صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و بازیگران و کارگردان ها : بیوگرافی رابرت داونی جونیور
ads

بیوگرافی رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور یک هنرپیشه آمریکایی است که برای بازی در فیلم‌های مختلف از جمله مرد آهنی، انتقام‌جویان، شرلوک هلمز و اوپنهایمر شناخته می‌شود.

آخرین اخبار: رابرت داونی جونیور نامزد اسکار برای فیلم اوپنهایمر شد

رابرت داونی جونیور چه او اولین اسکار خود را در 10 مارس به خانه برد یا نه، با موفقیت اوپنهایمر از قبل احساس می کند که برنده شده است.

داونی 58 ساله پیش از این برای بازی در نقش لوئیس اشتراوس در فیلم زندگینامه ای 2023 یک سری جوایز بازیگر مکمل را از جمله در گلدن گلوب، جوایز برگزیده منتقدان و اخیراً در جوایز انجمن بازیگران نمایشگر دریافت کرده است.

24 فوریه. او همچنین محبوبیت آشکاری برای برنده شدن در جوایز اسکار است، اما ستاره سابق مرد آهنین بارها از کارگردان کریستوفر نولان به خاطر اینکه او را در این پروژه قرار داده است، تشکر کرده است. “پاداش این تجربه بود. داونی به مردم گفت: پیوندی وجود دارد و ما فقط برای یکدیگر احترام زیادی قائلیم.

داونی به دور از تنها ستاره اوپنهایمر است که پیش از اسکار در کانون توجه قرار گرفته است. همبازی های او، کیلیان مورفی و امیلی بلانت، برای نقش های مربوطه نامزد شده اند و نولان در بین 13 نامزدی فیلم، واجد شرایط بهترین کارگردانی است.

رابرت داونی جونیور کیست؟

رابرت داونی جونیور بازیگر آمریکایی است که به خاطر ایفای نقش تونی استارک، معروف به مرد آهنی ابرقهرمان، در مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و نقش‌هایی در فیلم‌هایی مانند چاپلین، تندر تروپیک و اوپنهایمر شناخته می‌شود.

داونی اولین حضور در فیلم خود را انجام داد و در دهه 1980 یکی از بازیگران سریال Saturday Night Live بود، اما موفقیت روزافزون او با سالها مبارزه با سوء مصرف مواد مخدوش شد. در نهایت با تغییر زندگی خود، او دوباره تحسین منتقدان و گسترده را به دست آورد و اکنون به عنوان یکی از بازیگران لیست A هالیوود شناخته می شود.

حقایق کلی

نام کامل: رابرت جان داونی جونیور.
متولد: 4 آوریل 1965
محل تولد: شهر نیویورک
همسران: دبورا فالکونر (1992-2004) و سوزان لوین (م. 2005)
بچه ها: ایندیو، اکستون، اوری
علامت نجومی: برج حمل

اوایل زندگی

بازیگر مشهور رابرت داونی جونیور در 4 آوریل 1965 در شهر نیویورک، پسر فیلمساز آوانگارد رابرت داونی پدر، که بیشتر برای فیلم Putney Swope در سال 1969 شناخته شد، به دنیا آمد. داونی بازیگری را از کودکی شروع کرد. مادر او، السی، بازیگری بود که عشق به اجرا را در پسرش القا کرد.

رابرت داونی جونیور که در روستای گرینویچ با خواهر بزرگترش آلیسون بزرگ شد، اولین فیلم خود را با بازی در نقش یک توله سگ در فیلم پدرش پاوند (1970) انجام داد که در آن بازیگران نقش سگ ها را بازی می کردند. او در چندین فیلم دیگر پدرش نقش‌های کوچکی داشت.

والدین رابرت داونی جونیور زمانی که او 13 ساله بود از هم جدا شدند و این بازیگر جوان در نهایت با پدرش در لس آنجلس زندگی کرد. اما در ۱۶ سالگی، دبیرستان را رها کرد و دوباره در حال حرکت بود و به نیویورک نقل مکان کرد تا با مادرش زندگی کند.

