صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و علم و فناوری : بیوگرافی مهندس انرژی محبوب لونی جانسون
ads

بیوگرافی مهندس انرژی محبوب لونی جانسون

لونی جانسون

مهندس لونی جانسون تفنگ آبی بسیار مشهور Super Soaker را اختراع کرد و در حال توسعه یک دستگاه ترموالکتریک برای تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی پایدار است.

لونی جانسون کیست؟

لونی جانسون Super Soaker را در سال 1989 اختراع کرد و از آن زمان مهارت های مهندسی خود را به ایجاد باتری های قابل شارژ کارآمدتر و انرژی خورشیدی پایدار اختصاص داده است. جانسون در کودکی ساختن اسباب‌بازی‌ها را از پدرش آموخت و بعداً توسط جورج واشنگتن کارور، مخترع سیاه‌پوست، الهام گرفت تا استعداد اولیه‌اش را به‌وجود آورد.

از زمان معرفی اسباب‌بازی معروف جانسون، صدها میلیون سوپر سوکر فروخته شده است، و تفنگ آبی در سال 2015 به تالار مشاهیر اسباب‌بازی ملی اضافه شد. هفت سال بعد، جانسون به تالار مشاهیر مخترعان ملی معرفی شد. امروزه مخترع و تیمش علاوه بر کار بر روی باتری ها، در حال توسعه مبدل انرژی ترموالکتریک جانسون (JTEC) هستند، موتوری که گرمای انرژی خورشیدی را به طور موثرتر از فناوری فعلی تبدیل می کند.

حقایق

نام کامل: لونی جورج جانسون
متولد: 6 اکتبر 1949
محل تولد: موبایل، آلاباما
همسر: لیندا مور
بچه ها: 4
علامت نجومی: ترازو

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اندرو جکسون

لونی جانسون چه زمانی متولد شد؟

لونی جورج جانسون در 6 اکتبر 1949 در موبایل، آلاباما به دنیا آمد. پدرش کهنه سرباز جنگ جهانی دوم بود که به عنوان یک راننده غیرنظامی در پایگاه های نیروی هوایی مجاور کار می کرد، در حالی که مادرش در یک خشکشویی و به عنوان کمک پرستار کار می کرد. در طول تابستان، هر دو والدین جانسون نیز در مزرعه پدربزرگش پنبه می چیدند.

لونی جانسون

لونی جانسون

پدر جانسون هم به دلیل علاقه و هم به دلیل نیاز اقتصادی، یک صنعتگر ماهری بود که به شش فرزندش آموزش داد تا خودشان اسباب بازی بسازند. زمانی که جانسون هنوز یک پسر کوچک بود، او و پدرش یک تیر انداز تحت فشار از شاخه های بامبو ساختند. در سن 13 سالگی، جانسون یک موتور ماشین چمن زنی را به کارتی که از ضایعات زباله های زباله ساخته بود وصل کرد و با آن در امتداد بزرگراه دوید تا پلیس او را بیرون کشید.

لونی جانسون رویای تبدیل شدن به مخترع مشهوری را در سر داشت و در طول سال‌های نوجوانی، نسبت به روش کار کنجکاوتر شد و در آزمایش‌هایش جاه‌طلبانه‌تر شد – گاهی اوقات به ضرر خانواده‌اش. مادرش بعداً به یاد می آورد: «لونی عروسک بچه خواهرش را پاره کرد تا ببیند چه چیزی باعث بسته شدن چشم ها می شود. بار دیگر، زمانی که قصد داشت سوخت موشک را در یکی از قابلمه های مادرش بپزد، نزدیک بود خانه را بسوزاند و معجون منفجر شد.

بیوگرافی فیلمنامه‌نویس هالیوودی ایتان کوئن
بیشتر بخوانید

تحصیلات

لونی جانسون که در دوران جداسازی قانونی در موبایل بزرگ شد، به دبیرستان ویلیامسون، یک مرکز کاملا سیاهپوست، رفت، جایی که به او گفته شد علیرغم هوش و خلاقیت زودرس خود، آرزوی شغلی به عنوان تکنسین نداشته باشد. با این وجود، جانسون با الهام از داستان مخترع مشهور آفریقایی آمریکایی، جورج واشنگتن کارور، در رویای خود برای تبدیل شدن به یک مخترع پایداری کرد.

