صفحه اصلی > سینمای ایران و نقد فیلم : نقد فیلم زالاوا | مخالف عقل و خرافه
ads

نقد فیلم زالاوا | مخالف عقل و خرافه

فیلم زالاوا

فیلم زالاوا به عنوان تنها فیلم ترسناک-کمدی جشنواره فیلم فجر 2019 نه آنقدر ترسناک است که از تماشای آن نترسید و نه یک کمدی خنده دار. این فیلم 90 دقیقه ای که بدش نمی آید تبدیل به یک عاشقانه تراژیک یا یک درام تاریخی شود، مثل یک سوپ عجیب، شور و تند است، اما ارزش یک بار خوردن را دارد. برای تماشای فیلم های مورد انتظار فجر 99 با ویجایاتو همراه باشید.

ساخت فیلم در آن شب در جشنواره فجر 2018 انتظارات را برای ژانر وحشت در فیلم های ایرانی افزایش داد. اگرچه این فیلم چندان مرتبط با سینمای ایران نبود، اما قرار گرفتن شهاب حسینی در نقش اول آن را به بهترین و متنوع ترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ایران تبدیل می کند. بنابراین فیلم زاوالا به عنوان یک فیلم ترسناک [که ژانر کمدی است] در جشنواره فجر 99 کار سختی را بر عهده می گیرد و تا حدی موفق می شود. با این حال، مشکل بزرگی که فیلم را به پایین می کشاند این است که مشخص نیست فیلم در تلاش برای رسیدن به چه چیزی است.

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن

فیلم زالاوا

اولین تجربه ارسلان امیری فیلم زالاوا

«فیلم زالاوا » اولین ساخته ارسلان امیری است که پیش از این با آثار آیدا پهننده در سینما خود را نشان داده است. آیدا پهننده که امسال با تی تی در جشنواره حضور داشت در کنار همسرش به عنوان مشاور کارگردان و فیلمنامه نویس حضور داشت تا اولین تجربه کارگردانی اش به خوبی پیش برود. مسئولیت این فیلم این فیلم در 50 جلسه در سه استان کردستان، همدان و تهران تصویربرداری شد و قبل از اوج گیری شیوع ویروس کرونا به پایان رسید.

ایده ساخت این فیلم ایرانی ترسناک که بر اساس اتفاقات واقعی دهه 50 ساخته شده، چند سالی بود که در ذهن امیر بود، اما پس از اینکه تصمیم گرفت این فیلم را با دیالوگ های کردی بسازد، مسیر سختی برای تولید داشت. ارسلان امیری با تغییر استراتژی پذیرفت که می تواند از دیالوگ های کردی برای داستان اصلی فیلمش استفاده کند و پس از ارائه طرح خود در بازار فیلم هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ موفق شد جایزه ویژه خانه فیلم کره را از آن خود کند.

نقد و بررسی فیلم فسیل | بهترین فیلم کمدی ایران؟
بیشتر بخوانید

فیلم زیر درختان زیتون

امیری خود اعتراف کرد که به عنوان کارگردانی که برای اولین بار تجربه زیادی در پشت دوربین دارد، بیش از حد خوش شانس بوده که فرصت همکاری با تیم سازنده قدرتمند زالاوا را داشته است و این تیم کامل از این هم کاملتر است. بازیگران خوبی دارد هدی زینولا ابدین به عنوان یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین زیبایی‌های سینمای ایران سرانجام در نقشی که شایسته اوست دیده می‌شود و نوید پورفرج که در فیلم مغزهای زنگ‌زده کوچک هنرمندی خیره‌کننده است، نقش اول زالاوا را بازی می‌کند.

فیلم زالاوا

در مورد ژانر ترسناک یا خنده دار سردرگم هستید؟

فیلم زالاوا متوجه می شود که فرصت های زیادی برای نزدیک شدن به مخاطب وجود ندارد و مانند یک فیلم ترسناک سعی می کند از همان ابتدا نشانه های دیدنی و انفجاری خود را فعال کند. فیلم با نشانه هایی از ژانر وحشت شروع می شود اما به تدریج این نشانه ها را از دست می دهد. و در حالی که انتظار می رود فیلمنامه ترسناک در پایان داستان از سطح بالاتری از ترس برخوردار باشد، فیلم زالاوا با گذشت زمان از ترسناک فاصله می گیرد.

فضای فیلم زالاوا نیز متاثر از بی هدفی بین ژانرهایی است که او به آن می پردازد. فیلم در کمترین زمان ممکن از فضایی ترسناک و ناخوشایند وارد دنیای دیالوگ ها و واکنش های کمیک می شود، از طرفی قرار دادن آن در قالب عشق غمگین برای مدت کوتاهی عیب ندارد.

بنابراین فیلم زالاوا بیشتر خنده دار است تا ترسناک و پایان تلخ عشق که پس از یک حرکت سطحی طولانی به عمق می رسد، باعث می شود به پایان فکر کنید نه اینکه آن را احساس کنید. خرافات و باورهای سنتی انحرافات غیرمنتظره فیلم از ژانرهایی که در بر می گیرد ناگهانی به نظر می رسد، اما به هیچ وجه بر فرم فیلم تأثیر نمی گذارد.

با این حال، این ترکیب ها که سینمای زالاوا را به ترکیبی چند طعمی تبدیل می کند، شما را با فیلمی خسته کننده، مبهم و بی هدف رها نمی کند. ارسلان امیری و همکارانش سعی کرده اند فضای ژانر کمدی ترسناک را در اقلیم کردستان جای دهند و با وجود برخی کاستی ها، آثارشان شایسته حفظ و ارزش به نظر می رسد.

