صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم دراکولا Dracula 1931
ads

نقد فیلم دراکولا Dracula 1931

فیلم دراکولا

نقد فیلم دراکولا / نقد فیلمDracula 1931

نقد فیلم دراکولا : داستان های سینمایی می گویند که بلا لوگوسی وقتی توسط یونیورسال پیکچرز برای بازی در ” فیلم دراکولا ” (1931) انتخاب شد ، به سختی انگلیسی صحبت می کرد. قرار بود که لون چانی در این نقش بازی کند ، پس از موفقیت در کلاسیک های بی صدا “The Hunchback of Notre Dame” و “Phantom of the Opera” ، یک تصمیم بازیگرانه عاقلانه بود.

با مقاله نقد فیلم دراکولا با بامدادی ها همراه باشید.

اما او در حالی که ” فیلم دراکولا ” در حال تولید بود درگذشت و مجارستانی 49 ساله و مرموز که در سال 1927 در ساخت فیلم “دراکولا” در برادوی بازی کرد ، انتخاب شد.

نقد فیلم دراکولا

فیلم دراکولا

افسانه باید اغراق آمیز باشد ، زیرا مهاجر مجارستانی لوگوسی تا زمان ساخت فیلم به مدت یک دهه در ایالات متحده زندگی و کار می کرد و با این وجود چیزی در مورد خوانش های او وجود دارد که نشان می دهد مردی که به یک طرف به زبان انگلیسی می آید – شاید از آنجا که دراکولا در قلعه تنهایی خود در Transylvanian قرن ها برای مطالعه آن فرصت داشته است ، اما فرصت های کمی برای تمرین آن داشته است.

مطمئناً این عملکرد لوگوسی و فیلمبرداری کارل فروند است که فیلم تاد براونینگ را به چنین تصویر تأثیرگذار هالیوودی تبدیل کرده است. بزرگترین فیلم خون آشام F.M است. “ فیلم نوسفراتو” ساکت مورناو (1922 ، عنوان دیگری در این مجموعه از فیلمهای بزرگ) ، اما کارهای مورناو تقریباً بن بست ، کامل و خودمختار بود ، شاهکاری که به تنهایی ایستاده بود.

(وقتی ورنر هرتزوگ نسخه خود از “فیلم نوسفراتو” را با كلاوس كینسكی در سال 1979 ، او چنان وحشت كرده بود كه از اصلی برخوردار بود و در بعضی از همان مناطق شلیك می كرد.) ظاهر ” فیلم دراکولا ” براونینگ الهام گرفته از تصاویر تیره و تار گوتیك مورناو بود ، كه برای فیلمبردار آلمانی فروند ، كه با مورناو در “آخرین خنده”. این فروند بود که در ایجاد تأثیر شگفت آور ورود به قلعه دراکولا ، ورودی فضاهای داخلی ممنوع قلعه و چنین عکسهایی با الهام از ” فیلم نوسفراتو” نقش مهمی در دست گرفتن از تابوت و موشها در یک دخمه داشت.

نقد فیلم رومئو و ژولیت
بیشتر بخوانید

آنچه در مورد فیلم جدید بود صدا بود. این اولین تصویر سخنگوی مبتنی بر رمان برام استوکر بود و به نوعی کنت دراکولا با شنیدن صدای او ترسناک تر می شد – نه یک هیولای غیرانسانی ، بلکه یک انسان ، که جملات مفصل بیان شده اش ، عرف جامعه اتاق نقاشی را مسخره می کرد. و در اینجا لهجه لوگوسی و سختی زبان انگلیسی او از مزایای آن بود.

لوگوسی از هر نظر مردی عجیب و عمداً تئاتری بود که با رفتاری تلخ توجه را به خود جلب می کرد. او بیگانگی خود را به عنوان یک دارایی در آورد و در هالیوود و نیویورک از لهجه شوم و خود تمسخرآمیز خود برای برتری استفاده کرد.

پس از موفقیت در  ” فیلم دراکولا ” ، او اغلب با لباس رسمی ، با شنل روان ، در ملا public عام ظاهر می شد ، گویی هنوز در این نقش بازی می کند. در زندگی بعدی ، معتاد به مواد مخدر ، به خودآزمایی و نگاه اجمالی به آخرین نمایش خود تبدیل شد. سالها را می توان در “Ed Wood” (1994) ، که در آخرین تصویر او تنظیم شده است ، یافت.

