صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و سینما : بیوگرافی پدر انیمیشن‌سازی آمریکایی والت دیزنی
ads

بیوگرافی پدر انیمیشن‌سازی آمریکایی والت دیزنی

والت دیزنی

والت دیزنی تهیه‌کننده و نمایشگر فیلم و تلویزیون آمریکایی بود که به عنوان پیشگام فیلم‌های کارتونی از جمله میکی ماوس و خالق پارک‌های تفریحی دیزنی‌لند و دیزنی ورلد شهرت داشت.

والت دیزنی کی بود؟

والتر الیاس “والت” دیزنی به همراه برادرش روی، شرکت والت دیزنی پروداکشنز را تأسیس کرد که به یکی از شناخته شده ترین شرکت های تولید فیلم های سینمایی در جهان تبدیل شد. دیزنی یک انیماتور مبتکر بود و شخصیت کارتونی میکی موس را خلق کرد. او در طول زندگی خود برنده 22 جایزه اسکار شد و بنیانگذار پارک های موضوعی دیزنی لند و والت دیزنی ورلد بود.

والدین و خواهران و برادران والت دیزنی

پدر دیزنی الیاس دیزنی، ایرلندی-کانادایی بود. مادرش فلورا کال دیزنی آلمانی-آمریکایی بود. دیزنی یکی از پنج فرزند، چهار پسر و یک دختر بود.

دوران کودکی والت دیزنی

دیزنی در 5 دسامبر 1901 در بخش هرموسا شیکاگو، ایلینوی متولد شد. او بیشتر دوران کودکی خود را در مارسلین، میسوری زندگی کرد، جایی که شروع به طراحی، نقاشی و فروش تصاویر به همسایگان و دوستان خانواده کرد.

در سال 1911، خانواده او به کانزاس سیتی نقل مکان کردند، جایی که دیزنی عشق به قطار را توسعه داد. عموی او، مایک مارتین، یک مهندس قطار بود که در مسیر بین فورت مدیسون، آیووا و مارسلین کار می کرد. بعداً، دیزنی یک کار تابستانی با راه آهن کار کرد و به مسافران تنقلات و روزنامه می فروخت.

دیزنی در دبیرستان مک کینلی در شیکاگو تحصیل کرد، جایی که در کلاس های طراحی و عکاسی شرکت کرد و کاریکاتوریست مقاله مدرسه بود. او شب ها در مؤسسه هنر شیکاگو دوره هایی را گذراند.

وقتی دیزنی 16 ساله بود، مدرسه را رها کرد تا به ارتش بپیوندد اما به دلیل کم سن بودن رد شد. در عوض، او به صلیب سرخ پیوست و به مدت یک سال برای رانندگی آمبولانس به فرانسه فرستاده شد. او در سال 1919 به ایالات متحده بازگشت.

اولین کارتون های والت دیزنی

در سال 1919، دیزنی به کانزاس سیتی نقل مکان کرد تا به عنوان یک هنرمند روزنامه کار کند. برادرش روی او را در استودیوی هنری Pesmen-Rubin استخدام کرد، جایی که او با کاریکاتوریست Ubbe Eert Iwwerks، معروف به Ub Iwerks آشنا شد. از آنجا، دیزنی در شرکت تبلیغات فیلم کانزاس سیتی کار کرد و در آنجا تبلیغاتی را بر اساس انیمیشن های بریده شده ساخت.

در همین زمان، دیزنی شروع به آزمایش با یک دوربین کرد و انیمیشن‌های سل را با دست طراحی کرد. او تصمیم گرفت تا تجارت انیمیشن خود را راه اندازی کند. از شرکت تبلیغاتی، او فرد هارمن را به عنوان اولین کارمند خود استخدام کرد.

بیشتر بخوانید: دانلود و تماشای آنلاین جدیدترین انیمیشن های ۲۰۲۴

دیزنی و هارمن با یک تئاتر محلی کانزاس سیتی برای نمایش کارتون های خود که آنها را Laugh-O-Grams نامیدند، قرارداد بستند. کارتون ها بسیار محبوب بودند، و دیزنی توانست استودیوی خود را به دست آورد، که او همین نام را به آن اختصاص داد.

نقد فیلم آخرین سفر دمتر | غریبه ای به اسم دراکولا
بیشتر بخوانید

Laugh-O-Gram تعدادی کارمند از جمله Iwerks و برادر Harman هیو را استخدام کرد. آنها مجموعه ای از افسانه های هفت دقیقه ای را ساختند که هر دو اکشن زنده و انیمیشن را با هم ترکیب می کردند که آنها را آلیس در سرزمین کارتون نامیدند.

با این حال، تا سال 1923، استودیو با بدهی‌های سنگین مواجه شد و دیزنی مجبور به اعلام ورشکستگی شد.

