بیوگرافی ونسا کربی

ونسا کربی

این بازیگر تحسین‌شده انگلیسی برای بازی در فیلم Pieces of a Woman نامزدی اسکار را دریافت کرد و در فرانچایز فیلم‌های Mission Impossible و Fast & Furious ظاهر شد.

ونسا کربی کیست؟

ونسا کربی بازیگر انگلیسی تحسین شده ای است که برای بازی در نقش یک مادر جوان داغدار در فیلم Pieces of a Woman نامزد جایزه اسکار 2020 شد. او برای اولین بار در سال 2017 با نقش پرنسس مارگارت در سریال The Crown در نتفلیکس مورد توجه قرار گرفت که نامزدی جایزه امی و جایزه بافتا را برای او به ارمغان آورد.

ونسا کربی در تئاتر، تلویزیون و سینما ظاهر شده است، از جمله نقش‌های مکمل در فرانچایز فیلم‌های اکشن Mission: Impossible و Fast & Furious. کربی نقش ملکه ژوزفین را در فیلم ناپلئون به تصویر می‌کشد، فیلم زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی ریدلی اسکات که در آن واکین فینیکس نقش اصلی را ایفا می‌کند.

اوایل زندگی

ونسا نوالا کربی در 18 آوریل 1988 در لندن از خانواده جین و راجر کربی به دنیا آمد. پدر او یک جراح برجسته پروستات بازنشسته است که در حال حاضر به عنوان رئیس انجمن سلطنتی پزشکی مستقر در لندن خدمت می کند و مادرش سردبیر سابق مجله کانتری لیوینگ است.

ونسا کربی

ونسا کربی

ونسا کربی در ویمبلدون لندن به عنوان فرزند وسط سه خواهر و برادر بزرگ شد. خانواده و دوستانش او را “نو” صدا می زنند، نام مستعاری که از نام میانی او گرفته شده است. کربی می‌گوید که نام ونسا «بیش از حد رسمی و مومیایی» است.

ونسا کربی در سنین جوانی با تماشای فیلم با پدرش علاقه خود را به بازیگری افزایش داد، اما او واقعاً در 11 سالگی پس از تماشای کورین و ونسا ردگریو در تولید باغ آلبالو در تئاتر ملی لندن تصمیم گرفت بازیگر شود.

اگرچه کربی دوران کودکی خود را دورانی شاد توصیف کرد، اما در مدرسه ابتدایی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و گفت که “در مورد هر کاری که انجام می‌دادم خودآگاه شد” اما در درام و تئاتر محلی راه فراری یافت. در کودکی نیز از ژیاردیا رنج می برد، یک انگل روده ای که اغلب باعث تهوع او می شد.

ونسا کربی پس از تحصیل در مدرسه لیدی النور هولز در جنوب غربی لندن، برای مدرسه تئاتر بریستول اولد ویک درخواست داد، اما تا حدی به دلیل جوان بودن او رد شد. او برای مسافرت یک سال مرخصی گرفت، سپس به دانشگاه اکستر رفت و در آنجا مدرک زبان انگلیسی گرفت و در نمایشنامه های مدرسه ظاهر شد.

کار اولیه: موفقیت در تئاتر و اولین نقش های تلویزیونی و سینمایی

کربی قبل از شروع فعالیت تلویزیونی و سینمایی خود، در موزیک ویدیوی آهنگ 2007 گروه پاپ بریتانیایی مک فلای “The Heart Never Lies” ظاهر شد که به رتبه 3 جدول بریتانیا رسید. کربی زمانی که کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد، از نسخه‌ای از «نو» به عنوان یک نام هنری استفاده کرد، اما پس از اینکه نماینده‌اش گفت که ونسا ردگریو را به یاد او انداخته، تصمیم گرفت با ونسا کنار بیاید.

