نقد فیلم قهرمان : اصغر فرهادی با آن سبک آرام مشاهده گر ، واقع گرایانه و در عین حال ممانعت از اطلاع رسانی که این کارگردان نام خود را بر زبان آورد ، درمورد تارهای درهم پیچیده ای که هنگام شروع فریب دادن می بافتیم ، فیلمی درهم ساخته است. در واقع ، فیلم قهرمان یک داستان زندگی است ، که در آن “من” ها و “تی” ها لزوماً مانند یک فیلمنامه معمولی نقطه چین و تلاقی نمی کنند.
این کثیفیتی نامطلوب و نامشخصی است که زندگی واقعی دارد. در اینجا علاقه زیادی وجود دارد – و با این حال باید اعتراف کنم که در مورد ملاحظات ملودراماتیک اندکی احترام می گذارم ، که کمی اعتبار را افزایش می دهد.
نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی
فیلم قهرمان فیلمی است که به دلیل بازی هوشمندانه و ظریف امیر جدیدی در نقش رحیم ، پدری مطلقه که به تازگی با حبس دو روزه از زندان آزاد شده و به جرم بدهی به زندان افتاده ، کار می کند. او مردی است با لبخندی درخشان اما در عین حال عجیب و ناامید ، مانند یکی از روابط ضعیف دیکنز. او منتظر است تا دوباره با دوست دخترش ، خواهر حامی و پسر دلبندش – پسری مهربان و حساس با اختلال گفتاری – همراه شود.
رحیم مردی است که معتقد است نوعی زیبایی ظاهری جذاب هنوز هم می تواند او را از مربا دور کند. اما او برای لغو مجازات زندان برنامه بسیار مشخصی دارد. دوست دختر او کیف دستی در خیابان پیدا کرده است که حاوی سکه های طلا است: اگر آنها می توانستند آنها را به یک فروشنده طلا بفروشند ، ممکن است آنقدر پول برای سپرده فراهم نکند که طلبکارش را برای بخشیدن بدهی ترغیب کند؟
اما وقتی ارزش سکه ها کمتر از آن چیزی است که فکر می کردند ، رحیم راه خود را به سمت طرحی جدید اشتباه می گیرد: چرا در خیابان اعلامیه نمی دهد که کیسه ای پیدا می کند و تبلیغ خوبی را برای یک فرد صادق دلسوز ، قانون شکنی اصلاح شده که تصویب می کند شانس پول آسان را دارید؟ صاحب کیف با خواهر رحیم سپاسگزارانه تماس می گیرد ، و مقامات زندان خود شخص خوب رحیم را تبلیغ می کنند ، پس از یک خودکشی زشت در زندان خود را مشتاق تبلیغ خوب می کنند.
رحیم یک مصاحبه خبری تلویزیونی انجام می دهد که در آن ادعا می کند این کیسه است که به طرز مشکوکی او را پیدا کرده است و یک بنیاد خیریه برای جمع آوری پول برای این قهرمان جدید ایثار خود نقل مکان کرده است. و رحیم دریغ نمی کند که از پسر فقیر و لکنت خود برای جلب همدردی مردم استفاده کند.
اما طلبکار وی ، یک دوست خانوادگی ، به شدت از تصور جدید و کاملاً جدید رحیم عصبانی شده است ، خصوصاً اینکه خودش تقریباً به دلیل شیوه های لغزنده تجاری رحیم خراب شده بود. و سپس یک مقام عمومی مشکوک ، که رحیم به عنوان بخشی از طرح آزادی زندان از او انتظار استخدام را دارد ، خواستار اثبات وجود حتی بانوی گمشده کیف می شود.
نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی
و وقتی رحیم نتوانست او را پیدا کند ، با کمال میل دختر دوستش را ترغیب می کند که مانند این زن ظاهر شود. علاوه بر این ، وقتی گره گشایی او از بین می رود ، خیریه مضطرب و فزاینده ای پول را به جای آن به همسر یک مرد محکوم (برای تخفیف حکم اعدامش) می دهد و رحیم گونه ای دارد که ادعا می کند این نیز ایده خودخواهانه و قهرمانانه خود او بوده است.
این یک پیش فرض مبتکرانه و عالی است ، مانند یک داستان کوتاه ادبی. با این وجود سوراخ های طرح از همان ابتدا مشخص است. هیچ کس از رحیم این سوال واضح را نمی پرسد: اگر او می خواست شهروند خوبی باشد ، چرا کیسه پیدا شده را به راحتی در ایستگاه پلیس تحویل نداد؟ قرار دادن بروشور یک ایده کاملاً ناکارآمد و خودپسند بود. ما همسر سابق رحیم را نمی بینیم ، اگرچه مسوولیت حضانت و ملاقات با پسرشان مطمئناً باید مسئله ساز باشد.
