولا تسلا

اختراعات نیکولا تسلا
در طول فعالیت حرفه ای خود ، تسلا ایده هایی را برای تعدادی از اختراعات مهم – که بیشتر آنها بطور رسمی توسط سایر مخترعین ثبت اختراع شده است – کشف کرد ، طراحی و توسعه داد ، از جمله دینام (مولدهای الکتریکی مشابه باتری ها) و موتور القایی.

وی همچنین در کشف فناوری رادار ، فناوری اشعه ایکس ، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی چرخان – پایه و اساس اکثر ماشین آلات AC – پیشگام بود. تسلا بیشتر به خاطر مشارکت در برق AC و سیم پیچ تسلا مشهور است.

سیستم برق AC
تسلا سیستم الکتریکی با جریان متناوب (AC) را طراحی کرد که به سرعت به سیستم قدرت برجسته قرن بیستم تبدیل می شود و از آن زمان تاکنون استاندارد جهانی باقی مانده است. در سال 1887 ، تسلا بودجه شرکت جدید تسلا الکتریک خود را پیدا کرد و تا پایان سال ، با موفقیت چندین اختراع ثبت شده برای اختراعات مبتنی بر AC را ثبت کرد.

سیستم AC تسلا خیلی زود مورد توجه مهندس و بازرگان آمریکایی جورج وستینگهاوس قرار گرفت که به دنبال راه حلی برای تأمین قدرت کشور از راه دور بود. وی با یقین به اینکه اختراعات تسلا به او کمک خواهد کرد تا به این مهم دست یابد ، در سال 1888 حق ثبت اختراع خود را به مبلغ 60000 دلار پول نقد و سهام در شرکت وستینگهاوس خریداری کرد.

با افزایش علاقه به سیستم AC ، تسلا و وستینگهاوس با توماس ادیسون ، که قصد فروش سیستم جریان مستقیم (DC) خود را به ملت داشت ، در رقابت مستقیم قرار گرفتند. به زودی یک کمپین مطبوعاتی منفی توسط ادیسون ، در تلاش برای تضعیف علاقه به برق AC ، انجام شد.

بیوگرافی گالیله
بیشتر بخوانید

متأسفانه برای ادیسون ، شرکت وستینگهاوس برای تأمین روشنایی در نمایشگاه جهانی کلمبیای 1893 در شیکاگو انتخاب شد و تسلا نمایش سیستم AC خود را در آنجا انجام داد.

نیروگاه برق آبی
در سال 1895 ، تسلا آنچه در میان اولین نیروگاه های برق آبی AC در ایالات متحده بود ، در آبشارهای نیاگارا طراحی کرد.

سال بعد ، این انرژی برای تأمین انرژی شهر بوفالو ، نیویورک مورد استفاده قرار گرفت – شاهکاری که در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفت و به پیشرفت برق AC برای تبدیل شدن به سیستم برق جهان کمک کرد.

سیم پیچ نیکولا تسلا
در اواخر قرن نوزدهم ، تسلا کویل تسلا را ثبت اختراع کرد ، که پایه و اساس فن آوری های بی سیم را پایه گذاری کرد و امروزه نیز در فن آوری رادیو استفاده می شود. قلب مدار الکتریکی ، سیم پیچ تسلا سلفی است که در بسیاری از آنتن های انتقال رادیوی اولیه استفاده می شود.

سیم پیچ با یک خازن کار می کند تا جریان و ولتاژ را از یک منبع تغذیه در مدار تشدید کند. خود تسلا از سیم پیچ خود برای مطالعه فلورسانس ، اشعه ایکس ، رادیو ، برق بی سیم و مغناطیس مغناطیسی در زمین و جو آن استفاده کرد.

انرژی آزاد
حدود 1900 نیکولا تسلا که وسواس زیادی در انتقال بی سیم انرژی داشت ، شروع به جسورانه ترین پروژه خود کرد: ساخت یک سیستم ارتباطی بی سیم جهانی – برای انتقال از طریق یک برج بزرگ برق – برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تأمین انرژی رایگان در سراسر جهان .

با تأمین اعتبار از سوی گروهی از سرمایه گذاران که شامل غول مالی JP Morgan بود ، در سال 1901 تسلا با جدیت شروع به کار بر روی پروژه انرژی رایگان ، طراحی و ساخت آزمایشگاه با نیروگاه و یک برج انتقال عظیم در سایتی در لانگ آیلند ، نیویورک کرد. ، که به Wardenclyffe معروف شد.

با این حال ، در مورد قابل قبول بودن سیستم تسلا در بین سرمایه گذاران وی تردیدهایی به وجود آمد. به عنوان رقیب او ، گوگیلمو مارکونی – با حمایت مالی اندرو کارنگی و توماس ادیسون – با پیشرفت فن آوری های رادیویی خود به پیشرفت های چشمگیر ادامه داد ، تسلا چاره ای جز کنار گذاشتن پروژه نداشت.

بیوگرافی دودی فاید
بیشتر بخوانید

کارمندان Wardenclyffe در سال 1906 از کار اخراج شدند و تا سال 1915 این سایت در محاصره قرار گرفت. دو سال بعد تسلا ورشکستگی را اعلام کرد و برج را برای کمک به پرداخت بدهی هایی که جمع کرده بود ، از بین برد و به قراضه فروخت.