خون آشام دراکولا موضوع بیش از 30 فیلم بوده است. چیزی در اعماق افسانه برای سینما مناسب است. شاید این پیوستن اروتیسم به وحشت باشد.

حمله خون آشام به طور خاص جنسی نیست ، بلکه در نوشیدن خون قربانیانش صمیمی ترین آغوش ها را درگیر می کند و بدون شک بین از دست دادن باکره شدن (و روح خود) و تبدیل شدن به یکی از ارواح غیر مستقیم رابطه ای غریزی وجود دارد. خون آشام مانند تجاوز آهسته و ظریف است که توسط موجودی که شما را مجذوب تسلیم خود می کند ، مودبانه انجام می شود.

اسطوره دراکولا بارها و بارها به طرق مختلف فیلمبرداری شده است (اخیراً توسط فرانسیس فورد کاپولا در “درامول برام استوکر” 1992) ، که مواد آن مانند لیبرتو اپرا یا نمایشنامه ای از شکسپیر شده است: ما می دانیم داستان و همه ضربات و بیشتر مربوط به سبک و ساخت است.

همه فیلم های جدی بعدی دراکولا از عملکرد لوگوسی گرفته شده اند ، نه از کارهای قبلی ماکس شرک ، که “Nosferatu” او غیرانسانی و دورتر بود ، اسکلتی غضب لوگوسی ، با چشمان عمیق خود (که توسط فروند با چراغ های دقیق مشخص ساخته شده وهم آور است) و موهای براق و سیاه خود ، یکی از تأثیرگذارترین اجراهای فیلم را ایجاد کرد و تصور متمایزی را ایجاد کرد که فیلم دراکولا را برای سالهای آینده تحت تأثیر قرار داد – به ویژه ستاره Hammer Films کریستوفر لی که حداقل هفت بار این شخصیت را بازی کرده است.

فیلم 355
بیشتر بخوانید

اگر نگاه و عملکرد ستاره فیلم تأثیرگذار بود ، گفتگوی آن نیز تأثیرگذار بود. بسیاری از خطوط عالی فیلم وارد فولکلور شده اند:

من هرگز … شراب نمی نوشم.

برای کسی که حتی یک عمر هم زندگی نکرده است ، شما یک انسان عاقل هستید ، ون هلسینگ.

به آنها گوش کن. بچههای شب. چه موسیقی می سازند.

داستان برای همه علاقه مندان سینما آشناست. رنفیلد (دویت فرای) ، یک آژانس املاک و مستغلات انگلیسی ، برای فروش یک ملک در لندن به منطقه ، از ترانسیلوانیا بازدید می کند. او واقعاً می خواهد آن فروش را انجام دهد. وی هنگام ذکر نام دراکولا هیچ هشداری از ترس از اهالی روستا نمی گیرد.

نقد فیلم دراکولا

فیلم دراکولا

او از یک سواری وحشتناک در مربی بدون راننده جان سالم به در برد. و سپس او را به نابودی خود فرو می برد. عکسهای برجسته داخلی ترسناک قلعه دراکولا همه چیز را مدیون سنت اکسپرسیونیسم آلمان است. ادب شومی وجود دارد که دراکولا با آن از مهمانش استقبال می کند و به او غذا و … شراب می دهد. سپس غلبه بر رنفیلد.

بازگشت با کشتی با محموله تابوت کشنده خود به انگلستان (سکانس دیگری که مدیون “نوسفراتو” است). کشتی ارواح که به بندر می رود ، ظاهراً همه سرنشینان کشته شده اند به جز رنفیلد که کاملا دیوانه خیره شده است.

در لندن ، خون آشام با خون غریبه هایی که در شب روبرو می شوند ، در صحنه هایی مدیون افسانه جک چاک دهنده است. سپس او با تلقین خود در جعبه اپرای اشغال شده توسط دکتر سوارد (هربرت بونستون) خود را وارد جامعه عالی می کند.

دکتر صاحب ابی کارفاکس است ، که همسایه آسایشگاه است که رنفیلد بدبخت در آنجا زندانی شده است (قهقهه زدن و خوردن عنکبوت برای خون آنها). او با دختر سوارد مینا (هلن چندلر) ، نامزدش جان هارکر (دیوید مانرز) و دوستش لوسی (فرانسیس داد) آشنا می شود. سرانجام توسط شکارچی خون آشام دکتر ون هلسینگ (ادوارد ون اسلون) به آنها ملحق می شود ، که خون آشام بودن را با جزئیات بیشتری از آنچه درام نیاز دارد توضیح می دهد.

