بیوگرافی مل گیبسون

مل گیبسون

مل گیبسون بازیگر به عنوان ستاره مجموعه فیلم های «مکس دیوانه» و «سلاح مرگبار» به شهرت رسید و بعدها به عنوان کارگردان فیلم های «شجاع دل»، «مصائب مسیح» و «ریج اره مویی» از جمله دیگر ویژگی های این فیلم تحسین شد.

مل گیبسون کیست؟

در دهه 1980، مل گیبسون به خاطر نقش های اصلی خود در مجموعه سلاح مرگبار در سطح بین المللی شناخته شد و دهه بعد او به عنوان کارگردان برنده جایزه اسکار برای Braveheart شناخته شد. جایگاه گیبسون به عنوان یک ستاره قابل بانک در پی اظهارات جنجالی و اتهامات سوءاستفاده خانگی او در دهه 2000 متضرر شد، اما او بعداً با فیلم Hacksaw Ridge که نامزد جایزه اسکار شد، موفقیت کارگردانی را دوباره کشف کرد.

اوایل زندگی

مل کولمسیل جرارد گیبسون در 3 ژانویه 1956 در پیکسکیل نیویورک به دنیا آمد. او ششمین فرزند از 11 فرزند هاتون و آن گیبسون، کاتولیک های رومی ایرلندی تبار بود.

مل گیبسون

مل گیبسون

اندکی پس از شروع جنگ ویتنام، هاتون گیبسون خانواده خود را از ترس اینکه پسرانش به جنگ فراخوانده شوند، به استرالیا نقل مکان کرد. گیبسون بقیه دوران کودکی خود را در سیدنی گذراند، جایی که در کالج کاتولیک سنت لئو، یک دبیرستان کاتولیک تمام پسران، تحصیل کرد. او تحصیلات دبیرستان خود را در دبیرستان پسران Asquith در نیو ساوت ولز استرالیا به پایان رساند.

مل گیبسون پس از فارغ‌التحصیلی از آسکوئیث، به فکر تبدیل شدن به یک آشپز یا روزنامه‌نگار افتاد، اما پس از اینکه خواهرش درخواستی از طرف او به مؤسسه ملی هنرهای دراماتیک در سیدنی داد، در نهایت مسیر شغلی متفاوتی را در پیش گرفت. او تصمیم به تست بازیگری گرفت و با وجود نداشتن تجربه قبلی، در مدرسه نمایش پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی ایوانکا ترامپ

اندکی بعد، گیبسون اولین حضور خود را روی صحنه در یک محصول NIDA از رومئو و ژولیت انجام داد و اولین حضورش را در فیلم کم‌هزینه شهر تابستانی (1977) انجام داد. پس از فارغ‌التحصیلی از NIDA در همان سال، گیبسون به کمپانی تئاتر استرالیای جنوبی پیوست، جایی که در نقش‌های اصلی در تولیدات کلاسیک، از جمله ادیپ و هنری چهارم ظاهر شد.

«مکس دیوانه» و «سلاح مرگبار»

مل گیبسون پس از فتح صحنه، قدرت خود را در تلویزیون امتحان کرد و اولین نقش خود را در سریال استرالیایی The Sullivans (1976-1983) به دست آورد. او در سال 1979 با دو نقش سینمایی از سینمای اصلی فارغ التحصیل شد: در نقش یک جنگجوی آینده نگر در فیلم مکس دیوانه، و به عنوان یک مرد ناتوان ذهنی که عاشق زنی مسن تر با بازی پایپر لوری در فیلم تیم می شود.

بیوگرافی بشار اسد
بیشتر بخوانید

گیبسون برای بازی در فیلم دوم، اولین جایزه موسسه فیلم استرالیا را برای بهترین بازیگر مرد به دست آورد. علاوه بر این، مکس دیوانه با فروش بیش از 100 میلیون دلار در سراسر جهان به بزرگترین موفقیت تجاری هر فیلم استرالیایی تا به امروز تبدیل شد.