ویکتور فرانکل
بیشتر بخوانید

ونسا کربی به کربی پیشنهاد شد و در ابتدا جای خود را در آکادمی موسیقی و هنر دراماتیک لندن پذیرفت، اما پس از ملاقات با کارگردان تئاتر دیوید تاکر از طریق نماینده خود، آن را رد کرد. این منجر به اولین حضور کربی در تئاتر در نقش های اصلی در تئاتر Octagon در بولتون، منچستر، از جمله تولیدات همه پسران من توسط آرتور میلر، ارواح توسط هنریک ایبسن، و رویای یک شب نیمه تابستان توسط ویلیام شکسپیر شد.

کربی در مورد استماع خود در Octagon گفت: “من کاملاً عرق کرده در استماع شرکت کردم، هیچ کس که به طور تصادفی توسط یک نماینده گرفته شده بود.” با این حال، روزهای ناشناس ماندن او به پایان رسید، زیرا کربی در سال 2009 جایزه ستاره نوظهور BIZA را در جوایز تئاتر ایونینگ نیوز منچستر دریافت کرد.

طی دو سال بعد، کربی در تولید ماریان الیوت در تئاتر ملی، زنان مواظب زنان باشند، ظاهر شد و در نقش روزالیند در نمایشنامه شکسپیر همانطور که دوست داری در خانه نمایش West Yorkshire در لیدز بازی کرد. کربی بعداً به The Scotsman گفت: «این اتفاقات متوالی باعث شد که احساس کنم کمتر اهل کلاهبرداری هستم.

ونسا کربی در حالی که به حضور در تولیدات تئاتر ادامه می داد، اولین حضور تلویزیونی خود را در سال 2011 در The Hour، یک سریال درام بی بی سی با بازی دومینیک وست و رومولا گارای انجام داد.

در همان سال، کربی نقش استلا هاویشم را در اقتباس تلویزیونی بی‌بی‌سی از انتظارات بزرگ چارلز دیکنز در سال 2011 بازی کرد. شخصیت او دختر خوانده خانم هاویشام بود که جیلیان اندرسون نقش او را بازی می کرد.

در سال 2012، کربی در تئاتر ملی سه خواهر بندیکت اندروز ظاهر شد. او همچنین در یکی از اولین نقش های سینمایی خود در فیلم جنایی بریتانیایی The Rise بازی کرد.

او نقش ملکه ایزابلا را در نمایشنامه ادوارد دوم کریستوفر مارلو در سال 2013 در تئاتر ملی به تصویر کشید و سال بعد، بار دیگر در کنار اندرسون در تولید تراموا به نام هوس اثر تنسی ویلیامز ظاهر شد که هم در برادوی و هم در وست اند لندن اجرا می شد. یک شب در حین اجرای نمایش، او در حالی که کیک تولدی را که برای شخصیت اندرسون در نظر گرفته شده بود حمل می کرد، در یک صحنه گردان گیر کرد.

بیوگرافی خواننده مشهور دریک
بیشتر بخوانید

دستیابی به ستاره ها با The Crown

ونسا کربی در دهه 2010 در چندین فیلم ظاهر شد، مانند ملکه و کشور (2014)، صعود مشتری (2015) و فرمان کشتن (2016). با این حال، او برای اولین بار در سال 2016، زمانی که در سریال درام The Crown نتفلیکس نقش پرنسس مارگارت، خواهر ملکه الیزابت دوم (با بازی کلر فوی) را بازی کرد، مورد توجه گسترده قرار گرفت.

او فیلمبرداری این سریال را «بهترین دوران زندگی من» نامید. کربی به جای اینکه شاهزاده مارگارت را صرفاً به‌عنوان نسخه‌ای جوان‌تر از شخصیت بزرگسال خود به تصویر بکشد، به دنبال «پیدا کردن شخصی بود که قبل از سخت‌شدن، قبل از اینکه تلخ و از خود متنفر شود» را پیدا کند.

ونسا کربی

ونسا کربی

ونسا کربی در سال 2018 برای نقش آفرینی خود نامزد جایزه امی برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در یک سریال درام شد و دو نامزدی جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن دریافت کرد و در سال 2018 برنده جایزه شد.

