صفحه اصلی > دکوراسیون : نگاهی به تاریخ و معماری کاخ پوتالا
ads

نگاهی به تاریخ و معماری کاخ پوتالا

کاخ پوتالا

این سازه 1300 ساله که در تپه سرخ در لهاسا واقع شده است ، معروف به کاخ پوتالا ، یک مکان دیدنی مذهبی و عالی ترین مقصد گردشگری است. در مورد ویژگی های معماری این کاخ و تاریخ آن بیشتر بدانید.

کاخ پوتالا چیست؟

کاخ پوتالا کاخ و موزه ای است که در مارپو ری (کوه سرخ) در لهاسا ، شهری در منطقه خودمختار تبت در جنوب غربی چین واقع شده است. ساخت و ساز برای این کاخ در سال 1645 تحت سلطه پنجمین دالایی لاما – رهبر معنوی بودایی تبتی آغاز شد.

این خانه به عنوان اقامتگاه زمستانی هر دالایی لاما از سال 1649 تا 1959 عمل می کرد. کاخ پوتالا همچنین بخشی از یک مجموعه تاریخی است که شامل صومعه معبد جوخانگ و کاخ تابستانی دالایی لاما ، نوربولینگکا است و به عنوان میراث جهانی سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از حمایت قانونی برخوردار است.

کاخ پوتالا

کاخ پوتالا در ارتفاع 12139 فوت از سطح دریا در دره لهاسا ساخته شده است و بلندترین قصر جهان است. این یکی از بزرگترین نمونه های معماری تبتی است. کاخ پوتالا مجموعه قابل توجهی از اسناد تاریخی بودایی و یادگارهای فرهنگ تبتی را در خود جای داده است که شامل مقبره های هشت دالایی لاما ، هزاران مجسمه ، تنگکا (یا طومارهای نقاشی شده) ، مجسمه ها ، مجسمه سازی ، اشیاء گرانبها و سوترا (کتاب مقدس بودایی) است. سالانه هزاران مسافر برای دیدن این آثار به پوتالا سرازیر می شوند.

مختصری از تاریخچه کاخ پوتالا

تاریخچه کاخ پوتالا در قرن هفتم زمانی آغاز می شود که سونگتن گامپو ، سی و سومین پادشاه تبت ، برای ازدواج با شاهزاده ونچنگ ، ​​خواهرزاده چینی ها ، قصری را که احتمالاً به کاخ سفید یا کاخ سرخ معروف است ، در تپه سرخ بنا کرد. امپراتور تایزونگ از سلسله تانگ. این کاخ به عنوان بخشی از جنگ داخلی قرن نهم که به پادشاهی توبو پایان داد ، تخریب شد-دوره 200 ساله ای که اتحاد تبت و ظهور بودیسم را شاهد بود.

پنجمین دالایی لاما ناظر ساخت کاخ پوتالا است. ساخت و ساز در کاخ جدید پوتالا در قرن هفدهم به سرپرستی دالایی لاما پنجم آغاز شد ، که محل آن را – بین شهر لهاسا و درپونگ و سرا ، دو از سه صومعه بزرگ بودایی کشور – عنوان عامل تعیین کننده در موقعیت آن.

راهنمای معماری قلعه نوشوانشتاین
بیشتر بخوانید

نام این کاخ از کوه افسانه ای پولاتاکا ، واقع در ساحل هند و محل احتمالی آوالوکیته وارا (یا آوالوکیتشوارا) ، بودیستاتوا یا قدیس بودایی ، مسئول شفقت همه بوداها گرفته شده است. ساخت و ساز در کاخ پوتالا در سال 1645 آغاز شد. در سه سال ، سازندگان نمای بیرونی سازه و پوترانگ کارپو یا کاخ سفید را که محل اقامت دالایی لاما بود ، ساختند.

سازندگان کاخ سرخ را 45 سال بعد تکمیل می کنند. باقیمانده کاخ ، معروف به پوترانگ مارپو (کاخ سرخ) ، که کتابخانه ها ، نمازخانه ها ، استوپاها ، آثار و سالن های اجتماعات آن را در خود جای داده است ، تا 45 سال بعد ، اندکی پس از مرگ پنجمین دالایی لاما ، تکمیل نشد. به این کاخ در سه قرن بعد هم به عنوان کاخ زمستانی و هم برای قدرت دالایی لاماس عمل کرد.

مرمت سیزدهمین دالایی لاما. این کاخ در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم برای سیزدهمین دالایی لاما مورد مرمت قرار گرفت و در جریان قیام تبتی ها در سال 1959 هنگامی که دالایی لاما از تبت به سمت دارامشالای هند فرار کرد ، فقط آسیب کمی دید.

چهار دهه بعد ، کاخ پوتالا در سال 1994 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد ، به طوری که معبد جوخانگ و نوربولینگکا به ترتیب در سال 2000 و 2001 به عنوان مکانهای توسعه به پیوستند. اگرچه این ساختمان دیگر یک ساختمان دولتی تبتی نیست ، اما همچنان یک مکان مهم زیارتی بودایی تبتی و برجسته بسیاری از راهنماهای سفر است.

اجزای اصلی ساختمانی کاخ پوتالا
چندین جزء اصلی ساختاری کاخ پوتالا وجود دارد ، از جمله:

قصر سرخ: کاخ سرخ بخشی از کاخ پوتالا است که به مطالعه مذهبی ، تاریخ و دعاهای بودایی اختصاص داده شده است. در این بخش از کاخ بقایای هشت دالایی لاما در مقبره های استوپا نگهداری می شود که بزرگترین آنها به پنجمین دالایی لاما اختصاص داده شده است.

