نقد فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک

نقد فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک : در یک روز ولنتاین خواب آلود در سال 1900 ، یک مهمانی دختران از یک مدرسه شبانه روزی دقیق در استرالیا برای یک روز گردش به Hanging Rock ، یک محوطه زمین شناختی که فاصله چندانی با مدرسه آنها ندارد ، می رود. سه دختر و یکی از معلمان آنها در هوای ناپدید می شوند. یکی از آنها یک هفته یا بیشتر یافت می شود ، اما تقریباً هیچ چیز را به خاطر نمی آورد. بقیه هرگز پیدا نمی شوند.

بر روی این بنیاد ، ” فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک ” (1975) پیتر ویر فیلمی از رمز و راز بی روح و هیستری جنسی مدفون ساخته شده است. فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک همچنین از دو ویژگی بارز فیلم های مدرن استرالیایی بهره می برد: فیلمبرداری زیبا و داستان هایی درباره شکاف بین مهاجران از اروپا و اسرار خانه جدید باستانی آنها.

بیشتر بخوانید :فیلم لیلی با من است

فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک که مدتها از اکرانش گذشته بود و حتی در ویدئو نیز در دسترس نبود ، در یک “برش کارگردانی” جدید بازسازی شد که بر خلاف اکثر بازبینی ها ، به جای افزودن فیلم ، فیلمبرداری می کند. و نتیجه گیری فیلمی است که مکان خاصی را در ذهن شما ایجاد می کند ؛ بدون طرح ، فاقد هرگونه توضیح نهایی ، به عنوان یک تجربه وجود دارد. از یک نظر ، بیننده مانند دختران است که در پیک نیک رفتند و با خیال راحت بازگشت: برای ما ، همانطور که برای آنها ، شخصیت هایی که ناپدید شدند همیشه در زمان منجمد باقی می مانند و از منظره خارج می شوند و دیگر هرگز دیده نمی شوند.

فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک بر اساس رمانی از جوآن لزلی ، 71 ساله ، در سال 1967 ساخته شده است كه وی آن را به عنوان یك داستان تخیلی ارائه كرد اما اشاره كرد كه این فیلم براساس واقعیت ساخته شده است. یک صنعت کلبه در استرالیا در مورد رمان و فیلم بزرگ شد. روزنامه های قدیمی و سایر سوابق بدون موفقیت در جستجوی گزارش های ناپدید شدن دختران مدرسه بودند. واقعیت این بود که فیلم یک شنبه تنظیم می شود و روز ولنتاین در یک شنبه در سال 1900 سقوط نمی کند.

بیشتر بخوانید:فیلم فرشته نابود کننده

آیا دختران در یک خط زمانی دیگر ناپدید شدند؟ آیا آنها توسط دو پسر نوجوان که آن روز در Hanging Rock بودند نیز مورد تجاوز قرار گرفتند؟ آیا آنها به راحتی به شکاف افتاده اند؟ دختری که یک هفته بعد زنده پیدا شد چطور؟ او کفش های خود را از دست داده بود ، و با این وجود پاهایش در اثر صخره های صخره ای آسیب ندید. آیا او آسانسور کرده است؟ حتی کتابی با عنوان “قتلهای در سنگ آویز” وجود دارد که توضیح می دهد این ناپدید شدن ها داستان بوده است ، اما با این وجود چندین نظریه از جمله آدم ربایی UFO را برای آنچه اتفاق افتاده ارائه می دهد.

البته تمام نکته این است که هیچ توضیحی وجود ندارد. دختران به بیابان راه می رفتند و دیگر دیده نمی شدند. بومیان ممکن است حدس بزنند که این سنگ به نوعی زنده بوده است – که این افراد خارجی را بلعیده و سکوت خود را حفظ کرده است. همانطور که دوربین راسل بوید سنگ را با جزئیات سرسبز و صمیمی – مارها و مارمولک ها ، پرندگان و گلها – بررسی می کند ، به نظر می رسد عکسهای خاصی چهره در سنگ را نشان می دهد ، گویی بازدیدکنندگان تحت تماشا هستند.

فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک با ” فیلم ماجرا ” (1960) میکل آنژ آنتونیونی مقایسه شده است ، فیلمی که در آن همسر مردی در جزیره ای در مدیترانه دور می زند و دیگر هرگز دیده نمی شود. “منفجر کردن” آنتونیونی (1967) شامل جسمی است که ممکن است آنجا نباشد یا نباشد و یک راز است که هرگز حل نمی شود.

برای من ، ” فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک ” رمان EM Forster A Passage to India را تداعی می کند ، فیلمی است که توسط دیوید لین در سال 1984 ساخته شده است. در آن داستان ، یک مهمانی از بازدید کنندگان انگلیسی در غارهای مارابار گشت می زنند ، که دارای ویژگی عجیب و غریب تبدیل همه گفتار به یک پژواک بی معنی. یکی از زنان در داخل غار برای او اتفاقاتی افتاده است – رمان هرگز توضیح نمی دهد که چیست – و هیستری جنسی او به ادامه داستان دامن می زند.

پیشنهاد اساسی این است که نگرش ویکتوریایی ها به رابطه جنسی ، همراه با رمز و رازهای دلهره آور یک سرزمین باستان ، منجر به وقایعی می شود که ذهن مدرن قادر به پردازش آنها نیست. این دقیقاً پیام ” فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک ” است.
فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک طوری باز می شود که گویی کاملاً منطقی خواهد بود. در کالج اپلیارد در وودند ، ویکتوریا ، نظم و انضباط و رفتار خانمانه به عنوان یک جایگزین برای یادگیری ارائه می شود.

“کالج” بیشتر یک مدرسه در حال اتمام برای نوجوانان است ، که در یک فضای گرمخانه ای زندگی می کنند که له شدن دختران دانش آموز اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد خانم Appleyard (ریچل رابرتز) حاوی نیازهای بررسی نشده است ، و یک دختر ، یک شورشی پرشور را مجازات می کند وادار کردن او از خانه خارج از خانه.

بیشتر بخوانید: فیلم باغ اسرار آمیز

دختران دیگر ، 19 نفر از آنها ، با دو معلم ، با کالسکه ای به سمت Hanging Rock حرکت می کنند. همه آنها لباس ویکتوریایی پوشیده اند که بر حیا و ناراحتی تأکید دارد (یک صحنه اولیه نشان می دهد که آنها به صف شده اند ، و کرست های یکدیگر را می بندند). در دامنه های صخره چترهای چترهایشان و خنده های شادمانه با زمین باستانی و پرآوازه در تضاد است.

عکاسی از نمای نزدیک سنگی را نشان می دهد که با اشکال بی شماری از حیوانات ، خزندگان و حشرات در حال خزیدن است ، و تجارت قاتل خود را با شتاب و بدون فکر بازدیدکنندگان آغاز می کند. موسیقی ، برخی از آن به صورت کلاسیک ، با نواختن لوله ، تضادی ناراحت کننده است.
ویر به مصاحبه کننده ای برای Sight & Sound گفت: “ما بسیار سخت کار کردیم ، در ایجاد یک ریتم توهم انگیز ، مسحورکننده ، به طوری که شما آگاهی از حقایق را از دست دادید ، دیگر چیزها را اضافه نکردید و وارد این فضای بسته شدید. من تمام توانم را کردم تا مخاطب را به دور از احتمال هیپنوتیزم کنم راه حل ها  اگرچه برای اطمینان از تماشای فیلم خود در سال 1975 با جزئیات کافی یادآوری نمی کنم ، اما حدس من این است که هفت دقیقه تریم ویر برای دلسرد کردن بیشتر یک “راه حل” ساخته شده است.

