امروز برابر است با :11 آذر 1401
فیلم Outside Noise

نقد فیلم سر و صدای بیرون | فیلم Outside Noise 2022

نقد فیلم Outside Noise

فیلم Outside Noise : در همین حین که در حال مطالعه‌ی این مرور هستید روزی که پشت سر گذاشته‌اید را در ذهن مرور کنید. صبح چگونه از خواب برخاستید، آیا صبحانه خوردید یا بدون حتی نوشیدن یک فنجان چای از خانه بیرون زدید؟، آیا پیاده‌روی کردید یا از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کردید؟، اصلاً کاری دارید یا در حال مصاحبه با شرکت‌ها یا ادارات مختلف برای پیدا کردن کار هستید؟ فیلم جدید به نام فیلم Outside Noise «تد فنت» برشی از زندگی یک زن جوان آلمانی با نام «دنیلا» را برای ما به‌تصویر می‌کشد.

برای آن‌هایی که می‌خواهند از مرحله‌ای در زندگی خود گذر کنند و وارد مرحله‌ای جدید شوند، همیشه خلأیی وجود دارد که در آن نمی‌دانند چه باید انجام دهند. دنیلا پس از گذراندن دوره‌ای در نیویورک به آلمان بازگشته و مدتی را در منزل دوست خود، «میا»، می‌گذراند. او مشکل بی‌خوابی دارد و از آن‌سو هم نمی‌تواند فضای دور و بر را درک کند. اما کارگردان به‌هیچ عنوان وارد این آشفتگی نمی‌شود. دوربین او با حفظ فاصله‌ای ایمن دنیلا را تعقیب می‌کند. این فیلم در اصل بخشی از روزمرگی دنیلاست. دنیلا برای گذر از این روزمرگی و جلوگیری از تبدیل شدن آن به روزمردگی در حال تلاش است.

یکی از زیبایی‌های فیلم Outside Noise امتناع کارگردان از متوسل شدن به صداگذاری و میکس صداست. صدای وزش باد میان شاخ و برگ درختان، جابه‌جا شدن سنگ‌ریزه‌ها زیر کفش‌های دنیلا و سر و صدا و همهمه‌ی محیط شهری پیرامون او بخش مهمی از هویت این درام هستند. دنیلا در حال تلاش برای یافتن گذرگاهی خروجی است.

نقد فیلم Outside Noise

فیلم Outside Noise

در نهایت راه وین را در پیش می‌گیرد و این‌بار اوست که میزبان میا و ناتاشاست. فیلم حتی موسیقی بیرونی هم ندارد؛ همان ملودی‌هایی که در کافه‌ یا رستوران و یک مهمانی نواخته می‌شود. گویی تصاویر مستندی با دوربین ۱۶ میلیمتری از زندگی یک جوان در قرن ۲۱ را شاهد هستیم. به‌همین سبب است که پیاده‌روی‌های بی‌هدف دنیلا در خیابان‌ها، با اینکه هیچ نقطه‌عطف و رخدادی ندارند، مخاطب را درگیر فضا می‌کند. در اینجا کارگردان با ذکاوت دیالوگ را از تصاویر گرفته است تا مخاطب نیز همانند دنیلا دچار سردرگمی شود.

فیلم روح هیچکاک
بیشتر بخوانید

دغدغه‌ی اصلی کارگردان آمریکایی در فیلم Outside Noise همان مرحله‌ی گذار است. شاید با کمی دقت بتوان آن را مرحله‌ی گذار به‌سوی آزادی فردی دانست. در این مرحله فرد با یأسی آمیخته به هیجان رو‌به‌رو می‌شود و سعی می‌کند این هیجان را به‌گونه‌ای خالی کند. خالی کردن این هیجان لزوماً به این‌سو و آن‌سو زدن نیست، بلکه انفعال و بی‌خوابی ناشی از این انفعال هم می‌تواند به‌گونه‌ای هیجان حاصل از این یأس را خالی کند.

نقد فیلم Outside Noise

فیلم Outside Noise

 روایت فیلم Outside Noise با شب آغاز می‌شود و در شب به پایان می‌رسد. کارگردان با این افتتاحیه و اختتامیه ما را درست در میانه‌ی این دوران گذار کاراکتر خود قرار می‌دهد. گاهی در سینما لازم نیست راه‌حلی در جیب داشت. اینکه کارگردان بتواند به‌خوبی مسئله‌ای را طرح کند هم یکی از زیبایی‌های سینماست. دنیلا یکی از ماست و این دوره‌ی انفعال در او برای هر کدام از ما در برهه‌ای از زندگی رخ داده یا هنوز وارد مسیر گذار نشده‌ایم و نیمه‌خودآگاه ما انتظار ورود به این دوره‌ی حساس را می‌کشد.

▪️نام انگلیسی: فیلم Outside Noise

▪️نام فارسی: سر و صدای بیرون

▪️محصول: ۲۰۲۱ – آلمان، کره‌ی جنوبی

▪️ژانر: درام، سینمای تجربی

▪️امتیاز: ۳ از ۴ – 〇⬤⬤⬤

اینستاگرام رضا حقی

بیشتر بخوانید:

دوره باروک در موسیقی | بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز | میکل آنژ | نقد فیلم پدر | معرفی موسیقی کلاسیک | بهترین فیلم های هاوارد هاکس | بهترین فیلم های مارلون براندو | نقد فیلم Plan B | نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | نقاشی گلهای آفتابگردان | تاریخچه ساخت گیتار

نویسنده و منتقد سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 2 =