بازیگران The Crown هر دو فصل یکبار تغییر می کنند زیرا ملکه را به تصویر می کشد. الیزابت و دیگران در مراحل مختلف زندگی خود، بنابراین نقش پرنسس مارگارت در فصل 3 به هلنا بونهام کارتر واگذار شد. کربی گفت: “خداحافظی با [نقش] افتضاح بود، من واقعاً آن را ناراحت کردم.”

تبدیل شدن به یک ستاره فیلم اکشن

ونسا کربی زمانی که در فیلم Mission: Impossible–Fallout (2018) برای بازی در نقش آلانا میتسوپولیس، که با نام بیوه سفید نیز شناخته می‌شود، به یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای فیلم هالیوود پیوست. شخصیت او یک بشردوست معروف است که مخفیانه در تجارت غیرقانونی اسلحه و پولشویی شرکت می کند.

ونسا کربی می‌گوید: «من هرگز فکر نمی‌کردم که اینقدر مسئول این سازمان واقعاً تاریک، می‌دانید، بسیار قدرتمند باشم، اما این کار را با سبکی و بازی انجام دهم، نه اینکه قاطعانه یا تهدیدآمیز باشم.» او بسیاری از شیرین‌کاری‌های خودش را برای این نقش اجرا کرد و ستاره فیلم تام کروز را «کاملاً منظم [و] فوق‌العاده مشتاق توصیف کرد، و افزود که او «همیشه می‌خواهد همه چیز در سطح فوق‌العاده‌ای اجرا شود، بنابراین باید خیلی سخت تمرین کنید. “

در این مدت، کربی به حضور در تولیدات تئاتر ادامه داد. در سال 2018، کربی نقش اصلی را در تولید تئاتر ملی جولی، نمایشنامه نویس اقتباسی پولی استنهام از فیلم خانم جولی آگوست استریندبرگ به تصویر کشید.

بهترین فیلم های کیت وینسلت
بیشتر بخوانید

در سال 2019، زمانی که برای بازی در فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw انتخاب شد، به یکی دیگر از فرانچایز فیلم های اکشن محبوب پیوست.

او نقش هتی شاو، مامور MI6 و خواهر کوچکتر قهرمان داستان، دکارد شاو، با بازی جیسون استاتهام را بازی کرد. این نقش شامل مبارزات زیادی بود و کربی بار دیگر بسیاری از بدلکاری‌های خودش را انجام داد و گفت که «مداوم درد می‌کشد».

او گفت که جذب قدرت این کاراکتر شده است و خاطرنشان کرد: «من احساس می‌کردم که به‌عنوان نقش اول زن آنقدر مهم است که او درگیر هیچ چیز نیست. مثل اینکه هیچ وقت توسط بچه ها نجات پیدا نکرد، او یک مبارز توانا بود و هرگز نجات پیدا نکرد.»

نامزدی جایزه اسکار

ونسا کربی  به خاطر حضورش در فیلم Pieces of a Woman (2020)، درامی به کارگردانی کورنل موندروکزو، تحسین گسترده منتقدان را دریافت کرد. شخصیت او زن جوانی بود که بلافاصله پس از تولد برای مرگ نوزادش عزادار بود. کربی این فیلم را «تقریباً یک مطالعه شخصیت در مورد غم و اندوه [و] واکنش این شخص به این نوع تروما، به دلیل نسل‌های تروما و غم حل‌نشده‌ای که به ما منتقل شده است» نامید.

تای بور از The Boston Globe نوشت: «اجرای کربی چند لایه است، با اندوهی که در زیر لایه‌های انکار، رواق‌گرایی، مقابله، خشم مدفون است.» جاستین چانگ، منتقد لس آنجلس تایمز نوشت: «اقتدار کربی امری است، حتی غیرقابل نفوذ».

ونسا کربی برای این بازی برنده جام Volpi برای بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم ونیز شد و نامزدهای بسیاری از جمله گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن بازیگران نمایشگر و جایزه اسکار دریافت کرد. این اولین نامزدی اسکار او برای بهترین بازیگر زن بود، اگرچه در نهایت به فرانسیس مک دورمند در سرزمین عشایر (2020) باخت.

