صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و کسب و کار : بیوگرافی غول دنیایی تجارت جف بزوس
ads

بیوگرافی غول دنیایی تجارت جف بزوس

جف بزوس

جف بزوس، کارآفرین آمریکایی، بنیانگذار آمازون و شرکت اکتشاف فضایی Blue Origin است. فعالیت های تجاری موفق او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده است.

جف بزوس کیه؟

جف بزوس، کارآفرین و پیشگام تجارت الکترونیک، بنیانگذار و رئیس اجرایی شرکت تجارت الکترونیک آمازون، مالک واشنگتن پست و بنیانگذار شرکت اکتشاف فضایی Blue Origin است. بزوس که در سال 1964 در نیومکزیکو متولد شد، علاقه اولیه به کامپیوتر داشت و در دانشگاه پرینستون در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق تحصیل کرد.

پس از فارغ التحصیلی، او در وال استریت کار کرد و در سال 1990، جوانترین معاون ارشد در شرکت سرمایه گذاری D.E. شاو چهار سال بعد، بزوس شغل پردرآمد خود را رها کرد و Amazon.com را باز کرد، یک کتابفروشی آنلاین که به یکی از بزرگترین داستان های موفقیت اینترنت تبدیل شد.

او Blue Origin را در سال 2000 راه اندازی کرد، سپس در سال 2013، بزوس واشنگتن پست را خریداری کرد. در سال 2017، آمازون شرکت Whole Foods را خریداری کرد. سرمایه گذاری های تجاری موفق او او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده است. دارایی خالص تخمینی او تا می 2023 137.9 میلیارد دلار است.

حقایق

نام کامل: جفری پرستون بزوس
متولد: 12 ژانویه 1964
محل تولد: آلبوکرکی، نیومکزیکو
همسر: مک کنزی اسکات (1993-2019)
فرزندان: 3 پسر و 1 دختر
علامت نجومی: برج جدی

سنین جوانی و تحصیل

جفری پرستون جف بزوس ، معروف به جف بزوس، در 12 ژانویه 1964 در آلبوکرکی، نیومکزیکو، از مادری نوجوان به نام جکلین گیس یورگنسن و پدر بیولوژیکی خود، تد یورگنسن به دنیا آمد. خانواده یورگنسن کمتر از یک سال ازدواج کردند. وقتی بزوس 4 ساله بود، مادرش دوباره با مایک بزوس، یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد.

جف بزوس در دوران کودکی به نحوه کارکرد کارها علاقه اولیه نشان داد، گاراژ والدینش را به آزمایشگاه تبدیل کرد و وسایل برقی را در اطراف خانه اش درست کرد. او در نوجوانی با خانواده اش به میامی نقل مکان کرد و در آنجا به کامپیوتر عشق ورزید و از دبیرستان خود فارغ التحصیل شد. در دوران دبیرستان بود که اولین کسب و کار خود را آغاز کرد، موسسه رویا، یک اردوی تابستانی آموزشی برای کلاس چهارم، پنجم و ششم.

بعد از دبیرستان، بزوس به دانشگاه پرینستون رفت. او در سال 1986 در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارغ التحصیل شد.

شغل در امور مالی

پس از فارغ التحصیلی از پرینستون، جف بزوس در چندین شرکت در وال استریت کار کرد، از جمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری D.E. شاو در سال 1990، بزوس D.E. جوان ترین معاون رئیس شاو.

جف بزوس

جف بزوس

در حالی که حرفه او در امور مالی بسیار پردرآمد بود، بزوس تصمیم گرفت تا حرکتی پرخطر به دنیای نوپای تجارت الکترونیک انجام دهد. او در سال 1994 کار خود را رها کرد، به سیاتل نقل مکان کرد و با افتتاح یک کتابفروشی آنلاین، پتانسیل های بکر بازار اینترنت را هدف قرار داد.

آمازون: شروع و موفقیت در طول سالها

جف بزوس در 16 ژوئیه 1995 Amazon.com را با نام رودخانه پر پیچ و خم آمریکای جنوبی پس از درخواست از 300 دوست خود برای آزمایش بتا سایت خود افتتاح کرد. در ماه‌های منتهی به راه‌اندازی، چند کارمند شروع به توسعه نرم‌افزار با بزوس در گاراژ او کردند. آنها در نهایت عملیات را به یک خانه دو خوابه مجهز به سه ایستگاه خورشیدی گسترش دادند.