فیلم های اولیه

رابرت داونی جونیور اولین حضور در فیلم بلند خود را در فیلم هایی چون عزیزم، این تو هستی (1983)، اولین متولد (1984)، علم عجیب (1985) و بازگشت به مدرسه (1986) انجام داد. از سال 1985 تا 1986، او یکی از بازیگران ثابت برنامه Saturday Night Live، برنامه محبوب طرح کمدی NBC بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جرد لتو

اولین نقش اصلی رابرت داونی جونیور در پرده بزرگ، نقش یک زن زن جذاب در فیلم The Pick-up Artist (1987) بود، یک کمدی رمانتیک با همبازی مالی رینگوالد به نویسندگی و کارگردانی جیمز توبک. اجرای موفقیت آمیز او در سال 1987 با بازی کمتر از صفر (1987) اتفاق افتاد، جایی که او با اندرو مک کارتی همبازی شد. رابرت داونی جونیور در این فیلم نقش جولیان ولز معتاد به کوکائین و مهمانی را بازی کرد.

بیوگرافی آخرین امپراطور روسیه نیکلاس دوم
بیشتر بخوانید

فیلم های تحسین برانگیز

در اوایل دهه 1990، داونی به عنوان یک بازیگر مورد تحسین منتقدان A-List شهرت پیدا کرد. او به خاطر چرخش کمیک خود به عنوان یک تهیه‌کننده سرسخت اپرا در Soapdish (1991)، با بازی سالی فیلد، کوین کلاین و ووپی گلدبرگ مورد تحسین قرار گرفت. زمانی که داونی نقش برجسته‌ای را در Short Cuts (1993)، فیلمی که توسط رابرت آلتمن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، مورد تحسین بیشتری قرار گرفت.

چاپلین

نقطه اوج خاصی در کارنامه داونی در سال 1993 بود که او برای بازی در فیلم چاپلین (1992) به کارگردانی ریچارد آتنبرو نامزد جایزه اسکار (بهترین بازیگر مرد) شد. داونی در این فیلم بسیار تحسین‌شده، که تقریباً به اندازه منتقدان از میان تماشاگران برخوردار نبود، چارلی چاپلین افسانه‌ای را از 19 تا 83 سالگی به تصویر کشید.

رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور

این نقش دامنه دراماتیک و استعداد قابل توجه او برای کمدی فیزیکی را نشان داد. در این زمان، داونی 27 ساله به عنوان یکی از با استعدادترین بازیگران نسل خود شناخته می شد، اما او همچنین به عنوان یک چهره مشکل دار و جنجالی در هالیوود شهرت پیدا کرده بود.

قاتلان طبیعی متولد شده و ریچارد سوم

رابرت داونی جونیور پس از موفقیت انتقادی خود با چاپلین، مستندی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 1992 به نام آخرین مهمانی ساخت. در سال 1994، او در کمدی رمانتیک فقط تو و در فیلم تحسین شده اما جنجالی قاتلان طبیعی متولد شده الیور استون ظاهر شد. سال بعد، این بازیگر در فیلم دوره ای Restoration در کنار مگ رایان و سم نیل بازی کرد. نسخه به روز شده فیلم ریچارد سوم، با بازی ایان مک کلن و آنت بنینگ. و فیلم Home for the Holidays به کارگردانی جودی فاستر، با بازی هالی هانتر.

مشکلات سوء مصرف مواد

در حالی که چشم انداز بازیگری رابرت داونی جونیور در مسیر درست به نظر می رسید، زندگی شخصی او برای چند سال آینده دچار آشفتگی می شد. داونی در سن 8 سالگی توسط پدرش با مواد مخدر آشنا شد و با رسیدن به 20 سالگی اعتیاد کامل پیدا کرد.

او بعدا توضیح داد: «تا زمانی که (کمتر از صفر)، داروهایم را بعد از کار و آخر هفته مصرف می‌کردم. «شاید سر صحنه فیلمبرداری به حالت خماری روی بیاورم، اما نه بیشتر از بدلکار. این در بازی کمتر از صفر تغییر کرد… شخصیت یک اغراق آمیز از خودم بود. سپس همه چیز تغییر کرد و از جهاتی تبدیل به اغراق در شخصیت شدم. این بسیار بیشتر از آن چیزی که لازم بود طول کشید.»

مدت کوتاهی پس از آن دوره ای در بازپروری مواد مخدر به وجود آمد، اما مبارزه داونی با مواد مخدر و الکل سال ها ادامه داشت. در ژوئن 1996، این بازیگر پس از رانندگی برهنه با پورشه خود در بلوار سان ست توسط پلیس متوقف شد و متوجه شد که نه تنها لباس ندارد بلکه کوکائین، هروئین و یک مگنوم 0.357 نیز در اختیار دارد. کمتر از یک ماه بعد، و تنها چند ساعت قبل از اینکه قرار شود او را متهم کنند، داونی پس از اینکه در خانه یکی از همسایه‌ها بیهوش شد، دوباره با قانون مخالفت کرد.

