صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی سیاست‌مدار و فعال حقوقی آمریکایی جان لوئیس
ads

بیوگرافی سیاست‌مدار و فعال حقوقی آمریکایی جان لوئیس

جان لوئیس

یکی از رهبران “شش بزرگ” جنبش حقوق مدنی در دهه 1960، جان لوئیس از زمان پیوستن به کنگره در سال 1987 به مبارزه برای حقوق مردم ادامه داد.

جان لوئیس که بود؟

جان لوئیس در دوران جدایی نژادی بزرگ شد. او با الهام از مارتین لوتر کینگ جونیور به جنبش در حال رشد حقوق مدنی پیوست. لوئیس سوار آزادی بود، در راهپیمایی سال 1963 در واشنگتن سخنرانی کرد و تظاهراتی را رهبری کرد که به “یکشنبه خونین” معروف شد. او در سال 1986 به عضویت کنگره انتخاب شد و در سال 2011 مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد.

اوایل زندگی

جان رابرت لوئیس در 21 فوریه 1940 در خارج از تروی، آلاباما به دنیا آمد. لوئیس دوران کودکی شادی داشت – اگرچه او باید سخت کار می کرد تا به والدین سهامدارش کمک کند – اما او در برابر ناعادلانه جداسازی مبارزه کرد. زمانی که حکم دادگاه عالی در سال 1954 براون علیه شورای آموزش، زندگی مدرسه ای او را تحت تأثیر قرار نداد، او به ویژه ناامید شد. با این حال، شنیدن موعظه‌های کینگ و اخبار تحریم اتوبوس مونتگومری در سال‌های 1955-1956، لوئیس را برانگیخت تا برای تغییراتی که می‌خواست ببیند، اقدام کند.

مبارزه حقوق مدنی

در سال 1957، جان لوئیس آلاباما را ترک کرد تا در مدرسه علمیه الهیات باپتیست آمریکا در نشویل، تنسی شرکت کند. در آنجا، او درباره اعتراضات غیرخشونت آمیز آشنا شد و به سازماندهی تحصن در پیشخوان های ناهار جدا کمک کرد. او در جریان این تظاهرات دستگیر شد که باعث ناراحتی مادرش شد، اما لوئیس به جنبش حقوق مدنی متعهد بود و در سال 1961 در Freedom Rides شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مارتین اسکورسیزی

Freedom Riders امکانات تفکیک شده ای را که در پایانه های اتوبوس بین ایالتی در جنوب با آن مواجه بودند، که توسط دادگاه عالی غیرقانونی تشخیص داده شده بود، به چالش کشیدند. این کار خطرناکی بود که منجر به دستگیری و ضرب و شتم بسیاری از افراد از جمله لوئیس شد.

در سال 1963، جان لوئیس رئیس کمیته هماهنگی بدون خشونت دانشجویان شد. در همان سال، او به عنوان یکی از رهبران “شش بزرگ” جنبش حقوق مدنی، به برنامه ریزی راهپیمایی در واشنگتن کمک کرد. لوئیس – جوان‌ترین سخنران در این مراسم – مجبور شد سخنرانی خود را تغییر دهد تا دیگر سازمان‌دهندگان را خشنود کند، اما همچنان سخنرانی قدرتمندی را ایراد کرد که در آن اعلام کرد: «همه ما این واقعیت را می‌دانیم که اگر قرار است تغییرات بنیادی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رخ دهد. در جامعه ما، مردم، توده ها، باید آنها را به وجود آورند.»

جان لوئیس

جان لوئیس

پس از راهپیمایی در واشنگتن، در سال 1964، قانون حقوق مدنی به قانون تبدیل شد. با این حال، این کار رای دادن برای آمریکایی های آفریقایی تبار را در جنوب آسانتر نکرد. برای جلب توجه به این مبارزه، لوئیس و هوزه ویلیامز در 7 مارس 1965 راهپیمایی را از سلما به مونتگومری، آلاباما رهبری کردند. پس از عبور از پل ادموند پتوس، راهپیمایان مورد حمله نیروهای ایالتی قرار گرفتند. لوئیس یک بار دیگر به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و این بار دچار شکستگی جمجمه شد.

بیوگرافی کریس ایوانز
بیشتر بخوانید

حملات خشونت‌آمیز ضبط و در سراسر کشور پخش شد و تصاویر بسیار قوی‌تر از آن بودند که نادیده گرفته شوند. “یکشنبه خونین” همانطور که این روز نامگذاری شد، تصویب قانون حقوق رای 1965 را سرعت بخشید.

