صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم جویندگان
ads

نقد فیلم جویندگان

فیلم جویندگان

” فیلم جویندگان ” از جان فورد شامل صحنه هایی با شکوه و یکی از بهترین بازی های جان وین است. عکسهایی وجود دارد که به طرز حیرت انگیزی زیبا هستند. یک داستان روی جلد در مجله نیویورک آن را تأثیرگذارترین فیلم در تاریخ آمریکا خواند.

با مقاله نقد فیلم جویندگان با بامدادی ها همراه باشید.

و اما در مرکز آن یک سوال دشوار وجود دارد ، زیرا شخصیت وین نژادپرستانه است بدون اینکه معذرت خواهی کند – و بنابراین ، به روشی کمتر صریح ، دیگر شخصیت های سفیدپوست هستند. آیا این فیلم برای تأیید نگرش آنها است یا برای دراماتیک کردن و پشیمانی آنها؟ امروز ما آن را از چشمان روشن فکر می بینیم ، اما در سال 1956 بسیاری از مخاطبان دیدگاه تند آن را درباره هندی ها پذیرفتند.

نقد فیلم جویندگان

فیلم جویندگان

این فیلم درباره یک تلاش وسواسی است. خواهرزاده ایتان ادواردز (وین) توسط کومنچس ربوده می شود که خانواده اش را می کشد و خانه مزرعه آنها را آتش می زند. ایتان پنج سال را صرف یک تلاش تنها برای شکار قبیله ای که دختر دبی (ناتالی وود) را نگه داشته است – نه برای نجات او ، بلکه برای شلیک گلوله به او ، زیرا او تبدیل به “شاهزاده های یک کومنچ” شده است.

فورد می دانست که نفرت قهرمانش از هندی ها اشتباه است ، اما تجلیل از جستجوی ایتان تحسین مرد پیچ ​​خورده ای را به همراه دارد. مدافعان فیلم به صحنه مشهوری اشاره می کنند که ایتان به جای کشتن خواهرزاده اش را در آغوش می گیرد. آیا یک فیلم می تواند یک فیلم را بازخرید کند؟

تلاش ایتان الهام بخش اصلی در “جنگ ستارگان” جورج لوکاس بود. این در مرکز ” فیلم راننده تاکسی” ساخته مارتین اسکورسیزی است که توسط پل شریدر نوشته شده است ، که دوباره از آن در “سخت هسته” خود استفاده کرد. قهرمان در هر یک از فیلمنامه های شریدر تنها فردی است که با ماموریت خود برای نجات یک زن سفیدپوست جوان که به طعمه جنسی افراد غیر انسانی تبدیل شده است ، به خشونت و جنون رانده می شود.

جستجوی هری دین استنتون در جستجوی نستاسجا کینسکی در فیلم “پاریس ، تگزاس” ساخته ویم وندرس ، بازسازی داستان فورد است. حتی خط معروف ایتان “That’ll be the day” آهنگی از بادی هالی را الهام گرفت.

فیلم ترس روح را می‌خورد
بیشتر بخوانید

” فیلم جویندگان ” در روزهای در حال مرگ وسترن کلاسیک ساخته شد ، که با متوقف شدن هندی ها به عنوان حروف وحشی ، متزلزل شد. وسترنهای تجدیدنظرطلب ، از جمله “پاییز شاین” ساخته خود فورد در سال 1964 ، دیدگاه روشنگری نسبت به بومیان آمریکا داشتند ، اما مخاطبان غربی خواهان پیچیدگی اخلاقی نبودند. مانند مخاطبان هیجان انگیزهای خشن امروز و تصاویر مربوط به جنگ های شهری ، می خواست با آدمهای بد مشخص اقدام کند.

این فیلم بر اساس رمانی از آلن لمی و فیلمنامه داماد فورد ، فرانك نوگنت ، منتقد سینما بود كه 10 فیلم فورد نوشت ، از جمله “او روبان زرد پوشید” و “استاد واگن”. جان وین ، که در 14 فیلم مهم با “پپی” فورد کار می کرد ، به عنوان یک سرباز کنفدراسیون بازی می کند که افتخار می کند که هرگز تسلیم نشده است ، که در سالهای پس از جنگ سرگردان می شود ، که به مزرعه برادرش آرون (والتر کویت) می رسد و بازی می کند همسرش مارتا (دوروتی جوردن) زیر ابر: او سکه های طلایی را که ممکن است به سرقت برود حمل می کند و کلانتر سام کلایتون (وارد بند) می گوید که “متناسب با بسیاری از توصیفات”.

