صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم پسر نهنگی | فیلم The Whaler Boy
ads

نقد فیلم پسر نهنگی | فیلم The Whaler Boy

فیلم پسر نهنگی

نقد فیلم پسر نهنگی : جایی در خاور دور روسیه، درست در شبه‌جزیره‌ی چوکچی یا چوکوتکا، در روستایی دورافتاده در کنار دریای برینگ دو پسر نوجوان به تازگی با چیزی نو و عجیب با نام فضای مجازی آشنا می‌شوند. اینترنت برای اولین بار پا در این سرزمین دورافتاده می‌گذارد و شگفتی را با خود به همراه می‌آورد. «لیوشکا» و «کولیان» برای اولین بار دختری بلوند و زیبا را در صفحه‌ی نمایش روبه‌روی‌اشان مشاهده می‌کنند که خیره به آنها برای آنها عشوه و ناز می‌آید.

با نقد فیلم پسر نهنگی با بامدادی ها همراه باشید

پیشرفت تکنولوژی مسیر حرکت آگاهی را بیشتر و تندتر کرده است. دیگر لازم نیست حتماً در مکانی باشی تا بتوانی درباره‌ی آن مکان چیزهایی بدانی یا حتی بتوانی آنجا را ببینی. دیگر برای یافتن معنای کلمات و دانستن آنچه که نمی‌دانی فقط کافی‌ست آن کلمات را در کامپیوتر خود بنویسی تا درباره‌ی آن همه‌چیز را بدانی.

تکنولوژی و بهتر است بگوییم اینترنت مرزها را برداشته و به همه اجازه داده است تا نسبت به همه‌چیز در یک سطح آگاهی داشته باشند. می‌توانی در دورترین نقطه‌ی قطب شمال با فردی در دورترین نقطه‌ی قطب جنوب حرف بزنی و نه زمان و نه مکان را از دست دهی. تصور زندگیِ دور از تکنولوژی سخت است.

نقد فیلم پسر نهنگی

فیلم پسر نهنگی

مردمان در گذشته بدون اینترنت چگونه زندگی می‌کردند؟ دنیا بدون جادوی این فضا چطور بوده است؟ « فیلم پسر نهنگی » تلاش کرده است با وارد کردن ناگهانی این امکان به جایی دورافتاده که مردمان‌اش هرگز پا را فراتر از روستای خود نگذاشته‌اند، گذشته و آینده را برای مدتی کوتاه در کنار هم قرار دهد و سفری اودیسه‌وار را برای نوجوانی که این دنیا را کشف کرده است، ایجاد کند.

سکانس ابتدایی فیلم پسر نهنگی با گذشتن دوربین از میان دختران زیبارو و بلوند که در حال آماده کردن خود هستند، آغاز می‌شود. این سکانس با تصویر مردانی زمخت و سرد که هیچ احساسی در چهره‌هاشان دیده نمی‌شود، ادامه می‌یابد و در نهایت با چهره‌ی دو پسر نوجوان که در شگفتی آنچه می‌بینند مانده‌اند، تمام می‌شود. برای لیوشکا همان تصویر کافی است تا عاشق دختر بلوندی ‌شود که همواره بر روی تختی نشسته و به او خیره شده است و برای او ناز و عشوه می‌کند. لیوشکا با دختر حرف می‌زند و تصور می‌کند که تنها دلیل جواب ندادن دختر زبان متفاوت آنهاست. لیوشکا آنقدر مست و دیوانه‌ی این دختر می‌شود که دیگر چیزی جز او را نمی‌بیند.

فیلم شب شکارچی
بیشتر بخوانید

در نیمه‌ی اول روایت گذر کوتاه داستان به زندگی گذشته و دور از اینترنت با خاموشی ناگهانی برق تصویر می‌شود. زمانی که اینترنت و فضای مجازی نبود و خانواده‌ها با شمع در کنار یکدیگر سعی می‌کردند از این زمان بهترین بهره را ببرند. لیوشکا اما دیگر دیوانه و شیدای آن دختر شده است و نیازی به شمع و چراغ و خاموشی ندارد. او مست عشق در نیمه‌ی دوم روایت راهی سفری اجباری برای یافتن آن دختر می‌شود.

تقابل مردان سخت و سرد روسی با لیوشکا در مرز میان روسیه و آمریکا و سپس دیدار لیوشکا با پلیس مرزی آمریکایی اتفاقاتی است که مسیر سفر لیوشکا را کمی متفاوت می‌کند. اما او در بیشتر موارد تنها میان دریا یا خشکی به دنبال راهی برای رسیدن به آمریکا و آن رویای شیرین آمریکایی است. لیوشکا با رسیدن به جنگل استخوان نهنگ‌ها سر نهنگی را می‌بیند که شباهت عجیبی به اندام‌های زنانه دارد.

او در برابر این استخوان عظیم زانو می‌زند و دیگر چیزی نمی‌داند. استعاره‌ای زیبا از رویاهایی که گاهی چگونه ما را برده‌ی خود می‌کنند. او خسته، درمانده و سرگردان باید راهی برای ادامه‌ی مسیر بیابد. آنچه در نهایت لیوشکا را آرام می‌کند دقیقاً همان چیزی است که پدربزرگ او را آرام می‌کرد. پدربزرگی که هر روز با روی باز منتظر آمدن مرگ بود و بر زمین سرزمین خود به آرامی می‌خوابید.

روایت فیلم پسر نهنگی اما تلاشی برای رفتن به عمق این سرزمین‌های دور نمی‌کند. مردمان این سرزمین را با نهنگ‌های قاتلی که می‌کشند، فقط برای دقایقی کوتاه تصویر می‌کند و سعی می‌کند از لیوشکا و رویای او دور نشود. شاید همین امر است که لذت تماشای نماهای پرنده را کمتر کرده است. نماهایی که از دریای وسیع و نهنگ‌های در خون غلتیده گرفته شده‌اند.

نقد فیلم پسر نهنگی

فیلم پسر نهنگی

این نماها اگرچه زیبا هستند، اما به نظر می‌رسد تنها برای همین زیبایی در مسیر روایت جای گرفته‌اند. اگرچه روایت در نیمه‌ی اول خود سعی کرده است تصویری روشن از نوع زندگی مردمان این سرزمین ارائه دهد، اما آنچه در نهایت نشان می‌دهد نسبت به آنچه که توانایی نشان دادن از این سرزمین را دارد، کمتر است. اتفاقی که شاید با کمی پرداخت می‌توانست فیلمی کامل و بالغ را ایجاد کند. اما شهامت کارگردان و نویسنده‌ی تازه‌کار این فیلم برای تمرکز بر آنچه در ذهن داشته، ستودنی است.

نقد فیلم Beckett | دیوید واشنگتن در تریلری سیاسی
بیشتر بخوانید

پایان مقاله نقد فیلم پسر جنگی

▪️نام انگلیسی: The Whaler Boy

▪️نام فارسی: فیلم پسر نهنگی

▪️محصول: ۲۰۲۲ – روسیه، لهستان، بلژیک

▪️ژانر: درام، ماجراجویی

▪️امتیاز: ۳ از ۴ – 〇⬤⬤⬤

اینستاگرام رضا حقی

بیشتر بخوانید:

دوره باروک در موسیقی | بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز | میکل آنژ | نقد فیلم پدر | معرفی موسیقی کلاسیک | بهترین فیلم های هاوارد هاکس | بهترین فیلم های مارلون براندو | نقد فیلم Plan B | نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn | نقاشی گلهای آفتابگردان | تاریخچه ساخت گیتار

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

8 + یازده =