ونسا کربی

ونسا کربی

انتشار Pieces of a Woman تا حدی مخدوش شد زیرا شیا لابوف، همبازی کربی، با اتهاماتی مبنی بر حمله جنسی، تجاوز و آزار عاطفی مواجه شد.

کربی در بیانیه‌ای درباره این جنجال گفت: «من در کنار همه بازماندگان سوء استفاده هستم و به شجاعت هر کسی که حقیقت خود را می‌گوید احترام می‌گذارم. با توجه به اخبار اخیر، من نمی توانم در مورد پرونده حقوقی در حال انجام اظهار نظر کنم.

فیلم های اضافی و آینده

ونسا کربی به حضور در فیلم‌هایی از جمله درام‌هایی مانند دنیای آینده (2020)، مطالعات ایتالیایی (2021) و پسر (2022) با هیو جکمن و لورا درن ادامه داده است.

بهترین فیلم های ایزابلا روسلینی
بیشتر بخوانید

او همچنین نقش بیوه سفید را در فیلم Mission: Impossible—Dead Reckoning، قسمت اول بازی کرد. او گفت: “من عاشق بازگشت به ماموریت: غیرممکن هستم، زیرا واقعاً مانند یک خانواده است.”

«این چنین سابقه‌ای دارد، و من بیوه سفید را شخصیتی بسیار پیچیده و غیرعادی برای بازی یافتم.» کربی برای فیلم بعدی قسمت دوم، Mission: Impossible—Dead Reckoning، قسمت دوم بازخواهد گشت که برای اکران در 23 می 2025 برنامه ریزی شده است.

ونسا کربی همچنین نقش ملکه ژوزفین را در فیلم ناپلئون به تصویر می‌کشد، فیلم زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی ریدلی اسکات که خواکین فینیکس در آن نقش فرمانده نظامی بدنام فرانسوی ناپلئون بناپارت را بازی می‌کند.

این فیلم در 22 نوامبر 2023 در سینماها اکران می شود. جودی کامر در ابتدا برای نقش ژوزفین، همسر ناپلئون انتخاب شد، اما کربی پس از انصراف کومر به دلیل درگیری های برنامه ریزی، این نقش را بر عهده گرفت.

ونسا کربی و فینیکس توافق کردند که یکدیگر را غافلگیر کنند و در حین فیلمبرداری به مکان های تاریک بروند تا اجرای آنها از کلیشه های معمول درام های دوره ای جلوگیری کند.

این منجر به لحظه ای بدون فیلمنامه شد که در آن فینیکس در حین صحنه طلاق به کربی سیلی زد، تصمیمی که توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

زندگی شخصی

ونسا کربی ازدواج نکرده است، اگرچه گزارش شده است که او در طول سال ها با چندین بازیگر دیگر از جمله کالوم ترنر، داگلاس بوث و پل رابیل قرار داشته است.

ونسا کربی

ونسا کربی

نقل قول ها

هرگز فکر نمی کردم که بدلکاری و اکشن ژانر من باشد، اما اکنون می فهمم که شما می توانید از ژانر فراتر بروید، به شرطی که سعی کنید زن واقعی را در پشت نقش پیدا کنید.

ما زنان باید مولد مواد باشیم، و برای انجام این کار، باید سیستمی را که در آن قرار داریم درک کنیم، که من واقعاً در تلاشم تا انجام دهم.

من نمی خواهم از دریچه ی جنسیت به من شلیک شود. این من نیستم. این زنانگی تحریف شده و مردانگی تحریف شده است که بسیاری از انرژی سمی را در جامعه ما ایجاد می کند.

خیلی وقت‌ها فیلمنامه‌ای را برمی‌داری و فکر می‌کنی، “خوب، پس او جذاب است” یا “او دوست دختر سابق است”. “من در مورد پریودم یا بچه ام که مرده یا دوست پسرم غر می زنم…” چرا نمی توانید یک دختر معمولی داشته باشید که درباره ایده ها صحبت کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

شانزده + سه =