صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد انیمیشن نیمونا (Nimona) | هیولای واقعی کیست؟
ads

نقد انیمیشن نیمونا (Nimona) | هیولای واقعی کیست؟

انیمیشن نیمونا

انیمیشن نیمونا : «بلیستر» خون «گلورث»، ملکه‌ی شهر، در رگان‌اش نیست، اما حاضر است در راه آزادی و رفاه مردم شهرش جان دهد. او منتظر است تا شمشیر جادویی شوالیه‌ها را دریافت کند و خود را به همگان ثابت کند. مرگ ناگهانی ملکه توسط شمشیر او در روز انتصاب‌اش آرزوی بلیستر را بر باد می‌دهد و او باید برای اثبات بی‌گناهی خود تلاش کند. در این میان دختری با موهای قرمز و چشمانی عصبانی با نام «نیمونا» علی‌رغم میل باطنی بلیستر با او همراه شده و سعی می‌کند در این راه کمک‌اش کند.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی آنا د ارماس

نقد انیمیشن نیمونا

به نظر می‌رسد سینمای ایالات متحده و به‌خصوص کمپانی‌های هالیوودی قراردادی نانوشته دارند تا هر ساله انیمیشن‌هایی را بسازند که در آنها دختران به عنوان نقش اصلی پروتاگونیست‌هایی باشند که جهان را تغییر می‌دهند. این که زنان و دختران به عنوان رهبران تغییر در جهان نام برده شوند و از آنها یاد شود کار بدی نیست و دور از واقعیت هم نیست، اما اینکه این اتفاق اسباب تبلیغات کمپانی‌های فیلم‌سازی شود موضوع غیرقابل قبولی است.

انیمیشن نیمونا

انیمیشن نیمونا را اما نه می‌توان به دور از خواسته‌ی سازندگان‌اش برای بهره گرفتن از تبلیغات بیشتر دانست و نه می‌توان نگاه‌اش را به موضوع دختران و اثر آنها بر جامعه نادیده گرفت. تلاش دو کارگردان تازه‌کار در عرصه‌ی انیمیشن قابل‌ احترام است، اگرچه آنها از پیرنگ اصلی داستان خود نتوانسته‌اند بهره‌ای بیشتر ببرند.

شاید بزرگ‌ترین ایراد داستان را می‌توان در این گرفت که در انیمیشن «نیمونا» کاراکتر نیمونا شخصیت اصلی داستان دیده نمی‌شود. آنقدر که روایت به بلیستر و اتفاقات پیرامون او توجه کرده که داستان نیمونا در حاشیه قرار گرفته است. داستان نیمونا به یک خرده روایت شباهت دارد که قرار است در کنار روایت اصلی بلیستر تا حدودی نشان داده شود. نیمونا و دردی که از متفاوت بودن می‌کشد بسیار کمتر از دردی که بلیستر در اثر خیانت دوستان‌اش در حال کشیدن آن است، نشان داده شده است.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم شیطان وجود ندارد ۲۰۲۰

بلیستر دگرباش است و توجه ویژه‌ی روایت به این امر هم می‌تواند اسباب زیادی برای بحث ایجاد کند. تغییر شکل نیمونا به حیوانات مختلف و توانایی‌اش برای شبیه بودن به هر شخصی امری است که کارگردانان انیمیشن از آن تنها برای گذر از چالش‌های روایت بهره گرفته‌اند و هرگز پرداخت درستی درباره‌ی علت وجود و چگونگی‌اشان نداشته‌اند. کارگردانان در روایت خود تنها در یک جا و از زبان نیمونا از دنیای خارج از دیوارهای شهر حرف می‌زند و پرداختی نسبت به آن هم ندارند. مخاطب تا انتها منتظر است تا از دیوارهای شهر بگذرد و این اتفاق رخ نمی‌دهد.

همه چیز در مورد انیمیشن Sing 2
بیشتر بخوانید

انیمیشن نیمونا رگه‌های کمدی زیبایی را در خود جای داده است. در واقع صداپیشگان اصلی این انیمیشن باعث شده‌اند طنز روایت بیشتر به چشم آید. «ریز احمد» در نقش بلیستر و «کلویی گریس موراس» در نقش نیمونا بیشترین سهم را در برقراری ارتباط مخاطب با داستان ایفا کرده‌اند. آنها هم طنز روایت را با ادای به‌جا و پر احساس کلمات بیشتر کرده‌اند و هم شخصیت خود را واقعی‌تر نشان داده‌اند.

انیمیشن نیمونا

نیمونا سرشار از خشم و تنهایی و در عین حال شور و زندگی است و لحن کلویی به‌خوبی توانسته آن را نشان دهد. ترکیب رنگ‌ها و استفاده از رنگ قرمز نیز هارمونی زیبایی به نیمونا و احساسات او داده است. اما در نهایت این انیمیشن اتفاقی برجسته را برای مخاطب ایجاد نمی‌کند. مخاطب از نشستن و تماشای شخصیت‌های داستان با صداها و حتی موسیقی زیبا لذت می‌برد، اما لذت‌اش محدود به همان زمان اندک است و بعد از پایان انیمیشن تداوم ندارد.

بیشتر بخوانید : ۱۰ فیلم برتر قهرمان محور

▪️نام انگلیسی: Nimona

▪️نام فارسی: انیمیشن نیمونا

▪️محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده

▪️ژانر: انیمیشن، فانتزی، کمدی، ماجراجویی

▪️امتیاز: ۲ از ۴ – 〇〇⬤⬤

سارا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

4 + 13 =