موفقیت اولیه شرکت شهاب سنگ بود. بدون تبلیغات مطبوعاتی، Amazon.com ظرف 30 روز در سراسر ایالات متحده و در 45 کشور خارجی کتاب فروخت. در دو ماه، فروش به 20000 دلار در هفته رسید که سریعتر از آنچه بزوس و تیم استارتاپی او تصور می کردند رشد کرد.

بیوگرافی کریس ایوانز
بیشتر بخوانید

آمازون در سال 1997 وارد بازار عمومی شد و بسیاری از تحلیلگران بازار را به این سوال سوق داد که آیا زمانی که خرده‌فروشان سنتی سایت‌های تجارت الکترونیک خود را راه‌اندازی می‌کنند، این شرکت می‌تواند خود را حفظ کند. دو سال بعد، استارت‌آپ نه‌تنها ادامه داد، بلکه از رقبا پیشی گرفت و به یک رهبر تجارت الکترونیک تبدیل شد.

جف بزوس به تنوع بخشیدن به پیشنهادات آمازون با فروش سی دی و ویدئو در سال 1998 و بعداً لباس، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و موارد دیگر از طریق مشارکت های عمده خرده فروشی ادامه داد. در حالی که بسیاری از دات‌کام‌های اوایل دهه 90 از کار افتادند، آمازون با فروش سالانه شکوفا شد که از 510000 دلار در سال 1995 به بیش از 17 میلیارد دلار در سال 2011 رسید.

به عنوان بخشی از نامه سالانه سهامداران بزوس در سال 2018، این سرمایه گذار رسانه ای گفت که این شرکت از 100 میلیون مشترک پرداختی آمازون پرایم فراتر رفته است. تا سپتامبر 2018، ارزش آمازون بیش از 1 تریلیون دلار بود که دومین شرکتی بود که تنها چند هفته پس از اپل به این رکورد رسید.

در پایان سال 2018، آمازون اعلام کرد که حداقل دستمزد کارگران خود را به 15 دلار در ساعت افزایش می دهد. این شرکت هنوز به دلیل شرایط کاری و سرعت طاقت‌فرسا مورد انتقاد قرار گرفته است و کارگران در روز پرایم روز ژوئیه ۲۰۱۹ اعتراض کردند.

(Amazon Instant Video) و (Amazon Studios)

در سال 2006، آمازون سرویس ویدیوی درخواستی خود را راه اندازی کرد. در ابتدا با نام آمازون Unbox در TiVo شناخته می شد، اما در نهایت به Amazon Instant Video تغییر نام داد.

بزوس چندین برنامه اصلی را با راه اندازی استودیو آمازون در سال 2013 به نمایش گذاشت. این شرکت در سال 2014 با فیلم های تحسین شده Transparent و Mozart in the Jungle به موفقیت بزرگی دست یافت. این شرکت اولین فیلم داستانی اصلی خود را با نام Spike Lee’s Chi-Raq در سال 2015 تولید و منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه ایلان ماسک | همه چیز در مورد نابغه دوست نداشتنی

در سال 2016، بزوس برای یک ظاهر کوتاه در نقش یک بیگانه در Star Trek Beyond جلوی دوربین رفت. بزوس که از دوران کودکی طرفدار پیشتازان فضا بوده است، در تیتراژ فیلم در IMDb به عنوان یکی از مقامات ناوگان ستارگان ذکر شده است.

در اوایل سال 2018، سیاتل تایمز گزارش داد که آمازون عملیات خرده فروشی مصرف کننده خود را به منظور تمرکز بر حوزه های رو به رشد از جمله سرگرمی های دیجیتال و الکسا، دستیار مجازی آمازون، ادغام کرده است.

Kindle E-Reader

آمازون Kindle را منتشر کرد، یک کتابخوان دیجیتالی دستی که به کاربران امکان خرید، دانلود، خواندن و ذخیره کتاب های انتخابی خود را می داد.

جف بزوس با رونمایی از Kindle Fire در سال 2011 وارد بازار تبلت‌های آمازون شد. سپتامبر سال بعد، او Kindle Fire HD جدید را معرفی کرد، تبلت نسل بعدی این شرکت که طراحی شده است تا آی‌پد اپل را برای پول خود به‌کار گیرد. ما بهترین تبلت را با قیمت مشخصی نساخته ایم. به گزارش ای بی سی نیوز، بزوس گفت: ما بهترین تبلت را به هر قیمتی ساخته ایم.

