بیوگرافی جان هام

جان هام

جان هام، بازیگر، بیشتر به خاطر بازی در نقش دان دریپر، مدیر اجرایی تبلیغات در سریال Mad Men AMC، برنده جایزه امی شده است.

جان هام کیست؟

جان هام که در 10 مارس 1971 در سنت لوئیس به دنیا آمد، قبل از اتمام کالج بر از دست دادن پدر و مادر خود غلبه کرد و به یک بازیگر موفق تبدیل شد. کارهای اولیه روی پرده شامل ایفای نقش در درام تلویزیونی پراویدنس بود، اما بازی او در نقش مدیر تبلیغاتی دان دریپر در فیلم دیوانه‌های AMC بود که او را به شهرت رساند و منجر به دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه امی شد. هام از آن زمان در فیلم‌هایی مانند روزی که زمین ایستاد، ساقدوش‌ها، بازوی میلیون دلاری و بچه راننده نقش مهمی داشته است.

حقایق کلی

نام کامل: جاناتان دانیل هام
متولد: 10 مارس 1971
محل تولد: سنت لوئیس، میزوری
همسر: آنا اوسلوا (2023 تا کنون)
علامت نجومی: حوت

اوایل زندگی

جاناتان دانیل هام در 10 مارس 1971 در سنت لوئیس به دنیا آمد. پدرش دن از ازدواج اولش دو دختر داشت. خانواده او چندین نسل در سنت لوئیس صاحب یک شرکت حمل و نقل موفق بودند، اما با بزرگ شدن جون، کسب و کار کاهش یافت.

جان هامجان هام

او به مجله In Style گفت: پس از طلاق والدینش زمانی که او تنها 2 سال داشت، هام با مادرش، دبورا، زندگی کرد و “چیزهای مختلفی را امتحان کرد – ویولن، فوتبال، نویسندگی خلاق”. “مادر من یاد گرفتن را جشن گرفت.” او آخر هفته ها پدرش را می دید.

جان هام در سن 10 سالگی مادرش را به دلیل سرطان روده بزرگ که در سراسر بدن او پخش شده بود از دست داد و او به همراه پدرش به خانه مادربزرگش نقل مکان کرد. هام به GQ گفت: «ما سه نسل بودیم که زیر یک سقف زندگی می‌کردیم، که در بهترین شرایط دشوار است. او پناهگاهی از زندگی سخت خانگی خود در مدرسه مقدماتی جان باروز پیدا کرد. برخی از مادران دوستانش نیز احساس می کردند که از او مراقبت می کنند.

جان هام که یک ورزشکار و مجری بود، یک مدافع خط در تیم فوتبال مدرسه خود بود و نقش اصلی را در تولید Godspell داشت. او تصمیم گرفت به دانشگاه تگزاس برود و پیشنهادات برای بازی فوتبال در چندین کالج لیگ آیوی را رد کرد.

با این حال، مدت جان هام در مدرسه به دلیل مشکلات شخصی کوتاه بود. ابتدا مادربزرگش فوت کرد. اندکی بعد پدرش بیمار شد. پس از مبارزه با بیماری خود، دن در سال دوم دانشگاه جان درگذشت. هام به دبلیو گفت: «من ناگهان پدر و مادری نداشتم. انگار هیچ لنگری نداشتم.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جانی دپ

جان هام با انتخاب برای پایان دادن به تحصیل در دانشگاه میسوری، به دنبال کار برای تامین مخارج زندگی خود بود و در یک مرکز مهدکودک محلی شغلی پیدا کرد. من اساساً بیرون رفتم و خودم را به صدا درآوردم و گفتم: این معامله است. من همیشه یک بچه ضامن بودم، بنابراین به خانه می آمدم یا به مهدکودک می رفتم و هیچ پسری در اطراف نبود.» او به کلمبیا دیلی تریبون توضیح داد.

بیوگرافی رهبر ارتش سرخ و اتحاد جماهیر شوروی جوزف استالین
بیشتر بخوانید

علاقه به تئاتر

جان هام همچنین در برنامه تئاتر دانشگاه میسوری بسیار فعال شد. یکی از استادان او، جیم میلر، می‌گوید که بر اساس مقاله‌ای در مجله فارغ‌التحصیلان دانشگاه، Mizzou، هام “روشن‌فکرترین بازیگری بود که در 30 سال تدریس داشتم”. او دو تابستان را به اجرای برنامه در شرکت رپرتوار مدرسه گذراند و در نقش کلیف در کاباره و لئون کولگوس در تولید موزیکال Assassins اثر استفان ساندهیم بازی کرد.

در سال 1993، هام مدرک لیسانس زبان انگلیسی گرفت. جان هام سپس به عنوان معلم در مدرسه قدیمی خود، جان باروز مشغول به کار شد. هام به مدت دو سال در آنجا به تدریس درام پرداخت و به دانش‌آموزانی مانند الی کمپر که از آن زمان بازیگر سینما و تلویزیون شد، آموزش داد. او همچنین در زمانی که در سنت لوئیس زندگی می کرد، با پل راد، بازیگر پیشرو، دوست شد. بر اساس مجله GQ، راد هام را به عنوان “یکی از آن افراد بی انصافی که ظاهر خوبی دارند، واقعاً خنده دار هستند و در همه چیز خوب هستند.”

