صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم باربی | فیلم (Barbie) فراتر از انتظار
ads

نقد فیلم باربی | فیلم (Barbie) فراتر از انتظار

فیلم باربی

گرتا گرویگ اخیرا با فیلم باربی سر و صدای زیادی به پا کرده است. دلیل این هیاهو این است که علیرغم محتوای شناخته شده فیلم، هیچ کارگردان دیگری نمی توانست چنین جشن باشکوهی از موسیقی دوران طلایی، بحث های تامل برانگیز درباره جنسیت و پذیرش زنانگی را تولید کند. « فیلم باربی » که توسط گرویگ و همسرش نوآ بامباخ نوشته شده است، میراث پیچیده و شگفت‌انگیز یک موسسه آمریکایی را که بیش از 60 سال را در بر می‌گیرد، بررسی می‌کند.

از بازیگران « فیلم باربی » به خوبی استفاده شده است. تیمی متشکل از هری نف، الکساندرا شیپ، کیت مک‌کینون و عیسی رائه که شخصیت‌هایشان آنقدر متمرکز هستند که با دیدن آن‌ها روی صفحه، نمی‌توانی لبخند نزنی. مایکل سرا نیز در نقش آلن، دوست کن، جذاب و چشمگیر به نظر می رسد.

با وجود چنین تیمی دور از ذهن نبود که « فیلم باربی » را مورد انتظارترین فیلم سال بدانیم. « فیلم باربی » فراتر از همه انتظارات است و با وجود همه موفقیت و محبوبیت «لیدی برد» و «زنان کوچک»، مخاطبان و منتقدان این فیلم معتقدند این بهترین فیلم گرویگ است.

فیلم باربی

رایان گاسلینگ در نقش کن باورنکردنی است

مارگوت رابی مطمئناً ستاره نمایش است، اما ” فیلم باربی ” با پیروی از سنت صدها ساله حضور در رسانه های مختلف، سطح را بالا می برد. رایان گاسلینگ یک بازیگر همیشه خوب است، اما تعهد او به شخصیت کن از هر چیزی که تا به حال بازی کرده است، پیشی می گیرد.

شخصیت گاسلینگ فردی عمیقا پیچیده و دلسوز است که در زیر کت خز و موهای بور تلاش می کند تا زندان مردانگی را بشکند. دلیل موفقیت « فیلم باربی » این است که همه بازیگران روی پرده با نهایت صداقت نقش خود را ایفا کردند و سفر ذهنی گاسلینگ را به عنوان مشهورترین شخصیت مردی که در جامعه درجه دوم به حساب می‌آید را شرح می‌دادند. دیدن آن فوق العاده و منحصر به فرد است.

بدون شک فیلم گرویگ به عنوان یک فیلم فمینیستی تلقی خواهد شد، این مطمئنا است، اما فمینیسم به توانمندسازی زنان و تمایل به رفتار منصفانه محدود نمی شود. پدرسالاری به همه، از جمله مردان آسیب می رساند، و کن ابزاری عالی برای بحث در مورد اینکه چرا اعلام هویت جنسیتی شما می تواند منجر به رنج و سردرگمی شود، است.

نقد فیلم دختر ساکت | فیلمی دربارۀ محبت و سکوت
بیشتر بخوانید

گاسلینگ وضعیت اسفناک کن را با چنان شور و اشتیاق به تصویر می کشد که جای تعجب نیست که گرویگ این فیلم را با در نظر گرفتن او نوشته است. هرکسی که فکر می‌کند گاسلینگ برای بازی در نقش کن خیلی پیر است، پس از دیدن فیلم نظرش تغییر خواهد کرد.

بدون اغراق، بازی گاسلینگ در نقش کن یک اجرای اسکار است. البته، ما در دنیای ناعادلانه ای زندگی می کنیم که باربی به نابودی آن اختصاص دارد، به این معنی که بسیاری از افراد سرسخت عملکرد شگفت انگیز او را فراموش می کنند. هیچ بازیگر زنده روی زمین نمی تواند آنچه را که گاسلینگ آورده است، انجام دهد.

عشق گرویگ به باربی نه تنها در ظاهر او مشهود است، بلکه در قدردانی او از تاریخ و فرهنگ نیز مشهود است. باربی عجیب کیت مک کینون نشان دهنده تمام عروسک هایی است که بین کامل و معشوق جایگاهی دارند و خانه عجیب او به پناهگاهی برای عروسک های باربی کنسل شده تبدیل شده است.