هواپیماهای بدون سرنشین آمازون

در اوایل دسامبر 2013، جف بزوس با افشای ابتکار آزمایشی جدید آمازون به نام آمازون پرایم ایر که از پهپادها برای ارائه خدمات تحویل به مشتریان استفاده می کرد، خبرساز شد. او گفت که این پهپادها می‌توانند اقلامی با وزن حداکثر پنج پوند را حمل کنند و می‌توانند در فاصله 10 مایلی از مراکز توزیع شرکت حرکت کنند.

بیوگرافی متیو پری
بیشتر بخوانید

اولین تحویل پرایم ایر در 7 دسامبر 2016 در کمبریج انگلستان انجام شد.

تلفن آتشین

جف بزوس یکی از معدود گام های اشتباه بزرگ آمازون را در زمانی که این شرکت Fire Phone را در سال 2014 راه اندازی کرد،به دلیل حیله گری بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفت، اما سال بعد تولید آن متوقف شد.

به دست آوردن صنعت (غذا)

جف بزوس به بازار تحویل غذا چشم دوخته بود و در سال 2017، آمازون اعلام کرد که زنجیره خواربار فروشی Whole Foods را به مبلغ 13.7 میلیارد دلار به صورت نقدی خریداری کرده است.

جف بزوس

جف بزوس

این شرکت بسته به بازار، شروع به ارائه معاملات در فروشگاه به مشتریان آمازون پرایم و تحویل مواد غذایی در کمتر از دو ساعت کرد. در نتیجه، Walmart و Kroger نیز شروع به ارائه غذا به مشتریان خود کردند.

کناره گیری از سمت مدیرعاملی آمازون

در فوریه 2021، آمازون اعلام کرد که جف بزوس از سمت مدیرعاملی در سه ماهه سوم سال کناره گیری می کند. در واقع، او در ماه جولای کمی زودتر از موعد مقرر به ریاست اجرایی هیئت مدیره آمازون منتقل شد. اندی جاسی، کارمند قدیمی آمازون، جایگزین بزوس به عنوان مدیرعامل شد.

Blue Origin

در سال 2000، بزوس Blue Origin را تأسیس کرد، یک شرکت هوافضا که فناوری هایی را برای کاهش هزینه سفر فضایی توسعه می دهد تا آن را برای مشتریان پولی در دسترس قرار دهد. برای یک دهه و نیم، این شرکت بی سر و صدا کار می کرد.

سپس، در سال 2016، بزوس از خبرنگاران دعوت کرد تا از دفتر مرکزی در کنت، واشنگتن، درست در جنوب سیاتل بازدید کنند. او تصویری از انسان‌ها را توصیف کرد که نه تنها از فضا بازدید می‌کنند، بلکه در نهایت فضا را استعمار می‌کنند. در سال 2017، جف بزوس قول داد سالانه حدود 1 میلیارد دلار از سهام آمازون را برای تامین مالی Blue Origin بفروشد.

بیشتر بخوانید: ابزارهایی برای کسب سود در بازار فارکس

دو سال بعد، او فرودگر ماه Blue Origin را فاش کرد و گفت که این شرکت در حال انجام پروازهای آزمایشی موشک زیرمداری خود نیو شپرد است که گردشگران را برای چند دقیقه به فضا می برد. ما قصد داریم جاده ای به فضا بسازیم. و سپس اتفاقات شگفت انگیزی رخ خواهد داد.» بزوس گفت.

در آگوست 2019، ناسا اعلام کرد که Blue Origin در میان 13 شرکت انتخاب شده برای همکاری در 19 پروژه فناوری برای رسیدن به ماه و مریخ است. Blue Origin در حال توسعه یک سیستم فرود ایمن و دقیق برای ماه و همچنین نازل های موتور برای موشک های دارای پیشران مایع است. این شرکت همچنین در حال همکاری با ناسا برای ساخت و پرتاب موشک های قابل استفاده مجدد از یک مجموعه بازسازی شده در خارج از مرکز فضایی کندی ناسا است.

مالک واشنگتن پست

در 5 آگوست 2013، جف بزوس با خرید واشنگتن پست و سایر نشریات وابسته به شرکت مادرش، واشنگتن پست، به مبلغ 250 میلیون دلار خبرساز شد.

این معامله پایان دوره چهار نسلی سلطنت بر شرکت پست توسط خانواده گراهام بود که شامل دونالد ای. گراهام، رئیس و مدیر اجرایی شرکت و خواهرزاده او، ناشر پست، کاترین گراهام بود.