از روشی که چشمان اتان به دنبال مارتا در اطراف اتاق می فهمد او مخفیانه او را دوست دارد. نفرت او از هندی ها در لحظه ملاقات با مارتین پاولی (جفری هانتر) شعله ور می شود: “جهنم ، من می توانم شما را به عنوان یک نژاد نادرست اشتباه بگیرم.” مارتین می گوید “یک هشتم کومنچ” است.

ایتان هنگامی که خانواده اش توسط هندی ها کشته شد ، مارتین جوان را نجات داد و او را با مارتا و هارون رها کرد تا بزرگ شود ، اما مشخص است که او فکر می کند یک هشتم آن بیش از حد است. وقتی مارتین اصرار دارد که به جستجوی ایتان برای یافتن دبی دستگیر شده بپیوندد ، ایتان می گوید: “من دستور می دهم” و با مرد جوان با تحقیر رفتار می کند.

در یک سالن ، ایتان نوشیدنی می ریزد اما لیوان مارتین را ربود و غر زد و گفت: “صبر کن بزرگ می شوی.” مارتین در این مرحله یک مزرعه بوده است ، نامزد ازدواج کرده است ، سالهاست که با ایتان دنبال می کند. آیا ایتان به طور خصوصی فکر می کند نوشیدن “یک نژاد” خطرناک است؟ یکی از رمز و رازهای ” فیلم جویندگان ” شامل رابطه ایتان و مارتین در مسیر دنباله دار است.

نقد فیلم آرزوهای بزرگ
بیشتر بخوانید

زندگی مشترک با هم ماهها ، زیر ستاره ها خوابیدن ، آنها در مورد چه چیزی صحبت کردند؟ چگونه آنها می توانند در یک مأموریت مشترک باشند و علت مشترکی را برای مردان پیدا نکنند؟

نقد فیلم جویندگان

فیلم جویندگان

وظیفه مارتین در دنباله بحث کردن برای زندگی دبی است ، زیرا ایتان قصد دارد او را پیدا کند و او را بکشد. مرد جوان نیز در یک داستان فرعی عاشقانه ظاهر می شود و به طرز ناخوشایندی درگیر داستان اصلی می شود. او نامزد ازدواج با لوری (ورا مایلز) دختر همسایگان دوست سوئدی است.

فورد در صحنه هایی که مارتین هر پنج سال فقط یک بار به لوری می نویسد ، به دنبال طنز کورن بال می رود و در آن نامه به راحتی خرید یک “عروس سکون” را روشن می کند. مارتین در همان روزی برمی گردد که لوری ، که هرگز انتظار دیدن او را ندارد ، قرار است با چارلی (کن کورتیس) ، یک دانه علفزار عقد کند و مردان در یک سکانس که بیشتر در خانه است در “هفت عروس برای هفت برادر “تا در یک وسترن حماسی.

به نظر می رسد ” فیلم جویندگان ” دو فیلم باشد. داستان ایتان ادواردز کاملاً خسته و تنها است ، پرتره ای از وسواس است و در آن می توانیم الهام شریدر از تراویس بیکل از “فیلم راننده تاکسی” را ببینیم. رئیس Comanche به نام Scar (هنری براندون) با دلال هاروی کایتل به نام Sport موازی می شود ، که کلاه غربی و موهای بلند باعث می شود تراویس او را “رئیس” صدا کند.

اتان هندی ها را دوست ندارد و این را صریح می گوید. هنگامی که او قصد خود برای کشتن دبی را فاش کرد ، مارتین می گوید: “او زنده است و زنده خواهد ماند!” و ایتان غر می زند: “Livin ‘با Comanches زنده نیست”. او در یک عصبانیت تیراندازی گاومیش ها را ذبح می کند و می گوید: “حداقل آنها زمستان امسال به هیچ کومانیچ غذا نمی دهند.”

فیلم درون این فیلم شامل خرده داستان عاشقانه و احمقانه احمقانه ای است که برای تسکین کمیک به بازی گرفته شده اند ، از جمله همسایه سوئدی لارس یورگنسن (جان کوالن) ، که از لهجه وودویل استفاده می کند و موز هارپر (هانک وردن) ، یک شوخ طبعی نیمه رفتار طلسم حتی مداخلات موسیقی وجود دارد. این رشته دوم بدون علاقه است و کسانی که ارزش “جستجوگران” را دارند آن را فیلتر می کنند و با صبر و حوصله منتظر بازگشت به خط اصلی داستان هستند.

نقد فیلم دکتر خواب / Doctor Sleep
بیشتر بخوانید

ایتان ادواردز ، خشمگین ، تنها ، سربازی شکست خورده و هیچ نقشی در زمان صلح ، یکی از جذاب ترین شخصیت هایی است که فورد و وین تاکنون خلق کرده اند (آنها روی 14 فیلم با هم کار کردند). آیا آنها می دانستند که نگرش های یتان چقدر پست است؟ من استدلال می کنم که آنها این کار را کردند ، زیرا وین در زندگی شخصی خود به ویژه عاری از تعصب نژادی بود و به همین دلیل فورد فیلم هایی با دیدگاه دلسوزانه تری نسبت به سرخپوستان ساخت. این نژادپرستی غریزی و فراموشی “تولد یک ملت” گریفیث نیست.