نیکولا تسلا

اشعه مرگ
پس از تعطیل شدن پروژه انرژی آزاد خود ، تسلا دچار عارضه عصبی شد و سرانجام به عنوان مشاور به کار خود بازگشت.

اما با گذشت زمان ، عقاید او به تدریج عجیب و غریب و غیر عملی شدند. او به طور فزاینده ای عجیب و غریب شد و بیشتر وقت خود را به مراقبت از کبوترهای وحشی در پارک های شهر نیویورک اختصاص داد.

تسلا حتی با صحبت در مورد ساخت “پرتوی مرگ” قدرتمند ، که در جنگ جهانی دوم از اتحاد جماهیر شوروی مورد توجه قرار گرفته بود ، توجه FBI را جلب کرد.

چگونه نیکولا تسلا مرد؟
فقیر و گوشه گیر ، تسلا در اثر ترومبوز کرونر در 7 ژانویه 1943 در سن 86 سالگی در شهر نیویورک ، جایی که نزدیک به 60 سال در آنجا زندگی می کرد ، درگذشت.

با این حال ، میراث اثری که تسلا از خود به یادگار گذاشت تا امروز ادامه دارد. در سال 1994 ، یک تابلوی خیابانی با شناسایی “گوشه نیکولا تسلا” در نزدیکی محل آزمایشگاه سابق وی در شهر نیویورک ، در تقاطع خیابان 40 و خیابان 6 نصب شد.

فیلم های تسلا
چندین فیلم زندگی تسلا و آثار معروف را برجسته کرده اند ، از جمله مهمترین موارد:

راز نیکولا تسلا ، یک فیلم بیوگرافی 1980 با بازی اورسن ولز در نقش جی پی مورگان.
نیکولا تسلا ، نبوغی که دنیا را روشن کرد ، مستندی در سال 1994 توسط انجمن یادبود تسلا و موزه نیکولا تسلا در بلگراد ، صربستان تولید شد.
The Prestige ، فیلمی خیالی در مورد دو شعبده باز به کارگردانی کریستوفر نولان در سال 2006 ، با بازی ستاره راک ، دیوید بووی ، در حال به تصویر کشیدن تسلا.
تسلا موتورز و ماشین الکتریکی
در سال 2003 ، گروهی از مهندسان Tesla Motors را تاسیس كردند ، یك شركت اتومبیل سازی به نام Tesla كه به ساخت اولین اتومبیل كاملاً الكتریكی اختصاص دارد. کارآفرین و مهندس ایلان ماسک در سال 2004 بیش از 30 میلیون دلار به تسلا کمک کرد و به عنوان مدیر عامل شرکت همکاری می کند.

زندگینامه و بیوگرافی کریستیانو رونالدو | زندگی شخصی و حرفه ای
بیشتر بخوانید

در سال 2008 ، تسلا از اولین اتومبیل برقی خود ، رودستر (Roadster) رونمایی کرد. رودستر که یک وسیله نقلیه اسپرت با عملکرد بالا بود ، کمک کرد تا تصور اینکه چه اتومبیل های الکتریکی می توانند تغییر کند ، ایجاد شود. در سال 2014 ، تسلا مدل S را به بازار عرضه کرد ، نمونه ای با قیمت کمتر که در سال 2017 ، رکورد شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت موتور Trend را در 2.28 ثانیه ثبت کرد.

طراحی های تسلا نشان داد که یک ماشین الکتریکی می تواند عملکردی مشابه مارک های اسپرت بنزینی مانند پورشه و لامبورگینی داشته باشد.

مرکز علوم تسلا و واردنکلایف
از آنجا که تسلا پروژه انرژی رایگان تسلا را از دست داد ، مالکیت دارایی Wardenclyffe از دست بسیاری عبور کرده است. چندین بار برای حفظ آن تلاش شده است ، اما در سالهای 1967 ، 1976 و 1994 تلاش برای اعلام این مکان به عنوان یک مکان تاریخی ملی ناموفق بوده است.

سپس ، در سال 2008 ، گروهی به نام Tesla Science Center (TSC) با هدف خرید ملک و تبدیل آن به موزه ای که مختص کارهای مخترع بود ، تشکیل شد.

در سال 2009 ، سایت Wardenclyffe با قیمت نزدیک به 1.6 میلیون دلار وارد بازار شد و برای چندین سال آینده ، TSC با پشتکار تلاش کرد تا بودجه خرید خود را جمع کند. در سال 2012 ، علاقه مندی مردم به این پروژه زمانی به اوج خود رسید که متیو اینمان از TheOatmeal.com در تلاش برای جمع آوری کمکهای اینترنتی با TSC همکاری کرد و در نهایت کمکهای کافی برای به دست آوردن سایت در مه 2013 دریافت کرد.

طبق مركز علوم تسلا ، كار بر روی مرمت آن هنوز در حال انجام است و به دلایل ایمنی و حفاظت “برای آینده قابل پیش بینی” برای عموم مردم بسته است.

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های جسیکا آلبا|نقد فیلم ۲۴ فریم|نقد فیلم روز برای شب|بهترین فیلم های برد پیت|بهترین فیلم های اورسن ولز|نقد فیلم بانی و کلاید|بیوگرافی مادام کوری|کتاب تعبیر خواب اثر فروید|نقد فیلم ده عباس کیارستمی

دیدگاهتان را بنویسید

پنج + بیست =