استودیو انیمیشن والت دیزنی

دیزنی و برادرش روی در سال 1923 با کاریکاتوریست Ub Iwerks به هالیوود نقل مکان کردند و در آنجا هر سه استودیوی کارتون برادران دیزنی را شروع کردند. این شرکت به زودی به پیشنهاد روی نام خود را به استودیوی والت دیزنی تغییر داد.

اولین قرارداد استودیو والت دیزنی با مارگارت وینکلر، توزیع کننده نیویورکی، برای توزیع کارتون های آلیس بود. آنها همچنین شخصیتی به نام اسوالد خرگوش خوش شانس را اختراع کردند و هر کدام را 1500 دلار قراردادند. در اواخر دهه 1920، استودیوها از توزیع کنندگان خود جدا شدند و کارتون هایی با حضور میکی موس و دوستانش ساختند.

در دسامبر 1939، پردیس جدیدی برای استودیوی انیمیشن والت دیزنی در بربنک افتتاح شد. در سال 1941 با اعتصاب انیماتورهای دیزنی، یک شکست برای شرکت رخ داد. بسیاری از آنها استعفا دادند. سال ها طول می کشید تا شرکت به طور کامل بهبود یابد.

یکی از محبوب ترین کارتون های استودیو دیزنی، گل ها و درختان (1932) ، اولین کارتون رنگی بود که برنده اسکار شد. در سال 1933، The Three Little Pigs و آهنگ عنوان آن “چه کسی از گرگ بزرگ بد می ترسد؟” به موضوعی برای کشور در بحبوحه رکود بزرگ تبدیل شد.

میکی ماوس و شخصیت های دیگر والت دیزنی

اولین فیلم موفق دیزنی با بازی میکی موس یک انیمیشن کوتاه مجهز به صدا و موسیقی به نام کشتی بخار ویلی بود. در 18 نوامبر 1928 در تئاتر Colony در نیویورک افتتاح شد. صدا به تازگی راه خود را به فیلم باز کرده بود و دیزنی صدای میکی بود، شخصیتی که او ساخته بود و توسط انیماتور اصلی او، Ub Iwerks طراحی شده بود. کارتون یک حس فوری بود.

برادران دیزنی، همسرانشان و ایورکس دو انیمیشن کوتاه قبلی بی‌صدا با بازی میکی ماوس، هواپیمای دیوانه و گالوپین گائوچو را به ناچار تولید کردند. تیم متوجه شده بود که توزیع کننده دیزنی در نیویورک، مارگارت وینکلر، و همسرش، چارلز مینتز، حقوق شخصیت اسوالد و همه انیماتورهای دیزنی را به جز ایورکس به سرقت برده اند. دو فیلم اولیه میکی ماوس نتوانستند توزیع پیدا کنند، زیرا صدا پیش از این صنعت سینما را متحول کرده بود.

فیلم های والت دیزنی

دیزنی بیش از 100 فیلم بلند تولید کرد. اولین انیمیشن بلند او سفید برفی و هفت کوتوله بود که در 21 دسامبر 1937 در لس آنجلس اکران شد. این انیمیشن با وجود رکود بزرگ، 1.499 میلیون دلار غیرقابل تصور ساخت و برنده 8 جایزه اسکار شد. این امر باعث شد استودیوی والت دیزنی طی پنج سال آینده مجموعه دیگری از فیلم‌های انیمیشنی تمام‌قد را تکمیل کند.

فیلم 12 مرد خشمگین
بیشتر بخوانید

در اواسط دهه 1940، دیزنی “ویژگی های بسته بندی شده” را ایجاد کرد، گروه هایی از شلوارک هایی که به هم چسبیده بودند تا در بلندی اجرا شوند. در سال 1950، او بار دیگر بر روی ویژگی های انیمیشن تمرکز کرد.

آخرین موفقیت بزرگ دیزنی که خودش تولید کرد، فیلم سینمایی مری پاپینز بود که در سال 1964 منتشر شد و اکشن زنده و انیمیشن را با هم ترکیب کرد.

والت دیزنی

والت دیزنی

چند مورد دیگر از معروف ترین فیلم های دیزنی عبارتند از:

پینوکیو (1940)

فانتزی (1940)

دامبو (1941)

بامبی (1942)

سیندرلا (1950)

جزیره گنج (1950)

آلیس در سرزمین عجایب (1951)

پیتر پن (1953)

لیدی و ولگرد (1955)

زیبای خفته (1959)

101 دالماسی (1961)

مجموعه تلویزیونی دیزنی

دیزنی همچنین جزو اولین افرادی بود که از تلویزیون به عنوان یک رسانه سرگرمی استفاده کرد. سریال‌های زورو و دیوی کروکت در بین بچه‌ها بسیار محبوب بودند، همانطور که باشگاه میکی ماوس، نمایشی متفاوت با گروهی از نوجوانان معروف به موش‌بازها. دنیای رنگ‌های شگفت‌انگیز والت دیزنی یک برنامه محبوب یکشنبه شب بود که دیزنی از آن برای شروع تبلیغ پارک موضوعی جدید خود استفاده کرد.

