نقد فیلم شیطان وجود ندارد : ▪️زبان تیز انتقاد یکی از رکنهای هنر است. در سینما که با تصویر متحرک گره خورده این رکن صلابت بیشتری مییابد. در کشورهایی مانند ایران که فعالان حوزهی سینما در آثار خود از انفعال و پارهای نقدها به مردمان جامعه و نه حکومت نان میخورند، برخی آثاری که نوک تیز انتقادشان از مردم بهسوی متولیان مردم است همچون آثاری خام بهنظر میرسند.
این ناپختگیها همهاش متوجه سینماگر مستقل نیست. محدودیتهای فعالیت برای این دست از سینماگرها در کشوری چون ایران و تلاش ایشان برای گذر از محدودیتهای سانسور بیرویه و از سویی دیگر فقدان بازیگر در این خامی نقش بهسزایی دارند. ««محمد رسولاف» یکی از همین سینماگران مستقل است که بهرغم محدودیتهای بیشمار سعی دارد با زبان سینما سخن بگوید.
نقد فیلم شیطان وجود ندارد
▪️اعتراض به اعدام در بسیاری از کشورها باعث تشکیل کمپینهای مختلفی شده است. در ایالات متحده بسته به قانون هر ایالت حکم اعدام اجرا میشود. کمپینهای مختلف در اعتراض به این حکم شکل میگیرد و اعتراض خود را در خیابانها یا مقابل زندانها به نمایش میگذارند. اما در کشورهایی مانند ایران، عربستان و چین حکم اعدام سراسری است و بخشی از قوانین جزایی و کیفری این کشورها محسوب میشود.
▪️رسولاف در اپیزود اول فیلم شیطان وجود ندارد به زندگی یک کارمند میپردازد. مردی آرام و منفعل که در ابتدای اپیزود با یک کیسه برنج به خانه میرود. همسرش معلم است و دختری کوچک دارد. رسولاف سعی دارد فشار حاصل بر ذهن این مرد را از طریق زندگی روزمرهاش بهنمایش بگذارد.
▪️در اپیزود دوم که شاید بهترین اپیزود فیلم شیطان وجود ندارد است، فرم خوب روایت و ضربآهنگ آن باعث شکل گرفتن داستانی سینمایی میشود. کل روایت آقای رسولاف داستانی و نمادین است. او در اپیزود اول کاملاً سعی داشت همهی ارکان روایت را در خدمت روزمرگی کاراکتر اصلی قرار دهد.
حال در اپیزود دوم قصهی فرار یک سرباز مجری اعدام را بهتصویر میکشد. علیرغم همهی محدودیتهایی که برای کارگردانی چون رسولاف وجود دارد، اما دکوپاژ خوب باعث شکل گرفتن هیجان در فیلم شده است. در این اپیزود باید از بازی خوب «کاوه آهنگر» هم گفت. او بهخوبی در کالبد سربازی که از کشیدن چهارپایه از زیر یک زندانی واهمه دارد فرو رفته است.
نقد فیلم شیطان وجود ندارد
▪️اپیزودهای سوم و چهارم از همان دست روایتهای لوسی هستند که در کشوری چون ایران بهفور نمونههای مشابه آنها را میتوان دید. کاراکتری که سبیل، موی فر و عینکی با عدسی گرد دارد و زیرپیراهنی سفید میپوشد. مادری که سیگار میکشد و بهطور غیر مستقیم از آزادی تفکر میگوید. پدری که کاملاً منفعل است و فقط تأیید یا رد میکند.
▪️فیلم آقای رسولاف نشان داد که کشوری مانند ایران دچار فقر شدید بازیگر است. شاید رسولاف کارگردانی جسور باشد اما دقتی در انتخاب بازیگران ندارد. فیلم «جاده خاکی» پناهی را به یاد بیاورید که علیرغم تلاش کارگردان جوان و وسواس او در انتخاب بازیگر، باز هم شاهد حضور نابازیگری بودیم که جور او را دیگران به دوش میکشیدند. اما فیلم آقای رسولاف حتی این جورکشان را هم ندارد. بهنظر سینمای ایران در معنای عام خودش هم دچار بیژانری است، هم به درد بی بازیگری مبتلا است.
نقد فیلم شیطان وجود ندارد
پایان مقاله نقد فیلم شیطان وجود ندارد
▪️نام انگلیسی: There Is No Evil
▪️نام فارسی: شیطان وجود ندارد
▪️محصول: ۲۰۲۰ – ایران
▪️ژانر: درام
▪️امتیاز: ۲ از ۴ – 〇〇⬤⬤
بیشتر بخوانید:
فیلم ژنرال | معرفی سبک موسیقی بوسا نووا | نقد فیلم مخمل آبی | معرفی دستگاهها و ردیف های موسیقی ایرانی | آلفرد هیچکاک | نقد فیلم My Neighbor Totoro – فیلم همسایه من توتورو | نقد و بررسی بازی Beat Saber | فیلم دزد دوچرخه | مکتب نئو اکسپرسیونیسم: تاریخ ، ویژگی ها و آثار هنری | فیلم اگه میتونی منو بگیر | نقد انیمیشن The Croods: A New Age | انیمیشن خانواده کرودها : عصر جدید | نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن | نقد فیلم پدرخوانده 1 | The Godfather | عزیمتی به عظمت هنر هفتم