نماینده کنگره آمریکا

جان لوئیس SNCC را در سال 1966 ترک کرد. اگرچه لوئیس از ترور کینگ و رابرت کندی در سال 1968 ویران شده بود، اما به کار خود برای اعطای حق رای به اقلیت ها ادامه داد. در سال 1970، او مدیر پروژه آموزش رای دهندگان شد. در طول تصدی وی، VEP به ثبت نام میلیون ها رای دهنده اقلیت کمک کرد.

جان لوئیس خودش در سال 1981 نامزد انتخابات شد و یک کرسی در شورای شهر آتلانتا به دست آورد. وی در سال 1986 به عنوان نماینده مجلس نمایندگان انتخاب شد. او که نماینده منطقه 5 جورجیا بود، یکی از محترم ترین اعضای کنگره بود.

از زمان ورود به قدرت، او خواستار اصلاحات مراقبت های بهداشتی، اقداماتی برای مبارزه با فقر و بهبود آموزش و پرورش شده است. مهمتر از همه، او بر تجدید چندگانه قانون حق رأی نظارت داشت. هنگامی که دادگاه عالی در سال 2013 در کانتی شلبی علیه هولدر، بخشی از این قانون را لغو کرد، لوئیس این تصمیم را به عنوان “خنجر به قلب” حق رای محکوم کرد.

در پی تیراندازی دسته جمعی که در 12 ژوئن 2016 در اورلاندو، فلوریدا روی داد، لوئیس تحصن متشکل از حدود 40 دموکرات مجلس نمایندگان را در 22 ژوئن در صحن مجلس نمایندگان رهبری کرد تا توجه را جلب کند. و کنگره را مجبور به رسیدگی به خشونت با اسلحه با انجام اقدامات قانونی قطعی کنند. لوئیس گفت: «ما برای مدت زیادی ساکت بودیم. «زمانی می رسد که باید چیزی بگویی. باید کمی سر و صدا کنید. شما باید پاهای خود را حرکت دهید. این زمان است.»

این اعتراض تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که چندین اقدام از جمله لایحه ای در مورد بررسی سوابق و افزودن محدودیت ها برای خرید اسلحه توسط افرادی که در لیست پرواز ممنوع فدرال قرار دارند، در سنا با شکست مواجه شد. سناتور کریس مورفی این اعتراض را تشویق کرد. مورفی قبلاً در مجلس سنا یک فیلیباستر را رهبری کرده بود که منجر به رای گیری بعدی شد.

درگیری با دونالد ترامپ

جان لوئیس همچنین علیه ریاست جمهوری دونالد ترامپ که در 8 نوامبر 2016 انتخاب شد صحبت کرد. در مصاحبه ای با چاک تاد برای NBC News Meet the Press که در 15 ژانویه 2017 پخش شد، لوئیس گفت که ترامپ را باور ندارد. به دلیل دخالت روسیه در انتخابات، “رئیس جمهور قانونی” بود. لوئیس در این مصاحبه گفت: “من فکر می کنم روس ها در کمک به این مرد برای انتخاب شدن شرکت کردند و به نابودی نامزدی هیلاری کلینتون کمک کردند.” او همچنین گفت که در مراسم تحلیف ترامپ شرکت نخواهد کرد.

بیوگرافی کیلین مورفی
بیشتر بخوانید

ترامپ در توئیتر پاسخ داد و از عملکرد جان لوئیس به عنوان نماینده کنگره انتقاد کرد و در توییتی نوشت که جان لوئیس این بود: «تمام صحبت‌ها، صحبت‌ها، صحبت‌ها – هیچ اقدام یا نتیجه‌ای وجود ندارد. غمگین!” حمله رئیس جمهور منتخب به لوئیس درست چند روز قبل از تعطیلات مارتین لوتر کینگ انجام شد و باعث حمایت شدید از نماد حقوق مدنی در سراسر رسانه های اجتماعی شد. چندین قانونگذار دموکرات نیز به حمایت از لوئیس پیوستند و مراسم تحلیف ترامپ را تحریم کردند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی خواننده مشهور دریک

ترامپ به جنگ لفظی خود ادامه داد و در توییتی نوشت: «جان لوئیس درباره مراسم تحلیف من گفت: «این اولین مراسمی است که از دست داده‌ام.» اشتباه (یا دروغ)! او بوش 43 را تحریم کرد، زیرا او… فکر می کرد که شرکت در مراسم تحلیف بوش ریاکارانه است… او معتقد نیست که بوش رئیس جمهور منتخب واقعی است. آشنا بنظر رسیدن!”