پارک های والت دیزنی

دیزنی لند

پارک موضوعی دیزنی لند 17 میلیون دلاری دیزنی در 17 ژوئیه 1955 در آناهیم، کالیفرنیا، در محلی که زمانی یک باغ پرتقال بود افتتاح شد. رونالد ریگان بازیگر (و رئیس جمهور آینده ایالات متحده) ریاست این فعالیت ها را بر عهده داشت. پس از یک روز افتتاحیه پر فراز و نشیب که شامل چندین اتفاق ناگوار (از جمله توزیع هزاران دعوت نامه تقلبی) بود، این سایت به عنوان مکانی شناخته شد که کودکان و خانواده‌هایشان می‌توانستند در آن کاوش کنند، از سواری لذت ببرند و با شخصیت‌های دیزنی ملاقات کنند.

بیشتر بخوانید: نقد انیمیشن ZOOTOPIA | زوتوپیا

این پارک در مدت زمان بسیار کوتاهی سرمایه گذاری خود را ده برابر کرده بود و گردشگران را از سراسر جهان سرگرم می کرد.

سایت اصلی طی سال‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. دیزنی لند به مرور زمان سواری‌های خود را گسترش داده و با Walt Disney World در نزدیکی اورلاندو، فلوریدا و پارک‌هایی در توکیو، پاریس، هنگ کنگ و شانگهای در سطح جهانی گسترش یافته است. ملک خواهر کالیفرنیا ادونچر در سال 2001 در لس آنجلس افتتاح شد.

دنیای والت دیزنی

ظرف چند سال پس از افتتاح دیزنی لند در سال 1955، دیزنی برنامه‌هایی را برای یک پارک موضوعی جدید و توسعه جامعه نمونه آزمایشی فردا (EPCOT) در فلوریدا آغاز کرد. زمانی که دیزنی در سال 1966 درگذشت، هنوز در حال ساخت بود. پس از مرگ دیزنی، برادرش روی، برنامه‌های تکمیل پارک موضوعی فلوریدا را که در سال 1971 با نام دنیای والت دیزنی افتتاح شد، ادامه داد.

دانته آلیگیری
بیشتر بخوانید

همسر، فرزندان و نوه های والت دیزنی

در سال 1925، دیزنی یک هنرمند جوهر و رنگ به نام لیلیان باندز را استخدام کرد. این زوج پس از مدت کوتاهی با هم ازدواج کردند.

دیزنی و لیلیان باندز دو فرزند داشتند. دایان دیزنی میلر، متولد 1933، تنها دختر بیولوژیکی این زوج بود. آنها شارون دیزنی لاند را اندکی پس از تولد او در سال 1936 به فرزندی پذیرفتند.

والت دیزنی

والت دیزنی

دایان و همسرش رونالد میلر هفت فرزند داشتند: کریستوفر، جوآنا، تامارا، والتر، جنیفر، پاتریک و رونالد میلر جونیور.

شارون و همسر اولش، رابرت براون، دختری به نام ویکتوریا دیزنی را به فرزندی پذیرفتند. شوهر دوم شارون، بیل لاند، یک توسعه دهنده املاک و مستغلات بود که 27000 هکتار را در اورلاندو که به دیزنی ورلد تبدیل شد، جستجو کرد. دوقلوهای آنها، برد و میشل، در سال 1970 به دنیا آمدند.

طرف خانواده شارون پس از مرگ او در سال 1993، زمانی که اعتماد او در اختیار سه فرزندش قرار گرفت، درگیر جنجال شد. این اعتماد شامل اخطاری بود که به همسر سابقش بیل لاند و خواهر دایان اجازه می داد در صورتی که نشان دهند فرزندان شارون نمی توانند به درستی پول را مدیریت کنند، از وجوه خودداری کنند. این منجر به اتهامات توطئه و بی کفایتی ذهنی، تلقین به زنای با محارم و یک نبرد زشت دو هفته ای در دادگاه در دسامبر 2013 شد.

والت دیزنی کی و چگونه درگذشت

دیزنی در سال 1966 به سرطان ریه مبتلا شد و در 15 دسامبر 1966 در سن 65 سالگی درگذشت. دیزنی سوزانده شد و خاکستر او در گورستان Forest Lawn در لس آنجلس، کالیفرنیا به خاک سپرده شد.