مل گیبسون دومین جایزه AFI خود را (دوباره برای بهترین بازیگر مرد) برای بازی در نقش یک ایده آلیست میهن پرست در درام 1981 پیتر ویر در جنگ جهانی اول، گالیپولی دریافت کرد. بعداً در همان سال، او دوباره نقش خود را به عنوان قهرمان چرمی در فیلم Mad Max 2: The Road Warrior (که در ایالات متحده با عنوان The Road Warrior در سال 1982 منتشر شد) بازی کرد.

موفقیت این فیلم گیبسون را به عنوان یک ستاره بین المللی معرفی کرد. دومین همکاری او با ویر، سال زندگی خطرناک (1982)، بازیگر نقش اول رمانتیک خود را در کنار سیگورنی ویور به نمایش گذاشت.

مل گیبسون

مل گیبسون

اولین فیلم آمریکایی گیبسون در سال 1984 در فیلم رودخانه موفقیت آمیز تلقی شد. این فیلم چهار نامزدی جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین بازیگر زن برای سیسی اسپیسک را به دست آورد.

در سال 1985، گیبسون به استرالیا بازگشت تا سه گانه «مکس دیوانه» را با «مکس دیوانه: فراتر از رعد و برق»، که تینا ترنر خواننده نیز در آن ایفای نقش می کرد، تکمیل کند. بعداً در همان سال، محبوبیت این بازیگر زمانی تایید شد که او به عنوان اولین “سکسی ترین مرد زنده” روی جلد پیپل ظاهر شد.

پس از یک وقفه کوتاه، گیبسون با فیلم پرفروش اسلحه مرگبار (1987) به پرده بازگشت، و در نقش یک پلیس بی ثبات، مارتین ریگز در مقابل دنی گلاور، که شخصیت اصلی کتاب راجر مورتاگ را بازی می کرد، بازی کرد. موفقیت اسلحه مرگبار الهام بخش سه دنباله بود – اسلحه مرگبار 2 (1989)، اسلحه مرگبار 3 (1992) و اسلحه مرگبار 4 (1998) – که همگی گلاور و گیبسون را در نقش های مربوط به خود به عنوان “پلیس خوب” و “پلیس بد” نشان می دهند.

“شجاع دل”

در هملت فرانکو زفیرلی (1990)، گیبسون در نقش شاهزاده عذاب‌کش بازی قابل توجهی ارائه کرد. هملت اولین فیلم تولید شده توسط شرکت تولید تازه تاسیس گیبسون، آیکون پروداکشنز را نیز رقم زد. (سایر تولیدات آیکون شامل فیلم زندگینامه ای بتهوون در سال 1994 معشوق جاویدان و بازسازی سال 1997 آنا کارنینا اثر لئو تولستوی است.)

بیوگرافی ونسا کربی
بیشتر بخوانید

گیبسون در اوایل دهه 1990 در چند فیلم با استقبال ضعیف ظاهر شد، از جمله Air America (1990) و برای همیشه جوان (1992). او در سال 1993 اولین کارگردانی بلند خود را با فیلم اشک آور مرد بدون صورت انجام داد که در آن او همچنین در نقش یک قربانی سوختگی به شدت از ریخت افتاده بازی کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی فیلمنامه‌نویس هالیوودی ایتان کوئن

مل گیبسون پرشورترین پروژه خود را تا به امروز در سال 1995 با کارگردانی و بازی در نقش نجیب زاده اسکاتلندی قرن سیزدهم سر ویلیام والاس در حماسه قرون وسطایی Braveheart منتشر کرد.

این فیلم در اسکار موفق شد و در پنج بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی موفق به کسب جوایز برتر شد. همچنین در سال 95، گیبسون طیف شخصیت های خود را با ارائه صدای جان اسمیت در پوکاهونتاس دیزنی متنوع کرد.

