امروز برابر است با :2 تیر 1400
نقد فیلم بانی و کلاید

نقد فیلم بانی و کلاید

نقد فیلم بانی و کلاید

لحظه ای در ” فیلم بانی و کلاید ” وجود دارد که بانی ترسیده و عصبانی از میان مزرعه ای با گندم از کلاید فرار می کند و هنگامی که او را تعقیب می کند ، ابری آن طرف زمین را فرا می گیرد و سایه آنها را می گیرد. فیلم بانی و کلاید در یک عکس با زاویه دید عریض دیده می شود ، یکی از آن لحظات جذابیت است که به چند فیلم سینمایی داده می شود. امروز ابر می تواند توسط رایانه ها تولید شود. روزی که صحنه در تگزاس فیلمبرداری شد ، یک حادثه کاملاً به موقع از طبیعت بود.

با مقاله نقد فیلم بانی و کلاید با بامدادی ها باشید.

ابر پیشگویی را به همراه دارد. بانی و کلاید محکوم به فنا هستند و با ناخوشایند آن را درک می کنند. اندکی پس از آن صحنه ، بانی آخرین دیدار را با مادرش دارد. در آن زمان بونی پارکر (فای دناوی) و کلاید بارو (وارن بیتی) از قانون شکنان مشهوری هستند که در مطبوعات به عنوان سارقان بانک پوپولیست در آمریکای گرفتار رکود معروف می شوند. بانی با مضحکی از ازدواج با کلاید و کوچ در همسایه مادرش صحبت می کند. مادرش با صراحت تلفظ می کند: “تو در یک مایل از من زندگی می کنی ، عزیزم ، و می میری”.

بیشتر بخوانید:100 فیلم برتر تاریخ

آنها در حقیقت ، در اثر تگرگ گلوله هایی که باعث تغییر دائمی شیوه نمایش خشونت در فیلم ها شده بودند ، می میرند. اما زندگی آنها الگویی را ارائه می دهد که بارها و بارها در فیلم های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در تبلیغات آمده است ، “آنها جوان هستند … آنها عاشق هستند … و مردم را می کشند.” از “بانی و کلاید” “بدلندز” ، “روزهای بهشت” ، “تلما و لوئیز” ، “گاوچران داروخانه” ، “قاتلان طبیعی متولد شده” و تعداد بیشماری فیلم دیگر که در آن مردم عادی با خشونت ناگهانی به افسانه تبدیل شدند ، فرود آمدند.

“بانی و کلاید” که در سال 1967 ساخته شد ، توسط منتقد پاتریک گلدشتاین “اولین فیلم مدرن آمریکایی” در مقاله ای در سی امین سالگرد تاسیس آن خوانده شد. مطمئناً در آن زمان چنین احساسی داشت. فیلم بانی و کلاید مانند سیلی به چهره باز شد علاقه مندان به فیلم های آمریکایی هرگز چنین چیزی را ندیده بودند.

نقد فیلم بی نهایت
بیشتر بخوانید

با لحن و آزادی از موج جدید فرانسه ، به ویژه فیلم خود فرانسوا تروفو درباره عاشقان محکوم به فنا ، “ژول و جیم” ناشی شد. در واقع این تروفو بود که ابتدا فیلمنامه اصلی توسط دیوید نیومن و رابرت بنتون را پذیرفت و آن را مورد توجه وارن بیتی قرار داد که مصمم به تهیه آن بود.

بیشتر بخوانید:فیلم معجزه آبی

افسانه تولید فیلم تقریباً به اندازه قهرمانان آن مشهور شده است. داستان هایی درباره چگونگی زانو زدن بیتی در پای رئیس استودیو جک وارنر ، التماس حق ساختن فیلم گفته می شود. چگونه وارنر برش اصلی را دید و از آن متنفر شد. نحوه اکران فیلم بانی و کلاید در جشنواره فیلم مونترال ، و توسط بوسلی کراوتر از نیویورک تایمز بو داده شد. چگونه برادران وارنر تصمیم گرفتند که آن را در یک زنجیره ای از وسایل نقلیه تگزاس رها کنند ، و چگونه بیتی از استودیو التماس کرد تا به آن فرصتی بدهد.