برای چندین سال بعد، زندگی رابرت داونی جونیور مهی از اشتباهات ایجاد کننده سرفصل، وابستگی و پیامدهای آن بود. یک اقامت 12 ماهه در زندان و یک ملاقات دیگر برای بازپروری مواد مخدر وجود داشت. در نوامبر 2000، داونی دوباره دستگیر شد، این بار در اتاق هتل پالم اسپرینگز، جایی که او با کوکائین و در لباس Wonder Woman کشف شد. او به جرم حمل مواد مخدر متهم شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی کمدین آمریکایی کوین هارت

محاکمه رابرت داونی جونیور که ابتدا برای اواخر ژانویه تعیین شده بود، چند ماه به تعویق افتاد و وکلای او با دادستان ها مذاکره کردند. در مارس 2001، دو طرف نتوانستند به توافقی برسند و پرونده برای رسیدگی مقدماتی در پایان آوریل تعیین شد. در 24 آوریل 2001، داونی به اتهام قرار گرفتن تحت تأثیر یک “محرک” نامشخص دستگیر شد.

بیوگرافی گال گدوت
بیشتر بخوانید

برنامه تلویزیون با الی مک بیل

رابرت داونی جونیور با وجود آشفتگی هایش در اوایل دهه 2000، به کار خود ادامه داد. او در فیلم پسران شگفت انگیز (2000) بازی به یادماندنی داشت و در چندین فیلم دیگر از جمله Auto Motives و Lethargy ایفای نقش کرد. علاوه بر این، داونی در سال 2000 به صفحه نمایش کوچک نقل مکان کرد و به عنوان یکی از بازیگران ثابت نمایش محبوب Ally McBeal با بازی Calista Flockhart تبدیل شد. داونی با این نقش جدید بار دیگر استعداد، دوست داشتنی و تطبیق پذیری خود را به طرفداران و منتقدان یادآوری کرد. او در سال 2001 جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد و بلافاصله پس از آن جایزه انجمن بازیگران سینما را دریافت کرد.

اما زندگی شخصی پیچیده‌تر داونی بر صبر کارفرمایش فشار آورد. پس از دومین دستگیری در آوریل 2001، دوره تصدی داونی در آلی مک‌بیل به پایان رسید.

رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور

تهیه کنندگان تصمیم گرفته بودند تولید قسمت های پایانی فصل را بدون حضور بازیگر به پایان برسانند. تقریباً در همان زمان، وکلای دادگستری با دادستان ها به توافق رسیدند که داونی را ملزم به عدم اعتراض به اتهامات مربوط به کوکائین کرد. او به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد – حکمی که به او اجازه می‌داد به جای بازگشت به زندان به معالجه مواد مخدر ادامه دهد.

بازدیدهای باکس آفیس

رابرت داونی جونیور پس از بازگشت به شهرت، در سال 2003 در کنار هالی بری در فیلم گوتیکا ایفای نقش کرد که در باکس آفیس بهتر از منتقدان ظاهر شد. او همچنان خود را وقف هنر خود کرد و نقش مکمل را در فیلم های تحسین شده شب بخیر و موفق باشید (2005) و نقش اصلی در درام مستقل A Guide to Recognizing Your Saints (2006) را بازی کرد، که او همچنین تهیه کننده آن بود. در زودیاک (2007)، داونی نقش روزنامه نگاری را بازی می کند که درگیر شکار قاتل بدنام زودیاک می شود.

تندر استوایی

رابرت داونی جونیور با ریسک بزرگی در کمدی تندر استوایی (2008) با بن استیلر و جک بلک بازی کرد. او در این جعلی فیلم جنگی نقش یک بازیگر سفیدپوست را بازی کرد که وانمود می کرد یک بازیگر سیاه پوست است. تلاش‌های او در درجه اول بازخوردهای مثبتی دریافت کرد و تاد مک کارتی از مجله Variety اظهار داشت که «جسارت بازی داونی» یکی از «بهترین دلایل برای دیدن فیلم» بود. داونی برای بازی در فیلم تندر استوایی جوایز متعددی از جمله اسکار (بهترین اجرای یک بازیگر نقش مکمل مرد)، گلدن گلوب (بهترین نقش مکمل مرد در فیلم سینمایی) و انجمن بازیگران سینما (عملکرد برجسته) را به دست آورد. توسط یک بازیگر مرد در نقش مکمل) نامزدی.