در اواخر دهه 90، گیبسون در چند فیلم جنایی، از جمله باج 1996 (با رنه روسو و گری سینیس)، تئوری توطئه 1997 (با جولیا رابرتز) و فیلم مستقل بازگشت (1999) بازی کرد. در سال 2000، این بازیگر عنوان حماسه جنگی مورد انتظار The Patriot را که در آن نقش یک قهرمان بی میل را در طول انقلاب آمریکا بازی می کرد، منتشر کرد.

در همان سال او در کمدی رمانتیک What Women Want در کنار هلن هانت، لورن هالی و بت میدلر بازی کرد. در سال 2002، گیبسون تیتر یک فیلم موفق دیگر باکس آفیس، M. Night Shyamalan’s Signs شد.

“شور” و تحسین کارگردانی

مل مل گیبسون برای پروژه بعدی خود به صندلی کارگردانی بازگشت، فیلمی جاه طلبانه درباره 12 ساعت پایانی زندگی عیسی مسیح با عنوان مصائب مسیح (2004). این بلاک باستر بعید به دلیل اقتباس جنجالی اش از مصلوب شدن، خبرساز شد. گیبسون که یک کاتولیک معتقد بود، در آن زمان اظهار داشت که روح القدس از طریق او فیلم را می ساخت: “من فقط ترافیک را هدایت می کردم.”

مل گیبسون

مل گیبسون

حماسه تاریخی بعدی گیبسون، آپوکالیپتو، که در دسامبر 2006 منتشر شد، بر زوال تمدن مایاها متمرکز بود و به زبان یوکاتک مایا با زیرنویس فیلمبرداری شد. این فیلم که با حضور بازیگران بومی مکزیکی و بومی آمریکا در آن حضور داشت، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در باکس آفیس موفق شد.

بیوگرافی لئونارد برنشتاین
بیشتر بخوانید

اظهارات جنجالی و بازگشت

اندکی پس از فیلمبرداری The Passion، گیبسون متهم شد که هم یهودی ستیز و هم نژادپرست است. او در سال 2006 برای اتهام رانندگی در حالت مستی “معارض نیست” و بعداً اعتراف کرد که در حین دستگیری خود اظهارات ضدیهودی کرده است و آشکارا به مبارزه خود با اعتیاد به الکل اذعان داشت. او به سه سال حبس تعلیقی از جمله جلسات اجباری الکلی های گمنام محکوم شد.

در سال‌های پس از این حادثه، گیبسون نسبتاً کمرنگ بود. او در سال 2008 به عنوان تهیه کننده در مستند روز دیگری در بهشت PBS و به عنوان تهیه کننده اجرایی در مینی سریال مربوط به PBS Carrier خدمت کرد. پس از سال ها کارگردانی و تهیه کنندگی، گیبسون برای فیلم هیجان انگیز Edge of Darkness در سال 2010 جلوی دوربین رفت و در نقش یک کارآگاه پلیس که مرگ دخترش را بررسی می کند، بازی کرد.

مل گیبسون  در میان اظهارات فاش شده بیشتر که وضعیت او را به‌عنوان یک مرد نافرمان در هالیوود بدتر کرد، در سال 2011 در فیلم «بیور» با جودی فاستر بازی کرد و در نقش مردی خودکشی که با عروسک دستی‌اش پیوند می‌خورد بازی کرد. با این حال، این نقش نتوانست تصویر او را نرم کند یا حرفه بازیگری خود را دوباره شروع کند و گیبسون برای سه نقش بعدی خود در صفحه نقره ای به ژانر اکشن بازگشت: Get the Gringo (2012) ، Machete Kills (2013) و The Expendables 3 (2014)).