در سال 1995، هام تصمیم گرفت به لس آنجلس نقل مکان کند تا حرفه بازیگری را دنبال کند. او با جمع‌آوری هر چیزی که داشت، به خانه عمه و عمویش در غرب لس آنجلس رفت. او تا زمانی که آپارتمان خود را که با تعدادی از هم اتاقی هایش تقسیم می شد، نزد آنها ماند.

فیلم ها و برنامه های تلویزیونی

کابوی های فضایی، پراویدنس، و جسیکا استاین را بوسیدن

هام سال ها برای یافتن کار به عنوان بازیگر تلاش کرد. او اولین حضور در تلویزیون و سینما را در سال 2000 انجام داد، با بخش‌هایی از سریال کمدی هاگلی‌ها و فیلم ماجراجویی کابوی‌های فضایی. هام با نقشی مکرر، از سال 2000 تا 2001 در درام تلویزیونی Providence ظاهر شد.

همچنین در همین زمان، هام نقشی را در صحنه لس آنجلس در لیپستیک، نوشته جنیفر وستفلد و هدر یورگنسن دریافت کرد. این فیلم در سال 2001 به فیلم مستقل بوسیدن جسیکا استین تبدیل شد که هام نیز در آن ظاهر شد. خارج از صفحه نمایش او با وستفلد رابطه برقرار کرد و این دو در نهایت با هم زندگی کردند.

بیوگرافی تئودور روزولت
بیشتر بخوانید

بخش و واحد

در سال 2002، هام در درام نظامی «ما سربازان بودیم» ساخته مل گیبسون یک نقش چشمک زد و آن را از دست داد. او همچنین اجرای دو ساله خود را در درام پلیسی The Division با بازی در نقش بازرس نیت روسو در کنار بانی بدلیا و نانسی مک کئون آغاز کرد. پس از لغو آن، هام به عنوان مهمان در برنامه هایی مانند Charmed، CSI: Miami و Numb3rs حضور پیدا کرد. او همچنین نقش های تکراری در درام نظامی The Unit و کمدی دراماتیک What About Brian را دریافت کرد.

جان هام

جان هام

نقش دان دریپر در فیلم Mad Men

در سال 2007، جان هام پس از هفت بار تست زدن برای این نقش، معروف‌ترین شخصیت خود را به عهده گرفت، یعنی نقش دان دریپر، مدیر اجرایی تبلیغات را در فیلم Mad Men AMC بازی کرد. داستان فیلم در دهه 1960 می‌گذرد، «مردان دیوانه» زندگی کارمندان یک آژانس تبلیغاتی برتر شهر نیویورک را بررسی می‌کند. همچنین ژانویه جونز در نقش همسرش، بتی، و جان اسلاتری در نقش رئیس او راجر استرلینگ، بازیگران این فیلم بودند. الیزابت ماس در این سریال نقش پگی را بازی می‌کرد که منشی بود.

رابطه دان-پگی برای هام چالش برانگیز بود، به خصوص زمانی که او مجبور بود با کسی که «حدود 9 سال به نظر می‌رسد» سخت‌گیر باشد. این مثل لگد زدن به یک توله سگ است.» او به Daily Variety گفت. اما برای هام، این کاراکتر فرصتی را فراهم کرد تا به عنوان یک هنرپیشه ادامه یابد. او به این نشریه توضیح داد: «دان، از بسیاری جهات، می‌تواند به نوعی بدجنس باشد، و این موضوع مورد علاقه من نیست… او نسبت به هدفی بدجنس است، اما کمی سخت بود».

در حین تبلیغ فصل پنجم سریال در سال 2012، هام به دلیل اظهارنظرهایش در مورد ستاره های تلویزیون واقعیت در مصاحبه ای درگیر جنون رسانه ای شد. او به Elle UK گفت: “چه پاریس هیلتون باشد، چه کیم کارداشیان یا هر کسی، حماقت قطعا مورد تجلیل است.”

«احمق بودن یک کالای ارزشمند در این فرهنگ است، زیرا پاداش قابل توجهی دریافت می کنید.» کارداشیان در پاسخ به هام به دلیل گفتن او “احمق” “بی دقت” خواند و این بازیگر متعاقباً گفت که از توجه رسانه ها به خاطر اظهارات او شگفت زده شده است. او به هالیوود ریپورتر گفت: «ما اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن هر کلمه خرد تجزیه می‌شود و گاهی از متن خارج می‌شود، گاهی اوقات اشتباه می‌شود.»

بیشتر بخوانید: بیوگرافی دواین جانسون

در طول اجرای خود، Mad Men نقدهای خیره کننده ای به دست آورد و جوایز متعددی از جمله جایزه امی 2011 برای سریال درام برجسته را به دست آورد. هام شخصاً در سال 2008 و 2016 برنده گلدن گلوب شد و نامزدی جایزه امی متعددی را برای بازی در نقش دان دریپر دریافت کرد که در سال 2015 برنده شد.

