صفحه اصلی > موسیقی : معرفی و آشنایی با ویولن سل | 17 قسمت از ویولن سل
ads

معرفی و آشنایی با ویولن سل | 17 قسمت از ویولن سل

ویولن سل

ویولن سل ، صدای تنور در خانواده سازهای زهی است. یک ویولن سل از ده ها قسمت جداگانه تشکیل شده است که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. درباره قطعات ویولن سل و نحوه عملکرد آنها بیشتر بدانید.

قطعات ویولن سل چیست؟

وقتی شخصی به قطعات ویولن سل مراجعه می کند ، آنها در حال توصیف اجزا فردی ویولن سل است. مثل همه سازهای زهی سنتی ، ویولن سل از طریق لرزش سیمها روی بدنه چوبی امواج صوتی تولید می کند. تمام قسمت های ویولن سل باید با هم کار کنند تا صدای سیم های ویولن سل را تقویت کنند.

ویولن سل

Cellos توسط luthiers ، کارگران چوب که در ساخت سازهای زهی تخصص دارند ، ساخته می شود. بیشتر ویولنسل ها دارای یک صنوبر و پشت و دنده های افرا هستند. ویولن سل را می توان از جنگل های دیگر ساخت. برخی حتی از فیبر کربن ساخته شده اند.

آناتومی اساسی ویولن سل

در یک سطح بالا ، می توانید ویولنسل را به سه قسمت اصلی تقسیم کنید.

بدن: بدنه ویولن سل شامل قسمت بالای ویولنسل (معمولاً از صنوبر) ، پشت ویولنسل (معمولاً از افرا) و دنده ها (که معمولاً از چوب افرا نیز ساخته می شود) است. حفره های F در قسمت بالای ویولنسل انجام می شود. بدنه این سازه همچنین اجزای مختلفی مانند نوار باس ، پست صوتی ، پایه انتهایی ، پل و دم را در خود جای داده است.
گردن: گردن ویولن سل از بدن به سمت بالا امتداد می یابد. ویژگی اصلی گردن صفحه انگشتی است ، جایی که یک بازیکن رشته ها را فشار می دهد تا زمین های دقیق ایجاد کند.

سر چوبی: گل سر در بالای گردن یافت می شود. این شامل میخ های تنظیم است که عملکرد اصلی تنظیم ساز را فراهم می کند.

ویولن سل

17 قسمت از ویولن سل

یک ویولن سل را می توان به قطعات جداگانه تقسیم کرد. برای درک بهتر ویولنسل ، با برخی از قسمتهای اساسی این ساز موسیقی که به ترتیب حروف الفبا ذکر شده اند آشنا شوید.

نوار باس: نوار باس نواری نازک از چوب صنوبر است که در داخل ویولن سل قرار گرفته است. این فرکانس های پایین ساز را تقویت می کند.

معرفی سبک موسیقی جاز
بیشتر بخوانید

حملات: دورهمی ، که به آن “c-bouts” یا “حملات و کمر” نیز گفته می شود ، برشهای عمیق شکل اصلی ویولنسل ، واقع در وسط ساز است. دوره فوقانی و پایین تر نواختن ویولن سل را با کمان راحت می کند بدون اینکه ناخواسته بدن ساز را برآورد.

پل: پل ویولنسل نوعی چوب (معمولاً افرا) است که رشته های زیر انتهای تخته انگشت را پشتیبانی می کند و تعظیم آنها را آسان می کند. موقعیت قرارگیری پل بر میزان صدای صدا تأثیر می گذارد و ارتفاع پل بر روی قابلیت پخش کلی تأثیر می گذارد.

میله Endpin: میله endpin (یا سنبله) یک میله فلزی در انتهای پایین ویولن سل است. به ویولن سل اجازه می دهد تا روی زمین بایستد. تنظیم آن با استفاده از پیچ انگشتی انتهای پین انجام می شود.

حفره های F: دو سوراخ F در قسمت بالای ویولن سل حک شده است تا طنین آن را بهبود بخشد. این سوراخ ها باعث می شوند ارتعاشات رشته ای به راحتی به پشت ویولنسل برسند و از بالای ساز پخش شوند.

تنظیم کننده های ظریف: تیونرهای خوب ویولنسل به قسمت پایینی آن متصل است ، جایی که سیم ها به پایین سلول ویولن می پیوندند. تنظیم کننده های خوب ، به همراه میخ های تنظیم در بالای سازه ، کشش سیم ها را تنظیم می کنند و به هماهنگی آن کمک می کنند.