حقایق کلی

نام: والت الیاس دیزنی
سال تولد: 1901
تاریخ تولد: 5 دسامبر 1901
ایالت تولد: ایلینوی
شهر تولد: شیکاگو
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین: والت دیزنی، تهیه کننده و شومن فیلم و تلویزیون آمریکایی بود که به عنوان پیشگام فیلم های کارتونی، از جمله میکی موس، و خالق پارک های تفریحی دیزنی لند و دنیای دیزنی شهرت داشت.
صنایع
فیلم
تلویزیون
علامت نجومی: قوس
مدارس
موسسه هنر کانزاس سیتی و مدرسه طراحی
موسسه هنر شیکاگو
دبیرستان مک کینلی

بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین انیمیشن تاریخ

ملیت: آمریکایی
حقایق جالب
هنگامی که دیزنی نوجوان بود، در سال 1918 به صلیب سرخ پیوست و برای یک سال به فرانسه فرستاده شد تا آمبولانس را برای کمک به تلاش های جنگی رانندگی کند.
دیزنی قبل از اینکه تبدیل به یک انیماتور بسیار موفق و خالق شهربازی شود، شکست های زیادی را تجربه کرد – از جمله اعلام ورشکستگی.
زمانی که دیزنی لند در سال 1955 افتتاح شد، طبق گزارش ها، هزینه ساخت آن 17 میلیون دلار بوده است.
سال مرگ: 1966
تاریخ مرگ: 15 دسامبر 1966
ایالت مرگ: کالیفرنیا
شهر مرگ: بربنک
کشور مرگ: ایالات متحده

نقد فیلم زندگی شگفت انگیز
بیشتر بخوانید

نقل قول ها

خنده مهمترین صادرات آمریکاست.

هیچ چیز خنده دارتر از حیوان انسان نیست.

من میکی موس را بیشتر از هر زنی که تا به حال می شناسم دوست دارم.

ممکن است وقتی این اتفاق بیفتد متوجه آن نشوید، اما ضربه زدن به دندان ممکن است بهترین چیز در دنیا برای شما باشد.

من به حرف زدن با بچه ها اعتقادی ندارم. من اعتقادی به صحبت کردن با بخش خاصی ندارم. من دوست دارم فقط به طور کلی با مخاطب صحبت کنم. بچه ها همیشه در حال رسیدن هستند.

پول مرا هیجان زده نمی کند – ایده های من مرا هیجان زده می کند.

دیزنی لند به آرمان ها، رویاها و حقایق سختی که آمریکا را خلق کرده است اختصاص داده است… با این امید که منبع شادی و الهام برای جهان باشد.

والت دیزنی

والت دیزنی

[شما] حتی یک تله موش را در اطراف خانه پیدا نخواهید کرد. من هرگز فراموش نکرده ام که این موش بود که مرا به آنچه امروز هستم تبدیل کرد.

عصری که ما در آن زندگی می کنیم، خارق العاده ترین عصری است که جهان تا به حال دیده است. مفاهیم جدیدی از چیزها وجود دارد، و ما اکنون ابزارهایی برای تبدیل آن مفاهیم به واقعیت در اختیار داریم. ما رو به جلو حرکت می کنیم.

زندگی از نورها و سایه ها تشکیل شده است و اگر بخواهیم وانمود کنیم که سایه ای وجود ندارد، دروغگو، ناصادق و ساخاری خواهیم بود.

من به منتقدان اهمیتی نمی دهم. منتقدان خود را بیش از حد جدی می گیرند. آنها فکر می کنند تنها راه برای جلب توجه و باهوش بودن این است که چیزها را انتخاب و ایراد بگیرند. این مردمی است که برایشان عکس می‌سازم.

سال‌ها پس از آن، من از سفید برفی متنفر بودم، زیرا هر بار که بعد از آن یک ویژگی می‌ساختم، همیشه آن را با سفید برفی مقایسه می‌کردند، و به خوبی سفید برفی نبود.

من همیشه دوست دارم به جنبه خوش بینانه زندگی نگاه کنم، اما آنقدر واقع بین هستم که بدانم زندگی یک موضوع پیچیده است. با خنده اشک می آید و در ساخت فیلم های سینمایی یا برنامه های تلویزیونی، باید تمام واقعیت های زندگی – درام، ترحم و طنز را با هم ترکیب کنید.

همه رویاهای ما می توانند محقق شوند – اگر شجاعت دنبال کردن آنها را داشته باشیم.

هرگز کاری را انجام ندهید که شخص دیگری بهتر می تواند انجام دهد.

همه در دنیا زمانی کودک بودند. ما بزرگ می شویم. شخصیت ما تغییر می کند، اما در هر یک از ما چیزی از دوران کودکی ما باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

هشت − 2 =