جانسون با نام مستعار “پروفسور” توسط دوستان دبیرستانی خود، نماینده مدرسه خود در نمایشگاه علمی در سال 1968 بود که توسط انجمن فنی مهندسی جوان (JETS) حمایت مالی شد. این نمایشگاه در دانشگاه آلاباما در توسکالوزا برگزار شد، جایی که فقط پنج سال قبل، فرماندار جورج والاس تلاش کرده بود با ایستادن در ورودی سالن از ثبت نام دو دانش آموز سیاه پوست در مدرسه جلوگیری کند.

لونی جانسون تنها دانش‌آموز سیاه‌پوست در این مسابقه، روباتی با هوای فشرده به نام «لینکس» را معرفی کرد که در طول یک سال با زحمت از زباله‌های زباله‌دان ساخته شده بود. با ناراحتی بسیاری از مقامات دانشگاه، جانسون برنده جایزه اول شد. جانسون بعداً یادآور شد: «تنها چیزی که از دانشگاه در طول کل مسابقه به ما گفت این بود که «خداحافظ» و «حالا با خیال راحت رانندگی کنید».

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جانی دپ

پس از فارغ التحصیلی از آخرین کلاس جدا شده ویلیامسون در سال 1969، جانسون با بورسیه تحصیلی در موسسه تاسکگی (دانشگاه تاسکگی امروزی) شرکت کرد. او در سال 1352 لیسانس مهندسی مکانیک گرفت و دو سال بعد مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هسته ای از دانشکده دریافت کرد.

در آغاز کار

پس از اینکه لونی جانسون مدرک خود را دریافت کرد، به نیروی هوایی ایالات متحده پیوست و یکی از اعضای مهم نهاد علمی دولتی شد. او به فرماندهی هوایی استراتژیک منصوب شد، جایی که او به توسعه برنامه بمب افکن رادارگریز کمک کرد. جانسون در سال 1979 به آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا رفت و به عنوان مهندس سیستم برای مأموریت گالیله به مشتری و ماموریت کاسینی به زحل کار کرد، پیش از بازگشت به نیروی هوایی در سال 1982.

اختراعات: سوپر سوکر و مبدل انرژی

Super Soaker (تفنگ آبی)

لونی جانسون علیرغم روزهای پرمشغله اش، همچنان در اوقات فراغت خود به دنبال اختراعات خود بود. یکی از پروژه های قدیمی او برای حیوانات خانگی یک پمپ حرارتی سازگار با محیط زیست بود که به جای فریون از آب استفاده می کرد. جانسون سرانجام یک شب در سال 1982 یک نمونه اولیه را تکمیل کرد و تصمیم گرفت آن را در حمام خود آزمایش کند.

بیوگرافی پدر دیکتاتوری کره کیم جونگ ایل
بیشتر بخوانید

او نازل را به داخل وان حمام برد، اهرم را کشید و جریان قدرتمندی از آب را مستقیماً به داخل وان پرتاب کرد. واکنش آنی و غریزی جانسون، از زمانی که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌اند، لذتی ناب بود.

در سال 1989، پس از هفت سال سرهم‌بندی و فروش خستگی‌ناپذیر، که طی آن نیروی هوایی را ترک کرد تا برای خود تجارت کند، جانسون سرانجام دستگاه خود را به شرکت لارامی فروخت.

«Power Drencher» در ابتدا نتوانست تأثیر تجاری زیادی داشته باشد، اما پس از تلاش‌های بازاریابی بیشتر و تغییر نام، «Super Soaker» به یک کالای بسیار موفق تبدیل شد. این اسباب بازی در سال 1991 بیش از 200 میلیون دلار فروش داشت و سالانه در بین 20 اسباب بازی پرفروش جهان قرار گرفت.

لونی جانسون

لونی جانسون

بر اساس گزارش The Strong National Museum of Play، لارامی و Hasbro Inc. که در اواسط دهه 1990 شرکت را تصاحب کردند، حدود 200 میلیون Super Soakers را در بیش از 175 نسخه به فروش رسانده اند.

فروش حدود 1 میلیارد دلار تخمین زده می شود. در سال 2013، جانسون 73 میلیون دلار تسویه حساب از Hasbro دریافت کرد. مخترع از سال 2007 تا 2012 بر اساس فروش اسباب بازی به دنبال پرداخت حق امتیاز اضافی بود.

در سال 2015، Super Soaker به تالار مشاهیر اسباب بازی ملی اضافه شد.