طرف مقابل در آن روز – دو مرد جوان ، یک زوج مسن تر – به نظر من مظنونان احتمالی وجود ندارند ، بلکه فقط برای نشان دادن اینکه یک پیک نیک روی صخره می تواند کاملا ایمن باشد ، فیلم می خواهد ما درک کنیم که جنسیت افزایش یافته و سرکوب شده دانشجویان جوان به نوعی با ناپدید شدن آنها در ارتباط بود ، گویی حالات احساسی آنها به نوعی با حضور زنده زمین درهم آمیخته است.
پیشنهادهای جزئی دیگری نیز وجود دارد که ما را در رسیدن به این ایده یاری می کند. از میان دخترانی که در ابتدا به راهپیمایی پرداختند ، یکی به نام ادیت به سرعت برمی گردد ، با فریاد هشدار از بین رفتن دیگران. بعداً به یاد می آورد که معلم گمشده را در لباس زیر دیده است. تکه های لباس زیر توری بعداً در هنگام جستجو پیدا می شود. در مدرسه ، احساسات ناگفته جنسی در زیر بسیاری از اقدامات انضباطی خانم اپلیارد ، به ویژه در رابطه با سارا عصیانگر – دختری که اجازه رفتن به سفر را نداشت ، نهفته است.

کوین مینارد منتقد وب نوشت: “این فیلم برای خوب خود بسیار لعنتی قابل نفوذ نیست.” من مطمئن هستم که او برای بسیاری از بینندگان صحبت می کند ، اما مطمئنا اگر می توانستید به آن نفوذ کنید ، هیچ فیلمی وجود ندارد – به سادگی یک مورد پلیس ، یا روایتی از یک حادثه. ایده من از استرالیا تقریباً به طور کامل از فیلم های آن شکل گرفته است ، و من آن را به عنوان گردنبندی از شهرهای ساحلی تصور می کنم ، که از آن به شهرهای داخلی کوچکتر ، اطراف بزرگ و باستانی وابسته است Outback – جایی که منطق مدرن اعمال نمی شود و اتفاقات غیر قابل توضیح می تواند بیفتد.

بیشتر بخوانید: فیلم خاطرات قتل

فیلم پرسه ” اثر نیکلاس روگ برخی از احساسات مشابه ” فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک ” را لمس می کند. در آن ، هنگامی که پدر خود را می کشد ، یک دختر سفیدپوست و برادرش در بیابان رها می شوند. آنها به سرعت می میرند ، اما توسط یک پسر بومی نجات می یابد که پس از بازگشت همه به تمدن ، در یک وارونه کنایه ، خود را می کشد. پیشنهاد هم در “Walkabout” و هم در “Picnic” این است که زندگی بومیان را نمی توان در شهرها پایدار نگه داشت ، و نه زندگی اروپایی را در طبیعت ، و اینکه دختران در آستانه بلوغ نقطه کانونی هر دو فیلم هستند جذاب است.

پیتر ویر ، متولد 1944 ، پس از ” فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک ” به موفقیت زیادی دست یافت. عناوین وی شامل “شاهد” ، “گالیپولی” ، “آخرین موج” ، “سال زندگی خطرناک” ، “ساحل پشه” است. ، “” انجمن شاعران مرده “و” گرین کارت “- و فیلم” The Truman Show “که در سال 1998 مورد تحسین و تمجید قرار گرفت. جالب است که بیشتر این عناوین به نوعی یا غیر از این با خارجی هایی سروکار دارند که خود را در مکان هایی می بینند که در آن نیستند. جایی در انتهای تخیل او باید این اطمینان را داشته باشد که اگر در خانه بمانید خوب خواهید بود ، اما اگر به سرزمین های دیگر سر بزنید می توانید ناپدید شوید.

بیشتر بخوانید:فیلم حضور

پایان نقد فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک

دیدگاهتان را بنویسید

13 + یک =