مل گیبسون در سال 2016 با بازی Hacksaw Ridge که اولین تلاش کارگردانی او در 10 سال گذشته بود، دوباره در مسیر اوج قرار گرفت. این فیلم بر اساس داستان واقعی در مورد یک مخالف وظیفه شناسی در طول جنگ جهانی دوم که 75 سرباز را بدون شلیک یک گلوله نجات داد، در باکس آفیس موفقیت کمی داشت، اما نامزدی گلدن گلوب و اسکار گیبسون را برای کارگردانی خود به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جیمز هاردن

مل گیبسون در ادامه بازگشت خود به جایگاه برجسته در صنعت، در جوایز اسکار در فوریه 2017 ظاهر شد و با خوش اخلاقی با خارهایی که توسط مجری جیمی کیمل راه خود را آغاز کرد، برخورد کرد. بعداً در همان سال، گیبسون قرار بود در کنار ویل فرل، مارک والبرگ و جان لیتگو در Daddy’s Home 2 ظاهر شود و همچنین طرفداران را درباره احتمال ساخت قسمت پنجم Lethal Weapon کنایه زد.

بیوگرافی کوین جیمز
بیشتر بخوانید

زندگی شخصی

مل گیبسون در سال 1980 با رابین مور ازدواج کرد. این زوج قبل از درخواست طلاق در سال 2009 دارای هفت فرزند بودند. اندکی پس از آغاز مراحل طلاق، گیبسون با خواننده روسی اوکسانا گریگوریوا آشنا شد. این زوج اولین فرزند خود را اندکی قبل از جدایی در سال 2010 به دنیا آوردند.

مل گیبسون بلافاصله پس از جدایی آنها به دلیل آزار خانگی تحت بازجویی قرار گرفت، با مکالمات تلفنی ضبط شده از این بازیگر که توهین های نژادی را مطرح می کرد و اعتراف به ضربه زدن به گریگوریوا در اینترنت منتشر شد. گیبسون اعتراف کرد که یک بار با کف دست باز به گریگوریوا سیلی زده است، اما ادعای او مبنی بر اینکه چندین بار به او مشت زده است را رد کرد.

در طول محاکمه سال 2011، گیبسون ادعای اعتراضی به اتهام جنحه خشونت خانگی نداشت. او به سه سال حبس تعلیقی، یک سال مشاوره در مورد خشونت خانگی و خدمات اجتماعی و همچنین چندین جریمه نقدی محکوم شد. در نتیجه، گیبسون توسط همکاران هالیوود محکوم شد و توسط آژانسش، ویلیام موریس اندیوور اینترتینمنت، کنار گذاشته شد.

در سپتامبر 2016، نماینده مل گیبسون تایید کرد که دوست دختر دو ساله این بازیگر، روزالیند راس، باردار است. در ژانویه 2017، راس نهمین فرزند گیبسون را به دنیا آورد، پسرش لارس جرارد.

مل گیبسون

مل گیبسون

حقایق کلی

نام: مل گیبسون
سال تولد: 1956
تاریخ تولد: 3 ژانویه 1956
ایالت تولد: نیویورک
شهر تولد: Peekskill
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین بازیگر: مل گیبسون با بازیگر مجموعه فیلم های «مکس دیوانه» و «سلاح مرگبار» به شهرت رسید و بعدها به عنوان کارگردان فیلم های «شجاع دل»، «مصائب مسیح» و «هکساو ریج» تحسین برانگیز شد. از جمله ویژگی های دیگر.
صنایع:
عمل
علامت نجومی: برج جدی
مدارس:
موسسه ملی هنرهای دراماتیک (کنزینگتون، سیدنی، استرالیا)
دبیرستان پسران آسکوئیث (آسکوئیث، نیو ساوت ولز، استرالیا)
کالج کاتولیک سنت لئو (واهرونگا، سیدنی، استرالیا)
حقایق جالب
مل گیبسون در سال 1985 به عنوان اولین “سکسی ترین مرد زنده” توسط مجله People انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار + 7 =