صحنه های موجود در ابی کارفاکس پس از وحشت اکسپرسیونیست از صحنه هایی که در ترانسیلوانیا و در داخل کشتی اتفاق می افتد ، یک ضدخط است. آنها بر اساس همان نمایشنامه برادوی ساخته شده اند که لوگوسی ابتدا دراکولا را بازی کرده است و بیشتر مدیون سنت درام اتاق نشیمن (و باید گفت کمدی) است تا جذابیت اساسی خون آشام.

فیلم دختر گمشده
بیشتر بخوانید

با این حال حتی در اینجا براونینگ می تواند احساسات ناراحت کننده ای ایجاد کند ، همانطور که او حضور دراکولا را در بازدید از خفاش ها و رانش مه نشان می دهد.

تود براونینگ (1882-1962) کارگردانی است که نام او در هر مطالعه ای مهم است

از ژانر وحشت ، و در عین حال بیشترین کارهای او تحت الشعاع او قرار گرفته است

همکاران به نظر می رسد لون چانی ، “مرد هزار چهره” ، نیروی اصلی خلاق در پشت صحنه های خاموش “سه نا مقدس” و “غرب زنگبار” براونینگ است. لوگوسی ، فروند و موضوع اصلی موتورهای خلاقانه “Dracula” هستند. یکی از تصاویر براونینگ که به عنوان دید شخصی وی تنهاست ، “Freaks” (1932) است که در یک نمایش جنبی سیرک تنظیم شده و از آن زمان تاکنون بسیار تکان دهنده است که در اینجا و آنجا ممنوع است.

” فیلم دراکولا ” به جز برخی از سویه های فراری “دریاچه قو” ، هنگام پخش اولین امتیاز موسیقی نداشت. این فرصتی به جا گذاشت. من یک نسخه ترمیم شده از فیلم را در ماه سپتامبر در جشنواره تلوراید مشاهده کردم ، با حضور فیلیپ گلاس در اجرای کوارتت Kronos در اجرای امتیاز تازه ساخته شده خود. این همان نسخه ای است که اکنون روی نوارها و دیسک ها موجود است.

خالصان استدلال می کنند که تصمیم اصلی براونینگ بهترین تصمیم بوده است – به جای زیر خط کشیدن آن با موسیقی ، افزایش جلوه های صوتی وحشتناک. اما ” فیلم دراکولا ” توسط بسیاری از هنرمندان مختلف در جهات مختلف تحت فشار قرار گرفته و کشیده شده است که گلاس فقط در افزودن سهم خود از این سنت پیروی می کند. نمره گلاس از این نظر موثر است که نشان می دهد نه تنها روحیه خلق و خوی بلکه فوریت و احتیاج به خون آشامی دراکولا دارد. این عطشی خون که 500 سال دارد را برمی انگیزد.

آیا ” فیلم دراکولا ” محصول 1931 هنوز یک فیلم ترسناک است یا به یک قطعه دورهمی تبدیل شده است؟ “خنک کننده ترین و ترسناک ترین فیلم ساخته شده تا کنون” ، سری مرجع Cinebooks را عهد می کند. شاید این در سال 1931 درست بود ، اما امروز فکر می کنم این فیلم بیشتر به دلایل فنی – به دلیل اجرای سبک ، عکاسی ، مجموعه ها – جالب باشد.

نقد فیلم بیوه سیاه
بیشتر بخوانید

هرچند یک لحظه وجود دارد که لوگوسی به لوسی خوابیده نزدیک می شود و همه عناصر ماده بهم نزدیک می شوند. ما تجارت وحشتناک را در نظر می گیریم: جاودانگی ، اما به عنوان یک خون آشام. از دیدگاه ما ، دراکولا مرتکب یک جنایت ناگفتنی می شود. از او ، ارائه یک هدیه غیرقابل گفتن.

نقد فیلم دراکولا

فیلم دراکولا

پایان مقاله نقد فیلم دراکولا

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ژان لوک گدار|فیلم خانه ای روی آب|نقد فیلم آگیره، خشم پروردگار|معرفی سریال آینه سیاه|فیلم آخرین سامورایی|لوکینو ویسکونتی|سریال نگهبانان|فیلم حرامزاده های لعنتی|نقد فیلم مثل یک عاشق|بهترین فیلم های جک نیکلسون

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دوازده + 16 =