سخنگوی جان لوئیس تایید کرد که او مراسم تحلیف جورج دبلیو بوش را از دست داده است: “غیبت او در آن زمان نیز نوعی مخالفت بود. او نتیجه آن انتخابات از جمله جنجال های پیرامون نتایج در فلوریدا و انتخابات را باور نداشت. مداخله بی‌سابقه دیوان عالی ایالات متحده، بازتاب یک روند دموکراتیک آزاد، عادلانه و باز بود.»

تشخیص سرطان و مرگ

در دسامبر 2019، جان لوئیس اعلام کرد که در مرحله 4 سرطان پانکراس تشخیص داده شده است.

جان لوئیس

جان لوئیس

جان لوئیس گفت که با وجود اینکه “پیش‌آگهی” را روشن می‌دانست، از اینکه پیشرفت‌های پزشکی این نوع سرطان را در بسیاری از موارد قابل درمان کرده است، احساس دلگرمی می‌کند و افزود که قصد دارد در اسرع وقت به سر کار بازگردد.

جان لوئیس در 17 جولای 2020 درگذشت.

میراث

اگرچه تصمیم دادگاه عالی در مورد قانون حقوق رای ضربه ای به جان لوئیس بود، اما او از پیشرفت هایی که در طول زندگی اش رخ داده است، تشویق شده است. پس از اینکه باراک اوباما در سال 2008 به ریاست جمهوری رسید، لوئیس اظهار داشت: «زمانی که ما در حال سازماندهی درایوهای ثبت نام رای دهندگان، رفتن به Freedom Rides، نشستن، آمدن به واشنگتن برای اولین بار، دستگیر شدن، رفتن به زندان، کتک خوردن، من هرگز فکر نمی کردم – هرگز در خواب هم نمی دیدم – به احتمال اینکه روزی یک آمریکایی آفریقایی تبار به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود.

بیوگرافی تئودور روزولت
بیشتر بخوانید

جان لوئیس علاوه بر کارش در کنگره، با کمک به خلق مجموعه‌ای از رمان‌های گرافیکی درباره فعالیت‌هایش در جنبش حقوق مدنی، به نسل جوان‌تری رسید. در سال 2016، او برنده جایزه ملی کتاب برای قسمت سوم از مجموعه مارس: کتاب سه شد، که اولین بار است که یک رمان گرافیکی این افتخار را دریافت می کند.

جان لوئیس  این جایزه را به همراه اندرو آیدین نویسنده و نیت پاول تصویرگر دریافت کرد و در یک سخنرانی احساسی پذیرش از اهمیت آن صحبت کرد. لوئیس گفت: “بعضی از شما می دانید که من در روستایی آلاباما بزرگ شده ام، بسیار فقیر، کتاب های بسیار کمی در خانه ما وجود دارد.” به یاد دارم در سال 1956، زمانی که 16 ساله بودم، برای تهیه کارت کتابخانه به کتابخانه عمومی رفتم و به ما گفتند که این کتابخانه فقط برای سفیدپوستان است و نه رنگین پوست. و آمدن به اینجا و دریافت این افتخار، خیلی زیاد است.»

جان لوئیس همچنین از اهمیت کتاب در زندگی خود صحبت کرد. او گفت: “من در مدرسه ابتدایی معلم فوق العاده ای داشتم که به من می گفت: “بخوان، فرزندم، بخوان” و من سعی کردم همه چیز را بخوانم. “من عاشق کتاب هستم.”

نماد حقوق مدنی همچنین با جوایز متعددی از جمله مدال آزادی ریاست جمهوری، مدال اسپینگارن NAACP و تنها جایزه جان اف کندی “نمایه در شجاعت” برای یک عمر دستاورد افتخاری دریافت کرده است.

حقایق کلی

نام: جان رابرت لوئیس
سال تولد: 1940
تاریخ تولد: 21 فوریه 1940
ایالت تولد: آلاباما
شهر تولد: نزدیک تروی
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین برای: یکی از رهبران “شش بزرگ” جنبش حقوق مدنی در دهه 1960، جان لوئیس از زمان پیوستن به کنگره در سال 1987 به مبارزه برای حقوق مردم ادامه داد.
صنایع
سیاست ایالات متحده
حقوق شهروندی
علامت نجومی: حوت
حقایق جالب
در طول مبارزات حقوق مدنی، لوئیس تقریباً 40 بار دستگیر شد.
لوئیس جوانترین سخنران در راهپیمایی واشنگتن در سال 1963 بود.
سال مرگ: 2020
تاریخ مرگ: 17 جولای 2020

نقل قول ها

وقتی بزرگ شدم، مادر و پدرم و اعضای خانواده‌ام گفتند: «به دردسر نیفت. در راه قرار نگیرید. به دردسر افتادم سر راه قرار گرفتم دردسر لازم بود

تابعیت درجه دو اصلا تابعیت نیست.

شجاعت بازتابی از قلب است – بازتاب چیزی در اعماق مرد یا زن یا حتی کودکی است که باید مقاومت کند و باید از قدرتی که از نظر اخلاقی اشتباه است سرپیچی کند. شجاعت ما را وادار می کند با وجود ترس و تردید در مسیر عدالت قدم برداریم. شجاعت قهرمانانه نیست، بلکه همانقدر لازم است که پرندگان برای پرواز به بال نیاز دارند. شجاعت ریشه در عقل ندارد، بلکه شجاعت از یک هدف الهی برای درست کردن اوضاع ناشی می شود.

بیوگرافی مل گیبسون
بیشتر بخوانید

مردم سراسر جهان از موشک ها و تفنگ های ما الهام نمی گیرند. آنها از ایده های ما الهام خواهند گرفت.

من به هر چیزی که می خواستم نرسیدم. من می خواهم قبل از اینکه این قطعه کوچک ملکی را ترک کنم، کمی بیشتر برای صلح انجام دهم. برای پایان دادن به خشونت در اینجا در داخل و خشونت در خارج از کشور. ما بسیاری از منابع خود را صرف کشتن یکدیگر می کنیم.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی برد پیت

ما مصمم بودیم که اجازه ندهیم هیچ اقدام خشونت آمیزی ما را از هدفمان باز دارد. می‌دانستیم که ممکن است زندگی‌مان به خطر بیفتد، اما تصمیم گرفته بودیم که به عقب برنگردیم.

وقتی لیندون جانسون قانون حقوق رای را امضا کرد، به آزادی و آزادی همه ما کمک کرد.

من با دادگاه مخالفم که تاریخ تبعیض امروز به نوعی بی ربط است. سوابق به وضوح نشان می‌دهد که تلاش‌های متعددی برای ممانعت از حق رای هنوز وجود دارد، و مهم نیست که این تلاش‌ها به اندازه سال 1965 «فراگیر، گسترده یا گسترده» نباشند. یکی از نمونه‌های تبعیض در یک دموکراسی بسیار زیاد است.

تصور کنید که. من در سال 1961 در ترمینال اتوبوس راک هیل Greyhound در جریان آزادی رایدز کتک خوردم. اکنون رئیس پلیس سیاه پوست است.

جان لوئیس

جان لوئیس

همه ما این حقیقت را می دانیم که اگر قرار است در جامعه ما تغییرات اساسی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رخ دهد، مردم، توده ها باید آن را ایجاد کنند. در مبارزه، ما باید بیشتر از حقوق شهروندی را جستجو کنیم. ما باید برای جامعه عشق، صلح و برادری واقعی تلاش کنیم. تا زمانی که آزادی و عدالت برای همه مردم وجود نداشته باشد، ذهن، روح و قلب ما آرام نخواهد گرفت.

من به خشونت پرهیزی به عنوان یک روش زندگی، به عنوان یک روش زندگی معتقدم. من معتقدم که این ایده یکی از آن اصول تغییر ناپذیر است که اگر بخواهید یک جامعه جهانی در صلح با خودش ایجاد کنید، غیرقابل مذاکره است.

من می دانم که شاید در طول زندگی من این اتفاق نیفتد، اما می دانم که به نوعی می خواهیم جامعه محبوب را ایجاد کنیم، که یک جامعه ملی، یک جامعه جهانی در صلح ایجاد خواهیم کرد.

زمانی که ما در حال سازماندهی رانندگی برای ثبت نام رای دهندگان بودیم، در Freedom Rides می رفتیم، می نشستیم، برای اولین بار به اینجا می آمدیم به واشنگتن، دستگیر می شدیم، به زندان می رفتیم، کتک می خوردیم، هرگز فکر نمی کردم – هرگز در خواب هم نمی دیدم – این امکان آمریکایی آفریقایی تبار یک روز به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

11 + 18 =