نقد فیلم خاطرات قتل / فیلم Memories of Murder

نقد فیلم خاطرات قتل : علی رغم وقایع باورنکردنی که از زمان اسکارهای متعدد “Parasite” در جهان اتفاق افتاده است ، نئون هنوز هم در پس از آن شب تاریخ ساز مشغول بازی است و یک بونگ جون هو هوای دیگر را برای اولین بار در بسیاری از بازارهای امروز منتشر می کند و فردا (10 / 19-20 / 10) و سپس آن را در هفته آینده (در 27/10/27) در VOD قرار دهید.

این درام ” فیلم خاطرات قتل ” ساخته بونگ در سال 2003 است ، اثری که دیدن آن در نزدیک به دو دهه از زمان انتشار بسیار دشوار بوده است. البته ، یکی از بهترین چیزها در مورد پیروزی بونگ در اوایل سال جاری این بود که تماشاگران جدیدی را به کارهای قبلی او می رساند ، و آنها می توانند فورا با فیلم های جریان مانند “مادر” ، “میزبان” و “Snowpiercer” آشنا شوند.

بیشتر خوانید: بهترین کتاب های ادبیات هلند

با مقاله نقد فیلم خاطرات قتل همراه ما باشید.

” اکنون می توانیم یکی از بهترین موارد مطلوب وی را در ” فیلم خاطرات قتل ” به این لیست اضافه کنیم ، یک داستان جسورانه و ظریف از تحقیقات پیرامون مردی که اولین قاتل زنجیره ای کره جنوبی گزارش شده ، در زمان اکران فیلم خاطرات قتل کشف نشده است. مقایسه “زودیاک” ، این به اندازه فیلم فینچر در مورد وسواس نیست ، اما این احساس غرق شدن را نشان می دهد که شر از بین می رود و هیچ کاری نمی تواند برای جلوگیری از آن انجام دهد.

کارآگاه پارک دو من (اولیای بونگ و ستاره “Parasite” سانگ کانگ هو) در اواسط دهه 80 در استان گیونگی کره جنوبی زندگی و کار می کند. او لزوماً بی کفایت نیست اما همچنین اغلب با تحقیقات شدید جنایی روبرو نیست. او بی تجربه است. و بنابراین هنگامی که یک سری تجاوزات و قتل های بیرحمانه در این منطقه آغاز می شود ، پارک یکی از معدود افرادی است که در ابتدای امر متوجه شده است که بخش وی می تواند چه روبرو شود.

یک سکانس ابتدایی باورنکردنی وجود دارد که در آن بدن هنگامی که افسران پلیس و مردم محلی در مورد منطقه غر می زنند ، در معرض دید یک بدن قرار می گیرد. پلیس در یک تپه سقوط می کند یک راننده تراکتور یک جای ناخن را که می توانست شواهد باشد از بین می برد. به نظر می رسد هیچ کس ایده ای ندارد که چه کاری باید انجام دهد. بدون کمدی اغراق آمیز یا ملودرام ، این موضوع بیان می کند که چگونه می توان تحقیقات را فقط از طریق بی لیاقتی بلکه چیزی نزدیک به بی علاقگی مختل کرد.

آنها نمی دانند که چگونه باید صحنه جنایت را به طور جدی اداره کنند زیرا قبلاً مجبور نبوده اند که چنین کاری را جدی بگیرند و نمی دانند که اوضاع چگونه بد خواهد شد. جهت گیری بونگ در این سکانس باورنکردنی است ، و ریتم های کارهای بد پلیس را به گونه ای ارائه می دهد که باعث می شود احساس ارگانیک داشته باشد و در عین حال دوربین خود را با جابجایی در یک فضای بزرگ و باز حرکت دهد.