مبدل انرژی ترموالکتریک لونی جانسون

با پیشروی موفقیت سوپر سوکر، لونی جانسون تحقیقات و توسعه جانسون را تأسیس کرد و ده ها حق ثبت اختراع را به دست آورد. برخی از اختراعات او، از جمله باتری سرامیکی و غلتک های مو که بدون گرما تنظیم می شوند، به موفقیت تجاری دست یافتند. سایرین، از جمله پوشکی که در هنگام کثیف شدن، قافیه مهد کودک را می نوازد، موفق نشدند.

یکی دیگر از اختراعات جانسون به دنبال پرداختن به موضوعات بسیار مهمتر بود: با ایجاد مبدل انرژی حرارتی جانسون (JTEC)، مهندس قصد داشت موتور حرارتی پیشرفته ای را توسعه دهد که بتواند انرژی خورشیدی را با کارایی دو برابر روش های موجود به برق تبدیل کند. او معتقد بود که یک نسخه موفق از JTEC این پتانسیل را دارد که انرژی خورشیدی را با زغال سنگ رقابت کند و رویای انرژی خورشیدی کارآمد و تجدیدپذیر را برآورده کند.

ذهنیت چیست و یا منتالیسم چیست ؟ نکاتی برای روانشناس شدن
بیشتر بخوانید

بازی های او در ابتدا تحریک شد، لونی جانسون در نهایت بودجه بسیار مورد نیاز را از نیروی هوایی به منظور ادامه کار روی پروژه خود به دست آورد. در سال 2008، جانسون برای اختراع JTEC جایزه پیشرفت را از Popular Mechanics دریافت کرد. اخیراً، او با مرکز تحقیقات پالو آلتو (PARC) در کالیفرنیا برای توسعه بیشتر کار کرده است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جیمز مدیسون

در اکتبر 2017، جانسون گفت که این پروژه “مدتی در حالت تعلیق بود” در حالی که او روی توسعه فناوری باتری جدید کار می کرد. چهار سال بعد در نوامبر 2021، شرکت JTEC Energy اعلام کرد که دو مدل کارآمد از مبدل را با تمرکز بر مهار گرمای اتلاف زیر 200 درجه سانتیگراد توسعه داده است. این یک نقطه عطف بزرگ برای تیم ما است. جانسون گفت: دیدن چشم اندازی که در 20 سال گذشته داشته ام، خوشحال کننده است.

اگر لونی جانسون بتواند JTEC را کامل کند، جانسون می‌تواند به یکی از مهم‌ترین چهره‌های انقلاب مداوم فناوری سبز تبدیل شود. پل وربوس از بنیاد ملی علوم اهمیت فوق‌العاده کار جانسون را خلاصه کرد: «مثل کشف یک قاره جدید است. شما نمی دانید چه چیزی آنجاست، اما مطمئناً می خواهید آن را کاوش کنید تا بفهمید… شانس زیادی برای تبدیل شدن به بهترین چیز روی زمین دارد.”

Johnson Battery Technologies Inc (JBTI) شرکت فناوری باتری(انرژی) جانسون

لونی جانسون علاوه بر کارش با JTEC، به تشکیل Johnson Battery Technologies Inc کمک کرد که باتری‌های سفارشی را برای صنایع دولتی و خصوصی توسعه می‌دهد. این شرکت تلاش های خود را بر روی توسعه نسل جدیدی از باتری های قابل شارژ متمرکز کرده است تا انرژی بیشتری را به شکل کوچکتر ارائه دهد.

لونی جانسون

لونی جانسون

افتخارات و زندگی شخصی

لونی جانسون همراه با کارهای علمی و اختراعات پیشگامانه خود، رئیس هیئت مدیره اتحاد جورجیا برای کودکان و عضو 100 مرد سیاه پوست آتلانتا است، سازمانی که مربیان دانش آموزان دبیرستانی و کالج است. در سال 2011، او به تالار مشاهیر مهندسی ایالت آلاباما معرفی شد.

در 5 می 2022، جانسون طی مراسمی در واشنگتن دی سی رسماً به تالار مشاهیر مخترعان ملی معرفی شد. جانسون گفت: “این افتخار انگیزه دیگری برای ادامه آزمایش و کاوش است.”

زندگینامه تد باندی
بیشتر بخوانید

طبق وب‌سایت او، لونی جانسون همچنین به‌عنوان معتمد باشگاه پسران و دختران آمریکا و به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره بنیاد تعقیب رویا، که توسط اسطوره بیسبال هنک آرون راه‌اندازی شده بود، خدمت کرده است.

جانسون با همسرش لیندا مور در محله سویت آبرن آتلانتا زندگی می کند. او دارای چهار فرزند است که نام آنها اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

15 − یک =