غربیان بی شماری نژاد پرستی را به عنوان پیش فرض ناگفته دیده اند. این یکی آگاهانه روی آن تمرکز می کند. فکر می کنم برای بازی در نقش وین به عنوان شخصیتی که قهرمانی هایش آلوده بود ، یک مقدار شهامت لازم بود.

رستگاری ایتان در نظر گرفته شده است تا در آن صحنه شگفت انگیز دیدار مجدد با دبی ، جایی که او را در دستان گسترده خود گرفته ، او را به آسمان بلند می کند ، به آغوشش می اندازد و می گوید ، “بروید خانه ، دبی.” عکس مشهور و دوست داشتنی است ، اما توازن کمی در دیدگاه های او در طول فیلم دارد – و در واقع ، هیچ نشانه ای وجود ندارد که در مورد هندی ها متفاوت باشد.

جان فورد (1973-1895) بزرگترین وقایع نگار تاریخ هالیوود در تاریخ آمریکا بود و دوره ای بود که از ” فیلم خوشه های خشم ” (1940) و نه ” فیلم همشهری کین ” وی به عنوان بهترین فیلم آمریکایی نام برده می شد. او اولین فیلم خود را در سال 1914 کار کرد و تا سال 1917 کارگردانی را بر عهده داشت.

او بی نظیر به چشم انداز نگاه می کرد ، و معروفاً از Monument Valley به عنوان مکان برای وسترن خود استفاده کرد و با بازیگران و خدمه اردو زد ، این شرکت از یک واگن چاک می خورد و خوابیدن در چادرها. وین به من گفت ساختن فورد وسترن مانند زندگی در وسترن است.

چشم فورد برای ترکیب جسورانه و مطمئن بود. مراسم تشییع جنازه را در اوایل فیلم در نظر بگیرید ، با واگنی در سمت راست پایین ، دسته ای از عزاداران در وسط سمت چپ ، و سپس یک مورب در بالای تپه تا قبر ، زیرا همه آنها سرود مورد علاقه فورد را می خوانند ، “آیا باید در رودخانه جمع شویم” (او دوباره از آن در صحنه عروسی استفاده کرد). یکی از مشهورترین عکسهای فورد را در نظر بگیرید ، مهمانی جستجو در یک دره در حالی که سرخپوستان به طرز شوم به موازات آنها سوار می شوند و در برابر آسمان شکل می گیرند.

نقد فیلم بانی و کلاید
بیشتر بخوانید

نقد فیلم جویندگان

فیلم جویندگان

و اولین نگاه دراماتیک بزرگ دبی ، در حال دویدن به کنار یک تپه شنی پشت ایتان ، که او را نمی بیند. عکسهای باز و بسته شدن ، ورود و عزیمت ایتان ، قاب شده در یک درب. تکان دهنده ای که او با آن تنها درب ایستاده است ، یک دستش را روی آرنج مخالف می گذارد ، پس از تحویل دبی به خانه لحظه ای فراموش می شود. این عکس ها از گنجینه های سینما است.

در ” فیلم جویندگان ” من فکر می کنم فورد در تلاش بود ، به طور ناقص ، حتی عصبی ، نژادپرستی را توجیه کند که نسل کشی را توجیه کند. تسکین کمیک ممکن است تلاشی ناخودآگاه برای نرم کردن پیام باشد. بسیاری از مخاطبان اصلی احتمالاً هدف او را از دست داده اند.

نژادپرستی ایتان برای آنها نامرئی بود ، زیرا آنها دیدگاه او راجع به هندی ها خریدند. هشت سال بعد ، در “پاییز Cheyenne” ، آخرین فیلم او ، فورد وضوح بیشتری داشت. اما در دید نادرست ” فیلم جویندگان ” می توانیم فورد ، وین و خود وسترن را ببینیم که به طرز ناخوشایندی یاد می گیرند مردی که از هندی ها متنفر است دیگر نمی تواند یک قهرمان پیچیده باشد.

پایان مقاله نقد فیلم جویندگان

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم یک دور دیگر|فیلم راندرز|بهترین فیلم های جسیکا چستین|۱۰ فیلم برتر قهرمان محور|رمان های برتر ادبیات فرانسه|سریال من در تاریکی میروم|فیلم مردی با کلاه|نقد فیلم کشتن دو عاشق

دیدگاهتان را بنویسید

هجده + نوزده =