چگونه افتتاح شد و به سرعت در پاییز 1967 بسته شد ، و منتقدان آنرا گرفتند و فقط یک بازبینی روزنامه افتخارآفرین را دریافت کردند. (حیا لعنت شود: این مال خودم بود ، آن را “نقطه عطفی در تاریخ فیلمهای آمریکایی ، اثری از حقیقت و درخشش” خواندم و پیش بینی “سالها بعد کاملاً ممکن است که” بانی و کلاید “دیده شود فیلم قطعی دهه 1960. “)

فیلم بسته شد ، اما از بین نمی رود. موسیقی متن ، bluegrass ساخته Flatt و Scruggs ، به بالای جدول رسید. شاهزاده ها و لباسهای زنانه تئودورا ون رانکل برای Dunaway یک جنون جهانی مد را آغاز کردند. جوزف مورگنسترن ، منتقد نیوزویک معروف نوشت که نقد و بررسی منفی اصلی وی اشتباه بوده است. فیلم بانی و کلاید مجدداً افتتاح شد و به یکی از برادران وارنر تبدیل شد. بزرگترین بازدیدها و برنده شدن در 10 نامزدی (با اسکار برای بازیگر نقش مکمل زن استل پارسونز و برنت گوفی فیلمبردار).

اما این فقط داستان موفقیت است. مهمتر تأثیر فیلم بانی و کلاید بر صنعت سینمای آمریکا بود. تمایل بیتی برای بازی در یک شخصیت خشن با اختلال عملکرد جنسی برای یک مرد پیشرو سنتی دهه 1960 غیر معمول بود. در یک پروفایل معروف Esquire توسط رکس رید ، که همزمان با افتتاحیه فیلم ظاهر می شد ، او را به عنوان یک پسر زیبا زیبا کنار گذاشتند. “بانی و کلاید” او را برای همیشه روی نقشه هالیوود قرار داد.

بیشتر بخوانید:فیلم رودخانه سرخ

بیتی و کارگردان آرتور پن فیلم را بیشتر با بازیگران ناشناخته صحنه بازی کردند – آنقدر با موفقیت که همه بازیگران اصلی (Dunaway ، Parsons ، Gene Hackman ، Michael J. Pollard ، Gene Wilder) بر اساس این فیلم ستاره شدند. در پشت دوربین ، فیلم نه تنها شغل Van Runkle ، بلکه همچنین تدوینگر Dede Allen (یک نیویورکی که به یک مغازه بسته وارد شد) و Dean Tavoularis ، طراح تولید ، که برای کار در “پدرخوانده” ساخته Francis Ford Coppola ادامه یافت. و “اکنون آخرالزمان”. و فیلمبرداری گفی موج جدیدی از خود را به راه انداخت ، از فیلم هایی که به سبک امپرسیونیستی فرانسوی ضبط و تدوین شده اند.

نقد فیلم خانه بازی ها
بیشتر بخوانید

آرتور پن پس از یک شکست سرسام آور (“میکی وان” ، یک فیلم هنری خودآگاه اما جذاب) که با بیتی ساخته شد ، تازه وارد پروژه شد. از اعتبارات بعدی وی می توان به “حرکت شبانه” ، “رستوران آلیس” و “مرد بزرگ کوچک” اشاره کرد. رابرت بنتون ، نویسنده مشترک ، به کارگردانی مهمی تبدیل شد (“کرامر در مقابل کرامر” ، “مکانهایی در قلب”). به نظر می رسد که آن فیلم تمام آن شغل ها را تا امروز سقوط داده است.

این فیلمی بود که در آن همه قطعات بعید در زمان مناسب جمع شده بودند. و بیش از هر چیز دیگری این یک شاهکار لحن بود که در آن بازیگران و فیلمسازان همزمان با انتقال مواد بین کمدی و تراژدی همه با هم هماهنگ بودند.