اما بزرگترین شگفتی اضافه شدن Rhea Perlman است، و اگرچه در این بررسی آن را خراب نمی کنیم، مطمئناً اشک شما را در می آورد. اضافه شدن مجلس فیلم را وارد مرحله جدیدی می کند. این تصویر ممکن است برای بسیاری از بینندگان آشنا نباشد، اما برای کسانی که زندگی باربی را به تصویر می کشند، معنایی جهانی دارد.

فیلم باربی

اگر از باربی متنفرید این فیلم برای شماست

«اسلحه مخفی باربی» به انتقاد معتبر گرویگ از نمادین ترین ساخته ماتل (شرکت اسباب بازی) نزدیک می شود و ادعای او مبنی بر اینکه او در یک جعبه پلاستیکی زندگی می کند برای بسیاری از مردم بی اهمیت است.

سرمایه داری، مصرف گرایی، سیاست های جنسیتی، استانداردهای زیبایی دست نیافتنی، فشارهای زنانه، جامعه مردسالار، نقش های اجتماعی جنسیتی و حتی مسائل مربوط به سلامت روان که از وجود جامعه عقب مانده ما الهام گرفته شده است، از دریچه باربی در باربیلند. باربی در دنیای واقعی در حال آزمایش است.

بازی مارگو رابی نفس گیر است، اما نمی توان بدون افشای داستان درباره آن صحبت کرد. فقط بدانید که همان سفری که بسیاری از زنان برای مقابله با احساسات خود طی کرده اند، همان سفری است که رابی باید طی کند. وقتی او گریه می کند، ما در واقع گریه می کنیم.

نقد فیلم Mobking
بیشتر بخوانید

نمی توان انکار کرد که بسیاری از مردم برداشت منفی از باربی دارند، و خط داستانی گرویگ احساسات کسانی را که به ناعادلانه قضاوت شده اند به دلیل مشابه نبودنشان تایید می کند. اما این فیلمی است که مخالفان را به چالش می کشد تا به یاد بیاورند که دشمن واقعی کیست.

باربی عامل احساسات ضد زن نیست. باربی مسئول انتظارات غیر واقعی زنان نیست. باربی در بازی ترسناک مردسالارانه جامعه آمریکا به همان اندازه مؤثر است و به ما یادآوری می کند که قرار دادن زنان در برابر یکدیگر ساده ترین حواس پرتی است. به همین دلیل است که گرویگ در اوج فیلم این تصور را زیر و رو می کند.

«باربی» فیلم موفقی است

گرتا گرویگ با « فیلم باربی » با احساسات یک اسباب‌بازی پلاستیکی که دوست مهم بسیاری برای بیش از نیم قرن است و فیلمنامه موفقی که ایده‌های سیاست جنسیتی و عشق به خود را تداعی می‌کند، غیرممکن‌ها را انجام داد. « فیلم باربی » ممکن است برای برخی از بینندگان افراطی به نظر برسد، اما با توجه به محدودیت‌های تولید برادران وارنر و متل، گرویگ احتمالاً مجبور شد تغییراتی در فیلمش ایجاد کند. این یک معجزه است که این فیلم ساخته شده است!

فیلم باربی

زندگی در یک جعبه غیرممکن است و فیلم گرویگ با صدای یک زن مغرور همان چیزی را فریاد می زند که بسیاری از ما سال هاست می گوییم: “زنان می توانند هر چیزی باشند و هر کاری انجام دهند.”

” فیلم باربی ” یک نیاز یا یک انتظار نیست، بلکه ابزاری است که در خدمت خواسته های خودمان است. همه افراد از جمله باربی نمی توانند به کمال دست پیدا کنند، زیرا قدرت های او فقط با چیزی که به او می دهیم محدود می شود و مطمئناً خودمان کامل نیستیم.

فیلم باربی یک شگفتی مطلق است که در دنیای پلاستیکی صورتی باربی پنهان شده است و آن را انعکاس کاملی از عروسک نمادین است که منبع اصلی الهام فیلم است. بدیهی است که گرویگ می دانست مردم چگونه فیلم را قضاوت می کنند، زیرا آنها کسانی بودند که علیه عروسک تبلیغاتی انجام دادند. خوشبختانه او تمام تلاشش را کرد و یکی از بهترین فیلم های سال را ساخت.
نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × 4 =