بهترین فیلم های کیت وینسلت
بیشتر بخوانید

روزی که زمین ایستاد، دزدیده شد و زوزه کشید

جان هام با کنار گذاشتن کت و شلوارهای وینتیج زیبا در سال 2008 در فیلم علمی تخیلی روزی که زمین ایستاد با کیانو ریوز ظاهر شد. او همچنین نقش هایی در درام جنایی دزدیده شده (2009) و فیلم زندگی نامه آلن گینزبرگ زوزه (2010) داشت. هام با نشان دادن استعدادهای کمدی خود، از یک نقش تکراری در کمدی سیتکام 30 راک که در سال 2009 شروع شد، لذت برد و در نقش همسایه خوش تیپ، اما نه چندان درخشان لیز لیمون تینا فی بازی کرد.

دوستان با بچه ها و ساقدوش ها

جان هام در سال 2009 که به دنبال کنترل بیشتر بر حرفه خود بود، یک شرکت تولیدی به نام پوینتز وست پیکچرز را با وستفلد تأسیس کرد. این زوج در فیلم دوستان با بچه ها در سال 2012 که آدام اسکات، مایا رودولف و کریستن ویگ نیز در آن حضور داشتند، همبازی شدند. هام همچنین در سال 2011 در کمدی پرطرفدار ساقدوش‌ها با ویگ به عنوان عشق بی‌رحمانه‌اش ظاهر شد.

بازوی میلیون دلاری و کیمی اشمیت نشکن

در سال 2014، جان هام در فیلم ورزشی دلچسب The Million Dollar Arm بازی کرد. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی در مورد یک مامور ورزشی است که چندین بازیکن کریکت هندی را به خدمت می گیرد و سعی می کند آنها را به پارچ بیسبال لیگ برتر تبدیل کند.

سال بعد، جان هام این فرصت را پیدا کرد که با دانشجوی سابق درام، الی کمپر، در سریال کمدی «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» از نتفلیکس کار کند، که برای آن جایزه امی دیگری در سال 2015 دریافت کرد.

Minions و Keeping Up with the Jonses

پس از صداپیشگی برای انیمیشن Minions (2015) ، جان هام با گال گدوت در نقش یک زوج مامور مخفی بازی کرد که شک همسایگان خود را در Keeping Up with Jonses (2016) برانگیخت.

جان هام

جان هام

در صفحه کوچک، او نقشی تکراری در Wet Hot American Summer: First Day of Camp داشت و صداپیشگی بیشتری برای مجموعه وب The Amazing Gayl Pile ارائه کرد.

بیبی درایور، لوسی در آسمان و ریچارد جول

جان هام بدون هیچ نشانه ای از کاهش سرعت، از نقش برجسته ای در فیلم دزدی بچه راننده در سال 2017 لذت برد، به علاوه در بیروت، تگ، و زمان بد در ال رویال در سال 2018 بازی کرد. سال بعد، او در فیلمی مبتنی بر داستان واقعی ظاهر شد. لوسی در آسمان به عنوان فضانورد و ریچارد جول به عنوان مامور اف بی آی فیلم می گیرد.

بهترین فیلم‌های راک [ 5 فیلم برتر دواین جانسون ]
بیشتر بخوانید

همسر و زندگی شخصی

جان هام  در ژوئن 2023 با بازیگر آنا اوسلوآ ازدواج کرد. آنها در فصل آخر که اوسلوا نقش کمی داشت، در صحنه فیلمبرداری فیلم Mad Men با هم آشنا شدند. این زوج در سال 2020 رابطه خود را علنی کردند و در فوریه 2023 نامزدی خود را اعلام کردند.

پیش از این، هام به مدت 18 سال با دوست دختر قدیمی جنیفر وستفلدت قرار داشت. آنها در سال 2015 از هم جدا شدند. پس از آن، او رابطه عاشقانه ای با داکوتا جانسون بازیگر و لیندسی شوکوس تهیه کننده شنبه شب زنده داشت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی سیاست‌مدار و فعال حقوقی آمریکایی جان لوئیس

مدت کوتاهی قبل از پخش آخرین فصل Mad Men در آوریل 2015، هام فاش کرد که به دلیل سوء مصرف الکل تحت توانبخشی قرار گرفته است. او در مورد این بحران با مجله تلویزیونی استرالیا صحبت کرد و خاطرنشان کرد: “زندگی گاهی اوقات چیزهای زیادی به شما می اندازد و باید تا آنجا که می توانید با آن کنار بیایید.” این بازیگر همچنین گفت که از همه حمایت هایی که از خانواده و دوستانش پس از انتشار خبر ماندنش در دوره توانبخشی دریافت کرد بسیار قدردان است.

نقل قول ها

من ناگهان پدر و مادر نداشتم. انگار لنگر نداشتم.

ما سه نسل زیر یک سقف بودیم که در بهترین شرایط سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

1 + 7 =