فیلم هنری پیر یک وسترن کلاسیک با داستانی خطی و ساده است. یک فیلم با پکیج کامل و تیپیکال در ژانر خود که به بهترین نحو پرداخت شده است. این فیلم داستان کشاورز سادهای با نام «هنری» را روایت میکند که با پسر خود، وایات، در مزرعهشان زندگی میکنند. در یکی از روزها هنری با فردی زخمی و بیهوش با مقدار زیادی پول همراهاش در نزدیکیهای خانه روبهرو میشود.
او را به خانه میآورد تا از او مراقبت کند. «کچام» و دارودستهاش که موجب زخمی شدن «کوری» شده بودند، ردش را میگیرند و به خانهی هنری میرسند. حال هنری و پسرش هستند که در تقابل با این دو طرف قرار میگیرند. دو طرفی که هر یک خود را برحق معرفی میکنند و کاراکتر اصلی این افراد و حتی خود هنری در هالهای از ابهام قرار دارد و شخصیت و پیشینه و چهرهی واقعی کاراکترها بهطور مینیمال به مخاطب نمایش داده میشود و مخاطب این فرصت را خواهد داشت تا شخصیتها را کشف کند و آنها را در ذهن بپروراند و شرحوبسط دهد.
نقد فیلم هنری پیر
فیلم هنری پیر ، وایات، کوری و کچام و دارودستهاش که بهدنبال کوری هستند، هر یک به بهترین نحو جایگاه خود را در روایت به ما نشان میدهند. حال کمی به شخصیت هنری و پسرش وایات بهعنوان شخصیتهای اصلی و محوری داستان میپردازیم. کاراکترهایی که در اصل کنشِ متقابل آنهاست که پیام اصلی فیلم را در بر دارد و این کنش در بستری از وقایع پیشبینینشدهای که برای آنها اتفاق میافتد متبلور میشود. هنری ظاهری تکیده و خسته دارد. گویی جسمی بیجان است. هفتتیرکش پیری که پشیمان از اعمال گذشتهی خویش است و سعی داشته آن را به فراموشی بسپارد و شیوهی زندگی و رفتار متفاوتی را برگزیده است.
او برای سالهاست که تغییر رویه داده و به کار پرزحمت و شریف کشاورزی مشغول شده است و بهگونهای متفاوت از گذاشتهاش زیسته است. پسرش را بهدور از خشونت و اسلحه بزرگ کرده است و چیزی جز فرزند و سلامتِ زندگی او برایاش اهمیت ندارد. اما وایات پدر را بیعاطفه میداند و تصور میکند پدر بهعلت نگفتن همهی حقیقت زندگی پیشین خود به او بیاحترامی کرده است.
هنری حتی دفاع و تیراندازی را در حد مبتدی هم به وایات آموزش نداده و حتی اجازهی دست زدن به تفنگ هم به او نمیدهد. اما در این کارزار، تاریخ و سرنوشت هنری را رها نمیکند و دوباره او را به مبارزه میطلبد. حال تقابل هر یک از این کاراکترها را با یکدیگر مشاهده میکنیم. اینکه هر شخص به چه چیز میاندیشد و در کنش با شخصیت دیگر چه جایگاهی دارد و چه جایگاهی پیدا میکند؛ راستی و درستی و حقیقت چیست و برداشت بیننده از کنشها و واکنشهای شخصیتها با یکدیگر چه میتواند باشد؟
فراموش نکنیم همانطور که گفته شد این فیلم داستان ساده و کلاسیکی دارد و در نهایت محصولی از سینمای بدنه است و طبق اصول و قواعد آن ساختاربندی شده است.
نقد فیلم هنری پیر
رنگبندی صحنههای فیلم هنری پیر غالباً سرد و خنثی است و با استفادهی مناسب از موسیقی متن نیز فضای خشن و بیرحم غرب وحشی در قرن نوزدهم بهزیبایی بهتصویر کشیده شده است. حرکات دوربین در این فیلم با طمأنینه و نرم و در خدمت روایت و فضای فیلم است. ضرباهنگ فیلم کاملاً متناسب و هماهنگ با روایات کلاسیک وسترن، همراه با لانگشاتها و مدیومشاتهای زیباست.
هم هیجان صحنههای اکشن با جذابیت خاص خود به بیننده نمایش داده میشود و هم صحنهها طبیعی و رئال جلوه میکنند. سکانس پایانی فیلم هنری پیر که هنری رِوُلور به کمر میبندد، از خانه بیرون میآید و بهآرامی و با ظرافت و استایلی خاص دست به هفتتیر میشود از صحنههای بهیادماندنی در این ژانر خواهد بود که بیادعا و بهدور از زرقوبرقهای رایج وسترن هالیوودی بهتصویر درآمده است.
نقد فیلم هنری پیر
در این سالها که احساس میشود هالیوود و اقتباسهای کمیکبوکی و کمپانیهای فیلمسازی بزرگ و پرقدرت مانند نتفیلیکس سینمای بدنه و قصهگو را قبضه کردهاند، تولید فیلمهایی همچون « فیلم هنری پیر » در سال ۲۰۲۱ ما را امیدوار میکند که سینما هنوز زنده است، رشد میکند و به پیش میرود.
پایان مقاله نقد فیلم هنری پیر
بیشتر بخوانید:
فیلم ژنرال | معرفی سبک موسیقی بوسا نووا | نقد فیلم مخمل آبی | معرفی دستگاهها و ردیف های موسیقی ایرانی | آلفرد هیچکاک | نقد فیلم My Neighbor Totoro – فیلم همسایه من توتورو | نقد و بررسی بازی Beat Saber | فیلم دزد دوچرخه | مکتب نئو اکسپرسیونیسم: تاریخ ، ویژگی ها و آثار هنری | فیلم اگه میتونی منو بگیر | نقد انیمیشن The Croods: A New Age | انیمیشن خانواده کرودها : عصر جدید | نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن | نقد فیلم پدرخوانده 1 | The Godfather | عزیمتی به عظمت هنر هفتم