صفحه انگشتی: تابلوی انگشت جایی است که نوازنده ویولن سل روی سیم های ویولن سل فشار می آورد تا نت های خاصی به صدا در بیاید. فانتزی ترین انگشت های ویولن سل از آبنوس ساخته شده اند ، اما از چوب های دیگری مانند چوب گل محمدی یا برزیل وود نیز استفاده می شود. تخته های انگشت باید از یک تکه چوب ساخته شوند.

گردن: گردن از صفحه انگشتی پشتیبانی می کند و از بالای بدن ویولن سل به سمت بالا اجرا می شود. انتهای بالایی آن شامل جعبه دنده و پیمایش است.

مهره: مهره ویولن سل یک تکه چوب برجسته در بالای صفحه انگشت است که عمود بر گردن است. این شامل چهار شیار است که رشته های ویولن سل را در جای خود نگه می دارد.

تبلچر چیست
بیشتر بخوانید

Pegbox: pegbox در بالای گردن ویولن سل است. این شامل چهار میخ تنظیم ، یکی برای هر رشته ویولن سل است. رشته ها به دور این میخ های تنظیم شده میپیچند ، و ویولن سل می تواند با سفت یا شل شدن یک گیره ، گام هر رشته را تنظیم کند.

چروک زدن: چروک حاشیه ای در اطراف لبه بالای ویولنسل و پشت ویولن سل است. این ماده به عنوان اتصال دهنده عمل می کند و از ایجاد ترک در چوب جلوگیری می کند.

دنده ها: کناره های ویولن سل به عنوان دنده شناخته می شوند. آنها شکل ویولنسل را نگه داشته و فضایی بین بالای ویولن سل و پشت ویولن سل ایجاد می کنند. دنده های ویولن سل بهتر و قوی تر باعث کیفیت بهتر صدا می شوند.

طومار: طومار ویولن سل یک قطعه تزئینی از چوب خمیده در بالای جعبه گل میخ است. عملکرد آن بیشتر زینتی است تا عملی.

پست صوتی: در داخل بدنه ویولن سل ، یک تکه چوب رولپلاک شکل به نام پست صدا از بدنه درست در زیر پل پشتیبانی می کند. قسمت بالای ویولنسل را به پشت ویولنسل متصل می کند و رزونانس و کیفیت صدا بیشتری را ایجاد می کند.

رشته ها: Cellos چهار رشته دارد که در پنجم تنظیم می شوند. رشته های آنها ، از پایین ترین رشته تا بالاترین رشته ، C ، G ، D ، و A. است. رشته های ویولن سل به صورت سنتی از گربه (در واقع روده گوسفند) ساخته می شوند ، اما بیشتر رشته های مدرن از آلیاژهای فلزی ساخته می شوند.

Tailgut: دنباله ویولن سل یا رشته دم ، رشته ای است که قسمت انتهایی را به یقه انتهای پین متصل می کند. می تواند از نایلون یا فلز ساخته شود.

دنباله: رشته های ویولن سل در قسمت دم ختم می شود ، که با استفاده از یک رشته درب انتهایی به پایین ویولنسل متصل می شود. در قسمت پایانی تیونرهای ریز ، همراه با تیونر برای سیم C ، سیم G ، رشته D و رشته A. بیشتر دم های مدرن از چوب گلدان ساخته شده اند ، اما در مدل های ارزان تر از کامپوزیت های پلاستیکی استفاده می شود.

بهترین آثار بتهوون
بیشتر بخوانید

ویولن سل

قسمتهای اصلی کمان ویولن سل

فراتر از بدنه اصلی ویولنسل ، مولفه اصلی ساز کمان ویولن سل است. کمان های بالای ویولن سل از چوب پرنامبوکو ساخته شده و با موهای کمان از دم اسب ساخته شده است. کمانهای درجه پایین را می توان از جنگلهای دیگر تهیه کرد و با ماده ای غیر از موی اسب رشته کرد. موهای کمان با استفاده از گل محمدی حفظ می شود ، که به کمان کمک می کند تا به آرامی و به طور موثر روی سیم های ویولن سر بخورد و بهترین کیفیت صدا را تولید کند.

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

تعریف کلی موسیقی | نقد فیلم احضار ۳ | جشنواره کن ۲۰۲۱ : فیلم تیتان نخل طلا را از آن خود کرد | معرفی موسیقی پاپ | نقد فیلم پرده | بهترین فیلم های سیدنی لومت | نیکولو ماکیاولی کیست ؟ | فیلم ضیافت | فیلم بیوه سیاه Black widow | نقد فیلم بچه های آسمان | نقد فیلم غرامت مضاعف | فیلم زندگی اوهارو | فیلم همچون در یک آینه | نقد فیلم آتالانت | نقد فیلم سریع خشن ۹

دیدگاهتان را بنویسید

1 × پنج =