صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم جوخه انتحار 2 | نجات دنیا با اوباش
ads

نقد فیلم جوخه انتحار 2 | نجات دنیا با اوباش

فیلم جوخه انتحار 2

فیلم جوخه انتحار 2 (جیمزگان) از آن جهت فیلم جذاب و استانداردی است که توانسته مهمترین ضعفهای نسخه (دیویدآیر) را پوشش داده و یک اثر پاپ کرنی تماما بی مغز را پیش چشم مخاطب قراردهد . فیلم جوخه انتحار 2 جیمز گان خوشبختانه بعنوان یک کمدی ،اکشن ماجراجویانه هم موقعیت‌های کمدی پخته تری دارد و هم چند سکانس اکشن‌اش بهتر دکوپاژ گشته‌اند.

با مقاله نقد فیلم جوخه انتحار 2  با بامدادی ها همراه باشید.

اینجا با نسخه‌ای طرفیم که از همان دقایق ابتدایی شوخی‌هایش را با ظرافت مثال زدنی، طرح ریزی و جایگذاری نموده تا بدانیم با فیلمی دیوانه و افسارگسیخته طرف هستیم که از بروز این ویژگی‌ها هیچ ابایی هم ندارد. شوخی‌هایی یادآور نمونه‌های مهم و خوبی همچون ددپول و نگهبانان کهکشان.

نقد فیلم جوخه انتحار 2 

فیلم جوخه انتحار 2

به عنوان مثال همان پرده ابتدایی را درنظر بگیرید که جیمز گان چگونه با هوشمندی خاصی، مخاطب را غافلگیر کرده و گروه انتحار ابتدایی را با مرگهایی خشن و دهشتناک مواجه میسازد: از سوختن میان شعله‌های آتش گرفته تا به رگبار بسته شدن و انفجار سر و… سکانس بیرحمانه‌ای که هم بر بی‌عرضگی و کم‌توانی این تیپ از ضدقهرمانها تاکید میکند و هم برخلاف انتظار مخاطب نتیجه نبرد را معکوس ساخته و درواقع این مدل نبردهای کلیشه‌ای را به سخره میگیرد .

و یا نگاه کنید به اکشن دیگر در دل جزیره که جوخه انتحار بدون آنکه از هویت گروه مقابل مطلع باشند ، آنها را به فجیع ترین شکل ممکن سلاخی کرده و دراین میان بر سر نحوه قتلها نیز کل کل میکنند.

درحالیکه پس از این عمل ،متوجه میشویم گروه مقاومت مردمی را از پای درآورده‌اند و عملشان سراسر اشتباه و از سر نادانی بوده است. عملی که طبیعتا آنها را از همراهی گروه مقاومت برای غلبه بر آنتاگونیست اصلی محروم کرده و دسترسی به مقصود را هم پیچیده تر ساخته است.

یکی از دیگر شوخی‌های جذاب هم مربوط به پرده پایانی است .جایی که (کوسه‌سخنگو) که در تمام اثر از تنهایی و انزوا و فقدان یک دوست صمیمی رنج میبرد سرانجام به آکواریومی عظیم رسیده و با موجودات دریایی به ظاهر زیبا و رنگارنگ مواجه میشود. شکستن ناگهانی آکواریوم ماهیت اصلی این موجودات را هویدا ساخته و بر بیرحمی و گوشتخواری آنها آگاه میشویم. حمله همه جانبه و سریع آنها به کوسه و غافلگیری وی و طبیعتا عدم توانایی در کنترل آنها ، خود موقعیتی کمیک را خلق کرده که نمیتوان پس از تماشایش به آن نخندید.

نقد فیلم تیغ پنهان (Hidden Blade) | یک داستان جاسوسی
بیشتر بخوانید

این موقعیتهای کمدی فیلم جوخه انتحار 2 تنها به زمانهای اکشن وملتهب محدود نبوده و خوشبختانه ردپای آن را در لحظات عادی هم میتوان تشخیص داد. نگاه کنید به دقایق ابتدایی کار و مکالمه ای که میان بلاداسپورت(ادریس‌البا) با دخترش در سالن ملاقات زندان شکل میگیرد: در خلال دیالوگها هم بر بی‌مسئولیتی و بی‌خیالی پدر آگاه میشویم و از برخورد عادی‌اش با دزدی دختر لبخند بر لبهایمان مینشیند و هم تنش کلامی شکل گرفته میان آنها و فحاشی که به یکدیگر میکنند ،عملا این دست سکانس های گپ و گفت کلیشه‌ای و نصیحتهای پدرانه داخل زندان را دست میندازد.