در فیلم قهرمان دو دعوای هشدار دهنده و بی نظم وجود دارد – و نه درگیری – و سرانجام روایت این است که آن دستگاه مدرن و در عین حال راحت را روشن کنید: ویدیوی مخفیانه تلفن همراه ، که به نظر می رسد رحیم با آن باج خواهی می شود ، اما سپس در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. رسانه ها برای تسهیل حرکت دیگری در طرح. فیلم قهرمان یک فیلم جذاب و حتی شاهکار است ، اما من تعجب می کنم که آیا رفتارهای رئالیستی آن یک داستان کمی متمرکز را پنهان می کند؟
داستان فیلم قهرمان
فرهادی با ” فیلم قهرمان ” به نقاط قوت خود بازی می کند ، زیرا یک پیش فرض کلاسیک را می گیرد و آن را با نیروی کافی گریز از مرکز به اطراف و اطراف و اطراف می چرخاند تا شما را در جای خود جا بیندازد حتی زمانی که دلسوزی های شما به هر جهت قابل تصوری باشد.
تا زمانی که سرانجام این خوشه اخلاقی ساخته شده با مهارت متوقف شود و متوقف شود ، ساده ترین فیلمی که فرهادی از 10 سال پیش در موفقیت بین المللی خود ساخته است ، به نوعی به دوگانه ترین و همچنین بهترین تبدیل شده است (اگرچه چنین اظهار نظری با قطعیت تقریباً ضد تناقض به نظر می رسد به روح یک فیلم که قضاوت شما را از هر مرحله فراموش می کند).
برگشت به آن کیسه پول. هر تعداد داستان با بیرون رفتن مرد از زندان آغاز می شود ، اما تعداد کمی از این مردان تاکنون تلاش کرده اند که لبخند را مهار کنند. رحیم (امیر جدیدی فوق العاده) آنقدر در این کار ناکام می ماند که دوربین دیجیتال ناخوشایند فرهادی دندان هایش را از آن طرف بزرگراه برمی دارد ، اما این فقط بخشی از جذابیت آویزان آویز پسر است. رحیم علی رغم گردنی که به دلیل بدبختی خم شده است ، زیبا به نظر می رسد برای یک طلاق که فقط چند روز مرخصی از زندان با امنیت متوسط که چند سال گذشته در آن زندگی کرده است پس از عدم بازپرداخت بدهی ، بسیار راحت است.
و یک توضیح خوب برای ترساندن پسر ما وجود دارد: دوست دختر مخفی او فرخنده (سحر گلدوست) به تازگی کیف دستی زنی را در خیابان پیدا کرده است که حاوی 17 سکه طلا است ، که شاید برای متقاعد کردن بستانکار رحیم برای ترک اتهامات علیه او کافی باشد او نمی خواهد با گفتن خواهر محتاطش از کجا پول می آید ، یا با دادن قول هایی به پسر کوچکش که نمی تواند آن را نگه دارد ، مسائل را پیچیده کند (بچه با لکنت بد و زورگویی به اندازه کافی در بشقاب خود دارد) به مدرسه منتهی می شود). اما این یک فیلم فرهادی است و بنابراین می توان فرض کرد که همه چیز به زودی پیچیده می شود و هیچ چیز دیگری به شخص دیگری وعده داده نمی شود که واقعیت این باشد که زندگی نیت آنها را ناکام خواهد گذاشت.
فقط چیزهای زیادی وجود دارد که باید در مورد پیچ و خم های بی شماری که داستان از آنجا می گیرد ، گفته شود ، به ویژه اینکه طرح در مقایسه با اره افکار عمومی کمتر به اطلاعات جدید وابسته است. رحیم با فهمیدن اینکه کیف به اندازه کافی پول برای آزادی او ندارد ، تصمیم می گیرد زنی را که متعلق به آن است پیدا کند و آن را به او بازگرداند.
به محض اینکه رئیس زندان بیش از حد درگیر این عمل به ظاهر نجیب شود و تصمیم بگیرد که این نوع روابط عمومی است که زندان برای دور نگه داشتن توجه از یک حادثه زشت اخیر نیاز دارد ، حساب اخلاقی انتخاب رحیم ناگهان به یک معادله مشترک برای حل تبدیل می شود. اکنون شهرت های دیگری در این خط وجود دارد و احتمالاً زندگی های دیگری نیز وجود دارد.