صحنه های آغازین بسیار آرام هستند ، با شوخ طبعی کلاید پس از اینکه بانی وی را در تلاش برای سرقت ماشین مادرش آغاز کرد ، شروع می شود. او بلافاصله ، وسایل فرار از یک شهر خسته کننده در غرب تگزاس را در او حس می کند. آنچه او اساساً تهیه می کند – برای او ، برای باند قهرمان پرستنده C.W. Moss (پولارد) و برای خوانندگان گرسنه روزنامه – احتمال جذابیت در زندگی فقیرانه است.

بیشتر بخوانید: تحلیل کتاب دن کیشوت

کلاید می گوید: “ما باند بارو هستیم” و در ابتدای سرقت از یک بانک آنها را معرفی می کند تا مطمئن شوند که اعتبار می گیرند. و یکی از لحظات عالی فیلم بانی و کلاید در حالی است که کلاید اسلحه خود را به یک شركت سلب مالكیت سیاه پوست و قرض داده می دهد تا بتواند به نشانه سلب مالكیت بانك شلیك كند.

اگر کلاید جذابیت ارائه می دهد ، بانی تبلیغاتی را ارائه می دهد. او ” فیلم بانی و کلاید ” را می نویسد و آن را به یک روزنامه می فرستد ، و در حالی که یک اسلحه و یک سیگار برگ دارد عکس می گیرد. برادر كلاید باك (هاكمن) سرسخت تر است و بیش از عناوین روزنامه ها به شغل بانكی اهمیت می دهد. او به بلانچ (پارسونز) متصل است ، كه شكايت هاي بد او اعصاب بوني را بهم مي زند (وقتي مأموران يكي از مخفيگاه هايشان را محاصره مي كنند ، او با فرياد از آن طرف چمن فرار مي كند و هنوز كفكي را كه براي پختن شام استفاده مي كرد ، در دست داشت).

نقد فیلم سوپ اردک
بیشتر بخوانید

پن فیلم بانی و کلاید را به عنوان مجموعه ای از مجموعه های کارگردانی شده ، متمرکز و روشن در حافظه باقی می گذارد. اردوگاه Okie که در آن کشاورزان بی خانمان ، زمینهایشان را توسط بانکها بیرون می کشیدند و آتش سوزی را خاموش می کردند. دیدار خانوادگی غمگین ، ابری و مه آلود بانی.

سرقت از یک بانک که به اشتباه اتفاق می افتد وقتی C.W احمقانه ماشین فرار را پارک می کند. نحوه خنده کورکورانه به خشونت تبدیل می شود ، مانند زمانی که چسباندن به یک گوشت گوشتی و یک گونی آرد ختم می شود ، یا وقتی که فرار با گلوله در صورت یک مرد بانک پایان می یابد.

بیشتر بخوانید: نقاشی شب در کافه

مسابقه با یک سرباز ایالتی (دنور پایل) که قرار است با بانی و کلاید ژست بگیرد و سپس بی خردانه آزاد شود. صحنه ای که سی دبلیو ، متصدی پمپ بنزین ، کار خود را رها می کند و با باند تازه سرقت شده فرار می کند. صحنه ای که پدر C.W. به زحمت پسر تقلبی خود را به دلیل خال کوبی مرور می کند. و سپس باله حرکت آهسته از اجرای نهایی.

امروز طراوت ” فیلم بانی و کلاید ” در تعداد بیشماری از فیلم های دیگر جذب شده است و نمی توان فهمید که در سال 1967 چقدر تازه و بدیع احساس شده است – همانطور که تأثیر “Citizen Kane” در سال 1941 ممکن است بارز نباشد به کسانی که در سایه نفوذ آن پرورش یافته اند.

وقتی آن را دیدم ، کمتر از شش ماه منتقد فیلم بودم و این اولین شاهکاری بود که در کار دیده بودم. من احساس وجد کردم ورای توصیف. من حدس نمی زدم که بین چنین تجربه هایی چقدر طول بکشد ، اما حداقل می دانم که این امکان وجود دارد.

پایان مقاله نقد فیلم بانی و کلاید

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =