صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد انیمه سوزومه (Suzume) | دروازه‌ای به قلمروی میازاکی
ads

نقد انیمه سوزومه (Suzume) | دروازه‌ای به قلمروی میازاکی

نقد انیمه سوزومه

انیمه سوزومه : «سوزومه» دختر نوجوان ۱۷ساله‌ی آرامی است که بعد از مرگ مادر و خانواده‌اش در زلزله‌ی سال ۲۰۱۱ با خاله‌اش زندگی می‌کند. دیدار اتفاقی او با پسری جوان که در خیابان نزدیک خانه‌اشان تنها از کنار او عبور می‌کند و یک پرسش ساده اما عجیب می‌کند، تمام دنیای سوزومه را تغییر می‌دهد. «سوتا» از سوزومه درباره‌ی یک «در» می‌پرسد. دری که سوزومه در ادامه متوجه می‌شود رو به ابدیت باز می‌شود‌.

نقد انیمه سوزومه

«ماکوتو شینکای» را علاقه‌مندان انیمه به خوبی می‌شناسند. «۵سانتی‌متر در ثانیه»، «کودکانی در جست‌جوی صداهای گم‌شده»، «نام تو» و «فرزند آب‌وهوا» داستان‌هایی خلاقانه از دنیاهایی نو هستند که شینکای توانسته به‌خوبی به آنها بپردازد و از میان این دنیاهای فانتزی از عشق و روابط عاشقانه‌ی واقعی حرف بزند. او بلافاصله بعد از تمام کردن انیمه‌ی «فرزند آب‌وهوا» به فکر ساخت انیمه‌ای دیگر با موضوعی جدید افتاد.

بیشتر بخوانید : نکاتی از هانس زیمر برای امتیازدهی فیلم

شینکای خود تأیید می‌کند که تصمیم داشته این‌بار داستانی عاشقانه را تصویر نکند و داستان اصلی‌اش را بر رابطه‌ی دو دوست صمیمی دختر و اتفاقات تلخی که در زمان زلزله برای آنها رخ داده قرار دهد، اما بعداً با مخالفت همکاران‌اش مواجه می‌شود و تصمیم‌اش را عوض می‌کند. شینکای برای ایجاد تفاوت در روایت‌ جدیدش نسبت به دنیاهای قبلی‌ای که ساخته، تصمیم می‌گیرد با تغییر شکل دادن یکی از شخصیت‌های اصلی‌ داستان خود پرداختن به روابط عاشقانه‌ی مرسوم را هم شکلی جدید دهد.

نقد انیمه سوزومه

تمام دنیاهایی که شینکای تا کنون ساخته با همه‌ی خلاقانه بودن و جدید بودن‌اشان همیشه درباره‌ی یک موضوع صحبت می‌کردند و آن هم عشق دو نوجوان بوده است. «سوزومه» اما اولین روایت او درباره‌ی موضوعی متفاوت است. موضوعی که قرار بود بر اندوه، فقدان و گذشتن از این فقدان تمرکز کند. شینکای این بار تمرکزش را بر یک مسأله‌ی مهم‌تر و اثرگذارتر که در ژاپن نیز بسیار اهمیت دارد قرار داده است. بلایای طبیعی، مرگ عزیزان در این بلایا و البته سوگواری و پذیرش این مرگ‌ها روایت او را تا حدودی متفاوت کرده است. اما داستان عاشقانه هنوز هم در موازات اتفاقات رخ می‌دهد.

شاید تفاوت دنیاهایی که شینکای می‌سازد با دنیاهایی که «میازاکی» ساخته در همین است. میازاکی شهامت ساخت دنیاهای جدیدی دارد که در آن انسان به‌واسطه‌ی انسان بودن‌اش و عشقی که باید در درون‌اش به زندگی داشته باشد، شناخته می‌شود. عشق‌هایی که میازاکی از آنها حرف می‌زند ورای جنسیت و روابط مرسوم عاشقانه است. دنیاهای خلق شده توسط او روان و قابل‌فهم هستند.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم هشت و نیم فلینی

شینکای اما همین که خواست اولیه‌ی خود در ساخت داستانی با مضمون متفاوت را کنار گذاشته و به حرف همکاران‌اش گوش کرده نشان می‌دهد شاید هنوز به قله‌های خلاقیت نرسیده و شجاعت مواجهه با اتفاقاتی متفاوت را ندارد. این عدم شجاعت در انیمه سوزومه به خوبی قابل مشاهده است. داستان سوزومه و روایت‌اش در باب مرگ و سوگواری می‌توانست بسیار بهتر باشد.

نقد فیلم زالاوا | مخالف عقل و خرافه
بیشتر بخوانید

من به عنوان علاقه‌مند و دنبال‌کننده‌ی دنیاهای انیمه در تمام مدت منتظر اتفاقی بودم که بتوانم رابطه‌ی عمیق‌تری با سوزومه و درد درونی او ایجاد کنم. شینکای اما به جای تمرکز بر درد سوزومه بر درها، چگونگی شکل گرفتن آنها و در نهایت چگونگی گذشتن از آنها تمرکز کرده است. همین امر هم است که روایت او را علی‌رغم جذابیت تصویری و خلاقیت داستانی دچار افت می‌کند. در نهایت هم ماهیت اصلی داستان جدید شینکای تفاوت چندانی با داستان‌های گذشته‌ و توانایی مسحور کردن مخاطب‌اش را ندارد. سحری که میازاکی با هر داستان‌‌اش در مخاطب خود ایجاد می‌کند.

نقد انیمه سوزومه

نقد انیمه سوزومه

شینکای شخصیت‌های داستان‌اش را در برابر دری قرار می‌دهد که می‌توانند با گذشتن از این در سوگواری زیبایی با ازدست‌رفتگان‌اشان داشته باشند. می‌توانند یا با گذشتن از این در برای همیشه در کنار ازدست‌رفتگان بمانند و در ابدیت یخ بزنند یا با در آغوش گرفتن آنها و داشتن یک فرصت برای خداحافظی برای همیشه از آنها جدا شوند و زندگی جدیدی آغاز کنند. شینکای این دنیا را ساخته اما نتوانسته پرداخت عمیقی را داشته باشد.

انتظار مخاطب انیمه‌دوستی که سال‌ها میازاکی دیده و هنوز هم مشتاقانه منتظر آخرین ساخته‌ی او است، بسیار بیشتر از یک روایت خلاقانه است. او انتظار خلاقیت، بهت، هیجان، شوق و تفسیری متفاوت از عشق و زندگی را با هم دارد. شینکای بسیار کارگردان خوب و پر از ایده و خلاقیتی است. او تنها نیاز به یک تلنگر دارد تا بتواند شهامت به‌تصویر کشیدن تمام ایده‌های خود را داشته باشد و آنها را برای مخاطبان مشتاق‌اش عیان کند.

بیشتر بخوانید : نقد و بررسی انیمیشن The Monkey King

نقد انیمه سوزومه

نقد انیمه سوزومه

▪️نام انگلیسی: Suzume

▪️نام فارسی: انیمه سوزومه

▪️محصول: ۲۰۲۳ – ژاپن

▪️ژانر: انیمه، درام، فانتزی، ماجراجویی

▪️امتیاز: ۲.۵ از ۴ – 〇◐⬤⬤

سارا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نوزده + 2 =