نقد فیلم پادشاه نیویورک 1990
بیشتر بخوانید

Zalava با انتخاب بهترین ویژگی های ژانرهایی که به آن تعلق دارد، فیلمی سرگرم کننده، پویا، حواس پرت و شگفت انگیز است که باید دستاوردهای اصلی خود را جشن بگیرد. فیلم زالاوا در سینمایی که تا به حال فیلم های ترسناک دیده نشده است سعی می کند معنا و مفهوم ژانر وحشت را در فرهنگ و اقلیم کردستان به تصویر بکشد و مخاطب را از رسیدن به این هدف ناامید نکند.

بازی های شگفت انگیز

نوید پورفرج در شرایطی در نقش اصلی فیلم زالاوا ظاهر شد که سینماگران او را با حضور در فیلم مغزهای زنگ زده کوچک به یاد می آورند. او در سال 2018 در فیلم Koštana srž بازی کرد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت. بعید است پورفرج برای بازی در فیلم زالاوا نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در فجر 39 شود اما پس از تماشای این فیلم با نامزدی بهترین بازیگر مرد موافقت کرد. دو بار در جوایز فجر برای دو فیلم قبلی اش. به نظر آنقدرها هم سخت نیست.

اگرچه فیلمنامه زالاوا پورفرج را به شخصیت اصلی فیلم تبدیل می کند، اما از همه استعدادهای پورفرج بهره نمی برد. اما او در اولین تجربه اش با نقش اول عالی به نظر می رسد. عکس‌العمل‌ها، تعاملات و غرور نهفته در چهره سرد اما احساسی پورفرج منعکس می‌شود و او به خوبی رفتار سرسختانه یک سرباز قاطع را به تصویر می‌کشد. تنها ایراد بازی قوی و باشکوه پورفرج این است که او علیرغم اینکه در کرمانشاه به دنیا آمده است، نمی تواند آنطور که از یک بازیگر کرمانشاهی انتظار می رود به زبان کردی ارتباط برقرار کند.

هدی زین العابدین و پوریا رحیمیثم که قبل از حضور در این فیلم در سریال کرگدن با هم جمع شده بودند نیز در اینجا بازی های بسیار خوبی دارند. زین العبدین به خوبی طعم کردی را در زبان خود کنترل می کند و طبق معمول با ظاهر زیبایش اعتبار بیشتری به عملکرد خود می بخشد. در موردی مثل پورفرج، فیلم آنقدر درگیر مضامین خود است که نه تنها شخصیت شخصیت اصلی خود را نیمه و نیمه رها می کند، بلکه از توانایی های بازیگری بازیگران اصلی خود نیز استفاده نمی کند.

نقد فیلم باربی | فیلم (Barbie) فراتر از انتظار
بیشتر بخوانید

فیلم زالاوا

داستان ها و مضامین منحصر به فرد

داستان گیرا، دیالوگ‌های مستقیم و بازی‌های تاثیرگذار به فیلم زالاوا اعتبار می‌بخشد، اما هیچ‌کدام از این‌ها ویژگی‌های اصلی اولین فیلم بلند ارسلان امیری نیستند. این فیلم نه به خاطر داستان سرگرم کننده اش، بلکه به دلیل تلاش برای از بین بردن خرافات شایسته توجه است. او به عنوان کارگردانی اولین بار اما با تجربه، با مشکلی برخورد کرد که اکثر همکاران ارشدش شجاعت مقابله با آن را در این جامعه مذهبی نداشتند.

در کشوری که هنوز بسیاری از مردم برای رهایی از باورهای پوچ از دعاهای جادویی و بی‌معنی استفاده می‌کنند، فیلم زالاوا به موضوعی از چندین دهه پیش می‌پردازد و آن را نقد می‌کند. رئیس کلانتری و جن گیر در فیلم زالاوی دو ایده کاملا متفاوت را به نمایش می گذارند که در فیلم در مقابل هم قرار می گیرند و در قالب یک درگیری خشونت آمیز به نتیجه مورد نظر می رسند.

شاید به همین دلیل است که مخاطب در ابتدای فیلم با این پیام مواجه می شود که تنها نیمه ترسناک داستان حقیقت دارد و نیمی دیگر محصول ذهن توانای کارگردان است که از مخاطب می خواهد در ذهن خود تجدید نظر کند. باورهای پوسیده . فیلم زالاوا تنها حرکتی برای یادآوری باورهای باستانی مردم این کشور کهن نیست. این فیلم شورشی است بر هر آنچه که قرن هاست در مغز ایرانی قدیم رخنه کرده است و باید روزی و در جای دیگر کاملا حذف شود.

فیلم زالاوا با وجود تغییر در نوع روایت، در نهایت دیواری محکم بر مرز باریک وحشت و کمدی می کشد و پرچم رئالیسم در برابر خرافه را در بالاترین نقطه داستان نصب می کند. این دستاورد بزرگ برای اولین فیلم ارسلان امیری بسیار ارزشمند به نظر می رسد. او با شجاعت فوق‌العاده روایتی کمیک، ترسناک، عاشقانه و واقع‌گرایانه از داستانی جذاب ارائه کرده است. پیروزی بزرگی که فقط نصیب کسانی می شود که سینما را می شناسند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست − یک =