نقد فیلم جوخه انتحار 2 

فیلم جوخه انتحار 2

در مورد اکشن نیز اگرچه با اثری طرفیم که دکوپاژ بدیع یا محیرالعقولی را از خود به نمایش نمیگذارد اما دست کم (برخلاف نسخه آیر) کاتهای پیاپی و کوتاهی نماها ،آزارمان نمیدهند. در هر سکانس اکشن ،موقعیت هردو طرف مشخص بوده و به خشونتی که درجریان است به خوبی آگاه میشویم. در سکانس فرار (هارلی‌کوئین) از دست نظامیان دوربین با چند (ترکینگ‌شات) و (تراولینگ ساده) به درستی حرکت سوژه و کشمکش با نظامیان را به تصویر میکشد تا تماما همراه و شریک سوژه بوده و اکت جسورانه و قهرمانانه‌اش را درک کنیم.

حضور افکتهای دیجیتالی شامل گل‌های پرتعداد رنگارنگ و پرنده های کوچک و… در بخش انتهایی این سکانس، هم به منظور کم کردن از وجه خشن و خون آلود صحنه به کار می‌آیند و هم بر لطافت و طنازی هارلی و جنسیت مونثش تاکید میکنند.

درجه نمایش بزرگسالانه اثر، این امکان رافراهم کرده تا خشونت و التهاب ناشی از آن بدرستی القا شده و مرگ‌های وحشیانه بدون هیچ مزاحمتی در تصویر شکل بگیرند. سکانس نبرد تن به تن میان (ریک فلگ) و (پیس‌میکر) گواه خوبی بر این ادعاست. وجود نماهای بسته از طرفین درگیری (با مدت زمانی) معقول ،نبردی خشن و بی پروا را موجب شده که فقدانش را کاملا در نسخه آیر حس میکردیم.

البته تمام این موارد به آن معنا نیست که فیلم جوخه انتحار 2 جیمز گان اثری کاملا درجه یک و درخشان بوده و میتوان آن را همردیف مهمترین آثار کامیک‌بوکی قرارداد. نسخه جیمزگان نیز همچون نسخه آیر ،(بک‌گراند شخصیتی) درست و درمانی از ضدقهرمانهایش نمیدهد.چند دیالوگ کوتاه و ساده در مورد گذشته بلاداسپورت و (مرد دکمه ای) و دو فلاش بک تخت و خنثی در مورد دختری که توانایی هدایت موش ها را دارد و… کارساز نیستند و جیمز گان نیز همچون آیر برای این مهم ،وقت نگذاشته و از آنها عبور کرده است.

نقد فیلم پیش از نیمه شب | فیلم Before Midnight
بیشتر بخوانید

عبور کردنی که طبیعتا رفاقت و همدلی و اتحاد کنونی را هم زیرسوال برده تا نه آن رابطه بلاداسپورت و‌دختر ملموس باشد و نه آن بحث عقده‌های روانی مرد دکمه ای و نه حتی آن تصمیم سرنوشت ساز پایانی و ماندن و مبارزه کردن بجای ترک جزیره!
درواقع همه‌شان رخ میدهند چرا که اصولا در این مدل آثار وجودشان ضروری است و درنهایت قراراست شر نهایی توسط آمریکایی‌ها ازبین برود!

نقد فیلم جوخه انتحار 2 

فیلم جوخه انتحار 2

درچنین شرایطی آنتاگونیستها هم وضعیت بهتری نداشته و همان افراد جاه‌طلب و بدذاتی هستند که برای به کره زمین نقشه های شومی دارند. دست داشتن و دخالت دولت آمریکا در پروژه‌های خطرناک و وجود یک فرد نفوذی در تیم جوخه‌انتحار نیز از دیگر موارد کلیشه‌ای و قابل پیش بینی است که دراثر حضور داشته تا غافلگیری نیز عنصر گمشده ماجرا باشد.(مگر برای تماشاگری که تاکنون با این دست آثار سروکار نداشته و این اثر جز نخستین تجربه هایش تلقی شود.)

پایا مقاله نقد فیلم جوخه انتحار 2

امتیاز : 6.5

اینستاگرام رضا حقی

بیشتر بخوانید:

فیلم ژنرال | معرفی سبک موسیقی بوسا نووا | نقد فیلم مخمل آبی | معرفی دستگاه‌ها و ردیف های موسیقی ایرانی | آلفرد هیچکاک | نقد فیلم My Neighbor Totoro – فیلم همسایه من توتورو | نقد و بررسی بازی Beat Saber | فیلم دزد دوچرخه | مکتب نئو اکسپرسیونیسم: تاریخ ، ویژگی ها و آثار هنری | فیلم اگه میتونی منو بگیر | نقد انیمیشن The Croods: A New Age | انیمیشن خانواده کرودها : عصر جدید | نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن | نقد فیلم پدرخوانده 1 | The Godfather | عزیمتی به عظمت هنر هفتم

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفده + 15 =