فرهادی استعداد جمع کردن حق در برابر خطا را دارد تا زمانی که همه آنها به یک تکه مخلوط روی زمین بریزند – سخت است که بگوییم او یک بازیکن درخشان است یا یک بازیکن وحشتناک – و از این نظر ” فیلم قهرمان »یکی از ساختهای بی دردسر اوست. فیلم قهرمان علیرغم اشتیاق مشابه برای جنجال در علفهای هرز قانون مدنی ایران ، بار اصلی احساسی ” فیلم جدایی نادر از سیمین ” را از دست می دهد ، اما آنچه در احساس خشن و بی رحمانه وجود ندارد ، باعث خلوص سقراطی ساختار آن و سادگی کودکانه آن می شود. سوال اصلی آن: چه تفاوتی بین انجام یک کار خوب و انجام ندادن یک کار بد وجود دارد؟
اگر شخصیت های موجود در متن های فرهادی همچنان به وظایف کلامی خود (نه کاملاً به همان درجه ظالمانه شخصیت های پیت داکتر ، اما به اندازه کافی نزدیک برای توجیه ذکر “روح” در همان پرانتز به عنوان “یک جدایی”) ، کمک کنند که رحیم خود را در مورد اخلاقیات اعمال خود بسیار در تضاد است.
نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی
فرهادی ممکن است یک فیلمساز نباشد که شما انتظار دارید با پیامدهای احساسی رسانه های اجتماعی مقابله کند ، اما او در راه کم فشار خود ، می تواند اختلاف رحیم را به یک پرتره زیرکانه تبدیل کند که چگونه چهره های تصادفی در جمعیت می توانند تردید را در خود شخص ایجاد کنند- درك كردن. ” فیلم قهرمان ” به ندرت آن جنبه را برجسته می کند ، اما همیشه در سایه وجود دارد – سر و ته یک داستان در مورد مشکلات برخورد با نجابت به عنوان یک نمایش عمومی (و مضمونی که به توضیح زیبایی شناسی آیفون مانند کمک می کند ، تا حدی).
بنابراین بسیاری از قدرت آهسته فیلم قهرمان ناشی از تنش فزاینده ای است که بین تصمیمات دست دوم توسط رحیم درباره تصمیمات مردم و احساس او درباره آنها وجود دارد. درخشش عملکرد جدیدی در دوست داشتن نرم او نیست ، بلکه در عملکرد شخصیت از آن است.
چگونه رحیم به آن خم می شود ، به آن فشار می آورد ، و سعی می کند خودش را از یک تصمیم تصمیمات بد بیرون بکشد حتی در حالی که تصمیمات را بدتر می کند. هر شخصیت جدیدی که به داستان معرفی می شود ، مجهز به پیش داوری های خاص خود است ، قضاوت هایی که در مورد دروغ هایی انجام می شود که رحیم – و لیست متداول کننده همکاری او – باید بگویند تا خسارت دروغی که آنها دارند برطرف شود. قبلا گفته شده
برخی از جنبه ها بهتر از جنبه های دیگر درگیر این چرخش هستند (یک کارمند خصمانه منابع انسانی در شرکتی که رحیم می خواهد در آن کار کند به ذهن خطور می کند) ، اما فرهادی سناریوی بسیار تیزبینی است که نمی تواند هر قسمت اضافی را معرفی کند. حتی بدترین فیلم های او نوعی قابلیت شایسته ایکیا را ارائه می دهند و دقیقاً به همان تعداد قطعه که برای تهیه آنها نیاز دارید ارسال می شوند ، اما ” فیلم قهرمان ” یکی از بهترین های اوست برای اینکه چگونه هر یک از قطعات آن به پیچیدگی طراحی کمک می کند .
و همه آنها طول می کشد تا به یکی دیگر از پایان های امضای فرهادی برسند – تند و تیز مانند همیشه ، اما این بار کاملاً آگاه هستند که چگونه جستجوی پاکی اخلاقی پس از فروپاشی عمومی ، بی فایده است. اگر فقط یک احساس افتخار شخصی ارزش نگه داشتن آن را داشت. اگر فقط پول کافی در آن کیف وجود داشته باشد تا او را ترغیب به انجام کار اشتباهی کند.
پایان مقاله نقد فیلم قهرمان
منبع سایت مداد
بیشتر بخوانید:
بهترین فیلم های چارلی چاپلین|فیلم ناصر الدین شاه آکتور سینما| نقد فیلم جنگ فردا | فیلم بی نهایت Infinite 2021 | معماری پست مدرن : ۴ عنصر معماری پست مدرن | فیلم باغ اسرار آمیز | فصل چهار سریال Stranger Things | بهترین فیلم های بتی دیویس | بهترین فیلمهای جانی دپ | موسیقی تلفیقی چیست؟ |