صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی | Words on Bathroom Walls 2020
ads

نقد فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی | Words on Bathroom Walls 2020

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی : «آدام» نوجوانی‌ست دارای بیماری اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی. او صداهای عجیبی می‌شنود و آدم‌های عجیبی را اطراف خود می‌بیند. «ربکا»، «بادی گارد» و «خواکین» سه شخصیتی هستند که در ذهن آدام همیشه با او همراه هستند. تنها چیزی که باعث می‌شود آدام بتواند تمرکز کند و از این صداها و شخصیت‌ها دور شود، آشپزی‌ست.

نقد فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی

او رفته‌رفته به آشپزی علاقه‌مند می‌شود چنان‌که می‌خواهد در آینده یک آشپز حرفه‌ای شود. مادر آدام اما این واقعیت را نمی‌تواند به‌راحتی بپذیرد پس باید هرکاری که لازم است را انجام دهد. او و بعدتر «پل» که مدت‌ها بعد از ترکِ پدر آدام به زندگی آنها وارد شده است، سعی می‌کنند در این راه با آدام همراه باشند.

بیشتر بخوانید : زندگینامه فریدریش نیچه | نیچه که بود؟

فیلم «ذهن زیبا» محصول ۲۰۰۱ اولین فیلمی‌ست که قطعاً با شنیدن نام این بیماری به ذهن هر سینمادوستی می‌رسد. فیلمی که براساس زندگی واقعی ««جان نَش» ریاضیدان برنده‌ی جایزه نوبل است که حتی با وجود داشتن این بیماری توانست به بهترین درجات برسد. در فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی نیز آدام همان مشکلات را دارد ولی نکته‌ی قابل‌توجه این فیلم در آن است که قرار است فیلم از دنیای نوجوانی و فشارهای روانی این دنیا صحبت کند.

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی

نوجوانی خود دوران پر از چالشی‌ست که حالا آدام با وجود بیماری‌ای که دارد، باید با هر دوی این چالش‌ها مواجه شود. آدام نوجوان است و بلوغِ فکری کافی را ندارد تا بتواند با مشکلات پیش‌روی‌اش به طور کاملاً منطقی برخورد کند. او می‌ترسد دیگر همکلاسی‌های‌اش درباره‌اش فکرهای نادرستی کنند، پس ترجیح می‌دهد از آنها دوری کرده و نامی از بیماری خود نبرد حتی برای «مایا» دختری که دوست دارد.

«پل» به عنوان کسی که به جای پدر وارد خانواده شده نیز از سوی آدام بیگانه است و نمی‌تواند او را بپذیرد. مادر هم زمانی که با این بیگانه رابطه‌ی بیشتری پیدا می‌کند، دیگر در نظر آدام مادر گذشته‌اش نیست. این شخصیت‌ها در مسیر زندگی آدام قرار گرفته‌اند و پرداخت صحیح به هر یک از آن‌ها توسط داستان توانسته درک موقعیت پیرامونی آدام را برای بیننده آسان‌ کند.

بیشتر بخوانید: اگزیستانسیالیسم چیست به قلم رضا حقی

آدام به واسطه‌ی شرایطی که ذهن‌اش از اشخاص پیرامونی‌اش دارد در مسیر پیش‌روی‌اش احساس تنهایی می‌کند. او داروهایی را مصرف می‌کند تا بتواند انسانی عادی باشد. اما این داروها نیز مانع تمرکز او بر محیط پیرامونی‌اش می‌شود و حتی باعث لرزش دست‌هایی می‌شوند که او با آنها آشپزی می‌کند. خوردن داروها منجر به ساکت شدن صداها در ذهن‌اش می‌شود اما او دیگر توانایی آشپزی ندارد و این تنها علاقه‌ی اوست پس داروها را ترک می‌کند و تمام احساسات منفی و صداهای پیرامون‌اش به او هجوم می‌آورند.

نقد فیلم اره 10 | فیلم Saw X
بیشتر بخوانید

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی

در این بین اما «پدر پاتریک» تنها کسی‌ست که می‌تواند حتی بدون اینکه از شرایط آدام آگاهی داشته باشد کمک‌اش کند. همه‌ی این شرایط با هم آدام را از آنچه که یک انسان عادی‌ست، دور می‌کند. او عادی نیست. او و تمام اشخاص اطراف او در ابتدا باید بدانند او عادی نیست.

ذهن روان‌پریش او همه چیز را از آنچه که هست بزرگ‌تر نیز می‌بیند، پس همه‌ی این اتفاقات و شرایط را باید در همان افکار غیرواقعی و پریشان یک بیمار اسکیزوفرنی ضرب کرد تا بتوان تصور کرد که آدام با چه شرایط وحشتناکی روبه‌روست. فیلم با به تصویرکشیدن افکار پریشان آدام با دودی سیاه به گونه‌ای عینی می‌تواند این سیاهی افکار را به بیننده‌اش نیز نشان دهد. صداها و به‌ویژه صدایی خاص که همیشه از اتاقی بدون نور و از دور شنیده می‌شود هم در ترسناک بودن این صداها بیننده را کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : زندگینامه جفری دامر | قاتل بی رحم

بازیگران فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی همگی به خوبی توانسته‌اند از پس نقش خود برآیند به ویژه بازیگر نقش آدام، «چارلی پلامر»، که توانسته نقش یک پسر روان‌گسیخته و ناامن را به خوبی بازی کند. از بازی «مولی پارکر» در نقش مادر و «اندی گارسیا» در نقش کشیش هم نباید گذشت.

سه بازیگری که در نقش سه شخصیت ذهنی آدام هستند هم هر یک به خوبی توانسته‌اند در شناخت و درک فضای ذهنی آدام کمک‌کننده باشند. دوربین با چرخش‌های سیصدوشصت درجه‌ای خود تداعی‌کننده‌ی ذهن آشفته و درگیر آدام است. صداها و تصاویر به همراه دوربین همه‌وهمه می‌توانند به گونه‌ای موثر انتقال‌دهنده‌ی این آشفتگی‌ها باشند.

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی

فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی به خوبی توانسته است با بکارگیری المان‌های اصلی خود یک بیمار نوجوان روان‌پریش را با تمام دغدغه‌های بزرگ و کوچک خود نشان دهد و نقش مهم خانواده و اطرافیان‌اش را نیز در این میان گوشزد کند.

نام انگلیسی: Words on Bathroom Walls
نام فارسی: فیلم کلمات بر روی دیوار دستشویی
محصول: ۲۰۲۰
امتیاز: ۳ از ۴ – 〇⬤⬤⬤
سارا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست + دوازده =