فرانچایز مرد آهنی و انتقام جویان

در همان سال، رابرت داونی جونیور با ایفای نقش تونی استارک، صنعتگر ثروتمند و جنگجوی جنایتکار، در فیلم موفق مرد آهنی، بر اساس ابرقهرمان کمیک مارول، خود را به عنوان یک ستاره باکس آفیس معرفی کرد. این فیلم بیش از 318 میلیون دلار فروش داخلی داشت که منجر به اکران دنباله‌های آن در سال‌های 2010 و 2013 شد.

بیوگرافی میشل فوکو
بیشتر بخوانید

استارک همچنین به یکی از شخصیت‌های اصلی مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌شود که پس از آن، تیتر یک فیلم Avengers در سال ۲۰۱۲ و سه دنباله آن در اواخر دهه بود. در این فیلم‌ها مجموعه‌ای از استعدادهای هالیوود به عنوان قهرمانان نمادین مارول، از جمله کریس ایوانز (کاپیتان آمریکا)، دان چیدل (سرهنگ جیمز «رودی» رودز)، مارک روفالو (هالک)، ساموئل جکسون (نیک فیوری) و اسکارلت جوهانسون (بیوه سیاه) حضور داشتند. )، بین دیگران.

رابرت داونی جونیور نقش دوگانه Stark/Iron Man را برای Avengers: Age of Ultron (2015) تکرار خواهد کرد. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (2016)؛ Spider-Man: Homecoming (2017); Avengers: Infinity War (2018) و Avengers: Endgame (2019).

سولیست و شرلوک هلمز

رابرت داونی جونیور در فیلم The Soloist (2009) که داستان دوستی یک روزنامه‌نگار لس‌آنجلسی (داونی) و یک موسیقی‌دان بی‌خانمان آموزش دیده توسط جویلیارد (فاکس) را روایت می‌کند، بهترین صورت‌حساب را با جیمی فاکس به اشتراک گذاشت. این فیلم نمایش قابل‌اعتمادی در گیشه داشت و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و داونی و فاکس را برای بازی‌هایشان تحسین کردند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی ترور نواح

رابرت داونی جونیور با نشان دادن اینکه از فیلم های پرفروش (یا لهجه های انگلیسی) نمی ترسد، در سال 2009 در فیلم شرلوک هلمز به کارگردانی گای ریچی در کنار جود لا در نقش دکتر جان واتسون همبازی شد. این دو دوباره برای دنباله سال 2011، شرلوک هلمز: بازی سایه ها، با هم متحد شدند.

رابرت داونی جونیور همچنین در درام قاضی (2014) نقش وکیل تیزبین هنک پالمر را در مقابل رابرت دووال پیشنهاد داد.

دولیتل

رابرت داونی جونیور پس از نیم دهه حضور صرفاً در ویژگی‌های مارک مارول، به عنوان مجری سریال یوتیوب عصر هوش مصنوعی که از اواخر سال 2019 شروع شد، دوباره ظاهر شد. در ژانویه 2020، او در نقش دامپزشکی بازی کرد که در Dolittle با حیوانات صحبت می‌کرد. مجموعه کتاب های کلاسیک کودکان توسط نویسنده بریتانیایی هیو لوفتینگ.

جوایز اوپنهایمر

رابرت داونی جونیور با پیروی از Dolittle فاصله کوتاهی از پرده بزرگ گرفت و بر روی کار خود به عنوان تهیه کننده تمرکز کرد. در سال 2022، او در فیلم مستند Sr. در مورد زندگی و حرفه پدرش ظاهر شد و به عنوان تهیه کننده اجرایی خدمت کرد.

رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور

با این حال، داونی جونیور برای اجرای بزرگ بعدی خود در سال 2023، با بازی لوئیس اشتراوس در فیلم پرفروش اوپنهایمر، به کارگردانی کریستوفر نولان، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اگرچه نولان در گذشته از نزدیک با این بازیگر کار نکرده بود، اما مستقیماً در رابطه با این نقش با داونی تماس گرفت و از او دعوت کرد تا فیلمنامه فیلم را بخواند – درباره دانشمند آمریکایی جی رابرت اوپنهایمر و نقش او در ساخت بمب اتمی.

«احساس می‌کردم (داونی) در جایی است که آماده است بیاید و چیزی کاملاً متفاوت را امتحان کند. و به عنوان یک کارگردان، اگر بتوانید یکی از بازیگران بزرگ نسل خود را متقاعد کنید که بیاید و خود را به شیوه ای کاملا متفاوت به چالش بکشد، فقط می دانید که چیز ویژه ای به دست خواهید آورد.”