جف بزوس

جف بزوس

گراهام در تلاش برای توضیح این معامله گفت: «پست می‌توانست تحت مالکیت شرکت دوام بیاورد و برای آینده قابل پیش‌بینی سودآور باشد». اما ما می خواستیم بیشتر از زنده ماندن انجام دهیم. من نمی گویم که این موفقیت را تضمین می کند، اما به ما شانس بسیار بیشتری برای موفقیت می دهد.”

بیوگرافی و خدمات مادر ترزا | از خانواده‌ای ثروتمند در کنار فقرا
بیشتر بخوانید

جف بزوس در بیانیه ای به کارمندان پست در 5 آگوست نوشت:

“ارزش‌های The Post نیازی به تغییر ندارند… البته در سال‌های آینده تغییراتی در The Post وجود خواهد داشت. این ضروری است و با یا بدون مالکیت جدید اتفاق می‌افتد. اینترنت تقریباً همه عناصر کسب و کار خبری را متحول می کند: کوتاه کردن چرخه های خبری، فرسایش منابع درآمدی طولانی مدت و ایجاد انواع جدیدی از رقابت، که برخی از آنها هزینه های کمی برای جمع آوری اخبار دارند یا اصلاً هزینه ندارند.”

جف بزوس صدها خبرنگار و سردبیر استخدام کرد و کارکنان فن آوری روزنامه را سه برابر کرد (صدها نفر از آن کارمندان نامه ای سرگشاده به رئیس خود منتشر کردند و خواستار افزایش حقوق و مزایای بهتر در تابستان 2018 شدند). این سازمان چندین بار به خود می بالید، از جمله افشای این موضوع که مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی در مورد تماس خود با روس ها دروغ گفته است که منجر به استعفای وی شد.

تا سال 2016، این سازمان اعلام کرد که سودآور است. در سال بعد، پست درآمد تبلیغاتی بیش از 100 میلیون دلار داشت، با سه سال متوالی رشد درآمد دو رقمی. بر اساس گزارش ComScore، آمازون به زودی با 86.4 میلیون کاربر منحصر به فرد تا ژوئن 2019، روزنامه دیجیتال نیویورک تایمز را در کاربران منحصر به فرد دور زد.

سرمایه گذاری مراقبت های بهداشتی

در 30 ژانویه 2018، آمازون، برکشایر هاتاوی و جی پی مورگان چیس بیانیه مطبوعاتی مشترکی را ارائه کردند که در آن برنامه‌هایی را برای تجمیع منابع خود برای تشکیل یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی جدید برای کارمندان آمریکایی خود اعلام کردند. بر اساس این انتشار، این شرکت “عاری از انگیزه ها و محدودیت های سودآور” خواهد بود زیرا تلاش می کند راه هایی برای کاهش هزینه ها و افزایش رضایت بیماران با تمرکز اولیه بر راه حل های فناوری بیابد.

بزوس گفت: “سیستم مراقبت های بهداشتی پیچیده است و ما با چشم باز در مورد درجه سختی وارد این چالش می شویم.” “هرچند ممکن است سخت باشد، کاهش بار مراقبت های بهداشتی بر اقتصاد و در عین حال بهبود نتایج برای کارکنان و خانواده های آنها ارزش تلاش را دارد.”

بشردوستی: صندوق روز اول بزوس و صندوق زمین

جف بزوس به‌عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، در گذشته به دلیل فقدان تلاش‌های بشردوستانه مورد انتقاد عمومی قرار گرفته بود. اما در سال های اخیر، او کمک های خیرخواهانه بزرگی را از طریق دو ابتکار جدید انجام داده است.

در سال 2018، جف بزوس و همسرش مکنزی اسکات، صندوق روز اول بیزوس را راه اندازی کردند که بر «تامین مالی سازمان های غیرانتفاعی موجود که به خانواده های بی خانمان کمک می کنند، و ایجاد شبکه ای از پیش دبستانی های جدید و غیرانتفاعی درجه یک در جوامع کم درآمد» تمرکز دارد. این اعلامیه یک سال پس از آن منتشر شد که بزوس از دنبال کنندگان توییتر خود پرسید که چگونه بخشی از دارایی خود را اهدا کنند. بزوس 2 میلیارد دلار از دارایی شخصی خود را برای تأمین مالی این سازمان غیرانتفاعی صرف کرد.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از فروشگاه آنلاین

در 17 فوریه 2020، بزوس اعلام کرد که در حال راه اندازی صندوق زمینی جف بزوس برای مبارزه با اثرات مخرب بالقوه تغییرات آب و هوایی است. بزوس در کنار اختصاص 10 میلیارد دلار به این ابتکار، گفت که شروع به صدور کمک های مالی خواهد کرد و “دانشمندان، فعالان، سازمان های غیردولتی” را تامین مالی خواهد کرد – هر تلاشی که امکانی واقعی برای کمک به حفظ و محافظت از جهان طبیعی ارائه دهد.

موفقیت در مصاحبه شغلی : چرا به این شغل علاقه مند هستید
بیشتر بخوانید

زندگی شخصی: همسر سابق، نامزد و بچه ها

جف بزوس زمانی که هر دو در D.E کار می کردند با مکنزی اسکات (در آن زمان مکنزی تاتل) آشنا شد. شاو: او به عنوان معاون ارشد رئیس جمهور و او به عنوان دستیار اداری برای پرداخت قبوض برای تأمین مالی حرفه نویسندگی خود. این زوج سه ماه قبل از نامزدی با هم قرار گرفتند و مدت کوتاهی پس از آن در سال 1993 ازدواج کردند.

اسکات بخشی جدایی ناپذیر از تأسیس و موفقیت آمازون بود و به ایجاد اولین طرح تجاری آمازون کمک کرد و به عنوان اولین حسابدار این شرکت خدمت کرد. اگرچه او ساکت و اهل کتاب بود، اما علناً از آمازون و همسرش حمایت کرد. اسکات که یک رمان نویس حرفه ای بود و زیر نظر تونی موریسون در طول سال های کالج در دانشگاه پرینستون آموزش می دید، اولین کتاب خود را با نام آزمایش لوتر آلبرایت در سال 2005 و دومین رمانش به نام تله ها را در سال 2013 منتشر کرد.

پس از بیش از 25 سال ازدواج، جف بزوس و اسکات در سال 2019 از هم جدا شدند. به عنوان بخشی از توافق طلاق، سهام بزوس در آمازون از 16 درصد به 12 درصد کاهش یافت و سهام او را نزدیک به 110 میلیارد دلار و سهام اسکات را به بیش از 37 میلیارد دلار رساند. . اسکات اعلام کرد که قصد دارد حداقل نیمی از ثروت خود را به خیریه ببخشد.

درست پس از اینکه بزوس در ژانویه 2019 طلاق خود را از مکنزی اعلام کرد، The National Enquirer افشاگری 11 صفحه ای از رابطه خارج از ازدواج این غول تجاری با مجری تلویزیون لورن سانچز را منتشر کرد. بزوس متعاقباً تحقیقاتی را در مورد انگیزه‌های The National Enquirer و شرکت مادر آن American Media Inc آغاز کرد. ماه بعد، در یک پست طولانی در Medium، بزوس AMI را متهم کرد که اگر از تحقیقات منصرف نشود، عکس‌های صریح منتشر خواهد کرد.

جف بزوس نوشت: «البته من نمی‌خواهم عکس‌های شخصی منتشر شود، اما در رویه شناخته‌شده باج‌گیری، لطف‌های سیاسی، حملات سیاسی و فساد نیز شرکت نخواهم کرد.» من ترجیح می‌دهم بایستم، این سیاهه را بچرخانم و ببینم چه چیزی بیرون می‌آید.»

در همان پست، جف بزوس پیشنهاد کرد که احتمالاً ارتباطی بین اقدامات AMI و دولت عربستان سعودی وجود دارد. بعداً، تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی تلفن بزوس نشان داد که پس از دریافت ویدیویی از طریق واتس اپ از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این گوشی هک شده است.

جف بزوس

جف بزوس

سانچز در آوریل 2019 از شوهرش طلاق گرفت. او و بزوس اولین حضور عمومی خود را به عنوان یک زوج در ژوئیه در ویمبلدون انجام دادند. در اواخر ماه مه 2023، صفحه شش برای اولین بار گزارش داد که جف بزوس و سانچز نامزد کرده اند.

نقل قول ها

این کاملاً سالم است – حتی تشویق می شود – فردا ایده ای داشته باشید که با ایده شما در تضاد باشد.

ما باید اختراع کنیم، به این معنی که باید آزمایش کنیم. سنگ محک ما خوانندگانی خواهند بود که درک می کنند به چه چیزی اهمیت می دهند – دولت، رهبران محلی، افتتاحیه رستوران ها، نیروهای پیشاهنگی، مشاغل، سازمان های خیریه، فرمانداران، ورزش – و از آنجا به عقب کار می کنند. من نسبت به فرصت اختراع هیجان زده و خوشبین هستم. (درباره آینده واشنگتن پست)

دیدگاهتان را بنویسید

شانزده + 16 =