این تنها یکی از بسیاری از سکانس های ” فیلم خاطرات قتل ” است که در میان بهترین های او به عنوان کارگردان قرار می گیرد. یک افسر از سئول به نام Seo Tae-Yoon (کیم سانگ کیونگ) برای کمک در تحقیقات آمده است و او کمی مبهوت شده است ، زیرا بونگ با تاکتیک های پارک و همکارانش قصد دارد بینندگان نیز باشند. اساساً ، این یک فرآیند یافتن مظنون احتمالی و سپس شکنجه آنها برای اعتراف است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ادبیات سوئد

یک مظنون اولیه یک پسر معلول ذهنی در روستا است ، و سئو به سرعت متوجه می شود که وی احتمالاً نمی تواند مرتکب این جنایت شود ، حتی اگر اعتراف دروغی از وی بیرون کشیده شود. باز هم ، “خاطرات قتل” رویه ای درباره افرادی است که هیچ رویه ای ندارند. آنها در حال فهمیدن در برابر موارد ناشناخته هستند و تا آنجا که می توانند تلاش می کنند پرونده ای را که از کنترل خارج می شود ببندند.

کاملترین جنبه کار بونگ کالیبراسیون صدا است. در ابتدا ، برخی از شکستهای تحقیقات تقریباً کمدی به نظر می رسند – افسر در حال سقوط از تپه ، پارک اولین بار که او را به Seo حمله می کند به دلیل اینکه فکر می کند مظنون است و غیره به او حمله می کند – اما بونگ با دقت بسیار زیاد شدت را افزایش می دهد. صحنه های سواستفاده مظنون ، فقط به دلیل نقض حقوق بشر ، ناراحت کننده نیست ، بلکه به همین دلیل به نظر می رسد پارک از حقیقت دورتر است.

همانطور که تیم می فهمد که قاتل فقط در شبهای بارانی حمله می کند و همیشه قبل از این کار با همان درخواست آهنگ به ایستگاه پلیس محلی تماس می گیرد ، این احساس که قاتل به راحتی از پارک باهوش تر است و همکاران متخلف او شدت می گیرد. در یکی از بهترین عملکردهایش ، سونگ نگرانی فزاینده ای را نسبت به اینکه تیمش دور از ذهن است فروخته است.

بونگ همچنین به طور درخشان همه اینها را در پس زمینه ناآرامی های سیاسی بیان می کند – یک مصاحبه کلیدی در حین تمرین یک مدرسه انجام می شود و رئیس نمی تواند در صورت نیاز به قفل کمک کند ، زیرا هر افسر بیش از حد مشغول سرکوب اعتراض است. کل سیستم به اندازه کافی شکسته است که اجازه داده می شود شر شکوفا شود.

ذکاوت بصری بونگ حتی در این فیلم ، فقط در فیلم دوم او ، به شدت پالایش شد. “خاطرات قتل” شامل برخی صحنه های نفسگیر ، از جمله تعقیب شبانه یک مظنون احتمالی و چندین صحنه مربوط به قطارها و تونل ها است. تصویری از یک تونل تاریک و پیش بینی شده در صحنه های کتابدار و در اوج فیلم چند بار برمی گردد. این یک اشاره سر ظریف به ناشناخته خطرناکی است که می تواند دور از دید کمین کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ادبیات ترکیه

یک قطار در یک لحظه مهم از طریق یکی از آن تونل ها می آید تا به همه یادآوری کند که خطر در همه آن مکان های تاریک وجود دارد و این خطری غیرقابل توقف و بخشش است. “فیلم Memories of Murder” یک فیلمنامه خوب دارد ، اما این یک نمونه عالی از فیلمی است که با کارگردانی کمتر در پشت دوربین به هیچ وجه قدرتمند نیست. بونگ با ساخت فیلم مطمئن و باورنکردنی خود هر صحنه ای را بالا می برد. این با “Parasite” شروع نشد.

بینندگان ” فیلم خاطرات قتل ” در سال 2020 احتمالاً آن را با “انگل” مقایسه می کنند. این سرگرمی به اندازه برنده بهترین فیلم او نیست ، اما از نظر فیلم سازی تصفیه شده و اعتماد به نفس بسیار جالب است. گرچه ممکن است طولی نکشید که ” فیلم خاطرات قتل ” توانست یک اکران گسترده در ایالات متحده را تجربه کند ، اما دیدن آن در مکالمه هنری با بزرگترین موفقیت خود جایزه دارد. در حالی که داستان پیرامون اسکار این بود که چگونه بونگ جون هو مسیری طولانی را طی کرده است ، او به نوعی همیشه آنجا بوده است.

پایان نقد فیلم خاطرات قتل