اوپنهایمر با بازی کیلیان مورفی، امیلی بلانت، فلورانس پیو و مت دیمون، سومین فیلم پرفروش سال در سطح جهان شد و مورد تحسین جهانی قرار گرفت. داونی برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم سینمایی و جوایز مشابه در جوایز بفتا، جوایز انتخاب منتقدان و جوایز انجمن بازیگران سینما شد. داونی همچنین برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز اسکار 2024، یکی از 13 نامزدی کل فیلم، مورد علاقه است.

بیوگرافی بردلی کوپر
بیشتر بخوانید

همسر و فرزندان

برخلاف سابقه قبلی خود با قانون، داونی این روزها زندگی خانگی بسیار پایدارتری دارد. او در سال 2003 با سوزان لوین تهیه کننده فیلم گوتیکا آشنا شد و در نوامبر همان سال با هم نامزد کردند. آنها در آگوست 2005 ازدواج کردند و دو فرزند دارند: پسر اکستون، متولد فوریه 2012، و دختر آوری، متولد نوامبر 2014.

در ژوئن 2010، داونی و لوین شرکت تولید تیم داونی خود را با تولید فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی مانند قاضی (2014)، دولیتل (2020) و سریال فانتزی نتفلیکس، دندون شیرین، راه‌اندازی کردند. داونی در سال 2020 به شوخی گفت: «ما دوست نداریم بدون داشتن یک پروژه بسیار دشوار با هم، چه یک فیلم یا یک بچه، خیلی طولانی باشیم.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی خواننده و بازیگر مشهور جنیفر لوپز

رابرت داونی جونیور همچنین پسر بزرگش، ایندیو (متولد سپتامبر 1993) را از رابطه قبلی خود با خواننده و بازیگر دبورا فالکونر، که در سال 1992 با او ازدواج کرد، دارد. این زوج در سال 1996 از هم جدا شدند و در سال 2004 طلاق خود را نهایی کردند.

دوست داونی و بازیگر همکار آنتونی مایکل هال پدرخوانده ایندیو است.

مسیری به سوی هوشیاری

رابرت داونی جونیور از حدود سال 2003 شروع به درمان جدی برای اعتیادش به مواد مخدر کرد و در بحبوحه رونق دوباره شغلی خود متانت خود را حفظ کرد.

یکی از افرادی که نقش کلیدی در چرخش این بازیگر ایفا کرد، مل گیبسون بود که داونی با او در Air America (1990) همبازی بود. گیبسون در کنار دوستش گیر کرده بود، حتی زمانی که زندگی داونی کاملاً از هم باز می شد. هنگامی که داونی به دلیل مشکلات گذشته اش با قانون نتوانست چیزی به عنوان بیمه نامه دریافت کند، گیبسون برای او کار پیدا کرد و او را در فیلم کارآگاه آوازخوان در سال 2003 انتخاب کرد. این دو بازیگر امروز دوست صمیمی هستند.

در دسامبر ۲۰۱۵، جری براون، فرماندار کالیفرنیا، داونی را به دلیل محکومیت مواد مخدر در سال ۱۹۹۶ که او را به مدت یک سال به زندان فرستاد، عفو کرد.

رابرت داونی جونیور

رابرت داونی جونیور

دارای مالی

طبق گفته Celebrity Net Worth، دارای کلی رابرت داونی جونیور حدود 300 میلیون دلار است. بسیاری از ثروت او ناشی از حضور در MCU او به عنوان استارک است. این بازیگر تنها از فیلم Avengers: Endgame به لطف بازی در باکس آفیس فیلم، ۷۵ میلیون دلار به دست آورد.

نقل قول ها

فکر می کنم بخشی از سرنوشت من باید این باشد که بفهمم من پسر پوستر سوء مصرف مواد نیستم. من فقط این مرد هستم که حس واقعاً قوی می‌خواهم خانه داشته باشم و فونداسیون می‌خواهم و آن را نداشتم، اکنون آن را ایجاد می‌کنم.

این روزها مشروب نمیخورم من به الکل و مواد مخدر حساسیت دارم. من با دستبند پاره می شوم.

تا زمانی که [“کمتر از صفر”] ، داروهایم را بعد از کار و آخر هفته مصرف می کردم. شاید سر صحنه فیلمبرداری به حالت خماری روی بیاورم، اما نه بیشتر از بدلکار… شخصیت یک اغراق آمیز از خودم بود. سپس همه چیز تغییر کرد و از جهاتی تبدیل به اغراق در شخصیت شدم. این بسیار بیشتر از آنچه که برای دوام لازم بود طول کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده − 12 =