نقد فیلم باغ اسرار آمیز

نقد فیلم باغ اسرار آمیز : حتی اگر 27 سال طولانی از آخرین اقتباس نمایشگر آن می گذرد ، اما هیچ كدام از فیلم ها ، نمایش ها یا سریال های تلویزیونی كه از رمان كلاسیك انگلیسی كودكان انگلیسی ” فیلم باغ اسرار آمیز ” ، ساخته فرانسیس هاجسون برنت ، در سال 1911 منتشر شده باشد ، كمبودی ندارند.

با مقاله نقد فیلم باغ اسرار آمیز همراه ما باشید.

در این زمینه ، نهایت تعریف و تمجیدی که می توان به مارک موندن ، کارگردان و جک تورن ، فیلمنامه نویس (“هوانوردان” و “مواد تاریک او”) داشت ، خواندن کمی یکنواخت ، اما هنوز هم شگفت انگیز از منبع ، این است که می فهمد چه چیزی باعث می شود برنت متن ارزشمندی کار کنید تا به نسل به نسل بازگردد.

بیشتر بخوانید:فیلم جن

وفادار به ریشه های خود مانند تکرار قابل احترام و تصورآمیز Agnieszka Holland در سال 1993 ، اما کاملاً تازه برای هر کسی که هنوز رمز و راز باغ تیتراژ یا منزل بزرگ Misselthwaite را که به آن متصل شده کشف نکرده است ، این ” انیمیشن باغ اسرار آمیز ” اخیر هم به کودکان احترام می گذارد و هم آنها را تحسین می کند تخیل به عنوان شخصیت های جوان خود راه خود را برای مقابله با از دست دادن ، انزوا و تنهایی پیدا می کنند.

اگر به نظر می رسد که زمان بندی آن کاملاً مناسب باشد ، به این دلیل است که واقعاً چنین است – فرزندان ما در دنیای واقعی درگیر روزمره بحران Covid-19 به دور از دوستان خود ، با دوزهایی از واقعیت های ناخوشایند زندگی می کردند اکنون ماه ها وجود دارد ، و هیچ پایان محسوسی در چشم نیست.

بنابراین ” فیلم باغ اسرار آمیز ” ممکن است فقط یک امید خالی در زندگی این روزهای آنها را پر کند ، احساس راحتی راحت و آرامش ، یک پناهگاه دو ساعته که می توانند ایده های بزرگ شده فوق را با سرعت خودشان پردازش کنند.

با این حال ، به موقع بودن ، حداقل برای این منتقد مستقر در آمریکا ، یک نکته جالب وجود دارد. با تشکر گسترده از فیلمبردار لول کراولی (از هیجان انگیز “دوران کودکی یک رهبر”) ، فیلم موندن بسیار چشمگیر و از لحاظ سینمایی با شکوه به نظر می رسد که نمی توان در غم از دست دادن موقت (هرچند کاملاً ضروری) اکران های غول تئاتر این روزها غمگین شد. ، جایی که این انیمیشن باغ اسرار آمیز در نهایت متعلق است و باید تجربه می شد.

این بدان معنا نیست که شکوه عمارت گوتیک فیلم باغ اسرار آمیز – به طرز فریبنده ای متروک ، با کاغذ دیواری بزرگ و مبله – و زیبایی باغ مورد نظر در صفحه های کوچک از بین خواهد رفت زیرا جوانی ها و بزرگسالان جوان دل همراه با مری لنوکس (یک بازیگر خوب دیکسی اگریککس از “غریبه کوچک” ، که قادر است حیله گر زودرس مری را بازی کند).

او را در هند طی یک پیش گفتار کوتاه اما در عین حال دلهره آور ملاقات می کنیم سال 1947 است – از جمله عمده ترین آزادی هایی که این نسخه می طلبد ، تغییر شکل دادن داستان اصلی ادواردین است و بازه زمانی آن را به دوران ما نزدیک می کند. در اینجا ، اپیدمی وبا در طی تقسیم هند از پاکستان گسترده است.

بیشتر بخوانید:فیلم بدنام

ماری جوان – که هر دو پدر و مادر ثروتمند خود را به طرز غم انگیزی از دست داده است – یک دختر کوچک کاملاً خرابکار که حتی نمی داند چگونه خودش را لباس بپوشد – برای زندگی با عموی خود ارچیبالد کراون (کالین فرث که از او استقبال می کند ، زندگی می کند) اعزام می شود در این فیلم) در یورکشایر مور ، جایی که عواقب ترسناک جنگ جهانی دوم همیشه در آن حضور دارد.

مری با کمال بدبختی مطابقت دارد. خوشبختانه ، زندگی او در Misselthwaite Manor ، که احساس می شود مستقیماً از یک خیال پردازی Guillermo del Toro به دلیل “هزارتوی Pan” خارج است ، ثابت می کند که چیزی غیر معمول است. برای مبتدیان ، خدمتکار مهربان مارتا (ایسیس دیویس) وجود دارد که مری با وی در حالی که از خانه دار سختگیر خانم مدلاک (جولی والترز) دزدی می کرد ، دوست می شود.

همچنین در قبیله در حال رشد مری یک سگ شیرین آشفته ، پسر عموی تختخوابش کالین (Edan Hayhurst) در اتاق خود پنهان شده است و یک پسر محلی به نام Dickon (امیر ویلسون). و پس از آن البته خود باغ وجود دارد ، که به مرور با داستان از بین بردن سینه قرمز ، انگورهای متراکم و گیاهان سرسبز در داستان معرفی می شود.

مکانی با قدرت جادویی جبران کننده و انواع رنگها و گیاهان قابل تصور ، این باغ (گزارش شده ترکیبی از زیباترین باغها در سراسر انگلستان) ، به نظر می رسد متفاوت از آنچه انتظار دارید – به جای دیوارها و احساس خلوت ، نسخه Munden از ظاهری گسترده برخوردار است و بیشتر شبیه یک حیاط باز و آزاد است تا یک حیاط محدود و کلاستروفوبیک.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ادبیات یمن

در بی حد و مرز این جهان است که مری اعضای تیم جدید خود را یکی یکی می شناسد. پویایی پیچیده ای است – حتی سگی داستان را با پیچ و تاب قابل توجهی تزریق می کند – و تورن با کمک یک امتیاز ساده و در عین حال شیرین توسط داریو ماریانلی ، تمام قطعات متحرک را با دقت متعادل می کند.

در طول زمان جمع و جور فیلم باغ اسرار آمیز که به طور قابل توجهی فضای داخلی گوتیک تاریک را در فضای باز روشن می کند ، این سه نفر به صورت جداگانه رشد می کنند و با کمی کمک از یکدیگر در زیر بال محافظ باغ ، به معنای احشایی بهبود می یابند.

در نهایت ، ” فیلم باغ اسرار آمیز ” ، مثل همیشه ، هدفش این است که دروازه ای را برای بچه ها باز کند ، یک گذرگاه به یک مکان جوان سازی که هر دو اعتبار نوجوانان را تأیید می کند و ترس از آن را بسیار راحت می کند تا بتواند بدون همراه باشد. این نسخه ضروری دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که وقتی ذهن های بزرگی که در بدن کوچک به دام افتاده اند ممکن است بیشترین نیاز را به آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: فیلم علف‌های شناور

پایان مقاله نقد فیلم باغ اسرار آمیز