سالن یادبود وی که 680 متر مربع مساحت دارد ، بزرگترین کاخ است و چندین دیوارنگاره دارد ، از جمله یکی که در آن دیدار دالایی لاما با امپراتور شونجی سلسله چینگ در سال 1652 نشان داده شده است. محل مدیتیشن سونگستن گامپو و یکی از تنها دو عنصر کاخ اصلی است که امروزه نیز وجود دارد.

راهنمای معماری ژاپنی
بیشتر بخوانید

ساختمانهای فرعی: دیگر بناهای واقع در کاخ پوتالا شامل Namgyel Dratshang ، صومعه بودایی خصوصی دالایی لاما ، اساتید ارشد حوزه و خوابگاه راهبان بودایی و یک چاپخانه است. محوطه های پای تپه سرخ شامل یک باغ ، اصطبل ، چندین ساختمان که ادارات دولتی محلی را در خود جای داده بود ، و حتی یک زندان است.

کاخ سفید: کاخ سفید محل زندگی دالایی لاما و بسیاری از دفاتر اداری بود. بزرگترین اتاق در ساختمان هفت طبقه ، تالار اصلی شرقی ، دارای تاج و تخت دالایی لاما در یک اتاق 717 متر مربع است. دفاتر مقامات دولتی طبقه پنجم و ششم را اشغال کردند. محل اقامت دالایی لاما شامل دو آپارتمان در طبقه آخر بود که به آپارتمان های Sunshine شرقی و غربی معروف بودند.

کاخ پوتالا

3 ویژگی معماری قابل توجه در کاخ پوتالا

چندین ویژگی معماری قابل توجه در کاخ پوتالا وجود دارد ، از جمله:

دکوراسیون: زمین نگهبانان رنگ کاخ های سرخ و سفید را با استفاده از رنگ سالانه از مخلوط شیر ، عسل و شکر حفظ می کنند. این رنگ همچنین در ماه های زمستان به حفظ گرما کمک می کند و در تابستان آن را آزاد می کند. کاخ سرخ دارای هشت سقف طلایی است که هر یک از آنها به عنوان بالای استوپ هایی است که بقایای دالایی لاماس را در خود جای داده است. هر سقف دارای یک مناره زنجیری شکل است که می تواند رعد و برق را هدایت کند.

طراحی: کاخ پوتالا شبیه یک دژ بزرگ با دیوار است ، با ساختارهای غالب آن – کاخ سفید و سرخ – در ارتفاع 384 پایی از تپه سرخ در نمای صخره ای خود قرار گرفته است ، به طوری که به نظر می رسد صخره ها بخشی از پایه ساختمانها هستند.

سازه های ساخته شده از سنگ و چوب ، بر اساس معماری چینی و سنتی هیمالیا طراحی شده اند ، که برجسته ترین آنها به شکل برج های چهار وجهی آن است ، که به ساختمانهای مستطیلی فرهنگ با سقف های مسطح اشاره می کند. سازندگان در ساخت کاخ از میخ استفاده نمی کردند. در عوض ، آنها خاک و سنگ را با ابزارهای ساده متصل کرده و از مس برای تقویت استفاده کردند.

تاریخ و معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
بیشتر بخوانید

اندازه: کاخ پوتالا مساحتی بیش از 360،000 متر مربع در بالای تپه سرخ را اشغال کرده است. بخش اصلی آن-کاخ های سفید و قرمز-13 طبقه یا بیش از 300 پا ارتفاع دارد و تنها با راه پله های زیگزاگ قابل دسترسی است. آنها شامل 1000 اتاق ، 10 هزار حرم و بیش از 20000 مجسمه هستند. دیوارهای گرانیتی آن تقریباً 10 فوت ضخامت دارند و پایه های آن برای جلوگیری از آسیب ناشی از زلزله از مس پر شده است.

کاخ پوتالا امروز
امروزه کاخ پوتالا یک مکان دیدنی مذهبی و مقصدی برای مسافرانی است که مایل به دیدن مجموعه عظیم آثار تاریخی معنوی و فرهنگی آن هستند. از آنجا که این کاخ مکانی حفاظت شده است ، دولت تبت تعداد بازدیدکنندگان روزانه خود را در حدود 3000 نفر در روز در اوج فصل خود ، از ژوئیه تا اکتبر ، محدود می کند.

کاخ پوتالا

قوانین قصر به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا تقریباً یک ساعت در مناطق عمومی کاخ گشت بزنند ، اما باید از آداب و رسوم فرهنگی تبتی – که لباس ها ، عینک آفتابی و کلاه ها را نشان می دهد – پیروی کنند و از عکاسی خودداری کنند. کسانی که مایلند به خوبی نمای بیرونی وسیع این کاخ را مشاهده کنند ، می توانند آن را از معبد جوخانگ یا چکپوری ، کوهی واقع در جنوب قصر ، مشاهده کنند.

منبع با دوربین

بیشتر بخوانید:

بهترین قسمت های سریال فرندز | فیلم تکه‌ های یک زن | آموزش نکات مهم برای آواز خواندن | از کریستینا آگیلرا | آموزش گیتار : راهنمای مبتدیان برای آکورد و انواع گیتار | فیلم ونوم ۲ | فیلم ای. تی. موجود فرازمینی | بهترین بازی های سال ۲۰۲۱ | فیلم داستانی از عشق و آرزو | آموزش نوشتن بیوگرافی آنلاین | با مثالهای کوتاه | حرفه ای و دیگر بیوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

چهار + 11 =